مطالب متفرقه

جاهای دیدنی ازمیر+مراکز تفریحی+عکس جاذبه های گردشگری ازمیر

شهر ازمیر یکی از بهترین و زیباترین شهرهای کشور ترکیه می باشد زیرا مراکز تفریحی و جاهای دیدنی ازمیر، گردشگران زیادی را مجذوب خود کرده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوعاتی اعم از معرفی دیدنی های ازمیر، مراکز تفریحی، سواحل ازمیر، تصاویر شهر ازمیر ترکیه، محله های زیبای ازمیر و … بپردازیم پس با مجله مهاجرت همراه باشید.

آشنایی با شهر ازمیر ترکیه

تصاویر شهر ازمیر ترکیه -city izmir
تصاویر شهر ازمیر ترکیه

شهر ازمیر ترکیه یکی از مقاصد پرطرفدار و زیبا در بین گردشگران و مهاجران می باشد. ازمیر در قسمت غربی این کشور و در سواحل دریای اژه واقع شده و متشکل از ادیان و فرهنگ های مختلف میباشد.

بهتر است بدانید این شهر از لحاظ اقتصاد از جایگاه و موقعیت خوبی در جهان برخوردار است به همین دلیل نرخ بیکاری در این شهر بسیار پایین می باشد. به طور کلی آب و هوای این شهر معتدل بوده و در فصل بهار با آب و هوای مطلوب و دلپذیر مواجه هستید و بهترین فصل برای سفر و گردشگری می باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با شهر ازمیر ترکیه

برج ساعت (Saat Kulesi)

تصویر برج ساعت-Saat Kulesi

برج ساعت یکی از معروفترین و مطرح ترین دیدنیهای ازمیر محسوب می شود. این برج در میدان کناک (مرکز شهر) در سال 1901 توسط معمار فرانسوی به مناسبت بزرگداشت بیست و پنجمین سال تاج‌ گذاری عبد‌الحمید دوم بنا شده است. این برج با ارتفاع 25 متر به عنوان نماد شهر ازمیر شناخته شده است.

جالب است بدانید ساعت این برج هدیه ای از سوی امپراطور آلمان می باشد. برج ساعت ازمیر از تمامی نقاط شهر مشاهده می شود. این برج را با نام ساعت کولسی (Saat Kulesi) هم می شناسند. برج ساعت جلوه بسیار زیبا و معماری فوق العاده ای دارد به همین دلیل مورد توجه گردشگران و سایر کشورها قرار گرفته است.

آسانسور (Asansör)

تصویر آسانسور ازمیر-Izmir Elevator

آسانسور ازمیر یکی دیگر از جاهای دیدنی ازمیر می باشد. در سال 1907 در منطقه کاراتاس توسط تاجران یهودی برای جابجایی شهروندان از جاده ساحلی کاراتاش و منطقه‌ رفعت پاشا در بالای یک تپه تاسیس شد. جالب است بدانید آسانسور زیبای این شهر مجهز به فروشگاه، کافه و چندین رستوران می باشد.

در گذشته آسانسور ازمیر به دلیل رفت و آمد راحت مردم بنا کردند. جالب است بدانید در ابتدا این آسانسور با فشار آب کار می کرد اما در حال حاضر با سیستم الکتریکی کار می کند. آسانسور ازمیر همانند برج ساعت در شب از جلوه و نمای فوق العاده زیبایی برخوردار است و چشم انداز زیبا و بی نظیری از شهر ازمیر دارید.

پاموکاله (Pamukkale)

تصویر پاموکاله-Pamukkale

پاموکاله یک مجموعه پلکانی از چشمه های آب گرم می باشد که با سنگ های آبی و سفید نمای زیبایی را به خود اختصاص داده است. نام دیگر جاذبه گردشگری پاموکاله ازمیر، هیراپولیس است که نام شهر قدیمی در کناره‌ ی رود لایکوس می باشد.

این منطقه گردشگری آثاری از دوران باستان می باشد و املاح آب های گرم این مجموعه به 200 سال قبل از میلاد مسیح باز میگردد. پاموکاله دارای حوضچه های نمکی می باشد که بسیار شگفت انگیز میباشد و گردشگران زیادی را مجذوب خود کرده است.

بازار کمرالتی (Kemeraltı Çarşısı)

تصویر بازار کمرالتی-Kamralti bazaar

بازار کمرالتی ازمیر یکی از بازارهای سنتی و زیبای این شهر می باشد. کمرالتی یک نوع بازار تاریخی بوده که در قرن 17(دوره عثمانی) در بین مسیر میدان کوناک تا آگورا بنا شده است.

این بازار یکی از جذاب ترین و شلوغ ترین مکان های این شهر می باشد؛ به همین دلیل آن را به عنوان یکی از دیدنیهای ازمیر می شناسند. اگر قصد سفر به ازمیر را دارید، حتما به این بازار بروید و شیرینی، زیتون و آبنبات های بسیار خوشمزه این بازار را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین مراکز خرید ازمیر

ازمیر آگورا (Izmir Agora)

تصویر ازمیر آگورا-Izmir Agora

موزه ازمیر آگورا یک آثار باستانی باشکوه از بازاری به جا مانده در جاده ابریشم می باشد. موزه آگورا یک فضای باز واقع در منطقه کوناک و محله نمازگاه ازمیر می باشد. این بازار به 2000 سال پیش باز میگردد و جالب است بدانید در گذشته در وسط این بازار یک کانال آبی عبور می کرد. ازمیر آگورا یکی از جاهای دیدنی ازمیر به حساب می آید که به دوران یونیان و رومیان باز میگردد.  

روستای شیرینجه (Şirince)

تصویر روستای شیرینجه-Sirince village

روستای شیرینجه یکی از روستاهای قدیمی، سنتی و زیبای ترکیه واقع در شهر ازمیر است که جزو لیست مکان های گردشگری ازمیر به شمار می آید.

این روستا متشکل از طبیعت فوق العاده، چشم انداز زیبا، خانه و ساختمان های سنتی و کوچه های قدیمی است که عکاسان و معماران زیادی به خود جذب کرده است. در نزدیکی این روستا دهکده ای با خانه های سفید و سفالی واقع شده که مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

مسجد حصار (Hisar Camii)

تصویر مسجد حصار-Hisar Mosque

کهن ترین و منحصر به فردترین مسجد ترکیه، مسجد حصار می باشد که یکی از جاهای دیدنی ازمیر به حساب می آید. مسجد حصار در قرن 16 میلادی در مرکز شهر تاسیس و در قرن 19 بازسازی شده است. مسجد حصار به دوران اسلام عثمانی بازمیگردد، به همین دلیل به عنوان یکی از بزرگترین آثار تاریخی این شهر به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اقامت توریستی ترکیه

تله فریک (Izmir Teleferik)

با تله فریک ازمیر میتوانید کل شهر، طبیعت و سواحل زیبا را از ارتفاع 423 متری مشاهده کنید. تله فریک یکی از بهترین و جذاب ترین مراکز تفریحی ازمیر است. با سوار شدن بر تله فریک حس توصیف نشدنی و خوبی پیدا می کنید، البته توصیه می شود تله فریک را در شب را امتحان کنید زیرا نمای این شهر در شب بسیار حیرت انگیز و خیره کننده است.

قلعه کادیفه کاله (Kadifekale)

تصویر قلعه کادیفه کاله-Kadifekale Castle

قلعه کادیفه با ارتفاع 186 متر در قرن چهارم قبل از میلاد مسیح توسط یکی از فرماندهان اسکندر مقدونی ساخته شد. این قلعه در طی قرون به تصرف حکومت های مختلف درآمد به همین دلیل با گذر زمان تغییراتی در این قلعه ایجاد شده است. شما میتوانید از بالای این قلعه چشم انداز زیبایی از شهر و بنادر ازمیر را تماشا کنید. 

جالب است بدانید در گذشته از دژهای قلعه کادیفه برای پاسبانی و مراقبت از شهر و دریای اژه استفاده می کردند. این قلعه یکی از آثار باستانی این شهر به حساب می آید که از ارزش و جایگاه ویژه ای در بین شهروندان برخوردار است به همین منظور جزو یکی جاهای دیدنی ازمیر به شمار می رود.

تئاتر هیراپولیس (Hierapolis Theater)

تصویر تئاتر هیراپولیس-Hierapolis Theater

تئاتر هیراپولیس در شیب بالای هیراپولیس با دهانه 100 متری واقع شده و آن را به سبک تئاترهای دوره یونان باستان طراحی و بنا کردند. جالب است بدانید 200 سال قبل از میلاد مسیح تئاتر هیراپولیس بیش از 20,000 نفر را در خود جای می داد. متاسفانه در قرن هفتم بر اثر زلزله، این بنا تخریب شد و در حال حاضر تنها 30 ستون از تئاتر هیراپولیس باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد پاسپورت ترکیه

کلیسای سنت پلی‌ کارپ (Saint Polycarp)

تصویر کلیسای سنت پلی‌ کارپ-Saint Polycarp

اگر قصد تفریح در جاذبه های گردشگری ازمیر را دارید، کلیسای کاتولیک (سنت پلی کارپ) را از دست ندهید. این کلیسا در قرن ۱۷ (سال 1625) با دستور سلطان سلیمان بنا شده است.

در سال 1922 بر اثر یک آتش سوزی اکثر بناهای اطراف سوخته شد اما کلیسا کاتولیک جان سالم به در برد. با توجه به این مسائل، سنت پلی کارپ یکی از حزب‌ های قدیمی این شهر محسوب می شود که با این حال مورد توجه افراد قرار گرفته است.

کوه سیپیلوس (Mount Spil)

تصویر کوه سیپیلوس-Mount Sipilus

کوه سیپیلوس با ارتفاع 1513 متر یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ازمیر به حساب می آید. این کوه نماد باستانی زیبا و شگفت انگیز در طبیعت شهر ازمیر است که نام این کوه در افسانه ها و تاریخ بسیار ذکر شده است. لازم به ذکر است در این کوه برای گردشگران اقامتگاه و رستوران بنا کرده اند.

جالب است بدانید قسمتی از کوه سیپیلوس به شکل زن نالان و گریان بر روی صخره حکاکی شده است. این قسمت کوه را نیوبه می گویند که نیوبه در افسانه یونان باستان به دختر تانتالوس معروف بوده است. 

موزه ماشین کی (Key Museum)

تصویر موزه ماشین کی-Key Museum

اگر علاقه بسیار زیادی به ماشین های قدیمی دارید، حتما به موزه کی واقع در منطقه تربالی بروید. موزه ماشین کی یک کلکسیون زیبا از ماشین های قدیمی از برندهای معروف جهان می باشد که جزو لیست جای دیدنی ازمیر به شمار می رود.

در این موزه بیش از 130 ماشین قدیمی فوق العاده زیبا وجود دارد و یکی از این ماشین ها به سال 1800 میلادی باز میگردد. در موزه کی علاوه بر ماشین های لوکس و زیبا میتوانید از 40 موتور سیکلت های شیک و مجلل دیدن بفرمایید.

شهر باستانی افسوس (Ephesus)

تصویر شهر افسوس-Ephesus city

شهر افسوس یا افه سوس یکی از شهرهای باستانی بی نظیر و خوش منظر واقع در ساحل ایونیا (اطراف ازمیر) می باشد. جالب است بدانید قدمت این شهر به قبل از میلاد مسیح و دوره یونان بازمیگردد. همچنین افسوس بزرگترین شهر در دوره رومیان و دومین شهر بزرگ جهان در گذشته به حساب می آمد.

معبد آرتمیس در این شهر قرار دارد که مورد توجه گردشگران زیادی واقع شده است زیرا این معبد یکی از عجایب هفتگانه جهان می باشد. شهر افسوس از مکان های زیبای تاریخی اعم خانه حضرت مریم، خانه باکره، معبد هادریان و … تشکیل شده به همین دلیل با 2 میلیون بازدید در سال جزو دیدنی های ازمیر محسوب می شود.

شهر چشمه، ساحل چشمه (Çeşme)

تصویر شهر چشمه-Cesme

شهر چشمه یکی از محبوب ترین مکانهای ترکیه است که در فاصله 93 کیلومتری شهر ازمیر واقع شده که تقریبا 1 ساعت با مرکز شهر ازمیر فاصله دارد. جالب است بدانید به دلیل وجود چشمه های کوچک و بزرگ، نام این شهر را چشمه گذاشتند.

ساحل چشمه به عنوان ساحل ماسه ای یکی از مناطق دیدنی معروف ازمیر در فصل تابستان است. در این شهر علاوه بر ساحل زیبای چشمه از آثار باستانی فراوانی مانند قلعه چشمه برخوردار است.

بیشتر بخوانید: HES کد ترکیه + راهنمای گام به گام

ساحل ایلیچا (Ilıca Beach)

تصویر ساحل ایلیچا-Ilica Beach

به یکی دیگر از جاهای دیدنی ازمیر میتوان به ساحل ایلیچا اشاره کرد. این ساحل 2 کیلومتری از ماسه، از امکانات تفریحی فراوانی مانند کایت سواری، موج سواری، چتر بازی و … برخوردار است.

ساحل ایلیچا حمام های لجن برخوردار است پس اگر به فکر سلامتی خود هستید، حتما از حمام های لجن این ساحل استفاده کنید. این ساحل در فصل بهار بسیار معروف است زیرا در این فصل گردشگران زیادی را مجذوب خود کرده است. 

پیرلانتا پلاژ (Pirlanta Kitesurf Beach)

تصویر ساحل پیرلانتا پلاژ-Pirlanta Kitesurfing Beach

اگر به موج سواری و کایت سواری علاقه دارید ساحل پیرلانتا پلاژ را از دست ندهید. ساحل پیرلانتا پلاژ یکی از بهترین سواحل ازمیر و مکان مناسب برای موج سواری می باشد. جالب است بدانید نام این ساحل برگرفته از ماسه های درخشان ساحل می باشد. نکته قابل توجه این ساحل، عرض 250 متری آن بوده که افراد باید روی ماسه های ساحل پیرلانتا پلاژ راه بروند تا به دریا برسند.

موزه آتاتورک (Ataturk Museum)

تصویر موزه آتاتورک-Ataturk Museum

موزه آتاتورک در بین سالهای 1875 تا 1880 با ترکیبی از سبک معماری عثمانی و شرقی و سبک نئوکلاسیک در منطقه گوندوگدو و محله السنکاک بنا شد. این موزه در فضای  852 متری (محل زندگی آتاتورک) به دلیل بزرگداشت بنیانگذار ترکیه (آتاتورک) تاسیس شده است.

لازم به ذکر است در موزه آتاتورک لوازم، اشیا و آثار مرتبط با آتاتورک به نمایش عموم گذاشته شده است. جالب است بدانید طرح این بنا از خانه های سنتی آنالیا الهام گرفته است. 

باغ وحش ازمیر (Izmir Wildlife Park)

تصویر باغ وحش ازمیر-Izmir Wildlife Park

باغ وحش ازمیر یکی از جاذبه های گردشگری بسیار زیبای این شهر و بزرگترین حیات وحش به حساب می آید.  تمامی گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند حتما به باغ وحش ازمیر مراجعه میکنند. جالب است بدانید طبق آخرین آمار بدست آمده، این مرکز تفریحی بیش از 900,000 بازدیدکننده در سال دارد.

این باغ وحش در سال 2008 با متراژ 425 هزار مترمربع در منطقه احمد پریشتینا تاسیس شد. فضای این باغ وحش فوق العاده زیبا و مملو از گیاهان و درختان فراوان می باشد و دارای بیش از 1000 نوع جانور است که از تماشای آن بیشترین لذت را خواهید برد.

آلسانجاک (Alsancak)

تصویر آلسانجاک-Alsancak

آلسانجاک یکی از اسکله های زیبای ترکیه واقع در سواحل جنوبی این شهر می باشد که از لحاظ تجاری، گردشگری، صنعت مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است.

از سواحل جنوبی ازمیر تا میدان کناک را آلسانجاک می گویند که یکی از شلوغ ترین اسکله های این شهر می باشد و قدمت آن به دوره امپراطوری عثمانی باز میگردد. این اسکله دارای امکانات خدماتی و رفاهی مانند رستوران، کافه، اقامتگاه، مراکز تجاری و … میباشد.

شهر آلاچاتی (Alaçati)

شهر ساحلی آلاچاتی به عنوان بهترین و معروف ترین مکان برای موج سواری واقع در 72 کیلومتری از شهر ازمیر می باشد. در این شهر خانه های قدیمی، خیابان های سنگ فرش شده، سمساری قدیمی، کافه های سنگی و چوبی وجود دارد که زیبایی شهر را چندین برابر کرده که به همین دلیل شهر آلاچاتی را به عنوان یکی از جاهای دیدنی شهر ازمیر می شناسند.

جالب است بدانید شهر آلاچاتی در سال 2010 در رتبه بندی جاهای دیدنی نیویورک تایمز، رتبه 8 را به خود اختصاص داده است. ساحل آلاچاتی واقع در این شهر شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین محله های ازمیر برای زندگی و خرید ملک

شهر باستانی پرگامون (Pergamon)

تصویر شهر پرگامون-Pergamon city

در 171 کیلومتری شهر ازمیر، شهری با نام پرگامون وجود دارد که توریستان زیادی را مجذوب خود کرده است. قدمت شهر پرگامون به قرن پنجم(قبل از میلاد مسیح) باز میگردد و در اطراف این شهر تپه های زیبا و موزه های باستانی واقع شده است.

دومین کتابخانه بزرگ جهان در زمان یونان باستان، کتابخانه پرگامون بوده که در گذشته جزو باشکوه ترین کتابخانه محسوب می شد اما در حال حاضر تنها خرابه های این کتابخانه باقی مانده است. لازم به ذکر است شما با بازدید از موزه باستانی پرگامون میتوانید بیشتر با این شهر آشنا شوید.

خیابان کوردون بویو (Kordonboyu)

تصویر خیابان کوردون بویو-Kordonboyu street

خیابان کوردون بویو به عنوان زیباترین خطوط ساحلی ازمیر در امتداد آلسانجاک قرار دارد. این خیابان دارای کافه و رستوران های ساحلی، موزه ها و فروشگاههای فراوانی با برندهای مشهور دنیا می باشد که مورد توجه افراد قرار گرفته است. اگر به شهر ازمیر سفر کردید حتما به این خیابان بروید و سوار کلاسه های سنتی شوید و  نهایت لذت را از شهر ازمیر ترکیه ببرید. 

میدان کناک (Konak Square)

تصویر میدان کناک-Konak Square

میدان کناک، معروف ترین و اصلی ترین میدان این شهر می باشد که دارای جاهای دیدنی مختلفی اعم از برج ساعت، بازار کمرالتی و مسجد یالی است. این میدان به عنوان نماد شهر ازمیر ترکیه شناخته شده و به دلیل وجود برج ساعت، میدان کناک از محبوبیت خاصی در بین مردم برخوردار است.

پارک آبی ازمیر (Aqua City)

تصویر پارک آبی ازمیر-Aqua City

پارک آبی ازمیر به عنوان یکی از مراکز تفریحی ازمیر واقع در منطقه کاظم کارابکیر می باشد. این پارک در فاصله 50 کیلومتری از مرکز شهر و در 35 کیلومتری از فرودگاه عدنان مندرس بنا شده است. نام دیگر این پارک  آبی، گومولدور یالی کستل است و برخی از افراد این پارک را به عنوان شهربازی ازمیر می شناسند.

پارک آبی متشکل از امکانات فراوان و بخش های مختلفی است که برای تمامی سنین مناسب می باشد به همین دلیل اکثر مهاجران و گردشگران مجذوب این مرکز تفریحی شده اند. 

جزیره یاسیکا (Yessica Islands)

تصویر جزیره یاسیکا-Yessica Islands

به جزیره یاسیکا میتوان به عنوان یکی از جذاب ترین مکان دیدنی ازمیر ترکیه اشاره کرد که واقع در خلیج ازمیر می باشد. این جزیره دارای 400 متر ساحل و دارای امکانات منحصر به فرد مانند رستوران، کافه می باشد. شما با قایق یا کشتی میتوانید به جزیره باسیکا بروید و نهایت لذت را از ساحل، غذاهای محلی جزیره یاسیکا ببرید.

بیشتر بخوانید: هزینه زندگی در ترکیه 2022

سخن پایانی مجله مهاجرت

با توجه به مطالب بالا نتیجه میگیریم که ازمیر یکی از شهرهای توریستی ترکیه به شمار می آید. شما با مهاجرت به ترکیه میتوانید از تمامی امکانات تفریحی و جاذبه های گردشگری شهر ازمیر بهره ببرید. معروف ترین مکان های دیدنی ازمیر، برج ساعت و آسانسور می باشد پس اگر قصد سفر به این شهر را دارید حتما از این دو مکان بازدید کنید و نهایت لذت را از سفر خود ببرید.

14 دیدگاه

    1. سلام دوست عزیز
      برج ساعت، میدان کناک و آسانسور ازمیر از معروفترین جاذبه های گردشگری ازمیر به حساب می آیند.
      با تشکر از همراهی شما

  1. سلام من ماه بعد میخوام سفر چند روزه به ازمیر برم و دنبال اطلاعات در مورد شهر ازمیر بودم. ممنونم بابت مطلب جاذبه های گردشگری ازمیر. واقعا عالی بود خیلی کامل همه ی جاهای دیدنی ازمیر را معرفی کردید.

    1. سلام دوست عزیز
      بابت اینکه مجله مهاجرت توانسته به شما عزیزان کمک کند بسیار خرسند و خوشحال هستیم.
      با تشکر از همراهی شما

  2. سلام خدا قوت خواستم بابت مطلب خوبتون ازتون تشکر کنم.
    واقعا ممنونم که کامل جاهای تفریحی ازمیر رو معرفی کردید و تصاویری از شهر ازمیر ترکیه برامون گذاشتید. چون من و خانومم دوست داشتیم برای ماه عسل به ترکیه بریم و همش دنبال جاهای گردشگری و خوب ترکیه بودیم. با تشکر از سایت خوبتون

    1. سلام دوست عزیز
      بابت اینکه مجله مهاجرت توانسته به شما عزیزان کمک کند بسیار خرسند و خوشحال هستیم.
      با تشکر از همراهی شما

  3. واقعا شهرهای کشور ترکیه مخصوصا ازمیر فوق العادست. ما قبلا ازمیر رفتیم و مناطق دیدنی ازمیر واقعا زیبا و فوق العاده اند و شما هم خیلی کامل همه ی مکان های تفریحی ازمیر رو توضیح داید. دمتون گرم??

  4. سلام من برای ماه عسل مطلب شمارو مطالعه کردم و تصمیم گرفتم برم ازمیر . واقعا دیدنی های ازمیر خیلی زیاده و جای فوق العاده ای بود با هزینه های مناسب برای ما ایرانیان. حتما پیشنهاد میکنم برید.

    1. سلام دوست عزیز
      بله واقعا جاهای دیدنی ازمیر و دیدنی های ازمیر زیاد هست.
      ممنون از همراهی شما

  5. مرسی که دیدنیهای ازمیر و تصاویر شهر ازمیر ترکیه را با ما به اشتراک گذاشتید خیلی جالب بود .

  6. واقعا عالی بود من با دیدن تصاویر شهر ازمیر ترکیه خیلی دلم خواست به این شهر سفر کنم و حتما در اولین فرصت میخام برم ازمیر. شما میدونین بهترین فصل و بهترین زمان برای سفر به ازمیر کی هست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا