ویزای تحصیلی

بورسیه تحصیلی کانادا

کشور کانادا در حال حاضر بیشترین متقاضی ویزای تحصیلی را دارد و بورسیه تحصیلی کانادا نیز یکی از پرطرفدارترین بورسیه‌های دانشگاهی است. ویزای تحصیلی کانادا یکی از بهترین روش‌ها برای رسیدن به اقامت کانادا می‌باشد. دانشگاه‌های کانادا نیز از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیلات دانشجویان بین‌المللی هستند. بورسیه‌های تحصیلی کانادا بسیار متنوع هستند اما داشتن نمرات خوب، مدرک زبان از حداقل‌هایی است که برای دریافت بورسیه کانادا نیاز به داشتن آن است. بورسیه‌های تحصیلی تا حدودی با فاند متفاوت است و بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان سخت کوش با مراتب علمی بالا و فاند برای دانشجویانی که نیاز به کمک‌های مالی برای تحصیل دارند، در نظر گرفته شده است.

در برخی از دانشگاه‌های کانادا بورسیه تحصیلی به صورت اتومات انجام می‌شود یعنی شرایط  و پرونده کلیه درخواست‌کنندگان برای دریافت بورسیه بررسی می‌شود. اما در برخی دیگر از دانشگاه‌ها نیاز است درخواست خود را برای بورسیه تحصیلی ارائه دهید در غیر این صورت با وجود واجد شرایط بودن شامل بورسیه تحصیلی نمی‌شوید.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع “کارشناسی” نیاز به معدل بالای 18، نمره زبان 7 به بالا و فعالیت‌های علمی مرتبط در رشته مورد نظر است.

در مقطع “کارشناسی ارشد”، داشتن معدل حداقل 17 و نمره زبان حداقل 7 و داشتن مقالات علمی در مقالات علمی معتبر از شرایط آن است.

برای گرفتن بورسیه در مقطع دکترا نیز شرایط مشابهی وجود دارد علاوه بر اینکه نیاز به نمره GRE بالای 300 نیز هست. همچنین در سه مقطع شرکت در فعالیت‌های فوق برنامه ورزشی یا داوطلبانه و نشان دادن یک فرد چند بعدی بودن می‌تواند به دریافت بورسیه کمک زیادی بکند.

شرایط بورسیه تحصیلی کانادا

مدارک دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

مدارک مورد نیاز برای بورسیه کانادا بسته به نوع بورسیه و دانشگاه می‌تواند کمی متفاوت باشد اما در حالت کلی مدارکی زیر برای بورسیه لازم است:

  • تکمیل فرم درخواست بورسیه
  • ریز نمرات مقطع قبلی
  • انگیزه نامه SOP
  • توصیه نامه
  • مقالات و تحقیقات علمی
  • مدرک زبان با نمره بالای 7

انواع بورسیه تحصیلی کانادا

اسکولارشیپ Scholarships

اسکولارشیپ براساس شایستگی و دستاورهای تحصیلی و علمی دانشجو اعطا می‌شود. اسکولارشیپ خود به انواع مختلف تقسیم می‌شود و معدل بالا، نمره زبان بالا و مقالات و پژوهش‌های علمی از ملزومات دریافت اسکولارشیپ است.

کمک هزینه دانشجویی GRANT

برخلاف کمک هزینه‌های دیگر این نوع کمک هزینه بدون توجه به سطح علمی دانشجو و به دلیل نیاز مالی او برای هر دانشجو در نظر گرفته می‌شود.

دستیار تدریس Teaching Assistants (TA)

کمک هزینه TA یا همان دستیار تدریس، متعلق به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا می‌باشد. برای دستیاری تدریس و کمک‌هایی که به استاد مربوطه صورت می‌گیرد کمک هزینه دستیار تدریسی به این افراد تعلق می‌گیرد.

دستیار تحقیق Research Assistantships (RA)

این نوع کمک نیز بیشتر مربوطه به دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد است. کمک هزینه به دلیل فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی به این دسته افراد اختصاص داده می‌شود.

همچنین بورسیه‌های کانادا به انواع زیر نیز تقسیم می‌شوند:

بورسیه دولتی کانادا

این بورسیه توسط دولت و بیشتر برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در نظر گرفته شده‌اند.

بورسیه غیر دولتی کانادا

بورسیه‌های غیر دولتی توسط سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی با هدف فعالیت‌های تحقیقاتی و پروهشی در نظر گرفته می‌شوند. برخی از مواقع نیز این بورسیه‌های جهت حمایت از دانشجویان خبره کشورهای در حال توسعه اختصاص داده می‌شود.

بورسیه دانشگاهی

علاوه بر دو مورد قبل، هر دانشگاهی نیز بسته به شرایط خود بورسیه و کمک‌ هزینه‌هایی را برای دانشجویان خود در نظر می‌گیرد. دانشگاه‌های معتبر یا خصوصی بیشتر در زمینه ارائه بورسیه فعال هستند.

نکات بورسیه تحصیلی کانادا

جهت دریافت بورسیه یا کمک هزینه برای سال آینده تحصیلی نیاز است که شرایط لازم از جمله حداقل نمره مورد نظر را دارا باشید. در واقع تمدید بورسیه تحصیلی به خود شما و عملکرد تحصیلی‌تان بستگی دارد.

با توجه به متنوع بودن بورسیه‌های تحصیلی بهتر از که برنامه بورسیه تحصیلی دولتی و دانشگاه مورد نظر خود را به دقت بررسی کنید. برخی از بورسیه‌ها تنها برای رشته یا کشور خاصی در نظر شده است و به همین دلیل شانس کسب آن بسیار بیشتر از بورسیه‌های سراسری است.

با توجه به شرایط دانشگاه در نظر داشته باشید که برخی دانشگاه‌ها بورسیه خود را تنها بعد از پشت سرگذاشتن یک ترم تحصیلی به دانشجو می‌دهند تا کیفیت تحصیل و نمرات در دانشگاه بررسی شود.

اقدام برای بسیاری از بورسیه‌های تحصیلی تنها در زمان محدودی امکان پذیر است. بنابراین با مراجعه به سایت هر دانشگاه و بخش بورسیه از تاریخ و شرایط دقیق آن مطلع شوید. همچنین دریافت بورسیه تحصیلی تنها بعد از پذیرش تحصیلی در یک رشته تحصیلی امکان پذیر است.

فرصت‌های دریافت بورسیه تحصیلی کانادا و هر نوع کمک هزینه تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بسیار بیشتر است و در کنار بورسیه‌های تحصیلی امکان گرفتن کمک هزینه در طریق دستیاری تحقیق یا پژوهش را نیز دارند.

افزایش شانس دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

بورسیه‌های تحصیلی کانادا همیشه به دلیل درخواست بالا رقابتی هستند اما همواره می‌توان با تکمیل کردن پرونده تحصیلی خود شانس دریافت بورسیه تحصیلی را بالاتر ببرید. معدل و نمرات از مهم‌ترین ملاک‌های دریافت بورسیه هستند بنابراین در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارید، در سال‌‌های تحصیل تا حد امکان نمرات بالایی داشته باشید.

به دلیل اینکه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا به زبان انگلیسی و در ایالت کبک به زبان فرانسوی است، بنابراین نمره زبان بالایی باید داشته باشید. حداقل نمره زبان برای آیلتس نمره 7 است. در کنار تحصیل، مطالعه و تحقیق علمی در رشته خود نیز می‌تواند به رزومه شما کمک زیادی کند. نوشتن مقالات علمی در ژورنال‌های داخلی و خارجی معتبر از این موارد هستند. این نمره بهتر است از حداقلی که داشنگاه در نظر گرفته است بیشتر باشد.

شرکت‌ در کنفرانس و همایش‌های معتبر داخلی و خارجی و ارائه مقاله یا سخنرانی در این همایش‌ها نیز گزینه‌ خوبی برای تقویت رزومه خود برای بورسیه تجصیلی کانادا است.

اگرچه برخی از دانشگاه‌ها نمرات آزمون‌هایی مانند GRE و SAT را درخواست نمی‌کنند اما ارائه نمرات این آزمون‌های معتبر در کنار دیگر مدارک یک مزیت محسوب می‌شود.

در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی پذیرش بسیار کم و اعطاء بورسیه به آن بسیار کمتر است. همچنین این بورسیه تنها به دانشجویان کانادایی تعلق می‌گیرد. به دلیل تقاضای بالا و پذیرش پایین رشته‌های پزشکی حتی در صورت در نظر گرفتن بورسیه نیز نمی‌توان روی آن حساب کرد.

بورسیه‌های تحصیلی کانادا برای دوره‌های تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود و معمولا دوره‌های کوتاه مدت آموزشی شامل بورسیه تحصیلی نخواهند شد.

در بورسیه تحصیلی تنها به جنبه علمی فرد توجه نمی‌شود. بنابراین اگر دو فرد با یک سطح علمی درخواست دهند قطعا فردی که در کنار تحصیل فعالیت‌های داوطلبانه، ورزشی یا هنری داشته است در الویت قرار دارد.

مبلغ بورسیه‌ها و شرایط آنها بسیار متغیر است و می‌تواند از مبالغ کم جهت کمک هزینه با پوشش کل شهریه و هزینه‌های زندگی را شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا