مهاجرتویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی سوئد، شرایط اخذ بورسیه تحصیلی

کشور سوئد دارای سیستم آموزشی و مراکز برتر در جهان میباشد. دانشگاه های برتر و پیشرفته سوئد جزو دانشگاه های معتبر جهان محسوب میشوند. سوئد جزو یکی از کشورهای محبوب و پرطرفدار برای تحصیل در بین مهاجران میباشد. اخذ ویزای تحصیلی سوئد یکی از پرطرفدارترین روشهای مهاجرت به سوئد میباشد.

در سوئد رفاه اجتماعی و امکانات فراوانی برای شهروندان در نظر گرفته شده است. کیفیت زندگی در سوئد بسیار بالاست و دارای استانداردهای خوب و بالایی میباشد. به همین دلایل سالانه افرادی به قصد تحصیل در سوئد به این کشور مهاجرت میکنند. جالب است بدانید که تحصیلات در سوئد برای افرادی اروپایی رایگان است.

از سوی دیگر کشور سوئد دارای اقتصاد قدرتمند و پیشرفته ای میباشد و شما بعد از به پایان رساندن تحصیلتان در سوئد میتوانید مشغول به کار شوید. جالب است بدانید 5 دانشگاه برتر سوئد دارای رتبه های برتر جهان هستند. هزینه تحصیل سوئد برای اتباع خارجی رایگان نمیباشد. کودکان از 7 سالگی باید تحصیل در مدارس را شروع کنند. از سن 7 سالگی تا 16 سالگی تحصیل برای افراد اجباری میباشد.

تحصیل در مراکز آموزشی سوئد هم به زبان انگلیسی و هم به زبان سوئدی بوده است. بهتر است بدانید شما در هنگام تحصیل میتوانید به مدت 20 ساعت در هفته مشغول به کار شوید. دانشجویان سوئد از تمامی حقوق شهروندان سوئد بهره مند میشوند. در صورت یافتن کار در سوئد میتوانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید.

در ادامه به بررسی کامل ویزای تحصیلی سوئد، شرایط و قوانین اخذ اقامت، بهترین دانشگاه های سوئد و … میپردازیم. با مجله مهاجرت همراه باشید.

شرایط و قوانین اخذ ویزا

شما جهت اخذ ویزای تحصیلی سوئد باید از یکسری شرایط و قوانین لازم برخوردار باشید تا بتوانید به راحتی ویزای تحصیلی سوئد را دریافت کنید. شما باید از سوی یکی از دانشگاه های سوئد پذیرش شوید و دعوتنامه دریافت کنید. ابتدا اقامت موقت سوئد را اخذ میکنید و در مدت تحصیل باید هر سال اقامت خود را تمدید کنید.

از سوی دیگر باید دارای گواهی تمکن مالی باشید تا بتوانید هزینه های زندگی خود را بپردازید. برای تحصیل در هر مقطع باید از مدارک دوره قبل برخوردار باشید. برای مثال برای تحصیل در مقطع لیسانس باید مدرک دیپلم را اخذ کرده باشید. اکثر رشته های تحصیلی سوئد به دو زبان انگلیسی و سوئدی تدریس میشوند.

شما برای تحصیل در مقطع لیسانس به حداقل نمره 5.5 آیلتس احتیاج دارید یا برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس به حداقل نمره 6.5 آیلتس نیاز دارید. بعد از فارغ التحصیلی به مدت 6 ماه فرصت دارید تا برای خود شغلی مناسب با شرایطتان پیدا کنید. در این صورت باید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید.

بعد از گذشت 4 سال میتوانید اقامت دائم سوئد را اخذ کنید. پس از گذشت 5 سال میتوانید برای اخذ پاسپورت سوئد اقدام کنید. یک موضوع جالب و خوب این است که زمانی که در 7 سال گذشته به مدت 4 سال در مقطع دکتری مشغول به تحصیل باشید میتوانید برای اعضای خانواده خود اقامت دائم اخذ کنید. 

مزیت اخذ ویزای تحصیلی

شما با اخذ ویزای تحصیلی سوئد میتوانید خانوادتان را به عنوان همراه به این کشور ببرید. هزینه تحصیل در سوئد نسبت به سایر کشورها مناسب میباشد. شما میتوانید بورسیه تحصیلی سوئد را اخذ کنید و یا از کمک هزینه های سوئد بهره مند شوید.یکی از مزایای خوب تحصیل در سوئد این میباشد که شما هنگام تحصیل میتوانید به مدت 20 ساعت مشغول به کار شوید.

بعد از فارغ التحصیلی در صورت یافتن کار ثابت میتوانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری سوئد تبدیل کنید. با اخذ ویزای کار میتوانید اقامت دائم سوئد را اخذ کنید. کیفیت زندگی و امکانات رفاهی در سوئد بسیار بالا میباشد.

تدریس در سوئد به دو زبان انگلیسی و سوئدی میباشد. برخی از دانشگاه های برتر جهان در کشور سوئد بنا شده است. سوئد دارای سیستم آموزشی پیشرفته و با کیفیتی است. همسرتان به عنوان همراه میتواند به صورت رایگان در سوئد مشغول به تحصیل شود.

هزینه زندگی و تحصیل

یکی از موضوعات مهم برای اکثر مهاجران مسئله هزینه و مخارج تحصیل و زندگی میباشد. کشور سوئد جزو یکی از کشورهای ثروتمند و مرفه بوده است. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به طور میانگین بین 100/000 کرون تا 130/000 کرون میباشد.

تحصیل در مقطع دکتری رایگان بوده است و دانشگاه ها در این مقطع به دانشجویان کمک هزینه تحصیلی میدهند. هزینه زندگی دانشجویان در سوئد با توجه به شهرهای مختلف سوئد، کیفیت زندگی، نوع رشته تحصیلی و دانشگاه متفاوت میباشد.

جالب است بدانید که هزینه تحصیل در سوئد تا سال 2010 به صورت رایگان بوده است. در حال حاضر هزینه تحصیل به طور میانگین بین 80/000 کرون تا 130/000 کرون است. جدا از بحث هزینه تحصیل، تقریبا باید 8/000 کرون در ماه بابت هزینه زندگی بپردازید.

علاوه بر هزینه تحصیل باید هزینه هایی مانند هزینه مسکن، هزینه خوراک، هزینه حمل و نقل و … پرداخت کنید. البته لازم به ذکر است که با توجه به متغیر بودن هزینه ها و قیمت نرخ ارز نمیتوان هزینه ها را به طور دقیق بیان کرد.

مدارک لازم

 شما جهت اخذ ویزای تحصیلی سوئد باید یکسری مدارک مورد نیاز تعیین شده را جمع آوری کنید. لازم به ذکر است شما باید این مدارک را به زبان سوئدی ترجمه کنید. سپس باید این مدارک را به اداره مهاجرت سوئد تحویل دهید.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی سوئد عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر
  • نامه پذیرش تحصیلی
  • عکس پرسنلی
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی بیمه درمانی
  • شناسنامه و کارت ملی
  • تکمیل فرم های درخواست ویزا
  • مدرک زبان آیلتس یا حداقل نمره 6 یا 7
  • انگیزه نامه
  • رزومه تحصیلی و اصل تمامی مدارک تحصیلی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • سند ازدواج( در صورت تاهل)
  • رسید پرداخت تمامی هزینه های تحصیل و ویزا

اسامی دانشگاه های برتر

همانطور که در بالا ذکر کردیم سیستم آموزشی سوئد بسیار با کیفیت و پیشرفته بوده است. اگر شما قصد ادامه تحصیل در سوئد را دارید باید در مورد دانشگاه های برتر سوئد و رتبه های دانشگاه ها اطلاعات کافی کسب کنید.

بهتر است بدانید با دانستن اطلاعات کافی در مورد دانشگاه های برتر سوئد و تحصیل در این دانشگاه ها میتوانید بعد از فارغ التحصیلی از موقعیت شغلی بهتری برخوردار شوید.

برخی از دانشگاه های برتر سوئد عبارتند از:

  • دانشگاه اوپسالا: رتبه 67 جهانی
  • دانشگاه لوند: رتبه 77 جهانی
  • دانشگاه استکهلم: رتبه 122 جهانی
  • موسسه تکنولوژی KTH: رتبه 143 جهانی
  • دانشگاه گوتنبرگ: رتبه 210 جهانی
  • دانشگاه لینکوپینگ: رتبه 285 جهانی
  • دانشگاه اوما: رتبه 298 جهانی
  • دانشگاه علوم پزشکی: رتبه 650 جهانی
  • دانشگاه اقتصاد استکهلم: رتبه 842 جهانی
  • دانشگاه مالمو: رتبه 1426 جهانی

بیشتر بخوانید: رتبه بندی بهترین دانشگاه های سوئد

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی

شما برای اخذ بورسیه تحصیلی و کمک هزینه دانشجویی میتوانید از روش های مختلف اقدام کنید. دانشجویان ایرانی میتوانند از بورسیه تحصیلی دانشگاهی که در آن مشغول به تحصیل هستند استفاده کنند. اما دانشجویان اتحادیه اروپا میتوانند از بورسیه های دولت استفاده کنند.

یک سازمان دولتی در سوئد به نام موسسه بورسیه سوئدی (SI) تمامی فرصت های بورسیه تحصیلی را در اختیار افراد میگذارد. بورسیه تحصیلی مقطع لیسانس در سوئد به صورت تمام وقت در نظر گرفته شده است.

بورسیه تحصیلی در رشته پزشکی فقط در برخی از دانشگاه های سوئد امکان پذیر است. البته رقابت در اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری بسیار زیاد است. بورسیه تحصیلی در سوئد از انواع مختلفی تشکیل شده است.

بورسیه های تحصیلی سوئد عبارتند از:

  1. Guest scholarship program
  2. Visby
  3. Swedish-Turkish program
  4. بورسیه تحصیلی کشورهای بلوک شرق اروپا
  5. بورس تحصیلی دانشجویان پاکستانی
  6. بورس تحصیلی بین قاره ای سوئدی آمریکایی

موقعیت شغلی بعد از فارغ التحصیلی

اکثر دانشجویان خارجی کشور سوئد قصد دارند بعد از فارغ التحصیلی خود ویزای تحصیلی را به ویزای کاری سوئد تبدیل کنند تا بتوانند اقامت دائم سوئد را اخذ کنند. شما بعد از فارغ التحصیلی به مدت 6 ماه فرصت دارید که به دنبال کار بگردید. برای اینکه ویزای کار سوئد را اخذ کنید باید یک قرارداد کاری داشته باشید تا بتوانید ویزای تحصیلی خودتان را به ویزای کاری تبدیل کنید.

بهتر است بدانید که نرخ بیکاری در سوئد بسیار پایین میباشد و شما میتوانید به راحتی شغل متناسب با شرایط خودتان را بیابید. نرخ بیکاری سوئد 6 درصد است. در صورتی که شغل مناسب خود را پیدا کردید در ابتدا اقامت کاری دریافت میکنید و بعد از گذشت 4 سال میتوانید اقامت دائم را اخذ کنید.

ویزای همراه

یکی از موضوعات مهم برای افرادی که قصد تحصیل در سوئد را دارند این میباشد که آیا میتوانند یکی از اعضای خانواده خود را به عنوان همراه به سوئد ببرند؟

لازم به ذکر است طبق قوانین کشور سوئد همسر، فرزند زیر 18 سال به عنوان همراه به حساب می آیند. شما باید در سوئد اقامت خود را اخذ کنید تا بتوانید برای همسر یا فرزند خود ویزای همراه دریافت کنید. در صورتی که ویزای تحصیلی شما بیش از 6 ماه صادر شود، همراه شما در سوئد میتواند مشغول به کار و تحصیل شود.

ویزای تحصیل در مدارس

تحصیل در سوئد از سن 6 سالگی شروع میشود که اولین دوره آنها پیش دبستانی میباشد. اما تحصیل از سن 7 سالگی برای تمامی کودکان اجباری بوده است. تحصیل در مدارس دولتی این کشور رایگان است. مقطع ابتدایی و متوسطه که به مدت 9 سال زمان میبرد اجباری میباشد.

بعد از گذراندن مقطع متوسطه و از سن 16 سالگی  باید به مدت 3 سال در مقطع دبیرستان تحصیل کنید. در صورت گذراندن این مقاطع و اخذ مدرک دیپلم میتوانید وارد دانشگاه شوید. تحصیل برای اتباع خارجی در صورتی که یکی از والدین اقامت سوئد را اخذ کرده باشند رایگان میباشد.

بهتر است بدانید تدریس در مدارس سوئد به هر دو زبان انگلیسی و سوئدی است. نکته خوب و جالب این است که در شهرهایی مانند استکهلم و گوتنبرگ مدارس ایرانی تاسیس شده است.

ویزای تحصیل در لیسانس

مدت تحصیل در مقطع کارشناسی 3 الی 4 سال میباشد. البته مدت تحصیل به رشته و دانشگاهی که در آن تحصیل میکنید بستگی دارد.  اساتید در دانشگاه های سوئد در این مقطع به دو زبان سوئدی و انگلیسی تدریس میکنند. شما برای تدریس در این مقطع حداقل باید نمره 6 آیلتس را کسب کرده باشید.

در مقطع لیسانس باید 180 واحد درسی را پاس کنید. برای تحصیل در این مقطع باید  مدرک دیپلم را اخذ کرده باشید. بهتر است بدانید در حین تحصیل میتوانید 10 الی 20 ساعت در هفته مشغول به کار شوید. جالب است بدانید تحصیل به زبان سوئدی در این کشور رایگان میباشد.

ویزای تحصیل در فوق لیسانس

مدت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد سوئد 2 سال زمان میبرد. تدریس در دانشگاه های سوئد در مقطع ارشد هم به زبان انگلیسی هم به زبان سوئدی است. برای تحصیل در این مقطع باید حداقل نمره 6.5 آیلتس را کسب کنید. در این مقطع باید 60 الی 120 واحد درسی را پاس کنید.

هنگام تحصیل در مقطع فوق لیسانس میتوانید به مدت 20 الی 30 ساعت در هفته مشغول به کار شوید. جالب است بدانید که در این مقطع نزدیک به 900 رشته تحصیلی وجود دارد که به زبان انگلیسی تدریس میشود.

ساختار مقطع فوق لیسانس سوئد با فرایند بولونیا تطابق دارد که به این معناست که این مقطع در جهان به رسمیت شناخته شده است. تقریبا نزدیک به 75 درصد مربوط به کلاس های درسی می باشد و نزدیک به 25 درصد مربوط به پروژه پایان نامه پژوهشی است.

ویزای تحصیل در دکتری

تحصیل در مقطع دکتری سوئد به مدت 4  سال زمان میبرد. شما برای تحصیل در این مقطع باید حداقل نمره 7 آیلتس را کسب کرده باشید. باید در این دوره دارای مقالات بین المللی ISI باشید. بهتر است بدانید تدریس در دانشگاه سوئد در این مقطع هم به زبان انگلیسی و هم به زبان سوئدی میباشد.

استاد راهنما باید شرایط شما را تایید کند تا بتوانید در مقطع دکتری مشغول به تحصیل شوید. در این مقطع میتوانید به مدت 30 ساعت در هفته مشغول به کار شوید. باید در این مقطع 240 واحد درس را پاس کنید. شما میتوانید در این مقطع بورسیه تحصیلی سوئد را اخذ کنید.

اخذ بورسیه تحصیلی شما به معدل مقطع فوق لیسانس شما، تسلط شما در زبان، مقالات بین المللی، استاد راهنما بستگی دارد. برای تحصیل در مقطع دکتری سوئد بیش از 50 دانشگاه و کالج تشکیل شده است.

سخن پایانی مجله مهاجرت

با توجه به مطالب بالا نتیجه میگیریم که کشور سوئد دارای بهترین سیستم آموزشی و برترین دانشگاه ها جهان میباشد. تحصیل در سوئد از سن 7 سالگی تا 16 سالگی برای افراد اجباری بوده است. شما با اخذ ویزای تحصیلی ابتدا اقامت موقت سوئد را اخذ میکنید و هر سال باید اقامت خود را تمدید کنید.

تحصیل در سوئد به دو زبان انگلیسی و سوئدی میباشد. اکثر افراد علاقه دارند بعد از فارغ التحصیلی ویزای تحصیلی خود را به ویزای کار سوئد تبدیل کنند تا بتوانند اقامت دائم سوئد را اخذ کنند. در صورت یافتن شغل و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری بعد از گذشت 4 سال میتوانید اقامت دائم دریافت کنید.

شما در هنگام تحصیل میتوانید به مدت 20 ساعت در هفته مشغول به کار شوید. بهتر است بدانید فقط میتوانید همسر یا فرزند زیر 18 سالتان را به عنوان همراه به این کشور ببرید. برای تحصیل در هر مقطع به مدرک دوره قبلتان نیاز دارید.

هر مقطع در دانشگاه های سوئد نیازمند مدرک زبان با یک نمره خاص میباشد که در حالت کلی باید مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6 تا 7 را کسب کرده باشید. بورسیه تحصیلی در سوئد از انواع مختلفی تشکیل شده است که بورسیه تحصیلی مقطع دکتری دارای متقاضیان بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا