مطالب متفرقه

کلاهبرداری شرکت های مهاجرتی

کلاهبرداری مهاجرتی و روش‌های تشخیص آن

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در مسیر مهاجرتی برای افراد پیش می‌آید، کلاهبرداری شرکت‌‌ های مهاجرتی  است. مهاجرت یکی از مهم‌ترین تصمیم‌هایی است که هر فرد در زندگی‌اش می‌تواند بگیرد. به دلیل عدم آشنایی و پیجیده بودن برخی روش‌های مهاجرتی، افراد تصمیم می‌گیرند که از مشاورین و وکلای مهاجرتی در این روند کمک بگیرند.

همان طور که یک وکیل یا شرکت مهاجرتی می‌توند روند مهاجرت را برای یک فرد سریع‌تر و کم هزینه‌تر کند. یک شرکت مهاجرتی کلاهبردار می‌تواند شخص را با مشکلاتی زیادی مانند از هزینه کردن برای یک ویزا بیشتر از آنچه واقعا نیاز است، جعل مدارک، رسیدن به ویزا با تاحیر زیاد و در بیشتر مواقع ریجکتی ویزا روبرو کند. این شرکتها‌ دستمزدهایی بسیار بیشتر از عرف رایج می‌گیرند در صورتی که خدماتی نیز ارائه نمی‌دهند.

شرکتهای کلاهبرداری مهاجرتی را چگونه تشخیص دهیم؟

شرکتهای مهاجرتی به روش‌های مختلف قابل بررسی هستند تا بتوان از اعتبار آنها اطمینان حاصل کرد. در اینجا چندین روش را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

دریافت قطعی ویزا: هیچ شرکت یا وکیل مهاجرتی معتبری قول صد در صد برای دریافت ویزا و اقامت به شما نخواهد داد. مواردی مانند درصد 100% ویزا تنها از طرف کلاهبرداری مهاجرتی کلاهبردار صورت می‌گیرد. تنها کاری که یک شرکت مهاجرتی معتبر می‌تواند انجام دهد این است که در روند آماده سازی مدارک و افزایش درصد پذیرش ویزا راهنمایی لازم را بکند تا شانس اخد ویزا را به مراتب افزایش دهد. بعد از ارائه مدارک هیچ شرکت و وکیل مهاجرتی در نتیجه صادر شده نقشی نخواهد داشت.

اخد اقامت 100% در کمترین زمان: هیچ وکیلی نمی‌تواند قول دریافت اقامت صد در صد آن هم در زمان کم را به شما بدهد. در این روند به دلیل شرایط خاص زمان یک پرونده می‌تواند کمی بیشتر یا کمتر طول بکشد. هر روش مهاجرتی و هر ویزای یک پروسه قانونی و مشخص دارند که باید برای همه به طور یکسان طی شود، بنابراین این ادعا که می‌توان اقامت کشوری در کمتری زمان ممکن دریافت کرد ادعای بیجایی است.

دریافت بورسیه کامل و قطعی: هر ساله در هر دانشگاهی برای دریافت بورسیه دانشجویان زیادی متقاضی هستند که برای هر بورسیه ثبت نام می‌کنند. شرایط و مدارک کلیه دانشجویان به طور دقیق بررسی می‌شود و تنها پس از آن است که افراد واجد شرایط بورسیه از طرف دانشگاه اعلام می‌شوند.

به این شکل چگونه یک وکیل مهاجرتی می‌تواند ادعا کند که امکان دریافت بورسیه کامل آن هم از دانشگاه‌های معتبر را برای متقاضی دارد. علاوه بر اینکه مدارک و نمرات. دستاوردهای متقاضی بورسیه تنها ملاک ارائه بورسیه است.

درخواست واریز وجه در ابتدای کار: اگرچه برخی از شرکت‌های مهاجرتی برای جلسه مشاوره هزینه کمی دریافت می‌کنند اما درخواست واریز کلیه هزینه‌های پرونده در ابتدای کار باید برای شما شک برانگیز باشد. همچین در صورتی که شرکت ثبت شده باشد، کلیه هزینه‌ها باید به حساب شرکت واریز گردد نه حساب شخصی. کلاهبرداری شرکت‌ های مهاجرتی به این شکل است که با دریافت کل مبلغ در ابتدای کار شما را در محدودیت قرار می‌دهند.

کلاهبرداری شرکت مهاجرتی

نکات جلوگیری از کلاهبرداری شرکت‌‌ های مهاجرتی

هر زمان که احساس کردید وعده‌های وکیل مهاجرتی بیش از حد خوش بینانه و رویایی است، بهتر است که تردید کنید. هر مسیر مهاجرتی مسائل خودش را دارد یا زمان مشخصی باید برای بررسی ویزا منتظر بمانید، هزینه‌های ثابتی دارد که باید پرداخته شود، بنابرایندر صورتی که دیدید یک شرکت مهاجرتی چالش‌ها پیش رو را واقع بینانه با شما در میان نمی‌گذارد و به دنبال بستن قرارداد است که مشکوک شوید.

قبل از شروع روند مهاجرت، زمان کافی بگذارید و خود اطلاعاتی را درباره کشور یا روش مهاجرتی خود کسب کنید. این حد از اطلاعات اگرچه ممکن است برای اقدام از سمت خودتان کافی نباشد اما در بررسی درست یا غلط بودن ادعای شرکتهای مهاجرتی کافی است. در صورتی که تردید دارید، هزینه و شرایط مهاجرت را از چند شرکت استعلام بگیرید. به این شکل با توجه به قیمت اعلام شده و توضیح روند مهاجرت می‌توانید شرکتی که معتبر است را انتخاب نمایید.

روش شکایت از شرکت‌‌های مهاجرتی کلاهبردار

متاسفانه به دلیل عمدم آگاهی عموم و سوء استفاده برخی افراد فرصت طلب، میزان شکایت از چنین شرکت‌های زیاد شده است. این دسته شرکتهای کلاهبردار مهاجرتی نه تنها سرمایه افراد را تلف می‌کنند، بلکه زمان ارزشمند آنها در مسیر مهاجرتی را نیز هدر می‌دهند و البته گاهی پرونده آنها را به دلیل جعل مدارک با مشکلات جدی روبرو می‌کنند. پیگیری قانونی چنین پرونده‌هایی امکان پذیر است.

از طریق مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای در تهران یا دادسرای امور بین‌الملل می‌توان پیگیر شکایت خود بود. همچنین در صورتی که شرکت مهاجرتی بعد از اتمام تاریخ مجوز شرکت اقدام به بستن قرارداد کند، این قرارداد وجه قانونی نداشته و می‌توان از این شرکت شکایت کرد.

نتیجه گیری کلاهبرداری شرکت‌‌ های مهاجرتی

همین طور که بررسی شد، روش‌های زیادی برای تشخیص شرکت های کلاهبردار مهاجرتی وجود دارد. توجه داشته باشید که هر روش مهاجرتی شرایط خاص خود را از نظر مدت زمان بررسی پرونده، هزینه ویزا یا خق الزحمه دارد و در صورتی که فردی ادعایی مبنی بر اخذ ویزا در زمان بسیار کم را داشت، نشانه کلاهبردار بودن شرکت موردنظر است. بررسی شماره ثبت، نظرات مراجعین قبلی، نوع پاسخگویی به تماس تلفنی یا در مراجعه حضوری می‌تواند تا حدودی شما را از معتبر بودن شرکت مهاجرتی ک قصد بستن قرارداد با آن را دارید مطمئن کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا