مهاجرت

مهاجرت به ژاپن (بررسی روش‌ها، مدارک و هزینه)

مهاجرت به ژاپن به دلیل کیفیت بالای زندگی و رفاه این کشور به خصوص از سمت کشورهای آسیایی بسیار پرطرفدار است. البته کشور ژاپن کشور مهاجرپذیری به حساب نمی‌آید اما در صورت دریافت ویزای این کشور و زندگی در ژاپن به دلیل شرایط مساعد زندگی اکثر افراد تمایل به دریافت اقامت ژاپن پیدا می‌کنند.

کشور ژاپن یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای آسیا می‌باشد و سختکوشی مردم ژاپن باعث شده است که استانداردهای زندگی در آن از بسیاری از کشورهای اروپایی نیز بیشتر باشد. این کشور جزیره‌ای شکل با وجود وسعت نه چندان زیاد خود اما جمعیت بومی زیادی بالغ بر 125 میلیون نفر را در خود جای داده است. کشور ژاپن دارای 47 استان است که مهم‌ترین آن توکیو پایتحت ژاپن است.

آیا مهاجرت به ژاپن خوب است؟

مهاجرت به هر کشوری در صورتی که با توجه به معیارهای درست انتخاب شود، می‌تواند خوب باشد. کشور ژاپن نیز معیارهای یک کشور مناسب برای مهاجرت را دارد و هر فرد باید با توجه به اهداف مهاجرتی خود تصمیم نهایی را بگیرد. قطعا کشورهایی مانند آمریکا، کانادا یا استرالیا، آلمان به دلیل مهاجرپذیری بودن برای بسیاری از افراد گزینه مناسب‌‌تری برای مهاجرت و در ادامه دریافت اقامت دائم خواهد بود.

مدارک و شرایط مهاجرت به ژاپن

مدراک مورد نیاز و شرایط مهاجرت به ژاپن با توجه به ویزا متفاوت است. به طور مثال برای ویزای تحصیلی باید مدرک زبان ژاپنی را در کنار مدارک دیگر داشته باشید اما برای ویزای سرمایه گذاری مبلغی که قصد سرمایه گذاری در آن را دارید و تخصص و سابقه کاری شما مدرنظر قرار می‌گیرد.

مدارک عمومی برای مهاجرت از هر روشی به ژاپن موارد زیر هستند:

  • پاسپورت
  • عکس پرسنلی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدرک زبان (ویزای تحصیلی و کاری)
  • گواهی تمکن مالی و گردش حساب
  • گواهی سلامت
  • تکمیل فرم‌های مهاجرتی

هزینه‌های مهاجرت به ژاپن

هزینه مهاجرت به ژاپن

هزینه کل اقدام برای ویزای ژاپن، مبلغ ثابتی نیست و با توجه به نوع هزینه ویزا نیست متفاوت است. مبلغ ویزای یک بار ورود ژاپن 3 هزار ین و هزینه ویزای چند بار ورود 6 هزار ین است. هزینه ترجمه مدارک، تمکن مالی، بلیط سفر و در صورت اقدام از طریق سرمایه گذاری به مبلغ سرمایه نیاز خواهید داشت.

مزایای مهاجرت به ژاپن

  • امنیت بالا
  • سیستم حمل‌ و نقل عمومی منظم
  • زندگی در یک کشور مدرن در کنار حفظ فرهنگ سنتی
  • درآمد بالا در صورت داشتن تخصص
  • فناوری و اینترنت فوق پرسرعت
  • سیستم سلامت و بهداشت مدرن

معایب مهاجرت به ژاپن

  • هزینه بالای زندگی به خصوص در توکیو
  • مشکل یادگیری زبان ژاپنی برای برخی افراد
  • سختکوشی و ساعات کاری بالا
  • زندگی در آپارتمان‌ها با مساحت کم
  • زلزله خیر بودن و سرمای زیاد زمستان
  • شلوغی بیش از حد شهرها در ساعات پرترافیک و تراکم زیاد جمعیت

مهاجرت به ژاپن با ویزای تحصیلی

مهاجرت به ژاپن از طریق ویزای تحصیلی

در صورتی که قصد تحصیل در دوره‌ها طولانی مدت مانند کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترای ژاپن را دارید باید از طریق سفارت ژاپن اقدام به دریافت ویزای تحصیلی کنید. قبل از ارائه مدارک با سفارت باید نامه پذیرش را در دانشگاهی در ژاپن دریافت کرده باشید. در صورتی که دارای بورسیه کامل نیستید، مدارک تمکن مالی و گردش حساب نیز باید ارائه گردد، این گواهی نشان می‌دهد که شما امکان تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی خود برای یکسال تحصیلی را خواهید داشت. برای ویزای تحصیلی به حداقل حداقل ۱.۵ میلیون ین برای تمکن مالی نیاز دارید.

توجه داشته باشید که دانشجویان بین المللی که در ژاپن مشغول به تحصیل هستند، اجازه کار در ژاپن را نخواهند داشت و تنها با دریافت مجوز می‌توانند برای ساعات محدودی در هفته مشغول به کار شوند. بهترین دانشگاه‌های ژاپن دانشگاه توکیو، دانشگاه واسدا، دانشگاه کیوتو و دانشگاه اوساکا از برترین دانشگاه‌های کشور ژاپن به شمار می‌آیند.

مهاجرت به ژاپن با ویزای کاری

نیروی کار به دو طریق می‌توانند برای ویزای کاری ژاپن اقدام کنند. یک روش اقدام از طریق مشاغل مورد نیاز کشور ژاپن است. در صورتی که تخصص شما در لیست این مشاغل باشد که بیشتر آنها نیاز به تحصیلات و سابقه کار بالا دارند، می‌توانید برای این ویزا اقدام نمایید.

روش دیگر این است که به صورت شخصی با ارسال رزومه کاری خود برای کارفرمایان ژاپنی، اقدام به پافتن کار در ژاپن می‌کنید. در صورتی که یک کارفرمای ژاپنی نتوانسته باشد نیروی مورد نظر خود را بین نیروهای بومی پیدا کند، می‌تواند اقدام به استخدام نیروی خارجی کند. در این روش می‌توانید در صورت متاهل بودن خانواده خود را نیز به استفاه از ویزای همراه به کشور ژاپن بیاورید.

ویزای سرمایه گذاری ژاپن

اگرچه سرمایه گذاری یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به ژاپن است اما به دلیل هزینه‌های بالای این روش هر شخصی نمی‌تواند برای این نوع ویزا اقدام کند. از جمله روش‌های سرمایه گذاری در ژاپن می‌توان به ثبت شرکت، خرید ملک، خرید سهام، خرید اوراق قرضه دولتی اشاره کرد. برای ثبت شرکت در ژاپن حداقل به 5 میلیون ین نیاز دارید. انواع روش‌های ثبت شرکت در ژاپن شرکت سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی و شرکت مشارکتی اشاره کرد.

ویزای سرمایه گذاری ژاپن مانند دیگر ویزاهای این کشور به طور مستقیم منجر به اقامت ژاپن نخواهد شد، بلکه بعد از چند سال کار و زندگی در ژاپن و بررسی شرایط، می‌توانید برای اقامت دائم اقدام کنید.

مهاجرت به ژاپن از طریق ازدواج

در صورت اقدام برای ویزای ازدواج ژاپن، بعد از حداقل 5 سال زندگی می‌توانید برای دریافت اقامت اقدام کنید. به دلیل اینکه کشور ژاپن قانون دو تابعیتی را قبول ندارند در صورتی که برای اقامت دائم اقدام می‌کنید باید تابعیت کشور خود را لغو کنید.

اخذ اقامت کشور ژاپن

در نهایت بعد از چند سال زندگی در کشور ژاپن برای گرفتن تابعیت باید شرایط زیر را داشته باشید تا واجد شرایط گردید:

  • حداقل 5 سال زندگی در ژاپن
  • نداشتن تابعیت کشور دیگر
  • حداقل 20 سال سن
  • نداشتن سابقه کیفری و سوء پیشینه
  • توان مالی کافی برای ادامه زندگی در ژاپن

در صورت تحصیل در کشور ژاپن، سالهای تحصیل جزو سال‌های اقامت محاسبه نمی‌شود. بنابراین بعد از اتمام تحصیلات نیاز به یافتن شغل دارید. همچنین به دلیل قبول نکردن دو تابعیتی بودن فرد، در صورتی که تمایل به دریافت تابعیت کشور ژاپن دارید باید از تابعیت کشور ایران انصراف دهید.

نتیجه گیری مهاجرت به کشور ژاپن

کشور ژاپن از جمله کشورهایی است که بسیاری از ایرانیان این کشور را به عنوان مقصد مهاجرت خود از دیرباز انتخاب کرده‌اند. روش‌های مهاجرت به ژاپن باید براساس سن، تخصص، میزان تحصیلات و مبلغی که قصد هزینه کردن آن را دارید صورت گیرد. پاسپورت کشور ژاپن همواره در بین 5 پاسپورت قدرتمند دنیا قرار دارد و رفاه بالای زندگی در ژاپن باعث شده است که تعداد زیادی از ایرانیان تصمیم به مهاجرت به ژاپن داشته باشند.

اگرچه کشور ژاپن از بسیاری جهات یک کشور ایده‌ آل برای زندگی محسوب می‌شود اما در عین حال هزینه‌های زندگی در آن به خصوص در شهرهای بزرگ در آن بسیار بالا است. همچنین یکی از دلایل پیشرفت ژاپن با سرعت بالا، سختکوشی و کار با ساعات بالا است که در صورت مهاجرت به این کشور باید چنین شرایطی را در کار بپذیرید.

3 دیدگاه

  1. مزایا و معایب مهاجرت به ژاپن رو خیلی عالی و کامل توضیح دادین واقعا تموم چیزی بود که میخواستم بدونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا