اخبار

رومینگ چیست + رومینگ ایرانسل و همراه اول [قیمت Roaming ایرانسل و همراه اول]

یکی از مواردی که هنگام سفر به خارج از کشور و یا مهاجرت باید به آن توجه داشته باشید مسئله رومینگ تلفن همراه می باشد. حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که اصلاً رومینگ چیست و به چه معناست؟ چگونه می توانید سیم کارت ایرانی خود را در خارج از ایران فعال کنید؟ در این حالت هزینه هر دقیقه مکالمه چطور محاسبه می شود و بر عهده چه کسی می باشد؟

رومینگ (به انگلیسی: Roaming) به معنی گسترش خدمات اتصال در مکانی به جز مکان ثبت سرویس می باشد.

اگر بخواهید در خارج از کشور هم از همان سیم کارت خود که یکی از اپراتورهای داخلی مثل همراه اول و یا ایرانسل می باشد استفاده کنید در این حالت سرویس رومینگ بین الملل به کار می آید.

در ادامه این مطلب از مجله مهاجرت همراه ما باشید تا به مواردی مثل رومینگ چیست، رومینگ همراه اول، قیمت رومینگ ایرانسل و … بپردازیم.

رومینگ چیست؟

در پاسخ به این سوال که رومینگ برای چیست باید بگوییم هنگامی که قصد سفر به خارج از کشور دارید بی شک یکی از مسائل مهمی که ذهن شما درگیر می کند نحوه ارتباط با خانواده و دوستان خود می باشد. به دلیل اینکه هنگام سفر شما سیم کارت کشور مقصد را ندارید با فعال سازی رومینگ بین الملل در سیم کارت خودتان می توانید با خانواده و یا دوستان ارتباط برقرار کنید. 

اگر شما در داخل کشور اپراتور ایرانسل و یا همراه اول استفاده می کنید و تصمیم دارید در خارج از کشور نیز از سیم کارت خودتان استفاده کنید در این حالت باید از رومینگ Roaming استفاده نمایید. 

رومینگ برای چیست
رومینگ چیست

از طرفی اگر تا قبل از این اسم رومینگ را نشنیده باشید ممکن است این تصور غلط را داشته باشید که اگر سیم کارت خود را در یک کشور خارجی روشن و فعال کنید هزینه های بسیار سنگینی برای شما خواهد داشت اما این تفکر کاملاًٌ اشتباه است. 

تمامی اپراتورهای داخلی (ایرانسل، همراه اول و …)  که از خدمات و سرویس های آن استفاده می کنید با اپراتورهای موجود در خارج از کشور مذاکره کرده و قرارداد بسته اند.

برای مثال اگر شما در داخل ایران از اپراتور ایرانسل استفاده می کنید و قصد سفر به کشور x را دارید ایرانسل با یک اپراتور به نام y در کشور x قراردادی بسته است که پس از ورود شما به آن کشور و فعالسازی سیم کارت ایرانسل خود می توانید از رومینگ بین الملل استفاده کرده و هزینه آن را بپردازید. 

رومینگ همراه اول 

با فعال کردن رومینگ همراه اول در گوشی خود می توانید با ایران ارتباط برقرار کنید. همراه اول یکی از اپراتورهای داخلی می باشد که این امکان را برای کاربران خود در خارج از کشور فراهم کرده و شما با استفاده از رومینگ همراه اول می توانید با ایران ارتباط برقرار کنید. 

اگر می خواهید از خارج از کشور با سیم کارت همراه اول خود و از طریق رومینگ با موبایل کسی که در ایران است تماس بگیرید فقط کافی است که به جای صفر اول کد کشور ایران یعنی 0098 را به این صورت جایگزین کنید: 00989121234567

اما اگر قرار است با یک شماره ثابت مثلا در تهران تماس بگیرید باید به این شکل شماره گیری نمایید: 00982144444444 که 21 پس از 0098 همان کد شهر تهران بدون صفر می باشد. 

آموزش رومینگ همراه اول

روش فعال سازی رومینگ همراه اول به دو شکل ممکن است: 

  1. فعال سازی رومینگ همراه اول از طریق کد : این روش بسیار ساده بوده و فقط باید کد #۲۹*۱۰* را از سمت چپ یعنی ستاره 10 ستاره 29 مربع وارد نمایید. 
  2. روش دوم فعال سازی رومینگ همراه اول در خارج از کشور از طریق پیامک: در رومینگ پیامک همراه اول شما باید عدد 29 را به شماره 10 از طریق پیامک ارسال کرده و منتظر نتیجه فعال سازی باشید. 

افزایش اعتبار و شارژ حساب رومینگ همراه اول

پس از فعالسازی این سرویس از طریق یکی از دو روشی که در بالا گفته شد حالا باید برای افزایش اعتبار و خرید بسته رومینگ همراه اول اقدام کنید. فرقی ندارد که سیم کارت شما اعتباری و یا دائمی باشد در هر صورت این سرویس برای شما فعال میباشد اما در نحوه شارژ اعتبار رومینگ این دو با هم تفاوت دارند که در ادامه توضیح خواهیم داد. 

نحوه شارژ حساب رومینگ سیم کارت دائمی همراه اول 

شما با دو روش می توانید حساب رومینگ خط دائمی همراه اول خود را شارژ نمایید: 

  • افزایش اعتبار با پیامک : در این روش با طی کردن 5 مرحله زیر حساب رومینگ شما شارژ خواهد شد: 

1- پیامک کردن حرف B به شماره ۹۹۰۰۰۹ 

2- انتخاب مبلغی که قصد دارید حسابتان همان قدر شارژ شود. 

3- ارسال شماره تلفن همراه خودتان 

4- بعد از مرحله سوم باید منتظر باشید تا یک پیام با شناسه پرداخت و شناسه قبض برای شما ارسال شود. 

5- پرداخت مبلغ 

  • روش دوم شارژ حساب رومینگ از طریق سایت همراه اول می باشد: 

در این روش باید وارد سایت همراه اول به نشانی https://mci.ir/ شده و در قسمت سرویس ها و محصولات، بخش رومینگ و مکالمات بین الملل را انتخاب کنید و در قسمت مکالمات و پیامک بین‌الملل گزینه های موجود (کدهای لازم برای فعال سازی رومینگ)  را مشاهده نمایید.

نحوه شارژ حساب رومینگ سیم کارت اعتباری همراه اول

افزایش اعتبار سیم کارت های اعتباری برای فعال سازی سرویس رومینگ بسیار راحت تر از سیم کارت های دائمی بوده و در این حالت فقط باید سیم کارت خود را مثل مواقع عادی شارژ نمایید. در نتیجه با شارژ کردن سیم کارت خود از راه های مختلف (همراه بانک، دستگاه عابر بانک، اپلیکیشن های پرداخت در گوشی ها، دستگاه Pos) می توانید رومینگ خط اعتباری همراه اول خود را فعال کنید. 

%9 مالیات ارزش افزوده برای مشترکان اعتباری هنگام فعال کردن سرویس منظور خواهد شد. 

قیمت رومینگ همراه اول

نکته ای که در مورد هزینه ی رومینگ همراه اول باید بدانید این است که محاسبه رومینگ طبق دقیقه می باشد. یعنی چه شما 5 ثانیه صحبت کنید چه 59 ثانیه، هزینه یک دقیقه از شما کم خواهد شد. 

تعرفه های تماس با ایران از طریق رومینگ و همچنین دریافت تماس از ایران هر کدام متفاوت است. هم چنین تماس شما از خارج از کشور با سیم کارت همراه اول با یک کشور خارجی دیگر نیز تعرفه جداگانه دارد و بر اساس تعرفه بین‌المللی حساب خواهد شد. 

بسته های اینترنت داخلی هم با روشن کردن رومینگ غیر فعال می شود و اگر داده تلفن همراه خود را روشن کنید هزینه آن بر اساس تعرفه ای که می گوییم حساب خواهد شد. 

تعرفه مکالمه با ایران از طریق رومینگ در هر کشوری متفاوت است و شما می توانید با مراجعه به این آدرس هزینه های تماس با ایران را از کشورهای طرف قرارداد همراه اول مشاهده نمایید: https://mci.ir/roaming#tariffs_campaigns

برای مثال با انتخاب کشور ترکیه تعرفه های زیر را می بینید: 

  • تعرفه مکالمه با ایران = 10,000تومان    
  • تعرفه مکالمه دریافتی= 75,00 تومان        
  • تعرفه مکالمه داخلی= 5,500تومان           
  • تعرفه ارسال پیام کوتاه= 4000تومان
  • تعرفه یک مگابایت GPRS رومینگ= 3000 تومان

تعرفه رومینگ پرواز همراه اول 

رومینگ پرواز همراه اول سرویسی است که شما می توانید از هنگام بلند شدن هواپیما تا موقع نشستن از آن برای مکالمه و یا پیامک استفاده نمایید. برای فعال کردن این حالت باید پس از فعال کردن رومینگ با جستجوی شبکه On Air از خدمات آن استفاده کنید. 

تعرفه های رومینگ در پرواز هم به شرح زیر می باشد : 

  • مکالمه با ایران (دقیقه)= 91,000 تومان             
  • مکالمه دریافتی= 70,000 تومان                            
  • مکالمه داخلی= 91,000 تومان                            
  • ارسال پیامک= 25,000 تومان                            

رومینگ ایرانسل

استفاده از رومینگ برای ایرانسل با کشورهای طرف قرارداد ایرانسل هم خدمت دیگری از این اپراتور میباشد. ایرانسل به عنوان دومین اپراتور بزرگ کشور گسترده‌ترین شبکه‌ی رومینگ دیتا را دارا می باشد که در 158 کشور دنیا امکان استفاده از خدمات خود را برای مشترکانش فراهم کرده است. در سایت irancell می توانید لیست کشورهای رومینگ ایرانسل را مشاهده کنید.

رومینگ ایرانسل چیست؟  شما اگر از منطقه جغرافیایی مشخص شده و تحت پوشش اپراتور ایرانسل خارج شوید به این معنی نیست که دیگر نمی توانید از سیم کارت ایرانسل خود استفاده نمایید. 

برای فعال سازی رومینگ ایرانسل باید در نظر داشته باشید که این کار را پیش از سفر خود انجام دهید. رایج ترین شیوه فعالسازی آن استفاده از کد دستوری #1*1111* می باشد که پس از آن این پیام را دریافت خواهید کرد: سرویس رومینگ شما با موفقیت فعال شد. 

پس از فعال کردن اگر بخواهید با شماره ای در ایران و یا کشوری خارج از مقصد تماس بگیرید باید شماره مورد نظر را بدون صفر و به همراه کد کشور مثلا 0098 وارد نمایید: *******0098936

اگر کسی بخواهد از داخل ایران با شما تماس بگیرد باید طبق روش معمول شماره شما را بگیرند:  *******0936

اگر از کشور دیگری بخواهند با شما تماس بگیرند باید کد ایران را هم شماره گیری نمایند:  *******0098936

این موضوع را توجه داشته باشید که هزینه تماس دریافتی در هنگامی که رومینگ گوشی تان روشن است برای شما حساب خواهد شد. 

در نهایت برای تماس دریافتی و یا خروجی با شماره کشور مقصد و کشوری که در آن هستید هم طبق تماس معمول در همان کشور می باشد. چرا که خط شما پس از فعالسازی رومینگ به خط همان کشور تبدیل خواهد شد. 

نرخ و قیمت رومینگ ایرانسل

قیمت رومینگ ایرانسل با توجه به کشور مورد نظرتان متفاوت می باشد. می توانید با مراجعه به وب سایت ایرانسل به آدرس https://irancell.ir/ در قسمت محصولات و خدمات/ خدمات مکالمه / بخش رومینگ را انتخاب کرده و سپس کشور مقصدتان را جستجو کنید و از قیمت رومینگ ایرانسل در آنجا مطلع شوید. 

برای مثال اگر در آلمان هستید و از سرویس رومینگ ایرانسل برای تماس با ایران می خواهید استفاده کنید هزینه رومینگ ایرانسل در آلمان به شرح زیر است : 

  • مکالمه داخلی(تومان)= 6,900       
  • مکالمه با ایران(تومان)= 10,500           
  • دریافت مکالمه(تومان)=  9,000    
  • ارسال پیامک(تومان)= 2,700          
  • دریافت پیامک(تومان)=  0              
  • اینترنت (به ازای هر مگابایت)= 3,600

منبع: https://irancell.ir/p/1988/roaming

اگر سفرتان به پایان رسید و قصد برگشت به ایران را داشتید برای غیر فعال کردن و دراوردن از حالت رومینگ ایرانسل می توانید کد #2*1111* را شماره گیری نموده و سپس پیامی مبنی بر اینکه سرویس رومینگ شما با موفقیت غیرفعال شده است را دریافت خواهید کرد. 

نکات مهم رومینگ تلفن همراه و سخن پایانی مجله مهاجرت 

فعال کردن سرویس رومینگ یک سرویس کاملاً رایگان و بدون هزینه می باشد. اگر از ایران تماس دریافتی داشته باشید هزینه آن از حساب شما کسر خواهد شد. اما اگر تلفن همراهتان در خارج از کشور روشن باشد و پیامک دریافت کنید برای شما هیچ هزینه ای نخواهد داشت. 

همان گونه که گفته شد محاسبه تمامی تعرفه های رومینگ بر اساس یک دقیقه می باشد و اگر مکالمه شما 10 ثانیه طول بکشد یا 59 ثانیه هر دو یک دقیقه حساب می شود. همین طور اگر بیشتر از 60 ثانیه و کمتر از 120 ثانیه باشد دو دقیقه حساب خواهد شد. 

اگر در یک کشور خارجی بخواهید از طریق رومینگ همراه اول خود با یک کشور دیگر به جز ایران تماس بگیرید هزینه های شما بر اساس تعرفه های کشور میزبان محاسبه می شود.

 و در نهایت برای غیر فعال کردن رومینگ نیازی نیست که شما کاری انجام دهید و به صورت خودکار غیرفعال خواهد شد. 

(آن دسته از هموطنانی که در مناطق مرزی هستند باید غیر فعال سازی رومینگ را به صورت دستی و با کد دستوری اپراتور خود انجام دهند تا از رومینگ کشورهای همسایه روی اپراتورهای خود جلوگیری نمایند)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا