مطالب متفرقه

بهترین کشور بدون ویزا برای ایرانیان 2024

شاید دلتان بخواهد به یک کشور دیگر سفر کنید و بتوانید برای مدتی در آنجا اقامت داشته باشید. ولی میدانید که نیاز به ویزا هست. همه کشورها برای سفر نیاز به ویزا ندارند و اگر شما فقط پاسپورت ایران را داشته باشید میتوانید برای تفریح یا کار به کشورها سفر کنید.در مقاله مجله مهاجرت با بهترین کشور بدون ویزا آشنا شوید.

ویزا چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر از با ویزا آشنا شوید. ویزا چیست؟ چرا کشور ها ویزا صادر میکنند؟ کاربرد ویزا چیست و سوالات دیگر. در پاسخ به سوالات شما باید بگوییم ویزا مدرک یا سند رسمی است که توسط دولت و مسئولان کشورهای مختلف صادر میشود. هدف ویزا اعطای مجوزی برای ورود و خروج و اقامت  برای مدت زمان مشخص در کشور مقصد است. 

بعضی کشورها برای صدور ویزا سختگیر هستند و بعضی دیگر بسیار آسان ویزا صادر میکنند. همچنین صدور ویزا مقصد برای متقاضی به قدرتمند پاسپورت هم بستگی دارد. بعضی کشورها مانند سنگاپور ، ژاپن ، آلمان و… معتبرترین پاسپورت ها را دارند و در مقاله بهترین پاسپورت دنیا مجله مهاجرت می توانید آن را مطالعه کنید.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

پاسپورت ایران

هر کشوری نسبت به رتبه و ارزشی که پاسپورتش دارد میتواند به کشورهای دیگر بدون ویزا سفر کند. طبق آمار سایت های معتبر Henley & Partners و Visaindex ایران در رتبه 95ام قرار دارد و با پاسپورت ایران میتوانید تنها به 44 کشور سفر کنید. همچنین برای ورود به 185 کشور دیگر نیاز به ویزا دارید. طبق آمار سایت  Visaindex  با پاسپورت ایران میتوان به 13 کشور بدون ویزا ، به 29 کشور با ویزای فرودگاهی ، به 2 کشور با مجوز الکترونیکی سفر ، به 42 کشور با ویزا آنلاین و به 143 کشور با ویزا سفر کنید.

انواع روش های سفر بدون ویزا و با ویزا برای ایرانیان

شاید سوال پیش بیاد که این ویزاها به چه صورت است و چه نوع ویزایی هستند و اطلاعاتی راجب این نوع ویزاها ندارید. دانستن انواع مختلف آنها سفر را برای شما راحت تر میکند. در کل میتوانید به 3 روش بدون ویزا یعنی ویزای فرودگاهی ، ویزا الکترونیکی سفر و بدون ویزا ( با پاسپورت ایران ) و به 2 روش که نیازمند ویزا است یعنی ویزا آنلاین و با ویزا به کشورهای دیگر سفر کنید ، که کامل انواع آن ها را توضیح میدهیم. برای بعضی کشور ها شما میتوانید هم ویزا فرودگاهی و هم الکترونیکی بگیرید که این بستگی به نوع کشور مقصد دارد.

سفر بدون ویزا

اول بذارید شما را با مفهوم سفر بدون ویزا آشنا کنیم. سفر به هر کشوری که نیازی به اخذ ویزا و پاسپورت نداشته باشد سفر بدون ویزا می گویند.برای ورود به کشور های بدون ویزا نیازی به تکمیل مدارک ، رفتن به کنسولگری ، پرداخت هزینه های اضافه و مجوز اقامت ندارید. فقط کافی است چمدان خود را ببندید و بلیط هواپیمای خود را رزرو کنید. 

کشورهای بدون ویزاترکیهارمنستانتونسجزایر کوکدومینیکاسورینامعراقمالزیهائیتیونزوئلاقزاقستانگرجستانمیکرونزی
مدت اعتبارویزا (روز)90909090219030149015144530

ویزای فرودگاهی

ویزای فرودگاهی برای مسافران در بدو ورود در نقاط عبور مرزی و فرودگاه کشور مقصد صادر می شود که در اصطلاح به آن 

Visa on arrival میگویند. در این نوع نیازی به درخواست ویزا و رفتن به سفارت از قبل برای مسافران نیست و فقط باید بعد از ورود به فرودگاه امور لازم را انجام دهند. ویزای فرودگاهی ممکن است در قالب یک برچسب یا مهر در گذرنامه باشد که فرایند بسیار کوتاهی دارد.

مقاصد با ویزای فرودگاهیبروندی
30 روز
بولیوی
90 روز
پالائو
30 روز
تووالو
30 روز
تیمور شرقی 
30 روز
جیبوتیروآندا
30 روز
زیمبابوه90 روز ساموآ
90 روز
سریلانکاسوریه
90 روز
عمان
30 روز
قطر
30 روز
سیرالئون30 روز سیشل
90 روز
کامبوج
30 روز
کومور
45 روز
کیپ وردلائوس
گینه بیسائو
90 روز
لبنان
30 روز 
ماداگاسکار
90 روز 
ماکائو
30 روز 
مالدیو
30 روز
موریتایموریس14 روزموزامبیک30 روزنپال
150 روز
نیووی

 مجوز الکترونیکی سفر

کسانی که پاسپورت ایران را دارند و واجد شرایط هستند با این مجوز فقط به دو کشور پاکستان و کنیا می توانند سفر کنند. مجوز الکترونیکی سفر (eTA) مدرک دیجیتالی برای مسافران واجد شرایط است که بدون ویزا میتوانند به کشور مقصد سفر کنند.شما میتوانید طی چند ساعت یا چند روز قبل سفر این مجوز را به صورت آنلاین دریافت کنید. واجد شرایط دریافت این مجوز به چند عامل بستگی دارد : 

  • نوع ملیت مسافر
  • کشور مقصد
  • الزامات خاص برای ورود 

ویزا الکترونیکی

ویزای الکترونیکی یا (‌e-visa) همانطور که از نامش پیداست به صورت آنلاین و از سایت روادید الکترونیکی وزارت امور خارجه می توانید درخواست بدید.نیازی به مراجعه حضوری به سفارتخانه ها ،‌ کنسولگری ها و مصاحبه ها نیست. بعد از بررسی و تایید درخواست شما ، ویزا به صورت نسخه  الکترونیکی به ایمیل شما ارسال میشود . بعد از آن میتوانید با نسخه الکترونیکی ویزا خود به مقصد مورد نظر سفر کنید.

فرایند درخواست ویزا الکترونیکی شامل پر کردن فرم آنلاین ،‌ارائه اطلاعات شخصی و پاسپورت ، بارگذاری مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه ویزاست. مدت زمان بررسی ،‌ هزینه ها و اعتبار ممکن است برای هر کشور مختلف باشد. این کشور ها جز فهرست کشور های بدون ویزا نیست و همگی نیازمند رزرو وقت آنلاین سفارت و کنسولگری است. شما با ویزا الکترونیکی یا آنلاین میتوانید به 42 کشور سفر کنید.

آذربایجانآفریقای جنوبیآلبانیآنتیگوا باربودااتیوپیاسترالیااکوادور
امارات متحدهاوگانداباماهابحرین بنینبوتانبوتسوانا
بورکینافاسوتاجیکستانتانزانیاتوگوجمهوری کنگوزامبیاسائوتومه
ساحل عاجسنت کیتسسنت هلنسنگاپورسودان جنوبیروسیهقرقیزستان
کامرونکره جنوبیکلمبیاگابنگینهگینه استواییلسوتو
لیبیمالاویمولداویمونتسراتنیجریههنگ کنگویتنام

بهترین کشور بدون ویزا برای ایرانیان 2024

شاید برایتان سوال پیش بیاد که بین این همه کشور کدام برای سفر بدون ویزا بهتر باشد. دقیق نمیتوان راجب این موضوع صحبت کرد ولی ترکیه به دلیل استقبال زیاد ایرانیان یکی از محبوب ترین کشور ها است و با امکاناتی که فراهم میکند میتوان گفت ترکیه بهترین کشور بدون ویزا است. جاذبه های تاریخی زیبا ، فروشگاه های مدرن و برند برای خرید ،‌کنسرت های موسیقی و تعطیلاتی مانند کریسمس از ویژگی های کشور ترکیه است. 

در رتبه بعد کشور گرجستان است که در منطقه قفقاز قرار دارد. گرجستان یک کشور اوراسیایی ( اروپا و آسیا ) است. اگر به دنبال یک سفر متفاوت هستید این کشور یک انتخاب مناسب است. بازدید از این کشور زیبا ، پایتخت آن  تفلیس و شهر باتومی  را هم فراموش نکنید.

ارمنستان هم یکی دیگر از کشورهای زیبا برای سفر ایرانیان است. این کشور مردمان صمیمی دارد و تا حدودی فارسی را متوجه میشوند. انواع خوراکی های خوشمزه ،‌ جشن های مختلف و مراکز خرید از ویژگی های ارمنستان است.

1 دیدگاه

  1. سلام مه يك اتباع افغانستاني هستم
    مه به دليل نا امني از دست طالبان به كشور ايران سفر كردم من ميخاايم شما به من كمك كنين لطفاا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا