مهاجرتویزای پناهندگی

پناهندگی به قبرس

پناهندگی را نیز میتوان از روش های مهاجرت به قبرس دانست. اما به قدری این مسیر سرشار از ریسک و خطرات غیرقابل انکار است. که شما توصیه این مسیر را از هیچ وکیل دلسوز و یا موسسه معتبر نخواهید شنید. مقاله تهیه شده در باب این موضوع فقط جهت اطلاع رسانی بوده است و … .

این مسیر غیر قانونی به هیچ عنوان توصیه نمیشود. در ازای این مسیر میتوان به مهاجرت به قبرس با تحصیل، کار و یا سرمایه گذاری و ازدواج و … اشاره کرد که تمام این مسیرهای مهاجرتی به قبرس، قانونی و امن هستند.در ادامه به بررسی مسیر پناهندگی و مسائل مختلف آن خواهیم پرداخت.

اقامت در قبرس از طریق پناهندگی 2021

کشور قبرس یکی از کشورهای پیوسته به کنوانسیون ژنو است. اما با این حال با اخذ پناهنده اصلا موافق نبوده و در این زمینه سختگیری های بسیاری دارد.این مسیر جزو آخرین راه ها از روشهای مهاجرت است. و در هر صورتی غیرقانونی و پر خطر است.

پناهجویان در قبرس با ارائه درخواست خود به اداره پلیس این کشور، برای بررسی پرونده تقریبا 12-6 ماه باید منتظر بمانند. اما با این وجود احتمال رد درخواست از سمت این کشور بسیار بوده و پناهندگان را به کشور خود ارجاع میدهد. طی دوره انتظار پناهنده باید حدود 22-18 ماه بازداشت و تقریبا زندانی باشد.تا در صورت موافقت محل سکونت و مبلغی برای کمک هزینه ماهیانه برای او در نظر گرفته شود.

پناهنده به کسی اطلاق میشود که از لحاظ های مختلف، اعم از نژاد، مذهب، تهدیدهای جانی و روانی، در کشور خود مورد آزار و اذیت بوده است. به این معنا که شما بنا به این دلایل در کشور خود راحت نبوده و در معرض خطرات مختلف هستید. اما بنا به شرایطتان نمیتوانید از مسیرهای قانونی اقدام به مهاجرت نمایید، به عنوان آخرین مسیر دست به انجام پناهندگی به کشوری دیگر میزنید. طبق آمار سال 2021 بخصوص با شرایط به وجود آمده،کشور قبرس دچار تغییراتی در سیستم خود گشته است.

  • از سال 2019 کشور قبرس دچار رکود اقتصادی گشته است.
  • کشور قبرس بیشترین نرخ بیکاری در اروپا را دارد. 
  • از سال 2002 سیستم پناهندگی در کشور قبرس به اجرا درآمد. با این حال این کشور حقوق پناهجو را نادیده میگیرد.
  • بیشتر پناهجویان برای اخراج نشدن از کشور، مجبور به انجام کارهای سخت و غیر قانونی هستند.

 بررسی قوانین پناهندگی در قبرس

با اینکه در چند سال اخیر کشور قبرس برای پناهندگی بسیار متقاضی داشته است. اما به هیچ عنوان این کشور استانداردهای قانونی و تسهیلات لازم را برای پناهندگان انجام نمیدهد. طبق قوانین این کشور، درخواست پناهندگی باید خارج از خاک قبرس و در نزدیکی مرز ورود قبرس،تحویل سرویس پناهندگی اداره مهاجرت و اتباع خارجی و یا اداره های پلیس گردد.

این درخواست باید همراه با آدرس دقیق و معتبر از شخص اقرار گردد.و در نهایت پناهندگی در قبرس با انجام مصاحبه و در زمان 12-6 ماه انجام میگردد. برای تجدید نظر و یا اعتراض به نتیجه نیز 45 روز زمان نیاز است.که تمام این موارد باید به یونانی باشد.رسیدگی به تجدید نظر و اعتراض، بر عهده قضات دادگاه اداری است.که اکثرا هم رد میگردد. در صورت رد شدن درخواست، فرد تا 75 روز وقت ترک کردن خاک قبرس را دارد.در غیر این صورت صورت قبرس دیپورت فرد را اعلام خواهد کرد.

فرد باید فاقد هرگونه سوء پیشینه باشد.زندانی کردن پناهجویان طبق قانون بین المللی آخرین گزینه برای کنترل است. اما در قبرس به محض ورود، پناهنده زندانی میگردد.

مراحل پناهندگی در قبرس

در ابتدا متقاضی پناهندگی باید فرم درخواست خود را که رایگان است. از سمت خود و در صورت وجو خانواده، از سمت خانواده خود تکمیل کند و تحویل دهد. همینطور در این راستا وجود پاسپورت، شناسنامه، و یا هر مدرک اثبات هویتی نیز ارائه شود.

در صورتی که فرد نتواند مدارک هویتی خود را ارائه کند، باید از محافظت بین المللی قبرس کمک گیرد.

همینطور ارائه 3 قطعه عکس نیز مورد نیاز است. فرد درخواست و مدارک مورد نظر را تسلیم کرده و باید منتظر بررسی و جواب نهایی باشد.

معایب پناهندگی به قبرس

نکات منفی و معایب این مسیر از مهاجرت بسیار زیاد میباشد.که در زیر به برخی از آنها اشاره نموده ایم:

  • به پناهندگان هیچگونه کمک مالی نمیشود.
  • پناهجویان با محدودیتهای بسیاری روبرو هستند. و هیچگونه تسهیلاتی ندارند.
  • مدت زمان طولانی و نامشخص فرایند پناهندگی در قبرس
  • قضات قبرسی بر پایه قوانین اتحادیه اروپا با پناهنده برخورد نمیکنند.
  • اقامتگاه های با ظرفیت کم و بهداشت بسیار ناچیز
  • ساعت کاری طاقت فرسا و زیاد برای پناهندگان
  • دولت برخی پناهندگان را به کارهای غیر قانونی مجبور میکند.
  • برای تشخیص هویت اولیه، پناهنده مدتی را در زندان باید باشد
  • اکثرا درخواستهای پناهندگی در قبرس رد میشود.

وضعیت زندگی پناهجویان در قبرس

در قبرس 2 کمپ برای اقامت پناهندگان با ظرفیت 300 نفر وجود دارد. که اکثرا خیلی بیشتر از ظرفیت پر میشود. و در ضمن باید دولت به پناهندگان قانونی ماهانه 320 یورو کمک هزینه بدهد. که آن هم متاسفانه پرداخت نمیشود. بعد از گذشت 6 ماه از قبولی پناهندگی، پناهنده اجازه کار خواهد داشت. و باید در سایت ها و موسسات کاریابی ثبت نام کند. شغلهایی که به پناهندگان داده میشود و در نظر گرفته شده است. موارد زیر میباشد:

  • شغل هایی در زمینه کشاورزی
  • شغل هایی در زمینه نظافت و خدمات
  • شغل هایی در زمینه بازیافت زباله ها

سخن پایانی مجله مهاجرت

اتحادیه اروپا 1 سال به وضع قوانین پناهندگی در تمام  کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشغول بوده است. البه این قوانین مجموعه ای از حداقل استانداردها برای درمان، محل اقامت، رسیدگی به وضعیت پناهجویان بوده است. اما هنوز بسیاری از کشورها مانند قبرس، همین حداقل را برای پناهجو انجام نمیدهند.

با تمام مسائل گفته شده، مهاجرت به قبرس از طریق پناهندگی به هیچ عنوان عقلانی نبوده و انتخاب درستی نخواهد بود. چرا که این کشور با قوانین پناهندگی وضع شده در اتحادیه اروپا پیش نمیرود.و پناهندگان این کشور در وضعیت خوبی نمیباشند. تمامی مسیرهای قانونی و سازنده مهاجرت به قبرس در این سایت به تحریر درآمده، با مطالعه این مقاله ها و آشنایی با این مسیرها، بهترین و مطابق ترین تصمیم را با شرایط و اهداف خود اخذ نمایید.

1 دیدگاه

  1. سلام عزض ادب سید هجرت الله استم مهاجر در کشور ایران میخواهم پناهنده کشور قبرش شوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا