مطالب متفرقه

گواهی تمکن مالی چیست؟

گواهی تمکن مالی یکی از مهم‌ترین مدارک برای مهاجرت به اغلب کشورها است. برای بسیاری از ویزاها مانند ویزای تحصیلی، کاری یا توریستی نیاز به گواهی تمکن مالی است و بدون آن امکان مهاجرت نخواهید داشت. در کنار سوال گواهی تمکن مالی چیست؟ سوالاتی مانند اینکه گواهی تمکن مالی باید از کجا تهیه شود یا مبلغ آن باید چقدر باشد نیز پرسیده می‌شود که به تمامی سوالات در این مطلب پاسخ داده می‌شود.

گواهی تمکن مالی در واقع یک برگه مالی است که از بانکی که در آن حساب بانکی دارید باید دریافت شود. در برخی شعب دریافت گواهی تمکن مالی به صورت حضوری صورت می‌گیرد و در برخی مانند بانک ملی به صورت اینترنتی نیز امکان پذیر است. Proof of Funds (POF) نشان می‌دهد که شما در صورت مهاجرت به کشور مقصد از نظر مالی تامین هستید و هزینه‌های یکسال زندگی را در این کشور خواهید داشت.

گواهی تمکن مالی چیست و چه کاربردی دارد؟

گواهی تمکن مالی در واقع سندی مالی است که از طرف بانک صادر می‌شود تا شما بتواند با دیگر مدارک خود برای دریافت ویزا اقدام کنید. این سند مالی نشان می‌دهد که بعد از مهاجرت شما امکان تامین هزینه‌های خود مانند شهریه دانشگاه، هزینه‌های روزمره زندگی یا اجاره خانه را خواهید داشت و برای دولت هزینه‌ای اضافه نخواهید داشت.

در صورتی به این گواهی نیاز ندارید که از طرف دانشگاهی که برای آن درخواست پذیرش داده‌اید بورسیه کامل شده باشید یا توسط اسپانسری حمایت شوید که نیازی به این گواهی نباشد. این گواهی توسط بیشتر کشورهای مهاجرپذیر دریافت می‌شود و ارائه آن الزامی است.

اگرچه در گذشته ارائه گواهی تمکن مالی به تنهایی کافی بود اما در حال حاضر باید برگه دیگری نیز ار بانک به نام گردش حساب بانکی گرفته شود. در این صورت است که گواهی شما مورد تایید قرار می‌گیرد. پرینت گردش حساب بانکی، کلیه تراکنش‌های حساب شخص را نشان می‌دهد و تضمین می‌کند این حساب برای فرد متقاضی است و یک حساب فعال می‌باشد.

تمکن مالی چیست

مقدار تمکن مالی چقدر است؟

مبلغ گواهی تمکن مالی برای هر کشور متفاوت است و هر ویزایی نیز مبلغ تمکن مالی خود را دارد. به طور مثال در صورت اقدام از طریق ویزای تحصیلی، مبلغ نهایی گواهی تمکن مالی بسته به کشور مقصد، شهر محل زندگی، نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی، دریافت بورسیه یا کمک هزینه متفاوت است. همچنین تعداد نفرات نیز در مبلغ نهایی تمکن مالی تاثیر می‌گذارد.

این مبلغ هر ساله تغییر می‌کند و در صدی به آن اضافه می‌شود. برای اطلاع از میزان این مبلغ می‌توانید از طریق مراجعه به سایت سفارت مبلغ را مطلع شوید.

در صورتی که به دلایلی مانند دریافت بورسیه یا کمک هزینه یا چنین مواردی، کلیه هزینه یا بخشی از هزینه‌های شما تامین می‌شود باید مدارک آن را ضمیمه دیگر مدارک کنید تا دلیل عدم ارائه گواهی یا کم بودن مبلغ آن مشخص باشد.

نحوه دریافت گواهی تمکن مالی

برای دریافت تمکن مالی باید به بانکی که در آن حساب بانکی دارید مراجعه نمایید و درخواست گواهی تمکن کنید. مبلغ که در حساب شما وجود دارد باید با مبلغی تمکنی که اداره مهاجرت برای ویزای شما مشخص کرده است یکسان باشد. به عبارت دیگر شما باید حداقل تمکن مالی را در حساب خود داشته باشید اگرچه توصیه می‌شود که در صورت امکان کمی بیشتر از مبلغی که مشخص شده است در حساب داشته باشید تا شانس ویزای شما بالاتر برود.

در هنگام مراجعه به بانک کارت ملی و پاسپورت را به همراه داشته باشید. در بانک باید فرم درخواست صدور تمکن مالی را نیز پر کنید. فرد متقاضی ویزا در صورتی که به هر دلیلی امکان مراجعه به بانک را ندارد باید از طریق وکیلی که مشخص می‌کند اقدام به دریافت تمکن نماید، در این صورت نماینده شما باید وکالت نامه قانونی از طرف متقاضی ویزا داشته باشد.

نکات مهم در گواهی تمکن مالی

  • حساب بانکی که قصد گرفتن گواهی از آن را دارید باید متعلق به خودتان باشد
  • حداقل 6 ماه نیز از افتتاح این حساب گذشته باشد
  • مبلغ تمکن باید حداقل به مدت 6 ماه در حساب شما مانده باشد
  • هر چقدر که زمان افتتاح حساب بیشتر باشد، بهتر است
  • این گواهی باید در سربرگ مخصوص بانک صادر شود
  • زمان افتتاح حساب در آن درج شده باشد
  • مبلغ کل موجودی باید برای روز صدور گواهی باشد
  • حساب باید به نام فرد متقاضی باشد و در صورت تاهل می‌توان به نام یکی از زوجین باشد
  • اعتبار این گواهی مالی 6 ماه است و در صورت عدم موفقیت در دریافت ویزا باید بعد از 6 ماه مجدد اقدام نمایید

عواقب جعل یا خرید تمکن مالی

اگرچه همیشه افراد سودجویی هستند که قصد کلاهبرداری و بازی با آینده دیگران را دارند اما شما فریب نخورید. چیزی به نام خرید یا جعل گواهی تمکن مالی وجود ندارد و کاری کاملا غیر قانونی است. همچنین پیگیری اعتبار گواهی تمکن مالی کار ساده‌ای است و به راحتی می‌توان با استعلام از بانک از صحت گواهی مطلع شد.

بنابراین به هیچ عنوان نمی‌توان با این ترفندها اقدام به گرفتن ویزا کرد. خرید گواهی تمکن مالی تنها باعث خراب شدن سابقه مهاجرتی شما، ریجکت شدن ویزا، درگیر شدن در پیگیری‌های قانونی و در شدن درخواست‌های بعدی شما خواهد شد.

نتیجه گیری تمکن مالی برای مهاجرت

همان طور که بررسی شد، گواهی تمکن مالی برای مهاجرت به اغلب کشورها مورد نیاز است. کاربرد این گواهی برای این است که نشان دهد بعد از مهاجرت توان تامین کلیه هزینه‌های خود را دارید. مراحل دریافت گواهی تمکن سریع و ساده است و با مراجعه حضوری به بانک یا درخواست اینترنتی برای شما صادر خواهد شد. توجه داشته باشید که زمان دریافت گواهی تمکن بهتر است همزمان با ارائه مدارک به سفارت باشد و بین آنها فاصله زیادی نیفتاده باشد.

برای اطلاع از مبلغ تمکن مالی نیازی به هیچ محاسبه‌ای ندارید زیرا مبلغ آن توسط اداره مهاجرت با توجه به نوع ویزا و شرایط شما مشخص شده است که هزینه‌های یکسال زندگی را در بر می‌گیرد. مدت اعتبار گواهی مالی محدود است و بیشتر از 6 ماه اعتبار نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا