ویزای تحصیلی

تحصیل رایگان در آلمان (در همه مقاطع 2024)

کشور آلمان به دلیل کیفیت بالای زندگی و تحصیل همواره یکی از انتخاب‌های اول دانشجویان از سرتاسر دنیا است. تحصیل رایگان در آلمان یکی از مزیت‌های این کشور است که در تمامی مقاطع تحصیلی امکان پذیر است. به دلیل سیاست‌های کشور آلمان که به امر آموزش و بدون هزینه بودن آن تا حد امکان بها می‌دهد، این کشور را گزینه مناسبی برای تحصیل کرده است. این شرایط حتی برای دانشجویان بین المللی هم مشابه است و آنها بعد از شروع تحصیل در آلمان از کلیه مزایا و شرایط مشابه یک فرد آلمانی بهره می‌برند.

اگرچه تحصیل رایگان در آلمان وجود دارد اما همراه با شرایطی است که تنها با داشتن آنها امکان به دست آوردن این مزیت را خواهید داشت. کشور آلمان بورسیه‌های خوبی نیز برای دانشجویان در نظر گرفته است که با دریافت هر کدام می‌توان کل یا بخشی از هزینه‌های تحصیل را پوشش داد. در صورت اتمام تحصیل می‌توانید برای ادامه تحصیل در آلمان اقدام کنید یا برای ویزای کار آلمان اقدام نمایید. آلمان بعد از چند سال کار و تحصیل در صورت داشتن دیگر شرایط به شما اقامت دائم آلمان را نیز می‌دهد.

آیا تحصیل رایگان در آلمان امکان پذیر است؟

همان طور که به صورت کلی بررسی کردیم. امکان تحصیل رایگان در آلمان شدنی است. شما از دو روش امکان ادامه تحصیل در آلمان به صورت رایگان را خواهید داشت:

  • تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان
  • دریافت بورسیه از کشور آلمان

مزایای تحصیل در آلمان

  • تحصیل در کشوری با سطح رفاه بالا
  • سیستم آموزشی و پژوهشی قوی
  • تحصیل رایگان در دانشگاه‌های معتبر
  • امکان استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی
  • امکان دریافت بورسیه و کمک هزینه برای هزینه‌های زندگی
  • امکان تحصیل در برخی رشته‌ها به زبان انگلیسی
  • امکان تبدیل ویزای تحصیلی آلمان به ویزای کاری بعد از پایان تحصیلات
  • امکان دریافت اقامت دائم

شرایط تحصیل رایگان در آلمان

شرابط تحصیل رایگان در آلمان

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان به زبان انگلیسی است و باید حداقل مدرک زبان آلمانی سطح B1 را داشته باشید. شرط سنی نیز برای هر مقطع در نظر گرفته شده است و برای کارشناسی 30 سال مشخص شده است. برای مقاطع کارشناسی ارشد بالاتر حداکثر 30 سال در نظر گرفته شده است. برای دانشجویان دکترا نیز شرط سنی 40 سال مشخص شده است.

دانشگاه و رشته‌های معدودی در آلمان به زبان انگلیسی تحصیل می‌شوند و بسیاری از آنها نیز نیمی از تحصیل به زبان انگلیسی است و شما باید به زبان آلمانی آشنا باشید. برای ادامه تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان حداقل نمره زبان آلمانی C1 مورد نیاز است.

در مقطع دکترا در کنار تحصیل می‌توان با انجام پروژه‌های آموزشی و پژوهشی درآمد نیز داشت. برای تحصیل در دکترا شرط سنی 35 و شرط معدلی که دانشگاه مشخص می‌کند باید دارا باشید.

دانشگاه‌های رایگان کشور آلمان

تحصیل در اغلب دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است و تنها کافی است مدارک مورد نیاز برای پذیرش را به سایت دانشگاه ارسال نمایید تا بعد از بررسی مدارک، نتیجه پذیرش به شما اعلام شود. بهتر است که قبل از ارسال مدارک کلیه شرایط دانشگاه را از طریق وب‌سایت آن بررسی نمایید.

دانشگاه هایدلبرگ

دانشگاه هایدلبرگ قدیمی‌ترین دانشگاه‌ آلمان است که در سال 1386 تاسیس شده و با بودجه دولتی تاسیس و اداره می‌شود. این دانشگاه یکی از قطب‌های پژوهشی و تحقیقاتی اروپا نیز به شمار می‌آید. دانشکده‌های این دانشگاه جهت تدریس علوم انسانی، علوم پزشکی، اقتصاد و علوم سیاسی و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. امکانات رفاهی این دانشگاه شامل کتابخانه، آزمایشگاه، مشاوره دانشجویی و کاریابی، خوابگاه و آپارتمان می‌باشد. در صورتی که فردی در مدارک خود نمره زبان آلمانی نداشته باشد باید در آزمون ورودی این دانشگاه شرکت کند. در صورت عدم آشنایی با زبان آلمانی هر فرد باید در کالج زبان آلمانی این دانشگاه دوره آلمانی را بگذراند تا بتواند پذیرش تحصیلی را دریافت کند.

سایت دانشگاه هایدلبرگ: www.uni-heidelberg.de

دانشگاه هومبولت برلین

این دانشگاه در شهر برلین واقع شده است و از سال 1810 شروع به کار کرده است. این دانشگاه در هر سه مقطع دانشجو می‌پذیرد و نزدیک به 200 رشته در این دانشگاه تدریس می‌شوند. در هنگام اقدام برای پذیرش این دانشگاه به مدرک زبان توجه داشته باشید زیرا برخی از رشته‌های این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و باید مدرک آیلتس یا تافل ارائه شود. تعدادی از بورسیه‌های دانشگاه هومبولت برلین بورسیه K.C. Mahindra، JN Tata Endowment Loan، K.C. Mahindra هستند. برخی از بورسیه‌ها تنها متعلق به مقطع خاصی است بنابراین در هنگام درخواست برای یک بورسیه یا کمک هزینه کلیه شرایط را بررسی نمایید.

وب‌سایت دانشگاه هومبولت برلین: www.hu-berlin.de

دانشگاه هامبورگ

این دانشگاه دولتی در سال 1919 تاسیس شده است. این دانشگاه دارای 8 دانشکده برای اقتصاد، پزشکی، روانشناسی، حقوق، ریاضیات و علوم طبیعی، مدیریت، علوم انسانی و آموزش می‌باشد. این دانشگاه حدود  74 رشته تحصیلی کارشناسی و 89 رشته در مقطع دوره کارشناسی ارشد دارد.

بورسیه Merit scholarships، بورسیه Narotam Sekhsaria’s Scholarships، بورسیه K.C. Mahindra و Hani Zeini تعدادی از بورسیه‌های این دانشگاه هستند. خوابگاه‌های این دانشگاه در خارج از محیط دانشگاه بوده و به صورت جداگانه‌ یا اشتراکی قابل استفاده هستند.

سایت دانشگاه هامبورگ: www.uni-hamburg.de

دانشگاه اشتوتگارت

دانشگاه اشتوتگارت یک دانشگاه دولتی است که در سال 1829 دایر شد. این دانشگاه دارای 10 دانشکده برای گرایش‌های مختلف است و در مجموه 160 رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه تدریس می‌شوند. بورسیه‌های دانشگاه اشتوتگارت بسیار متفاوت است و با توجه هدف هر بورسیه مبلغ آن نیز متفاوت است. خوابگاه‌های این دانشگاه دارای امکانات زیادی برای دانشجویان است. زمان ثبت نام برای ترم‌ جدید دانشگاه اشتوتگارت اوایل فروردین و شهریور ماه است.

سایت دانشگاه اشتوتگارت: www.uni-stuttgart.de

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانز

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانز در حال حاضر یکی از مراکز پژوهشی برجسته در اروپا است. این دانشگاه در شهر مونیخ قرار دارد و در سال 1472 تاسیس شده است و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های آلمان است. به دلیل کیفیت بالای تحقیق و پژوهش در این دانشگاه، دانشجویان و محققین زیادی از کشورهای مختلف را به خود جذب کرده است. رشته‌های این دانشگاه به دو زبان انگلیسی و آلمانی تدریس می‌شوند.

وب‌سایت دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانز: www.en.uni-muenchen.de

هزینه‌های زندگی در آلمان

اگرچه تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌های آلمان هیچ هزینه‌‌ای به دنبال ندارد اما در صورت نگرفتن بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی، هزینه‌های زندگی در آلمان بر عهده خود دانشجو خواهد بود. این هزینه‌ها بسته به انتخاب دانشجو می‌تواند بسیار متفاوت باشد مانند اینکه آیا برای مسکن تصمیم به گرفتن خوابگاه دانشجویی می‌گیرد یا به صورت مستقل واحدی را اجاره کند. قطعا اقامت در خوابگاه‌های دانشگاه در کاهش هزینه مسکن و خورد و خوراک و حمل و نقل تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

برای بررسی هزینه‌های اقامت دانشجویی باید سایت هر دانشگاه را بررسی نمایید تا هزینه خوابگاه را به دست آورید. این هزینه با توجه به اینکه سوئیت یا اتاق‌های مشترک را رزرو کنید هزینه‌ها نیز متفاوت است. این خوابگاه‌ها با امکانات رفاهی مانند سالن ورزش، اینترنت هستند.

نتیجه گیری تحصیل رایگان در آلمان

آیا تحصیل به صورت رایگان برای تمام دانشگاه‌های آلمان امکان‌پذیر است؟

اگرچه تحصیل در آلمان به صورت پیش فرض رایگان است اما برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور باید شهریه پرداخت نمایید. علاوه بر اینکه دانشگاه‌های دولتی آلمان جزو بهترین دانشگاه‌های آلمان به شمار می‌روند.

آیا در حین تحصیل رایگان در آلمان امکان کار همزمان نیز وجود دارد؟

بله. هر دانشجو می‌تواند برای تامین هزینه زندگی به صورت نیمه وقت مشغول به کار شود.

تحصیل رایگان در آلمان مختص کدام مقطع تحصیلی است؟

در تمامی مقاطع آموزشی و تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در آلمان می‌توان به صورت رایگان مشغول به تحصیل شد.

2 دیدگاه

  1. من میخواستم یک معلومات کاملا در باره این تحصیل رایگان در آلمان را داشته باشم فعلان ایران استم چی قسم می‌شود ثبت نام کنم اونجه به تحصیل خود ادامه بتم

    1. سلام وقت بخیر. لطفا به طور کامل مقاله را مطالعه فرمایید. توضیحات کامل ارائه شده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا