مطالب متفرقه

آشنایی با کشور مالزی

از کوالالامپور تا جزیره خون آشام ها

مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا و کشوری با فرهنگ و طبیعت فوق العاده که تلفیق جذابی است. از قومیت ها و ادیان مختلف که این موضوع باعث پیدایش بناهای مدرن و عبادتگاه های مختلف و مناطق سنتی و بازارهای محلی در این کشور شده است.

کشوری که با مردمی صادق و مهربان و بدون نیاز به ویزا قابلیت پذیرایی و راضی نگه داشتن هر گونه مسافر با هر سلیقه و نژادی را دارد. مالزی سرشار است از سنت های مالایی ,هندی ,چینی. که هر کدام از اینها سوغاتی و صنایع دستی خود را دارند.  

با مجله مهاجرت همراه باشید تا از این کشور زیبا اطلاعات بیشتری کسب کنید .

بیشتر بخوانید: روشهای مهاجرت به مالزی

جغرافیا

همان طور که در بالا گفتیم مالزی در قسمت جنوب شرقی آسیا قرار دارد.مالزی از طریق دریای چین جنوبی به دو قسمت متمایز تقسيم شده است. که این هر دو بخش یعنی بخش غربی شبه جزیره مالزی و شرقی مالزی دارای دشتهای تپه ای و مرتفع ساحلی  و پوشیده از جنگلهای انبوه اند. در قسمت غربی 11 استان وجود دارد که کوالالامپور پایتخت این کشور نیز جزوی از این استان ها است. این قسمت از جنوب به سنگاپور و از شمال به تایلند میرسد. و در قسمت شرقی تنها دو استان قرار دارد و این بخش جزیره محسوب می شود .بر اساس آمار سال 2018 جمعیت این کشور حدود 31.834.000 نفر است.

وضعیت آب‌ و‌ هوا

مالزی دارای آب و هوای استوایی است . چرا که این کشور بسیار به خط استوا نزدیک است. در طول سال به طور کلی هوا گرم و مرطوب است.در مالزی میزان بارندگی و بادهای موسمی بسیار زیاد است. بنابراین بسیار حائز اهمیت است، که در چه زمانی از این کشور دیدن کنید تا بتوانید بیشترین لذت را از این سفر ببرید.

برخلاف کشورمان ایران که دارای 4 فصل است و آب و هوا را نمی توان آنچنان دقیق پیش بینی کرد. در کشور مالزی میتوان به راحتی حدس زد که تا 1 ساعت آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. چون اغلب قریب به اتفاق در این کشور به دلیل آب و هوای استوایی ,هوا شرجی و گرم و همراه با تابش شدید و مستقیم نور آفتاب است. تقریبا میتوان گفت که مالزی فقط یک فصل دارد. آن هم تابستان گرم همراه با رطوبت نزدیک به 80 در صد است.

موقعیت قرارگیری مالزی روی نقشه

فرهنگ و آداب و رسوم

مالزی مخصوصا برای کسانی که که اولین با به این کشور سفر میکنند. به خاطر وجود فرهنگهای مختلف و چهره ها و نژادها و زبان های مختلف و همینطور با یک قدم زدن ساده در خیابان کنار هم قرار گرفتن ساختمان های مدرن کنار ساختمان های با قدمت بالا بسیار باعث شگفتی آنها میشود. چرا که مالزی یکی از بی نظیر ترین و شگفت انگیزترین کشورهای شرق آسیا محسوب میشود.

مالزی ترکیبی از فرهنگ مالایی  و چینی و هندی است. با اینکه اصلی ترین فرهنگ در این کشور همان مالیایی است. اما به دلیل اینکه در این کشور رفت و آمد آزادانه  فرهنگها و زندگی کردن فرهنگای مختلف در این کشور رایج است. باعث شده این کشور در میان منطقه به کشوری متفاوت بدل شود.

تمامیه مردم مالزی با هر فرهنگ و رسومی در مناسبات مخصوص به خود از دانه اجازه برگزاری تمام مراسمات مخصوص به خود را دارند. اکثرا در تمام جشن ها و فستیوال ها تمام مردم فارغ از اینکه این جشن مختص چه گروهی است در آن با هم شرکت کرده و با هم شادی می کنند. همین موضوع است که بسیار باعث همبستگی و یکپارچگی آنان گشته است؛ که الگویی برای کل جهان محسوب میشود .متنوعی فرهنگ  و نژاد و آداب و رسوم  در مالزی باعث شده تا این کشور هم بسته و متحد در نوع خود از نظر فرهنگی  نیز بینظیر و شگفت انگیز باشد. 

مردم مالزی نیز مانند بقیه آسیایی ها مهربان و خونگرم هستند. جالب اینکه علاقه زیادی به ایرانیان دارند شاید هم به دلیل مسلمان بودن اکثریت این کشور است.  و اینکه آنها هم مانند ایرانیها و باقی مسلمانان غذای حلال از غیر حلال را حتی در رستوران از هم تمیز میدهند .مردم بومی نیز بسیار بخشنده و خوش خلق اند. جالب تر اینکه در امور کاری و اقتصادی بسیار اروپایی و ماشینی و منظم اند. و این یکی از دلایل پیشرفت آن به صورت تصاعدی است. البته دلیل دیگر منظم بودن  مردم مالزی را میتوان به دلیل سرمایه گذاری ژاپنی ها در این کشور و نظارت و مدیریت سختگیرانه و معروف آنها دانست.

توریستی ترین شهرهای مالزی

از نظر گردشگرانی که از این کشور بی نظیر دیدن کرده اند. مازی جزو کشورهایی است که واقعا انتخاب شهر و محل جهت گشت و گذار بسیار دشوار است. از این جهت که به قدری این کشور جذابیت های فراوانی دارد. که انتخاب برای گردشگران دشوار و دشوارتر می شود. بنا به این دلیل مهاجر مگ قصد دارد در این قسمت از شهرهای مهم و دیدنی  این کشور جهت آشنایی بیشتر شما مخاطبان عزیز به طور خلاصه اطلاعاتی در اختیارتان گذاشته و شما را در انتخاب یاری دهد.

انواع جشن ها و فستیوالهای شاد در مالزی

شهر کوالالامپور

شهر کوالالامپور زیبا پایتخت مالزی که ترکیبی زیبا از بافت مدرن و امروزی و سنت های قدیمی است. و قدمتی 150 ساله دارد . سرشار است از جاذبه های دیدنی و مراکز خرید مختلف و انواع غذاهای لذیذ و خوش طعم و هتلهای 5 ستاره پر از امکانات , با قیمت بسیار مناسب. معابد تاریخی و پارکهای زیبای مختلف اولین شهری که برای دیدن کردن از آن نظرها را به خود جلب میکند.

محله چینی ها دهکده فرانسوی و موزه ملی برجهای دوقلوی پتروناس که معروف ترین آسمان خراشهای دنیا هستند. پارک دریاچه و…. بخشی از دیدنی های این شهر قدیمی -مدرن و دیدنی است.

نمایی از کوالالامپور زیبا

شهر پنانگ 

پنانگ که همان مروارید شرق نامیده میشود و قسمت بیشتر آن در جزیره ای است. که  جرج تاون مرکز آن محسوب میشود. ,پنانگ نه تنها از صنعت توریسم بلکه از طریق تجارت ادویه و خرید انواع ماهی و پرنده از طریق تجار و موجودیت کارخانه هایی با فن آوری مدرن از نظر اقتصادی به یکی از قطبهای مهم صنعتی کشور مالزی تبدیل شده است.

پنانگ ار معروف ترین تفریحگاه های اقامتی مالزی است. این شهر سرشار است از شگفتی هایی مثل نخلهای سرسبز و برافراشته جنگلهای استوایی، سواحل ماسه ای طلایی، حیوانات، میوه ها و پرندگان گوناگون، …

همچنین در این شهر جشنواره ها و فستیوالهای بسیار زیبا معروفی مثل جشنواره های بین المللی گل پلانگ جشنواره های فرهنگی و غذایی پنانگ جشنواره معروف به  ارواح گرسنه و …. برگذار میشود.

نمایی از جزیره پنانگ

شهر لنکاوی  

لنکاوی به معنای غذاهای دریایی است. پس اگر این غذاها جزو علاقه مندی های شماست. حتما از رستوران های این جزیره بهره ببرید. همینطور اگر به قصد خرید به این منطقه سفر کرده اید، بدانید که کاملا درست پیش رفته اید چرا که این مجمع الجزایر زیبا و پوشیده از جنگلهای انبوه که نام دیگرش جواهرکده است و از حدود 100 جزیره تشکیل شده است. لنکاوی منطقه آزاد محسوب شده و معاف از هزینه های گمرک است. به شرطی که 48 ساعت در آنجا اقامت گزینید تا از امکانات و مزایای این منطقه بهره مند شوید.

جاذبه های اصلی این شهر ریشه در افسانه های کهن دارد. مثلا جزیره وایانگ بانتینگ که میگویند در این محل خون آشام وجود دارد. دارای زیبایی های منحصر به فرد طبیعی  همچون ماسه های سفید درختان استوایی  آبه ای روشن کریستالی  و .. است 

پل آسمان در شهر لنکاوی
پل آسمان

جورج تاون

نام شهر جرج تاون که معروف است به جواهر شرق برگرفته از نام یکی از پادشاهان انگلستان است.  و در شمال شرقی جزیره پنانگ واقع است  و خود نیز یک جزیره محسوب  می شود. همچنین به دلیل شباهت زیاد شهرهایی مثل بانکوک آدلاید و پوکت به این شهر خواهر خوانده شهرهای مذکور نیز گفته می شود.

این جزیره زیبا دارای مراکز خرید بزرگ و رستورانها و کافه های خیابانی و بازارهای زیبای محلی شبانه است. و به دلیل وجود مغازه های قدیمی و تاریخی که در فهرست میراث جهانی یونسکو به  ثبت رسیده است .این شهر زیبا تلفیق و ترکیبی از مساجد و ساختمانهای مدرن و معابد و موزه های بی نظیر است.

واقعیت این است که اگر بخواهیم از مالزی و دیدنی هایش صحبت کنیم به طور حتم دچار کمبود وقت خواهیم شد., چرا که جای جای این کشور سراسر دیدنی و هیجان انگیز است .

به طور تیتروار: طولانی‌ترین سرسره آبی جهان ,  باغ پرندگان , مجسمه بلند ایستاده , بلندترین برج دوقلوی جهان , سواحل و جزایر طبیعت‌های سرسبز و جنگل‌ها , پل آسمان لنکاوی از نمونه جاذبه های دیدنی این کشور است.

جمعیت ایرانی و شرکت های ایرانی در مالزی

ایرانیان در کشور مالزی سعی می‌کنند بیشتر در زمینه خدمات فعالیت داشته باشند. به این ترتیب شرکت‌های خدمات عمومی و خصوصی که توسط ایرانیان تاسیس شده است در کشور مالزی رشد بسیار عالی دارد. اینطور که شواهد نشان می‌دهد این کشور توانسته به طور کلی یکی از بهترین کشور ها برای ثبت شرکت محسوب شود. ایرانیان برای ثبت شرکت در کشور مالزی نیاز به بودجه اولیه دارند. که البته در صورت نبود شرایط برای شراکت افراد نیز فراهم شده است.

کار در کشور مالزی به طور دوره ای تغییر می کند. به این ترتیب جمعیت ایرانیان مقیم کشور مالزی نیز متغیر است. اما به طور کلی با رشد 48 درصد به نسبت ده سال گذشته همراه بوده است. که نشان می‌دهد این کشور به نوبه خود یک کشور ارزشمند از نظر کاری محسوب می‌شود. شایان ذکر است که کشور مالزی یک کشور توسعه یافته بوده. و می تواند بهره برداری های گسترده ای نیز داشته باشد. این کشور به طور کلی یک کشور قوی و ایده آل برای افرادی است که به قصد کارآفرینی ورود می‌کنند.

مالزی به طور کلی 

  • نام انگلیسی: Malaysia
  • پایتخت: کوالالامپور
  • قاره: آسیا
  • نوع حکومت و ساختار سیاسی: سلطنتی مشروطه
  • زبان‌های رسمی: مالایی
  • زبان‌های رایج: انگلیسی
  • واحد پول: رینگیت : هر رینگیت 0.24 = دلار آمریکا
  • تعداد کشورهای بدون نیاز به ویزا: 154
  • جمعیت: بیش از 31 میلیون در سال 2018
  • دامنه اینترنتی:  my.
  • پیش شماره تلفن: 0060
پارک پرندگان در مالزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا