ویزای تحصیلی

ریجکت ویزای تحصیلی کانادا

یکی از مشکلاتی که حین گرفتن ویزای تحصیلی کانادا ممکن است برای برخی افراد پیش بیاید، ریجکت شدن ویزای تحصیلی آنها می‌باشد. دلایل ریجکتی برای هر فردی می‌تواند متفاوت باشد اما در هر صورت در بیشتر موارد امکان حل این مشکل وجود دارد. دلایل اصلی ریجکت شدن ویزای تحصیلی کانادا دو دلیل عمده دارد، یک اینکه فرد با توجه به کل پرونده خود واجد شرایط ویزای تحصیلی کانادا نیست اما در بیشتر موارد دلیل اصلی ناقص بودن مدارک و گواهی‌های مورد نیاز است که باعث رد شدن ویزای تحصیلی کانادا می‌شود.

همواره امکان اعتراض یا درخواست مجدد ویزای تحصیلی وجود دارد اما در مرحله اول باید دلیل رد شدن ویزای را از اداره مهاجرت جویا شوید. رد شدن درخواست ویزای تحصیلی کانادا که به آن ریفیوز ویزا نیز می‌گویند به معنای پایان ماجرا نیست و نباید بعد از در شدن درخواست مایوس شده و دست از کار بکشید.

هر فردی در هنگام مواجه با ریجکت شدن ویزای تحصیلی خود برای کانادا می‌تواند با تکمیل و اصلاح مدارک مجددا درخواست ویزای خود را ثبت کند اما در صورتی که رد شدن ویزا را غیرمنصفانه می‌دانید حق اعتراض به اداره مهاجرت و دادگاه فدرال برای شما محفوظ است. با توجه به اینکه ویزای تحصیلی کانادا اولین گزینه ورود به کانادا می‌باشد بهتر است که ابتدا مدارک خود را به صورت شخصی یا با کمک وکیل یا مشاور مهاجرتی تکمیل کرده و سپس اقدام به ارائه مدارک به اداره مهاجرت نمایید تا درصد درشدن درخواست ویزای تحصیلی خود را به حداقل برسانید.

ابتدا دلایل اصلی ریجکت شدن را با یکدیگر مرور می‌کنیم و سپس هرکدام را به صورت جداگانه توضیح داده و روش‌های رفع آن را توضیح خواهیم داد:

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

  • عدم اطمینان آفیسر از بازگشت شما به کشورتان بعد از پایان تحصیلات
  • عدم ارائه تمکن مالی کافی
  • غیر مرتبط بودن زمینه تحصیلی و کاری قبل را رشته انتخاب شده
  • ناقص بودن مدارک هویتی یا پزشکی
  • گپ تخصیلی زیاد
  • عدم ارائه مدارک زبان

عدم ارائه دلایل کافی برای ترک کانادا بعد از اتمام تحصیلی

آفیسر بعد از مطالعه پرونده شما باید به این نتیجه برسد که هدف شما از تحصیل در کشور کانادا صرفا افزایش دانش و مهارت در زمینه تخصص خود و بازگشت به کشورتان را دارید. در غیر این صورت پرونده شما با وجود بی نقص بودن رد می‌شود. نوشتن استادی پلن هوشمندانه در این زمینه می‌تواند به شما کمک زیادی بکند تا به آفیسر این ذهنیت را القاء کنید که به دلیل هدف تحصیلی و وابستگی‌های خانوادگی یا شغلی قصد بازگشت به کشور خود و استفاده از تجربیات و دانش‌تان در کشورتان را دارید. در صورت نیاز از یک مشاور مهاجرتی برای نوشتن استادی پلن و انگیزه نامه کمک بگیرید.

در اصطلاح مهاجرتی به وابستگی‌های شما به کشور مبدا، tie (گره) گفته می‌شود. هر چقدر گره‌های خانوادگی، شغلی و تحصیلی شما با کشور خودتان بیشتر باشد، شانس گرفتن ویزای تحصیلی شما بیشتر خواهد شد.

متاسفانه به دلیل درخواست بالا و کمبود زمان برای بررسی هر پرونده نیاز هست که مدارک کامل و جامع باشد تا با مشکل رد شدن پرونده مواجه نشوید. واقعیت این است که در اداره مهاجرت زمانی که برای بررسی هر پرونده اختصاص داده می‌شود بسیار کم و در بهترین حالت به ده قیقه هم نمی‌رسد. آفیسر با کوچک‌ترین مشکلی در مدارک یا استادی پلن پرونده شما را به کناری گذاشته و به سراغ پرونده بعدی خواهد رفت.

در استادی پلن باید بتوانید به این سوالات به صورت شفاف و متقاعد کننده پاسخ دهید:

  • به چه دلیل کشور کانادا را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اید؟
  • دلیل انتخاب این رشته و دانشگاه چه بوده است؟
  • در رشته مربوطه چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟
  • به چه دلیل در کشور خود ادامه تحصیل نمی‌دهید؟
  • بعد از اتمام تحصیلات و بازگشت به کشور خود چه برنامه‌‌ و اهدافی دارید؟

 

دلایل ریجکت ویزای تحصیلی کانادا

عدم تمکن مالی کافی

به عنوان دانشجو شما باید هزینه یکسال زندگی به علاوه شهریه دانشگاه را داشته باشید. به جمع این دو تمکن مالی گفته می‌شود. شهریه دانشگاه را در نامه‌ای که بعد از پذیرش از دانشگاه دریافت می‌کنید می‌توانید مشاهده کنید و هزینه سالانه زندگی را اداره مهاجرت کانادا هر ساله اعلام می‌کند. این مبلغ بسته به اینکه قصد مهاجرت به صورت فردی یا همراه با خانواده را دارید متفاوت است. توصیه می‌شود این مبلغ به خصوص برای متقاضیان ایرانی کمی بیشتر از حداقل تمکن مالی اعلام شده باشد تا درصد پذیرش را بالاتر ببرد. البته لازم است که تمکن مالی همراه با ریزتراکنش‌های حساب شما باشد تا آفیسر از تعلق کل مبلغ به شما اطمینان حاصل کند.

غیر مرتبط بودن سوابق گذشته با رشته گزینش شده

 در صورتی که بین رشته انتخاب شده و سوابق گذشته شما در زمینه تحصیلی و کاری تفاوت فاحشی وجود داشته باشد، امکان ریجکت شدن ویزای تحصیلی کانادا بالاتر می‌رود. به طور مثال در صورتی که تحصیلات شما در علوم انسانی و مدیریتی بوده است انتخاب رشته دندانپزشکی برای مقطع بعدی شانس شما را کمتر خواهد کرد و اعتماد آفیسر را به این پرونده و هدف تحصیلی خود از بین می‌برید. نکته دیگر این است که برخی رشته‌ها که اصطلاحا به آن بین رشته‌ای گفته می‌شود مانند مدیریت و MBA را همه رشته‌‌های تحصیلی می‌توانند انتخاب کنند اما در پرونده باید ارتباط آن را رشته تحصیلی خود و موارد استفاده آن را به طور کامل توضیح دهید.

ناقص بودن مدارک هویتی یا پزشکی

 مواردی مانند تکمیل فرم‌های مهاجرتی، اسکن مدارکی مانند شناسنامه، پاسپورت، عکس با فرمت مشخص شده، گواهی عدم سوءپیشینه، گواهی پزشکی و برگه سلامت از ملزومات یک پرونده مهاجرتی هستند که نبود هر کدام پرونده تحصیلی را با ریجکت شدن روبرو می‌کند.

گپ تحصیلی زیاد

گپ تحصیلی در صورتی که موجه باشد به هیچ عنوان نمی‌تواند مانع دریافت ویزای تحصیلی شود اما در صورتی که این گپ زیاد و بدون توجیه باشد می‌تواند مشکل ساز باشد. گپ تحصیلی از دو طریق می‌تواند مشکل ساز باشد یک اینکه به آفیسر این القاء می‌‌کند که فاصله زیاد میان دو مقطع تحصیلی باعث فراموشی دانسته‌ها شده شده است، همچنین هدف شما را از تحصیل و بازگشت به کشور خود کم رنگ می‌کند. در صورتی که این شکاف را با دلایل موجه مانند بیماری، فعالیت‌های داوطلبانه مرتبط با زمینه تحصیلی خود یا کارآموزی و سابقه کاری بتوانید پر کنید، گپ تحصیلی مانعی برای دریافت ویزای تحصیلی نخواهد بود.

عدم ارائه مدارک زبان

 اگرچه در مقطع کارشناسی این شانس وجود دارد که بتوان با پذیرش مشروط و گذراندن دوره زبان قبل از شروع دوره کارشناسی ویزای تحصیلی را دریافت کنید. اما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بدون مدرک زبان و رزومه قوی احتمال ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا بسیار بالاتر می‌رود.

نتیجه گیری ریجکتی ویزای کانادا

هر پرونده‌ای که ریجکت می‌شود با درخواست دادن نوت آفیسر می‌توان با جزئیات دلایل رد شدن پرونده را بررسی کرد تا به اصلاح آن بتوان مجدد درخواست را صادر کرد. در صورتی که دلایل ذکر شده را مجاب کننده نمی‌دانید، می‌توانید درخواست تجدید نظر روی پرونده خود را داشته باشید تا مجدد پرونده شما در جریان بررسی قرار بگیرد. در هنگام ریجکت شدن پرونده گزینه مناسب این است که از یک مشاور یا وکیل مهاجرتی کمک بگیرید تا مشکلات پرونده شما با دید بازتری حل شوند.

در صورت تمایل برای درخواست مجدد ویزای تحصیلی تنها هنگامی اقدام نمایید که از اصلاحات پرونده خود مطمئن هستید در غیر این صورت مجدد را ریجکتی پرونده خود مواجه می‌شوید. توجه داشته باشید که در تقریبادر هیچ پرونده مهاجرتی تحصیلی قبول یا رد یک پرونده تنها به دلیل یک مورد خاص نیست بلکه باید کل پرونده مدارک به طور کامل شما را یک گزینه مناسب برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا معرفی کنند. دلایل و رفع ریجکت ویزای تحصیلی کانادا که در این مقاله ارائه شد می‌تواند شانس دریافت ویزای تحصیلی را برای شما با ردصد زیادی بالا ببرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا