مهاجرتویزای کاری و تخصص

کار در ژاپن (راهنمای جامع + شرایط و هزینه‌ها)

ژاپن از جمله‌ کشورهایی است که از گذشته همواره از انتخاب‌های اول ایرانیان برای کار بوده است. کار در این کشور مزیت‌های خاص خود را دارد و ویزای کار این کشور یکی از راه‌های مهاجرت به ژاپن می‌باشد. ژاپن یکی از منظم‌ترین و قانون مندترین کشورهای دنیا است. کشور ژاپن یک کشور پیشرفته است و طبیعی است که برای چرخش اقتصاد پویای خود نیاز به نیروهای کار ماهر داشته باشد.

کشور ژاپن همواره در زمینه‌های فنی مهندسی، تخقیقاتی و مدیریت و بازاریابی نیاز به نیروی متخصص دارد. در هر زمینه‌ای تخصص داشته باشید نیاز است که برای کار در این کشور مراحل اخذ اقامت کاری را طی کنید.

یکی از شرایط دریافت ویزای کار این است که بتوانید نظر یک کارفرمای ژاپنی را برای همکاری جلب کنید. همچنین نیاز است که در سیستم امتیازبندی کار ژاپن حداقل امتیاز لازم را به دست آورید. مانند بسیاری از امتیاز بندی در کشورهای دیگر مدت سابقه کار، مقطع تحصیلی و سطح زبان در امتیاز شما بسیار مهم خواهند بود.

مزایای کار در کشور ژاپن

  • محیط آرام و دوستانه و حرفه‌ای اغلب کسب و کارهای ژاپن
  • علاقه شدید به کار تیمی و تقویت روحیه فعالیت گروهی
  • حقوق مناسب در صورت داشتن مهارت بالا
  • تبدیل ویزای کار ژاپن به اقامت دائم
  • آموزش حین کار جه توسعه مهارت‌های کاری و ارتباطی
  • امکان استفاده از ویزای همراه برای همسر و فرزندان
  • امکان فعالیت کاری همسر در مدت زمان اقامت
  • سیستم حمل و نقل قوی و مقرون به صرفه

معایب کار در کشور ژاپن

معایب کار در ژاپن
  • سختکوشی مردم ژاپن و علاقه به ساعت کار طولانی‌تر از 8 ساعت
  • یادگیری زبان ژاپنی و دریافت مدرک زبان
  • پیدا کردن کارفرمایی ژاپنی
  • مهاجرپذیر نبودن کشور ژاپن

شرایط اقامت کاری ژاپن

جهت کار در این کشور نیاز است که در سیستم امتیاز بندی حداقل نمره 70 را اخد کنید. در صورتی که در این بخش نمره شما به حد نصاب رسید برای اقامت کاری ژاپن اقدام نمایید.

مقطع تحصیلی، مدت زمان سابقه کار، حقوق سالیانه دریافتی و سن در امتیاز نهایی بسیار تاثیرگذارند. دعوتنامه که برای بسیاری از مشاغل از جمله مشاغل فنی و تحقیقاتی و مدیریتی نیاز به یک دعوتنامه نیز هست که امتیاز بالایی در سیستم دارد.

در صورتی که نمره لازم به همراه دیگر مارک را در اختیار دارید برای درخواست ویزا اقدام نمایید. ممکن است رسیدگی به درخواست حدود 2 ماه زمان ببرد. در صورتی که واجد شرایط باشید، برای شما گواهی تایید ارسال می‌گردد. بعد از دریافت Certificate of eligibility یا گواهی صلاحیت باید جهت دریافت ویزای کاری این گواهی به همراه دیگر مدارک را به سفارش ژاپن ارائه دهید.

مدارک مورد نیاز ویزای کار ژاپن

  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • دعوتنامه کاری
  • رزومه و سابقه کاری
  • پاسپورت
  • عکس بیومتریک
  • مدرک زبان ژاپنی
  • نمره نهایی سیستم امتیاز
  • مدارک تحصیلی به همراه زیرنمرات (حداقل لیسانس)
  • عدم سوء پیشینه
  • تمکن مالی
  • گواهی سلامت

انواع ویزای کار ژاپن

انواع ویزای کاری ژاپن

برای کار در ژاپن سه نوع ویزا در نظر گرفته شده است. هر کدام از این ویزاها شرایط خاص خود را دارند و برای مشاغل خاصی مناسب هستند و البته برخی از ویزاهای کشور ژاپن برای همه کشورها صادر نمی‌شود.

ویزای کار معمولی ژاپن

این ویزا برای تعدادی مشاغل خاص صادر می‌شود. برای این ویزا تنها در مشاغلی که ژاپن اعلام کرده است می‌توانید درخواست دهید. نکته مهم این ویزا این مسئله است که متقاضی در صورت قبولی امکان استفاده از ویزای همراه برای خانواده خود را ندارد.

لیست مشاغل مورد نیاز کشور ژاپن: این کشور لیستی از مشاغلی که هر ساله به آن نیاز دارد را اعلام می‌کند تا افراد متقاضی جهت دریافت ویزای کار اقدام نمایند. مدرسین زبان انگلیسی (برای کشور ژاپن مدرسین بومی در الویت هستند)، برنامه نویس و توسعه دهندگان نرم افزار، متالوژی، صنایع کشتی سازی و کشتی رانی، کشاورزی، شیلات و ماهیگیری، مهمانداری، صنعت دریایی، مواد غذایی و آشامیدنی، تولید ماشین آلات صنعتی، صنایع هوایی، ساخت و ساز، برق و خودرو در این دسته هستند.

ویزای حرفه‌ای ژاپن HSFP

(Highly skilled foreign professionals): که جذب نیرو از طریق این ویزا با سیستم امتیاز بندی است. ویزای برای این نوع می‌تواند برای مدت طولانی‌ترین نیز صادر شود و امکان همراهی خانواده متقاضی با او نیز وجود دارد. این ویزا 5 ساله است و امکان تبدیل آن به اقامت دائم نیز هست. همچنین همسر فرد نیز امکان کار و فعالیت در ژاپن را در مدت اقامت خواهد داشت و در صورت داشتن فرزند نیز امکان تحصیل آنها در مدارس وجود دارد.

این ویزا قابل تمدید است و در حین کار و بعد از گذشت حداقل 3 سال امکان اقدام برای اقامت داوم ژاپن را خواهید داشت. همسر متقاضی و فرزندان زیر 18 سال نیز شامل اقامت دائم خواهند شد

ویزای تعصیلات کاری

این ویزا برای افرادی صادر می‌شود که قرارداد تعطیلات کاری با ژاپن داشته باشند. تنها شهروندان برخی کشورهای مانند استرالیا ، کانادا ، فرانسه ، کره جنوبی ، آلمان ، انگلستان و برخی از کشورهای معدود دیگر می‌توانند ویزای کار تعطیلات برای اقامت یک ساله دریافت کنند. متقاضیان این ویزا باید بین 18 تا 30 سال باشند.

سایت‌های کاریابی ژاپن

از بهترین روش‌های پیدا کردن شغل در ژاپن استفاده از سایت‌های کاریابی است که می‌توانید مشاغل مرتبط با تخصص خود در ژاپن را در آنها پیدا کرده و رزومه خود را ارسال کنید. شانس شما در اینجا تنها رزومه‌ای هست که ارسال می‌کنید، بنابراین رزومه خود را تا حد امکان بی نقص ارسال کنید تا شانس بیشتری داشته باشید. در صورتی که می‌بینید نیاز به نمره بهتر در زبان یا گذراندن دوره‌‌هایی برای تقویت رزومه هستید حتما برای آن اقدام کنید. در زیر برخی از مهم‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید برای یافتن شغل در ژاپن از آنها کمک بگیرید را می‌آوریم.

توچه داشته باشید که رزومه شما باید به زبان انگلیسی باشد مگر برخی مشاغل که نیاز به تسلط به زبان انگلیسی دارد. همچنین بعد از پذیرش اولیه مصاحبه آنلاینی صورت می‌گیرد که باید آشنایی نسبی به زبان ژاپنی داشته باشید. قبل از مصاحبه اطلاعاتی را با جستجو در اینترنت و وب‌سایت شرکت به دست آورید تا آمادگی بیشتری برای مصاحبه کاری داشته باشید.

علاوه بر این می‌توانید از آژانس‌های کاریابی ژاپن نیز برای یافتن کار در ژاپن کمک بگیرید. موسسات کاریابی Rikunabi ،Jaic، Mynavi Job از نمونه‌های آن هستند. برای پیدا کردن شغل در ژاپن مانند هر کشور دیگری نیاز به پیگیری زیادی دارید بنابراین خودتان نیز شخصا برای موسسات و کسب و کارهایی در ژاپن که مناسب شرایط خود می‌بینید از طریق وب‌سایت شرکت رزومه ارسال کنید. سایت لینکدین نیز گزینه‌ مناسبی برای پیدا کردن گزینه‌های خوب کاری است.

نتیچه گیری کار در ژاپن

همان طور که بررسی شد امکان یافتن شغل و کار در ژاپن شدنی است اما نیاز به تخصص و سطح خوبی از زبان دارد تا بتوانید برای برخی ویزاها جاب آفر ژاپنی پیدا کنید. در صورتی که بتوانید ویزای کاری ژاپن را دریافت کنید، بعد از حدود 5 سال امکان تبدیل آن به اقامت دائم امکان پذیر است البته در صورتی که شرایط دریافت آن را طبق سالی که برای آن درخواست می‌دهید داشته باشید.

کشور ژاپن به دلیل نیاز به نیروی متخصص و نرخ رشد جمعیت پایین نیاز به جذب نیروی کاری ماهر دارد. بنابراین با یک رزومه قوی و سابقه شغلی خوب و مدرک زبان با نمره بالاتر از حداقل می‌توانید شانس خوبی برای کار در این کشور و دریافت ویزای کاری این کشور داشته باشید.

اگرچه ژاپن کشور پیشرفته‌ای است اما در زندگی روزمره و محیط‌های کاری افراد کمی به زبان انگلیسی می‌توانند به خوبی صحبت کنند بنابراین نیاز است که به زبان ژاپنی تسلط خوبی داشته باشید. همچنین در این کشور نرخ بیکاری پایین، میانگین حقوق بالا و امنیت کاری بالایی دارد اما برای حفظ شغل خود در نهایت باید همانند مردم ژاپن فرد سختکوشی باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا