مهاجرتویزای کاری و تخصص

جدول امتیاز بندی ویزاهای مهاجرت استرالیا 2022

جهت مهاجرت به استرالیا و اخذ برخی از ویزاهای این کشور باید از جدول امتیاز بندی استرالیا، حداقل امتیاز 65 را کسب کنید. لازم به ذکر است 15 معیار در سیستم امتیاز بندی استرالیا بسیار مهم است. مجله مهاجرت در این مقاله  قصد دارد به بررسی موضوعاتی اعم از جدول امتیاز بندی، مزایای سیستم امتیاز بندی، شرایط جدول امتیاز بندی ویزای کار، شرایط جدول امتیاز بندی ویزای سرمایه گذاری و … بپردازد.

چه نوع ویزاهایی شامل جدول امتیاز استرالیا می شود؟

در همین ابتدا بهتر است بدانید که تمامی ویزاهای این کشور از جدول امتیاز بندی استرالیا پیروی نمی کنند. تنها برخی از ویزاهای کار و سرمایه گذاری از این سیستم پیروی می کنند. ویزاهایی که بر اساس جدول امتیاز بندی استرالیا ارائه میشوند به شرح زیر است:

  • 188 استرالیا
  • 491 استرالیا
  • 189 استرالیا
  • 190 استرالیا
  • 489 استرالیا

موارد مهم در سیستم امتیاز بندی استرالیا

15 مورد در جدول امتیاز بندی مهاجرت به استرالیا بسیار پر اهمیت است و شما طبق موارد زیر مورد ارزیابی قرار می گیرید. از بین این 15 مورد، 8 مورد مربوط به خارج از استرالیا و 7 مورد مربوط به داخل این کشور می باشد.

سن

سن اولین و تاثیرگذارترین ملاک در جدول امتیاز بندی می باشد و سن شما باید زیر 45 سال باشد تا امتیاز کافی را کسب کنید. حداکثر امتیاز از این سیستم 30 میباشد که متعلق به افرادی که سن 25 تا 33 سال را دارند.

مدرک زبان انگلیسی

شما باید در مدرک زبان آیلتس حداقل نمره 6 (یا معادل آن)را اخذ کنید. لازم به ذکر است شما میتوانید در تمامی آزمون های زبان معادل شرکت کنید و هر مدرک زبان انگلیسی را اخذ کنید مورد تایید اداره مهاجرت استرالیا است.

به طور کلی آزمون شما باید آیلتس جنرال باشد، البته می توانید در آیلتس آکادمیک شرکت کنید اما در صورتیکه از سوی سازمان ارزیابی درخواست شده باشد. 20 حداکثر امتیازیست که از این معیار میتوانید دریافت کنید.

آزمون های زبان(معادل مدرک آیلتس) که میتوانید شرکت کنید، عبارتند از:

  • IELTS 
  • TOEFL iBT
  • CAE 
  • PTE 
  • OET

مدرک تحصیلی

اداره مهاجرت دانشگاه های ایران به 2 قسمت تقسیم کرده است و تمامی این لیست ها فقط در دسترس وکیل مهاجرتی می باشد. شما با مدرک تحصیلی میتوانید حداکثر 20 امتیاز کسب کنید. امتیاز مدرک لیسانس فقط به افرادی که مدرک لیسانس معادل با مدرک لیسانس استرالیا را دارند داده می شود.

مدارک شما باید توسط سازمان موردنظر ارزیابی بررسی شود. به مدارک دیپلم و فوق دیپلم که با مدارک این کشور معادل است 10 امتیاز داده می شود.

جالب است بدانید برای رشته های مدیریت و کامپیوتر استثنایی وجود دارد و افراد می توانند سابقه کار خود را با مدرک تحصیلی جایگزین کنند. جهت اخذ مدرک معادل فوق دیپلم باید مدرکتان حداقل با چارچوب سیستم آموزشی استرالیا(AQF) معادل سازی شود.

  • Section 1: تمامی دانشگاه های دولتی، پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد تهران و دانشگاه های دولتی شهرستان‌ها شامل دسته Section 1 می‌ شوند. دانشجویان این دانشگاه ها امتیاز 15 را اخذ می کنند و این دانشجویان مدارکشان معادل با مدرک لیسانس این کشور است و امتیاز کامل را اخذ می کنند. 
  • Section 2: تمامی دانشگاه های آزاد شهرستان‌های متوسط و کوچک شامل دسته Section 2 می‌ شوند. این دانشگاه ها جزو دانشگاه های درجه 2 هستند و افراد امتیاز 10 را این دسته اخذ می کنند و ارزش مدرک لیسانس این دسته دانشگاه ها معادل با مدرک فوق دیپلم استرالیا است.

سابقه کار

جهت کار در این کشور اخذ امتیاز از معیار کار باید با مدرک تحصیلیتان و شغلتان مرتبط باشد. شما باید حداقل به مدت 20 ساعت در هفته مشغول به کار بودید تا سابقه کار شما حساب شود.

با ارائه مدارکی مانند بیمه، گواهی اشتغال، فیش حقوقی، قرارداد و … می توانید سابقه کاری خودتان را ثابت کنید. لازم به ذکر است جهت کار در برخی از مشاغل این کشور نیازی به سابقه کار ندارید و این موضوع بستگی به سازمان ارزیابی این کشور دارد. حداکثر امتیاز کسب شده از این معیار 20 می باشد. 

همسر

در صورتی که همسر شما در زمینه ای مهارت داشته باشد و بر اساس شرایطی که دارد می تواند 5 تا 10 امتیاز به شما کمک کند. از سوی دیگر در صورتی که شغل شما در لیست مشاغل مورد نیاز SOL یا STSOL باشد، شغل و رشته همسرتان هم باید در همان شاخه باشد.

علاوه بر این مورد، همسر شما باید از شرایط زیر برخوردار باشد.(در صورتی که همسرتان فقط از مدرک زبان برخوردار باشد می تواند 5 امتیاز به شما کمک کند)

  • سن کمتر از 45 سال
  • مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره 6
  • باید مدارک تحصیلی همسرتان توسط ارگان مربوطه بررسی و تایید شود.
  • حداقل به مدت 1 سال در زمینه شغلی خود سابقه کار داشته باشد.

مترجم ناتی

مترجم ناتی یا همان آزمون ناتی یکی از معیارهای سیستم امتیاز است که کلا دارای 5 امتیاز می باشد. شما میتوانید در آزمون های موسسه ناتی شرکت کنید و حداقل نمره Paraprofessional (نمره 5) اخذ کنید. لازم به ذکر است زبان فارسی هم جزو زبان های موسسه ناتی است.

تحصیل

با تحصیل در مناطق کم جمعیت این کشور می توانید 5 امتیاز از این سیستم دریافت کنید. لازم به ذکر است حداقل مدت تحصیل در این کشور 2 سال است و حداقل 16 ماه باید در این کشور تحصیل کنید.

اسپانسرشیپ

شما با داشتن اسپانسرشیپ میتوانید حداکثر 10 امتیاز از این جدول دریافت کنید. اسپانسر منطقه ای، دوست یا اقوام شما باید در یکی از مناطق ذکر شده در زیر اقامت داشته باشند تا بتوانند اسپانسر شما شوند.

این مناطق عبارتند از:

  • ویکتوریا
  • استرالیای جنوبی
  • قلمروی شمالی
  • تاسمانی
  • قلمرو پایتختی استرالیا
  • کوئینزلند
  • استرالیای غربی
  • نیو ساوت ولز

مزایای جدول امتیاز بندی

جدول امتیاز مهاجرت به استرالیا از دو مزیت برخوردار است که عبارتند از:

  • اعمال نشدن محدودیت های آفیسرها(بررسی شرایطتان بر اساس جدول امتیازبندی است)
  • ارتباط مستقیم بین مدارک ارائه شده و جدول امتیاز(با ارائه مدارک کامل و کسب امتیاز به راحتی می توانید ویزای موردنظرتان را اخذ کنید)

شرایط و جدول امتیاز بندی ویزاهای کار استرالیا

کار در استرالیا

جهت اخذ ویزاهای 189، 190، 491 که جزو ویزای کار استرالیا محسوب می شوند، سیستم امتیاز بندی بسیار مهم و پر اهمیت است. شما باید از کل امتیازات(100 امتیاز) حداقل 65 امتیاز از این جدول دریافت کنید.

ویزای 190 : جهت اخذ این ویزا باید یکی از ایالت های این کشور اسپانسر شما شوند و با داشتن اسپانسر می توانید 5 امتیاز اخذ کنید. شما توسط یک ایالت در این کشور می توانید اقامت دائم اخذ می کنید. البته لازم به ذکر است شما باید مدرک تحصیلی مرتبط با شغلتان را اخذ کنید و باید به مدت 2 سال در آن ایالت مشغول به کار باشید.

ویزای 491 : جهت اخذ این ویزا با داشتن یک اسپانسر فامیلی(اقوام درجه 1 و 2) یا اسپانسر مناطق کم جمعیت می توانید 10 امتیاز کسب کنید. این ویزا برای افرادی که موفق به اخذ ویزا 189 و 190 نشده اند می باشد.

بیشتر بخوانید: شرایط اخذ ویزای 491 استرالیا

ویزای 186 : شما باید از سوی یکی از کارفرمایان و ایالت های این کشور یک دعوتنامه شغلی دریافت کنید و آن کارفرما اسپانسر شما شود. شما با داشتن کارفرما و اسپانسر شغلی از سوی ایالت ها می توانید 5 امتیاز دریافت کنید البته کارفرمای شما باید از نظر اداره مهاجرت این کشور مورد تایید باشد.

ویزای 189 : در این ویزا افراد به تنهایی درخواست اخذ ویزای خود را اعلام می کنند و به هیچ نوع اسپانسری نیازی ندارند. در ویزای 189 موارد دیگری مانند سن، مدرک تحصیلی، مدرک زبان و … مورد بررسی قرار می گیرد و با توجه به زمینه شغلیتان باید مدرک تحصیلی مرتبط با آن را دریافت کنید.

جدول امتیاز بندی ویزای کار

سنامتیاز
18 تا 2425
25 تا 3230
33 تا 3925
40 تا 4415
مدرک زبانامتیاز
آیلتس ۶ جنرال یا PTE 50 یا معادل0
آیلتس ۷ جنرال یا PTE 65 یا معادل10
آیلتس ۸ جنرال یا PTE 79 یا معادل20
مدرک تحصیلی(تحصیل در خارج یا داخل استرالیا)امتیاز
دکتری20
فوق لیسانس15
لیسانس10 تا 15
دیپلم10
سابقه کار در استرالیا(در طی 10 سال گذشته)امتیاز
کمتر از 1 سال0
1 تا 3 سال5
3 تا 5 سال10
5 تا 8 سال15
8 سال به بالا20
سابقه کار در خارج از استرالیاامتیاز
3 سال به پایین0
3 تا 5 سال5
5 تا 8 سال10
8 سال به بالا15
همسرامتیاز
مجرد10
از طریق تخصص10
نمره زبان معادل pte 505
ارزیابی مدارک5
تحصیل در استرالیاامتیاز
تحصیل در مناطق کم جمعیت(به مدت 2 سال)5
تحصیل در مقطع تحصیلی(به مدت 2 سال)5
مهارتامتیاز
داشتن سابقه کار حرفه ای مرتبط با زمینه شغلی(حداقل 12ماه)5
مدرک کارشناسی ارشد پژوهش محور یا دکترا از موسسات این کشور(حداقل دو سال تحصیلات آکادمیک)5
اسپانسرشیپامتیاز
اسپانسر ایالتی(زیر گروه 190)5
اسپانسر منطقه ای، فامیلی(زیر گروه 491)15

شرایط  و جدول امتیاز بندی ویزاهای سرمایه گذاری استرالیا

سرمایه گذاری در استرالیا

با اخذ ویزاهای سرمایه گذاری استرالیا که شامل ویزاهای 188، 888، 132 می باشند میتوانید به راحتی به این کشور مهاجرت کنید اما جهت اخذ این ویزاها باید از جدول امتیاز این کشور حداقل امتیاز 66 را اخذ کنید.

ویزای 132 : این نوع ویزا برای افرادی که صاحب یک بیزینس، شرکت و سازمان های بزرگی می باشند در نظر گرفته است. لازم به ذکر است سرمایه گذارانی که قصد اخذ این ویزا را دارند باید 1,5 میلیون دلار به این کشور بدهند و تجارت سرمایه گذاری کنند.

ویزای 188 : با اخذ این ویزا میتوانید به مدت 4 سال در این کشور اقامت داشته باشید. جهت اخذ این ویزا باید از سوی یکی از استان های این کشور جهت سرمایه گذاری تاییدیه دریافت کنید. در صورتیکه شرایط کافی جهت سرمایه گذاری نداشته باشید و از پس کارهای خودتان بر نیاید فقط ویزای شما به مدت 2 سال تمدید می شود. لازم به ذکر است سن شما باید زیر 50 سال باشد و فقط برخی از ایالت ها تا سن 55 سال می پذیرند.

بیشتر بخوانید: شرایط اخذ ویزای 188 استرالیا کارآفرینی

ویزای 888 : شما با اخذ این ویزا می توانید در این کشور کسب و کاری را استارت بزنید و صاحب کسب و کار خودتان باشید. جهت اخذ این ویزا باید ویزای 188 یا ویزای 444 را اخذ کرده باشید و از سوی یکی از ایالت ها دعوتنامه ای دریافت کنید. لازم به ذکر است بیزینس شما باید نوآفرینی داشته و باعث رشد این کشور شود. 

جدول امتیاز بندی ویزاهای سرمایه گذاری

سنامتیاز
18 تا 2425
25 تا 3230
33 تا 3925
40 تا 4415
مدرک زبانامتیاز
آیلتس 5، تافل 36، پی تی ای 36، او ای تی B، کمبریج 1545
آیلتس 5، تافل 36، پی تی ای 36، او ای تی B، کمبریج 15410
مدرک تحصیلیامتیاز
مدرک دیپلم، لیسانس یا مدرک تجاری
از یکی موسسه آموزشی این کشور
5
مدرک لیسانس کسب‌وکار، علوم یا فناوری از یک موسسات تحصیلی این کشور10
میزان سرمایه(برحسب دلار استرالیا)امتیاز
800,000 دلار5
1,3 میلیون دلار 15
1,8 میلیون دلار 25
2,25 میلیون دلار 35
گردش حسابامتیاز
500,000 دلار5
1 میلیون دلار 15
1.5 میلیون دلار 25
2 میلیون دلار 35
تجربه کاری و مدیریت(مختص استریم Business Innovation)امتیاز
بیشتر از 4 سال(در 5 سال گذشته)10
بیشتر از 7 سال(در 8 سال گذشته)20
تجربه کاری و مدیریت(مختص استریم Investor)امتیاز
بیشتر از 4 سال به همراه سرمایه حداقل 100,000 دلار 15
بیشتر از 7 سال15
نوآوری و کارآفرینیامتیاز
شراکت در یک سرمایه‌ گذاری مشترک (جوینت ونچر) با سابقه کاری بیشتر از 1 سال5
ارائه علامت تجاری ثبت شده بیشتر از 1 سال10
دریافت کمک مالی دولتی جهت راه اندازی بیزینس در کشور متقاضی(حداقل 10,000 دلار)
یا بهره مندی از بودجه سرمایه گذاری( 100,000دلار)
10
شراکت در یک کسب و کار زیر 5 سال10
دریافت تاییدیه ایالتی مبنی بر کیفیت بالای ایده تجاری10
تجارت صادرات(کسب‌وکاری که بیشتر از 50% گردش مالی سالانه آن از صادرات باشد)15
ارائه طرح یا اختراعات جدید ثبت شده بالای 1 سال در زمینه تجارت15

سخن پایانی مجله مهاجرت

با توجه به مطالب بالا نتیجه می گیریم جهت اخذ برخی از ویزاهای این کشور که عبارتند از: ویزای 188، 491، 189، 190، 489، 888، 189 باید حداقل امتیاز 65 را از جدول امتیاز بندی دریافت کنید. در این سیستم مواردی مانند سن، مدرک تحصیلی، مدرک زبان، سابقه کاری، همسر، اسپانسرشیپ، آزمون ناتی و مهارت های آموزشی، میزان سرمایه و … مورد بررسی قرار می گیرد و با توجه به شرایطی که دارید به شما امتیاز داده می شود.

14 دیدگاه

  1. با سلام و خسته نباشید خدمت تیم مجله مهاجرت. خواستم بدونم شرایط لازم برای اخذ ویزای ۱۸۹ استرالیا چیه؟؟ ممنونم میشم جوابمو بدید چون من خیلی دوست دارم به کشور استرالیا مهاجرت کنم و احساس میکنم آینده شغلی در این کشور خیلی خوبه

    1. سلام دوست عزیز
      شما جهت اخذ ویزای 189 استرالیا به اسپانسر شغلی یا دعوتنامه شغلی نیاز ندارید و فقط باید درخواست اخذ ویزا خود را در سفارت این کشور اعلام نمایید. در اخذ ویزا 189 استرالیا مواردی اعم از سن، مدرک تحصیلی، مدرک زبان و … مورد بررسی اداره مهاجرت استرالیا قرار می گیرد. البته لازم به ذکر است در حال حاضر بر اساس قوانین این کشور، مهاجرت به استرالیا بسیار سخت و دشوار شده است.
      با تشکر از همراهی شما

  2. سلام یعنی برای همه ی ویزاهای این کشور باید حتما امتیاز از جدول بگیریم؟؟ مثلا برای ویزای 491 باید از امتیاز بندی استرالیا هم رتبه بگیریم؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      خیر، تنها برای اخذ ویزاهای 188، 491، 189، 190، 489 استرالیا نیاز به اخذ امتیاز از جدول امتیازبندی استرالیا دارید.
      با تشکر از همراهی شما

  3. سلام وقتتون بخیر. به نظر شما کشور استرالیا برای کار و پیشرفت شغلی کشور خوبیه؟؟ امتیاز مورد نیاز برای اخذ ویزای کار استرالیا چند است؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله کشور استرالیا جرو بهترین و امن ترین کشور دنیا بوده و جهت کار و آینده شغلی کشور مناسبی می باشد. جهت اخذ ویزای کار باید حداقل باید 65 امتیاز از سیستم امتیاز بندی استرالیا دریافت نمایید.
      با تشکر از همراهی شما

  4. سلام وقتتون بخیر . من 32 سالمه و رزومه کاری خوبی دارم و قصد مهاجرت به استرالیا از طریق کار رو دارم اما برای مهاجرت کاری باید چند امتیاز از امتیاز بندی استرالیا بگیرم ؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      شما جهت اخذ ویزای کار استرالیا حداقل به 65 امتیاز از جدول امتیاز بندی نیاز دارید.
      با تشکر از همراهی شما

  5. سلام سیستم امتیاز بندی استرالیا به چه صورتیه ؟؟ مثلا من 30 سالمه و میخوام برای کار به این کشور مهاجرت کنم الان برای مهاجرت به استرالیا از طریق کار باید چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      شما جهت اخذ ویزای کار استرالیا باید از شرایط و قوانین این کشور برخودار باشید و با توجه به مدارک و رزومه کاری باید از سیستم امتیاز بندی استرالیا حداقل 65 امتیاز کسب نمایید تا موفق به اخذ ویزا کار استرالیا شوید.
      با تشکر از همراهی شما

  6. سلام خسته نباشید ممنون میشم جواب بدید
    من لیسانس دانشگاه پیام نور از واحد شهریار هستم که جزو تهران محسوب میشه میخواستم بدونم جزو سکشن یک هستم یا دو
    ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی دانشگاه های دولتی، پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد تهران و دانشگاه های دولتی شهرستان‌ها شامل دسته Section 1 می‌ شوند.

  7. سلام سوالی داشتم: من مدرک تحصیلیم با شغلم(فنی) مرتبط نیست ولی میتونم مدرک فنی حرفه ای بگیرم. آیا بازم امتیاز این بخش رو ازدست میدم؟

    1. سلام دوست عزیز
      مهاجرت به استرالیا با مدرک فنی و حرفه ای شرایط دارد از جمله اینکه مدارک شما باید توسط سازمان TRA استرالیا تایید شود و برای دریافت ویزای کار با مدرک فنی و حرفه ای باید حداقل 60 امتیاز کسب کرده باشید. نمره زبان و مدارک تحصیلی و … هم جزو مدارک ضروری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا