مهاجرتویزای ازدواج

اخذ اقامت دائم اتریش از طریق ازدواج

مهاجرت از طریق ازدواج نیز یکی از روش های مهاجرت به اتریش است. افرادی که قصد ازدواج با یکی از تبعه اتریش را دارند، در وهله اول باید، از شرایط و قوانین آن اطلاع کسب کنند. چرا که در بحث ازدواج و دریافت تابعیت کشور مقصد، هر کشوری شرایط مختص به خود را دارد. چنانچه شخصی قصد ازدواج با یک شهروند اتریشی را داشته باشد؛ میتواند پس از ازدواج قانونی، درخواست اقامت خود را ارائه کند و ابتدا اقامت دائم اتریش و سپس تابعیت آن کشور را به دست آورد.

مهاجرت به اتریش از طریق ازدواج

در اغلب کشورهای جهان بر اساس نظام حقوق بین الملل خصوصی، پذیرفته شده است. که شخص خارجی در صورت ازدواج با یکی از تبعه کشور مقصد، میتواند جهت اقامت و اخذ تابعیت آن کشور اقدام نماید. اتریش نیز جزو این کشورها است. و ازدواج در این کشور قانونی بوده و توسط دولت های بین المللی به رسمیت شناخته شده است. البته لازم به ذکر است که مراسمات مدنی کشور اتریش نیز قانونی است.

ازدواج در اتریش بدین ترتیب است که مراسم به مدت 15 دقیقه به زبان آلمانی برگزار شده. و در صورت تسلط نداشتن فرد خارجی به این زبان، مترجم زبان آلمانی حضور میابد تا تایید شخص را دریافت نماید. این مسیر از مهاجرت قطعا به اخذ تابعیت این کشور منجر میشود. اما موضوع حائز اهمیت ارائه درخواست اخذ تابعیت میباشد. چرا که بدون ارائه درخواست این موضوع امکان پذیر نیست.

در صورت اخذ تابعیت اتریش به واسطه ازدواج، شخص از مزایای بسیاری برخوردار خواهد شد. تمام حقوق شهروندی مانند حقوق بازنشستگی، بیمه،حق رای،تحصیل و کار و … را شامل خواهد شد. با این شروط که شخص به زبان آلمانی یا انگلیسی مسلط بوده و دارای عدم سو سابقه باشد. و فرهنگ اتریش را فرا گرفته و از آن مطلع باشد.

شرایط لازم جهت اخذ تابعیت اتریش از طریق ازدواج

در حالی که 1 سال از ازدواج شما با شخصی اتریشی گذشته، میتوانید جهت اخذ اقامت اتریش اقدام و آن را دریافت نمایید. در صورت گذشت 5-4 از ازدواج و زندگی مشترک شما به صورت متوالی و در زیر یک سقف میتواند برای اخذ تابعیت خویش اقدام کنید. به طور کلی برای اخذ تابعیت از طریق ازدواج باید 6 سال از ازدواج شما گذشته باشد.

البته علاوه بر اینکه شما باید 5 سال در کنار همسر خود در اتریش اقامت داشته و زندگی کنید.مستلزم داشتن شرایط دیگری نیز هستید که در زیر به آنها اشاره میکنیم:

  • به زبان آلمانی مسلط باشید. (یا حتی زبان انگلیسی)
  • شما به عنوان خارجی باید از کشور اتریش، تاریخ و فرهنگ و قوانین این کشور به طور کلی مطلع باشید.
  • به محض ازدواج شما باید درخواست خود جهت اخذ پاسپورت را ارائه کنید.
  • داشتن گواهی رانندگی یا داشتن آدرس محل سکونت 
  • باید زمان ورود به اتریش و نام محلی که در آن بوده اید را نیز مشخص کرده باشید.
  • باید آماده از دست دادن تابعیت سابق خود باشید.چرا که اتریش قانون پذیرش چند تابعیتی ندارد.
  • دارای سابقه کیفری یا سو پیشینه نباشید
  • باید متعهد شوید که 10 سال در اتریش میمانید.
  • در اتریش مشکلات قانونی بوجود نیاورده و جرم مرتکب نشوید. و با مردم اتریش بدون ایجاد مشکل زندگی کنید.
  • اگر سابق ازدواج داشته اید مدارک اتمام آن باید ارائه شود. ویا در صورت داشتن فرزند،اثبات کنید که حضور او ازدواج فعلی شما را  دچار مشکل نخواهد کرد.

با انجام دادن و دارا بودن موارد بالا، میتوانید به راحتی تابعیت اتریش را دریافت نمایید.

ازدواج در اتریش
اخذ پاسپورت وتابعیت اتریش از طریق ازدواج

مراحل اخذ اقامت اتریش از طریق ازدواج

در ابتدای امر باید بدانید که اگر طالب به اخذ اقامت اتریش از طریق ازدواج هستید.فرد مورد نظر شما باید تبعه یا مقیم اتریش باشد.مورد بعدی اینکه شخص مورد نظر باید مدارکی نظیر پاسپورت،آدرس محل اقامت خویش و مدارک اثبات تمکن مالی که نشانگر توانایی تامین محل زندگی و هزینه های اقامت است.را ارائه نماید. بر این اساس است که اداره مهاجرت اتریش به شما اجازه اقامت را اعطا خواهد کرد.

درخواست ازدواج شما در وهله اول باید از طریق طریق اداره کل ثبت ازدواج در اتریش دریافت شود.اگر هیچ کدام از زوجین اهل اتریش نیستند. ازدواج باید در شهر وین صورت گیرد. در غیر این صورت در خارج از وین میتوانند ازدواج کنند.فرم درخواست ازدواج خود را 6 ماه قبل از مراسم ثبت کنید. بعد از این مرحله 6-2 هفته زمان نیاز است برای مشخص شدن تاریخ ازدواج.فرم ها باید به طور مشترک توسط هر دو نفر تکمیل شود.

از جمله مراکز معتبری در آن ازدواج متقاضیان انجام میگردد؛ میتوان (Standesamt) را در اتریش نام برد. اگر بخواهیم از مراکز دیگر نیز نام ببریم میتوان به شهرداری و کلیسا نیز اشاره کرد.در صورت ازدواج در کلیسا، ابتدا باید در ثبت احوال ازدواج را ثبت و بعد مراسم را در کلیسا برگزار کنید.

پس از برگزاری مراسم عقد ازدواج در ثبت احوال اتریش Standesamt، زوجین باید سند ازدواج/عقدنامه را دریافت نمایند.در  صورتی که زوجین دارای فرزند باشند، باید دفترچه مشخصات خانواده -Familienstammbuch- هم در کنار سند عقدنامه که در آن اطلاعاتی درباره خانواده زوجین است صادر و دریافت گردد. در صورتی که ازدواج شما در کشور دیگری صورت گرفته است، طبیعتا باید دارای عقدنامه خارجی باشید.که آن را نیز باید در ثبت احوال محل اقامت خود ارائه کرده و تایید دریافت نمایید.این مدارک باید به زبان آلمانی ترجمه شود.

توجه داشته باشید که مکان ازدواج شما باید از قبل تعیین شود. این موضوع نشان دهنده قانونی بودن ازدواج است و باید توسط مقامات تایید گردد.

در صورت گذراندن این مراحل، هردو طرف باید جهت پر کردن فرم درخواست پذیرش تابعیت فرد خارجی به عنوان یکی از تبعه اتریش پرکنند. و تا 4-2 هفته آینده درخواست تایید سند ازدواج آماده شده را اخذ نمایند.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ اقامت اتریش از طریق ازدواج 

در صورتی که به فکر مهاجرت اتریش از روش ازدواج هستید.برای تسریع و آسان شدن کارها با آماده کردن مدارک خود، و بهره گیری از توصیه ها و راهنمایی های یک وکیل مهاجرتی مجرب جهت اخذ ویزای نامزدی اتریش اقدام نمایید.

در این راستا از جمله مدارک مهم قابل ارائه،اثبات رابطه داشتن شما به صورت حقیقی با فرد اتریشی به قصد ازدواج است.مثلا عکسهای 2نفره شما، ایمیل ها و مسیج های خصوصی، یا بلیط های مسافرتهای 2 نفره و هدایایی که برای یکدیگر تهیه کرده اید.میتواند از این قبیل مدارک جهت اثبات باشد. تا به دولت اتریش ثابت شود که قصد شما به ازدواج به دلیل علاقه بوده نه اخذ صرفا مهاجرت و اخذ اقامت اتریش.

از دیگر مدارک مورد نیاز ، میتوان موارد زیر را نام برد. لازم به ذکر است تمامی مدارکها باید به زبان آلمانی ترجمه رسمی گردند. و صحت ترجمه مدارک از طریق دفتر اسناد رسمی تایید شود:

  • گذرنامه ، پاسپورت و شناسنامه یا کارت شناسایی زوجین((Geburtsurkunde)
  • فرم ثبت محل اقامت و اثبات اقامت در اتریش
  • گواهی تاهل
  • گواهی طلاق (در صورت وجود)
  • گواهی فوت همسر(در صورت فوت همسر سابق)
  • گواهی ثبت ازدواج و محل اسکان فرد تبعه یا مقیم در اتریش (Meldebescheinigung)
  • گواهی ولادت فرد تبعه اتریش و متقاضی ازدواج

بعد از دریافت تاییدیه از دفتر اسناد رسمی اتریش،صحت مدارک صادر میشود.

هزینه های ازدواج در اتریش

مسلما طبق مراحلی که در بالا عرض کردیم، هریک از مراحل به طور جداگانه ای دارای هزینه هایی هستند.که در زیر به آنها اشاره شده است. البته که هزینه های جانبی دیگری نیز وجود دارد.اما در اینجا به هزینه های جاری و مصوب، اشاره شده است.

  • هزینه جهت تعیین زمان ازدواج: 50 یورو
  • هزینه جهت صدور سند رسمی خارجی ازدواج: 130 یورو
  • هزینه ثبت ازدواج در یک دفتر اداری تایید شده: 5.45 یورو
  • هزینه های مربوط به ازدواج و خدمات: 300 یورو

ازدواج صوری در اتریش جهت اخذ اقامت

بسیاری از افراد متقاضی اخذ اقامت اتریش از طریق ازدواج، در ذهن خود به دلیل آسان بودن این راه ، تصور غلطی از این موضوع ساخته اند. بدین ترتیب که میتوانند با طرح ریزی فرمالیته ازدواج صوری به هدف خود یعنی اخذ اقامت اتریش برسند.

لازم به ذکر است که این موضوع بسیار خطرناک میباشد. و به هیچ عنوان توصیه نمیشود. چرا که موضوع به این سادگی ها که به نظر میرسد نیست.

ابتدای امر، عارضیم خدمتتان که این موضوع کاملا نا عاقلانه و ساده لوحانه است. عدم تفاهم فکری و فرهنگی اولین موضوعی است که در این مورد ، شما را آزار خواهد داد. چرا که شما شخصی که برای ازدواج صوری در نظر گرفته اید را مسلما نمی شناسید.

مورد بدتر اینکه شما این شخص را به مدت حداقل 3 سال متوالی در زیر یک سقف را باید تحمل نمایید. و این موضوع با فشارهای روحی و روانی مهاجرت و غربت توام خواهد شد.

از طرف دیگر خود دولت اتریش بر این موضوع بسیار حساس و سختگیر است. و با تحقیق های مختلف در طول این 3سال این موضوع را بررسی خواهد کرد. در صورت مطلع شدن از صوری بودن ازدواج، شخص را اخراج کرده و حتی اجازه ورود به اتحادیه اروپا و محدوده شنگن را نخواهد داد. پس تاکیدا از این موضوع بر حذر باشید.

مزایای مهاجرت به اتریش از طریق ازدواج

از مزایای ازدواج در اتریش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان دریافت اقامت دائم و تابعیت اتریش
  • امکان سفر به تمام کشورهای عضو شینگن
  • داشتن اجازه کار و تحصیل با اخذ اقامت از طریق ازدواج در اتریش
  • قدرت خرید بالا و زندگی در یکی از بهترین کشورهای اروپایی
  • امکان دریافت پاسپورت اتریش
  • امکان زندگی در بهترین سطح کیفی از زندگی و استفاده از امکانات بالای این کشور

ویزای خانوادگی اتریش

این ویزا مخصوص کسانی است که قبلا ازدواج کرده اند. اما همسر آنها در حال حاضر در اتریش اقامت دارد.در واقع شهروند اتریش محسوب میشود. در این حالت میتوانید از طریق ویزای اعضای خانواده یا ویزای خانوادگی اقدام به مهاجرت به اتریش کنید.

در این حالت، هریک از طرفین ازدواج که با فردی از تبعه اتریش است ازدواج کند.میتواند اقامت این کشور را اخذ نماید.(برعکس قوانین ایران زن و مرد بودن ملاک نیست.)در واقع ملاک اصلی فقط داشتن تابعیت اتریش از سمت یکی از زوجین است.

این موضوع به شرطی است که متقاضی ازدواج، شرایط و قوانین را پذیرفته و رعایت نماید.

سخن پایانی مجله مهاجرت

با توجه به مطالب بالا نتیجه میگیریم یکی از متداول ترین روشهای مهاجرت به اتریش اخذ ویزای ازدواج می باشد. با اخذ ویزای ازدواج اتریش از امکانات و مزایای فراوانی بهره مند می شوید. بهتر است بدانید با ازدواج صوری موفق به اخذ اقامت دائم نمی شوید و باید رابطه رسمی و قانونی خود را به دولت این کشور ثابت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا