مهاجرتویزای پناهندگی

مهاجرت به اتریش از طریق پناهندگی

مهاجرت از طریق پناهندگی را نیز میتوان از روش های مهاجرت به اتریش نام برد. این راه، راهی غیر قانونی و پر ریسک است. این راه به هیچ عنوان توصیه نمیشود. این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی منتشر گشته است. در این راستا پیشنهاد میشود که برای مهاجرت به اتریش، از مسیرهای قانونی و سازنده و پر بازدهی مانند: مهاجرت از طریق تحصیل به اتریش، مهاجرت از طریق کار و سرمایه گذاری و ازدواج و …. بهره ببرید. در ادامه مقاله این موضوع را کاملا بررسی کرده و سعی در نشان دادن تمام ابعاد این مسیر به شما عزیزان داشته ایم.

پناهندگی به اتریش

با اینکه پناهندگی نیز یکی از راه های مهاجرت به اتریش است. اما این مسیر به دلیل خطرات بسیار و همچنین درصد زیاد عدم موفقیت در این مسیر، به هیچ عنوان توصیه نمیشود. سخت گیری های این پرونده به خصوص در دهه های اخیر مخصوصا برای ایرانیان بسیار زیاد بوده است. گذشته از شرایط سخت و خطرات بسیار این روش، بلاتکلیفی ها و عدم اجازه برای کار در این روش، بر دشواریهای این مسیر افزوده است.

کشور اتریش جزو کشورهای عضو کنوانسیون ژنو و حمایت از پناهندگان است. از نظر حقوق بین الملل تعریف پناهنده، طبق ماده ۶۱ کنوانسیون پناهندگی ژنو : به شخصی اطلاق میگردد که به دلایل عقایدی،تبعیض نژادی، جنگ، ملیت، عضویت در گروهی خاص از اجتماع و … مورد آزار و اذیتهای جانی و مالی و روانی قرار گرفته است. بدین صورت که در کشور خود دارای عدم امنیت بوده و برای نجات جان خمود به کشوری دیگر پناه برده و دیگر حق برگشتن به کشور خود را ندارد.

طبق قوانین دوبلین، هر یک از شهروندان عضو شنگن که انگشت نگاری کرده باشد، میتواند به راحتی اعلام پناهندگی کند. در غیر این صورت به کشور مبداء که ازطریق آن به اتریش ورود کرده بازگشته و در آنجا اعلام پناهندگی نماید.

قوانین پناهندگی در اتریش

آژانسی به عنوان رسیدگی به وضعیت مهاجران و پناهندگان در اتریش به نام BFA وجود دارد.این آژانس، دپارتمانی تخصصی در وزارت داخله  میباشد.از سال 2015 با افزایش چشمگیر تعداد پناهندگان اتریش، وظایف و رسیدگی های این آژانس فدرال نیز بیشتر گشته است.

با توجه به قانون مربوطه، مراحل اداری عمومی (AVG) و اخذ تصمیمات باید طی مدت 6 ماه پس از اعلام درخواست پناهندگی فرد انجام شود. آژانس فدرال پناهندگی و مهاجرت، موظف است طی مدت 20 روز، تصمیم خود را مبنی بر رد یا پذیرش پناهنده اعلام نماید. دلیل رد کردن این پرونده میتواند به دلیل اعلام درخواست از یک کشور دوبلین باشد و یا هرچیز دیگری. در صورت عدم وجود مشکل در پرونده پناهجو، در این 20روز، بنا به قانون، این پرونده باید در پروسه ی قانونی قرار گرفته و پذیرفته شود.

در سالهای گذشته، تجربه بسیاری از پناهندگان نشان داد که این پروسه خیلی بیشتر از 6 ماه به طول می انجامیده. حتی پروسه پذیرش برخی از پناهندگان به 5 سال نیز رسیده است. این به دلیل طولانی بودن صف انتظار نیز میتواند باشد.در سالهای قبل این موضوع بسیار عادی بوده. اما اکنون اغلب در ظرف زمانی کمتر از 1 سال نیز این پروسه باید انجام شود.

حقوق قانونی پناهندگان در اتریش

پذیرفتن پناهجویان در اتریش، به نظر مراجع و شرح کیس آنها، وابسته است. در صورت امکان ناپذیر بودن بازگشت پناهجو به کشور خود، امکان اخذ ویزای 1 ساله برای اقامت پناهجو، و اجازه کار وجود دارد.البته این مورد برای تمام پناهجویان امکان پذیر نیست و با توجه به شرایط پناهنده امکان پذیر است. به پناهندگان حقوقی مانند موارد زیر تعلق میگیرد:

  • حق مسکن و اسکان: چنانچه شخص، محل های اسکان تعیین شده را نپذیرد. از کمک های مالی، حق بیمه، حق مسکن محروم خواهد شد.
  • پوشاک
  • خوراک
  • مراقبت های پزشکی
  • کمک های مالی(40 یورو در ماه) در صورتی که فرد پناهنده، خارج از کمپ سکونت داشته باشد.شخص از بیمه درمانی و 200 یورو کمک هزینه در ماه میتواند بهره ببرد. که البته این موضوع به شرایط و محل سکونت وی بستگی خواهد داشت.
  • بیمه درمانی

در واقع اتریش از پناهندگانی که در مرحله رسیدگی به پرونده هستند؛ به طور موقت و تا معلوم شدن تکلیف آنها پشتیبانی خواهد کرد.

مراحل پروسه اخذ پناهندگی در اتریش

مراحل پناهندگی در کشور اتریش از روندهای خاص و قانونمند است.در واقع شخص پناهنده به محض رسیدن به خاک اتریش، طی چندین روز فرصت دارد تا مراحل را انجام داده و درخواست خود را در وهله اول اعلام دارد:

  • اعلام درخواست پناهندگی و مراجعه به یکی از مراکز پلیس در اتریش
  • انجام بازجویی و مصاحبه اولیه توسط افسر مربوطه
  • تحویل مدارک پناهجو که شامل سیم کارت، مدارک هویتی و وسایل شخصی و… است
  • اعلام گزارش از نحوه ورود به خاک اتریش
  • اخذ و ثبت اثر انگشت در دیتابیس یوروداک (که قابل پیگیری در تمامی کشورها میباشد)در این حالت اگر پناهجو در کشور دیگری، درخواست پناهندگی داده باشد، اجبار به بازگشت به کشور مبدا خواهد بود.
  • گرفتن عکس در همان لحظه از پناهجو برای ثبت نامه های اقامتی و هویتی

پس از انجام این پروسه ها،با تایید پناهندگی فرد و گذشت چند روز.به فرد، کارت قرمز با اعتبار کوتاه مدت چند روزه اعطا می گردد. این کارت یعنی میتوانید در اماکن مشخص شده توسط پلیس، تردد نمایید.

همینطور رسیدگی به پرونده پناهجو به ترتیب زیر خواهد بود:

  • با اعطای کارت سفید به پناهنده، وی میتواند به تمام اتریش سفر کرده و اقامت کوتاه مدت داشته باشد.
  • انجام مصاحبه های مجدد توسط پلیس، برای بررسی سلامت روانی، جسمی و روحی فرد
  • در نهایت فرد برای سکونت در اقامتگاه ها و کمپهای پناهجویان منتقل میگردد.

انواع کیس های پناهندگی در اتریش

کیس به مجموعه دلایل و خواسته ها، گفته ها و تقاضاهای پناهنده میگویند. که قصد ارائه آنها را به دولت کشور مقصد و پناهنده پذیر دارد. این کیس ها و تقاضاها نمیتواند هر چیزی باشد. و فقط موارد مطابق با معاهده 1951 مورد قبول است.

یعنی مثلا دلایل شخص اگر همه یا یکی از مواردی مانند ترس بخاطر دلایل سیاسی،تبعیض نژادی، عقیدتی، مذهبی، ملیتی یا عضویت در گروه های خاص اجتماعی باشد. و بنا بر این دلایل است که نمیتواند در کشور خود به زندگی ادامه دهد. باید مورد خود را با مدرک قابل استناد ثابت کند. و فقط با ادعای کیس و دلایل نمیتواند موفق به اخذ پناهندگی گردد.

شرایط یک کیس موفق میتواند به شرح زیر باشد:

  • ترس بخاطر دلایل سیاسی،تبعیض نژادی، عقیدتی، مذهبی، ملیتی یا عضویت در گروه های خاص اجتماعی(NGOها)
  • متن تقاضا و گفته های شخص، هیچگونه تضاد و تناقض نداشته باشد.
  • تمام ادعاهای شخص به محکم بودن مدارک و استدلال و اسناد او بستگی دارد
  • کیس مورد قبول باید یکی از علتهای موجود در معاهده 1951 باشد.
  • سعی کنید هیچ گونه دروغ و تقلب و جعلی درسخنان و مدارکتان نباشد. چرا که در اروپا این موارد از جمله موارد نابخشودنی محسوب میشود.
  • کیس خود را با مواردی ساده،مختصر و شفاف بیان کنید تا مترجم بتواند حق مطلب را به درستی ادا نماید.

دلایل رد و ریجکت شدن پناهندگی در اتریش

دلایل مختلفی میتواند برای رد درخواست پناهنده وجود داشته باشد. حتی ممکن است بدون وجود مورد مشکوک و یا نقص در مدارک صرفا به دلیل ظن شخص مامور و افراد مربوطه پرونده، این درخواست رد شود.از جمله دلایل ریجکتی پناهندگی در اتریش به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • پناهنده از کشور جهان سومی امن بیاید.
  • به یکی از کشورهای اتحادیه اروپا یا سوئیس درخواست پناهندگی داده باشد.
  • کشور دیگری مسئول درخواست وی تحت قانون دوبلین باشد.

در اتریش، مکانهای مذهبی و موسساتی جهت حمایت از پناهجویان، وجود دارد. مانند موسسه (Volkshilfe).با توجه به آمار از سال 2015، اتریش افزایش 3 برابری درخواست پناهندگی داشته است.این آمار یعنی، درخواست پناهندگی در اتریش، بیشترین میزان درخواست در کشورهای اتحادیه اروپا، به غیر از آلمان و سوئد. بنابراین افزایش تعداد، اتریش قوانین خاص و پیچیده ای اعمال نمود.تا بتواند این روند را تحت کنترل داشته باشد. در این راستا این کشور دیگر هر کسی را به عنوان پناهنده نپذیرفته و واعلام داشته که فقط اشخاصی حق ماندن و حمایت به عنوان پناهنده را دارند که قصد اقامت در این کشور را دارد. و به قصد عبور کردن از این کشور پناهنده نشده باشد.

مزایا و معایب پناهندگی در اتریش

متقاضیان پناهندگی به اتریش باید بدانند که این مسیر غیر قانونی و همراه با ریسک بسیار بوده است. پس مطمئنا در این راستا معایب بیشتر از مزایا خواهد بود. در زیر به برخی از آنها اشاره نموده ایم:

  • نداشتن هیچ گونه امکانات رفاهی به جز حقوق اولیه زندگی 
  • قرار داشتن مدتی نامعلوم در وضعیت های نامناسب
  • عدم بهداشت و پاکیزگی در کمپ های اسکان اتریش
  • عدم داشتن اجازه تحصیل و کار
  • برخوردهای نامناسب و تحقیر آمیز جامعه و مامورین
  • در کنار افراد مختلف و سطح پایین به اجبار قرار گرفتن
  • پناهندگان از سوی دولت ها دارای هیچ ارزشی نیستند
  • وجود خطرات جانی ، روحی ، مالی و آسیب های فراوان

از مزایای این مسیر نیز میتوان به این موضوع اشاره کرد که پروسه بررسی پرونده پناهندگی و تایید یا رد آن در اتریش،آنچنان طولانی نخواهد بود. اما در این مدت نیز به افراد اجازه کار داده نخواهد شد. اما در صورت تایید و اثبات در خطر بودن متقاضی و پناهنده بودن او فرد حق اقامت و در نهایت اخذ کشور اتریش را خواهد داشت. این پاسپورت از معتبرترین پاسپورتهای جهان است. و موفق به زندگی کردن در اتریش شدن از مزایای بسیاری بهره بردن است.

سخن نهایی

با توجه به تعریف پناهنده و موارد و کیسهای مجاز در این موضوع متوجه میشویم که، هر موضوعی نمیتواند برای پناهندگی پذیرفته باشد. شخص بنا به نارضایتی های موجود از کشور خود، به کشوری دیگر پناه ببرد. در نتیجه در این باره ، فقط افرادی مورد حمایت قرار میگیرند که مشمول عنوان پناهنده گردند.همینطور پناهنده باید بتواند این موضوع را در دادگاه مهاجرتی کشور مقصد ثابت نماید.

اما در هر صورت باز هم از اینکه مسیر پناهندگی به عنوان یکی از مسیرهای مهاجرت به اتریش، مسیری بسیار پر ریسک و زحمت است.چشم پوشی نمود. پس دیگر مسیرهای قانونی مهاجرت به اتریش را کاملا مطالعه نموده و با چشمی بازتر و ذهنی آگاه تر تصمیم نهایی و سلامت تری را اتخاذ نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا