مطالب متفرقه

شادترین کشورهای جهان در 2024 | معرفی 10 کشور برتر

از سال 2002 لیست هایی از شادترین کشورهای جهان ارائه شده و هر سال این لیست نسبت به تغییراتی که داشته بروزرسانی میشود. همچنین از سال 2012 ، 20 مارس ( 1 فروردین) را بعنوان روز جهانی شادی اعلام کردند. شادترین کشورهای جهان کشورهایی هستند که مردمانشان فارغ از هر گونه مشکلی و اینکه پیر هستند یا جوان از زندگی خود بیشترین امید را دارند و سطح امید به زندگی آنها بسیار بالاست. در مقاله مجله مهاجرت به شادترین کشورهای جهان و شاخص رتبه بندی آنها می پردازیم. 

شاد ترین کشورهای جهان 

همانطور که گفتیم زندگی در شادترین کشورهای جهان جریان دارد و کشورهایی هستند که مرمان آن ها بیشترین رضایت از زندگی را دارند. این کشورها طبق آمار نظرسنجی جهانی گالوپ نسبت به شاخص هایی که دارند ارزیابی شده اند. این موسسه در هر کشوری تقریبا از 1000 نفر برای مسائل مختلف نظرسنجی انجام داده  و بعد از یک دوره سه ساله و بررسی 146 کشور رتبه بندی کشورهای شاد جهان را در سال 2024 تعیین کرده است. تمام امتیازات از 10 میباشد. شادترین کشورهای جهان عبارتند از : 

رتبه کشور میانگین امتیاز شادی قاره 
1فنلاند 7.74اروپا
2دانمارک7.58اروپا
3ایسلند 7.53اروپا
4سوئد7.34اروپا
5اسرائیل 7.34آسیا
6هلند 7.32اروپا
7نروژ 7.30اروپا
8لوکزامبورگ7.12اروپا
9سوئیس 7.06اروپا
10استرالیا 7.06استرالیا 
11نیوزلند 7.03استرالیا
12کاستاریکا6.96آمریکای شمالی 
13کویت 6.95اسیا
14اتریش 6.91اروپا
15کانادا6.90آمریکای شمالی 
16بلژیک6.89اروپا
17ایرلند 6.84اروپا
18جمهوری چک 6.82اروپا
19لیتوانی 6.82اروپا
20انگلستان 6.75اروپا
21اسلوونی6.74اروپا
22امارات متحده عربی6.73آسیا
23ایالات متحده آمریکا6.73آمریکای شمالی 
24آلمان 6.72اروپا
25مکزیک6.68آمریکای شمالی 
26اروگوئه6.61آمریکای جنوبی
27فرانسه6.61اروپا
28عربستان سعودی6.59آسیا
29کوزوو6.58اروپا
30سنگاپور6.52آسیا

1. کشور فنلاند ( شادترین کشور جهان)

کشور فنلاند در لیست شادترین کشورهای جهان رتبه اول را با امتیاز 7.74 از 10 کسب کرده است. این کشور در 5 سال اخیر توانسته رتبه اول شادترین کشورهای جهان را بدست بیاورد. خوشبختی فنلاندی ها در معیارهای ساده مانند استاندار بالای زندگی ، زندگی فرهنگی پر رونق ، رفاه اقتصادی بالا ، امید به زندگی بالا ، آزادی و برابری جنسیتی ، تعادل بین کار و زندگی ، ارتباط با طبیعت ، استفاده از سونا های آرامش بخش و دوچرخه سواری در طبیعت خلاصه میشود. 

نرخ بیکاری ، جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین است و این کشور از نظر ایمنی و امنیت در رتبه پنجم لیست قرار دارد. فنلاند یک سرزمین با طبیع بکر و خیره کننده است و یکی از دلایل رضایت فنلاندی ها ارتباط با طبیعت و فضای باز این کشور است. در این کشور حدود 3 میلیون سونا وجود دارد و سونا رفتن عادت روزمره و جزوی از زندگی شهروندان فنلاندی است. همچنین فنلاند دارای یکی از برترین سیستم های آموزشی در جهان و بدون هیچگونه شهریه ای است. 

2. کشور دانمارک 

بعد از فنلاند کشور دانمارک با امتیاز 7.58 در رتبه دوم قرار دارد و برای ششمین سال متوالی در صدر فهرست قرار گرفت. این کشور همیشه در معیارهای تعادل بین کار و زندگی ، شادی افراد مسن ، محیط زیست و مراقبت های بهداشتی و درمانی امتیاز بالایی کسب میکند. دانمارک از قدیمی ترین پادشاهی ها و کشور های جهان است.

در این کشور تعداد دوچرخه ها بیشتر از ماشین و حتی مردم است و بیشتر مردم دانمارکی با دوچرخه به محل کار خود میروند. همچنین یک از دیگر مهم ترین دلایل شادی این کشور داشتن قوانین سخت ، آزادی و برابری جنسیتی بین مردم است. دانمارک جامعه ای است که در آن مردم و دولت منافع و ثروت این کشور را به طور مساوی بین همدیگر تقسیم میکنند و اعتماد مردم به دولت بسیار بالاست. 

3.کشور ایسلند 

ایسلند از سال 2022 در رتبه سوم شادترین کشورهای جهان قرار دارد. این کشور به عنوان بهترین کشور جهان برای برابری جنسیتی و موسسه اقتصاد و صلح آمیزترین کشور جهان برای 10 سال متوالی انتخاب شده است. مناظر دلربا ، مالیات های پایین ، مراقبت های بهداشتی و آموزشی رایگان و بالاترین احساس حمایت اجتماعی از دلایل رتبه بالای این کشور است. طبق آمار جهانی که وجود دارد مردمان ایسلندی از راضی ترین و شادترین ملل در اروپا هستند. 

4. کشور سوئد

سوئد با دو پله پرش توانست از رتبه ششم به رتبه چهارم برسد. این کشور اروپایی به دلیل ثروتمند بودن ، شبکه اجتماعی قوی ، مسئولیت پذیری نهاد و دولتش ، تعادل بین زندگی و کار و استاندارد های بالای زندگی در صدر لیست شادترین کشورهای جهان قرار دارد. این کشور طولانی ترین دوره تعطیلات با حقوق را دارد. سوئدی ها  از صلح آمیز ترین مردمان جهان هستند به گونه ای که نرخ جرم و جنایت و خشونت  در این کشور بسیار پایین است. همچنین این کشور دارای منظم ترین ، کارآمد ترین و پیشرفته ترین سامانه حمل و نقل در اروپا است. 

5. کشور اسرائیل 

شاید بسیار تعجب آور و بحث برانگیز باشد که کشور اسراییل در صدر جدول میبیند اما این کشور به دلایلی مختلفی توانست با امتیاز 7.34 رتبه پنجم شادترین کشورهای جهان را کسب کند. از دلایل در صدر لیست بودن این کشور میتوان به مقاومت عاطفی در پی حمله 7 اکتبر ( 15 مهر) ، کسب جایگاه دوم شادی جوانان ، کشوری ثروتمند و پر جنب و جوش ، پیوند های قوی اجتماعی و داشتن اهداف برای زندگی  و عمل به آن ها اشاره کرد. 

6. کشور هلند 

کشور هلند با کاهش یک رتبه امسال توانست در رتبه 6 قرار بگیرد. این کشور را خیلی از مردم با گل های زیبایش مخصوصا لاله میشناسند که یکی دیگر از کشورهای شاد جهان است. هلند به دلیل بالاترین تولید ناخالصی ، ثروتمند ترین کشور ، آزادی در انتخاب ، برابری جنسیتی و کشوری سخاوتمند در این جایگاه قرار دارد. 

این کشور سالم ترین مردمان و رژیم غذایی در جهان را دارد و دومین صادرکننده بزرگ سبزیجات است. در این کشور شاد تعداد دوچرخه ها بیشتر از مردم است و اگر دوچرخه هایشان زنگ و چراغ نداشته باشد جریمه خواهند شد. دولت هلند بر رفاه ، آسایش ، ارائه مسکن مناسب ، خدمات بهداشتی و درمانی و ایجاد فرصت های شغلی برای مردمانش تمرکز ویژه ای دارد. 

7. کشور نروژ 

این کشور با فاصله چند صدم امتیاز جایگاه هفتم را کسب کرد. نروژ را با عنوان یکی از مرفه ترین و با فضیلت ترین کشورهای اروپایی میشناسند. این کشور به لطف مراقبت های بهداشتی همگانی ، شهریه رایگان کالج ها ، تعادل بین کار و زندگی ، حس اجتماعی قوی بین شهروندان و نرخ بسیار پایین جرم و جنایت توانست در این رتبه قرار بگیرد. در طی چند سال اخیر رتبه نروژ بسیار سقوط کرده است ولی در سال 2017 رتبه اول را به خود اختصاص داده بود. 

مردمان این کشور به طور متوسط 27 ساعت در هفته کار میکنند. نروژ حتی در بین توریست ها هم به دلیل وجود شفق قطبی یا چراغ های شمالی بسیار محبوب است. کشور نروژ رتبه 11 را در لیست صلح آمیز ترین کشورها دارد. از دیگر حقایق جالب این کشور این است که نروژی ها بسیار کتاب می خوانند و سالانه حدود 76 دلار را به خرید کتاب اختصاص میدهند. 

8. کشور لوکزامبورگ 

این کشور که به عنوان سرزمین قلعه ها ، دریاچه ها و تپه های غلتان شناخته میشود حدود هشت سال پیش در جایگاه بیستم قرار داشت و از سال 2020 توانست جز 10 کشور برتر در لیست شادترین کشورهای جهان باشد. لوکزامبورگ کشوری بسیار کوچک است ولی از نظر ارتباطات اجتماعی ، رفاه ذهنی ، آزادی در زندگی و انتخاب و امید به زندگی رتبه بسیار بالایی در بین مردم و جهان دارد. همچنین این سرزمین یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است. 

9.کشور سوئیس

سوئیس بعد از کسب مقام اول در سال 2015 کم کم سقوط کرد و الان با امتیاز 7.06 در جایگاه نهم قرار گرفته است. سوئیس کشوری است در جهان به خوشبختی معروف است. از ویژگی ها این کشور می توان به زیرساخت های پیشرفته ، خدمات آموزشی با کیفیت ، ثروت فراوان ، توزیع برابر منابع و سطح زندگی بالا اشاره کرد. سوئیس کشوری کاملا بی طرف است و از سال 1874 درگیر کوچکترین جنگی نبوده است. 

10. کشور استرالیا 

کشور استرالیا با معیارهای بالایی مانند دستمزد و حقوق بالا مردم ، نرخ اشتغال ، سطح بالا امید به زندگی و اقتصادی با ثبات رتبه دهم را کسب کند و برای اولین بار از سال 2018 به 10 کشور برتر در لیست شادترین کشورهای جهان برسد. سیستم بهداشتی و درمانی قوی و پیشرفته ، نرخ پایین مرگ و میر و شرایط اقتصادی از مهم ترین دلایل شادی در این کشور است. 

معیارهای شاخص سنجش شادترین کشورهای جهان 

شاید برایتان سوال پیش بیاید که موسسه جهانی گالوپ بر اساس چه شاخص ها و معیار های این کشور ها را انتخاب کرده اند. به صورت کلی شادکامی کشور ها را بر اساس چند معیار کلی می سنجند که عبارتند از : 

  • تولید ناخالصی داخلی سرانه 
  • حمایت اجتماعی قوی 
  • امید به زندگی مردم 
  • آزادی در انتخاب و برابری 
  • سخاوتمندی عموم مردم 
  • درک سطوح فساد داخلی و خارجی 
  • شادی جوانان و افراد مسن 
  • شاخص رضایت از زندگی 
  • امنیت و ایمنی در کشور 
  • سطح کیفیت زندگی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا