مهاجرتویزای تحصیلی

اخذ اقامت تحصیلی در اتریش

روش های مهاجرت به اتریش، به چند مسیر مختلف تقسیم میشود. حال آنکه مهاجرت تحصیلی به اتریش، از مسیرهای بسیار پرطرفدار است. چرا که تحصیل در این کشور رایگان است. و خود کشور اتریش نیز از امکانات و شرایط فوق العاده، سرشار است. اتریش دارای دانشگاه هایی با رتبه عالی در سطح جهان است.

دارا بودن رتبه های جهانی و اروپایی زیر 100، به خاطر دانشگاه های ممتاز . داشتن رتبه پنجم به دلیل داشتن بهترین شهر دانشجویی در سال 2012. عدم نیاز به مدرک زبان آلمانی برای پذیرش اولیه، رفاه و کیفیت بالای سطح زندگی و بسیاری مزیتهای دیگر، که از این کشور در اذهان تمام مردم جهان به نیکی نقش بسته است. در ادامه به مسیر مهاجرت از راه تحصیل به این کشور فوق العاده خواهیم پرداخت.

تحصیل در اتریش

اتریش در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین کشورهای دنیا برای ادامه تحصیل است.اخذ اقامت و پاسپورت اتریش، بسیار ارزشمند خواهد بود. بنابراین بسیاری از متقاضیان برای دریافت آن در رقابت هستند.

کشور اتریش با داشتن قویترین دانشگاه های جهان، موسسه های عالی آموزش فنی،دارا بودن یکی از فوق العاده ترین شهرهای دانشجویی جهان در سال، داشتن بهترین دانشگاه های جهان در رشته ای موسیقی و هنر … برای اشخاصی که قصد ادامه تحصیل نسبتا رایگان را دارند.شرایطی استثنایی فراهم نموده است.

همانطور که گفتیم تحصیل در اتریش تقریبا رایگان بوده و زبان تدریس در اکثر رشته ها مخصوصا دوره های کارشناسی ارشد و دکترا انگلیسی میباشد. از دیگر مسائل حائز اهمیت موجود، اعتبار پاسپورت اتریش است. این پاسپورت رتبه سوم اعتبار را در جهان دارد.به این دلیل اخذ این پاسپورت در اندیشه بسیاری از متقاضیان مهاجرت است. شرایط سنی نیز برای تحصیل در اتریش، محدودیت ندارد. 

شهروندان جزو اتحادیه اروپا به راحتی میتوانند وارد اتریش شوند. اما برای سایر خارجی هایی که قصد اقامت بیش از 6 ماه را دارند؛باید بعد از اطلاع از پذیرش خود و قبل از ورود به اتریش،مجوز اقامت موقت دانشجویی خود را اخذ نمایند. بدین ترتیب که از طریق نمایندگی رسمی اتریش، متقاضی درخواست خود را ارائه میدهد. و در کشور خود در انتظار پاسخ میماند.

معمولا باید حداقل 3 ماه قبل از ورود به کشور اتریش این مراحل انجام شود. البته اشخاصی که ویزای تحصیلی اتریش و یا مجوز ورود به اتریش را دارند؛میتوانند در هنگام ورود به این کشور،برای اخذ اقامت خود اقدام نمایند.

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از اتریش 2021

موضوع حائز اهمیتی که در سال 2021 رخ داده است، اینکه تحصیل به صورت رایگان در آمده است. با توجه به این موضوع و مساحت کم کشور اتریش طبعا تعداد محدود دانشگاه ها و شهرهای دانشگاهی.، افزایش روز به روز متقاضی ویزای تحصیلی و مهاجرت،برای صدور ویزا تحصیلی اتریش محدودیت هایی وجود دارد. 

برای موفق شدن در پذیرش مقطع کارشناسی در اتریش، شرط اول اینکه شخص در کشور خود از دانشگاه های سراسری پذیرش داشته باشد. و حداقل چند واحد در این مقطع گذرانده و پاس کرده باشد. در این خصوص باید ریز نمرات واحدهای پاس شده را ارائه دهد. برای مقطع کارشناسی ارشد نیز، فرد باید اصل گواهی دانشنامه لیسانس همراه با ریز نمرات و نامه عدم  منع تحصیل، دریافت داشته باشد.

تحصیل در مدارس اتریش

شهروندان اتریش از بهترین مدارس و نظام آموزشی با بودجه دولتی برخوردارند. بسیار جالب است که در این کشور فقط 8% مدرسه خصوصی وجود دارد.در تمام مدارس،تدریس به زبان آلمانی است.و دوره های تحصیل شامل 2 ترم تابستان و زمستان میشود.دوره های تحصیلی از 5 سالگی آغاز میشود(Vorschule). پس از گذراندن دوران آمادگی، به مدت 4 سال باید به دبستان پرداخت. البته دوره های دبیرستان یا همان متوسطه نیز در اتریش 4 ساله است.

پس از اتمام این دوران، دانش آموزان میتوانند راه خویش را بدین ترتیب ادامه دهند:

  • 4 سال ادامه دبیرستان(پس از دوره متوسطه)
  • دوره های کالج حرفه ای(5 ساله)
  • دوره های مدارس تخصصی(2 ساله)

در نهایت تمام دانش آموزان باید با شرکت در امتحانات نهایی Reifeprüfung برای قبولی و دریافت مدرک دیپلم اقدام نمایند.این مدرک دیپلم نیز مانند و معادل مدرک دیپلم در ایران است.

مدارس اتریش
تحصیل در مدارس اتریش

تحصیل در مقطع کارشناسی در اتریش

از جمله شرایط مهم برای تحصیل دانشجویان ایرانی در اتریش.ارائه گواهی اشتغال به تحصیل در مقطع لیسانس و قبولی در کنکور سراسری است.چرا که این موارد شانس ورود به دانشگاه های اتریش را افزایش میدهد. در اتریش برای برخی از رشته ها مثل هنر، دانشگاه ها آزمون ورودی برگذار میکنند.این آزمون ها به دلیل موارد امتحانی و زبان آلمانی با دشواریهایی روبرو خواهد بود.

برای مقطع کارشناسی ارائه مدرک زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه الزامی میباشد. دوره لیسانس در اتریش 4 ساله است.و اکثرا رشته ها در این مقطع به زبان آلمانی تدریس میشود.در راستای این موضوع برای ایرانیان 2 راه پیش رو است.

  1. در ایران زبان آلمانی را تا سطح B2 بیاموزید و جهت اخذ پذیرش اقدامات لازم را انجام دهید.
  2. میتوان بدون داشتن هیچ مدرک زبانی به اتریش بروید و با دریافت پذیرش مشروط در دانشگاه، از کالجهای زبان آلمانی استفاده کنید. هزینه این دوره ها هر 3 ماه با حدود 1000 یورو انجام میگیرد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اتریش

تحصیل در مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد در اتریش برای اشخاصی بهتر است که قصد تحصیل در دانشگاه های قوی و اقامت در  فضای اروپایی را دارند.اما در عین حال استطاعت پرداخت هزینه های هنگفت تحصیل در کشورهایی نظیر  انگلستان، آمریکا و استرالیا را ندارند.

در این مقطع از تحصیل در اتریش، شرایط کمی متغیر و متفاوت است. مثلا اینکه تحصیل کارشناسی ارشد در رشته های پزشکی و علوم زیستی و انسانی و یا مدیریتی به زبان آلمانی بوده. حال آنکه در مقطع کارشناسی ارشد به طور کلی زبان تدریس زبان انگلیسی است.

اکثرا برای دانشجویان ایرانی که مقطع لیسانس خود را در دانشگاه های سراسری اخذ کرده اند.تحصیل در مقطع ارشد اتریش،امکان پذیر خواهد بود. اما شرایط پذیرش هر دانشگاه با دیگر دانشگاه متفاوت خواهد بود و بستگی به شرایط دانشگاه پذیرنده هم دارد. سطح علمی تحصیل در اتریش در حدود 1 سال از تحصیل در ایران جلوتر است.

در این حالت شاید با تطبیق دادن یک سری از واحدها، داوطلب را در یک سال پایین تر قرار داده و سپس با پاس کردن واحدهای مورد نظر به طور پیوسته به کارشناسی ارشد ورود پیدا کند.

هزینه دوره های کارشناسی ارشد در اتریش، سالانه 1500-1400 یورو است که ابتدای هر سال تحصیلی اخذ میشود.دانشجویان این مقطع در هفته 20 ساعت اجازه کار کردن دارند.و در این مقطع اکثر رشته ها قابل ارائه میباشد. به جز رشته های پیراپزشکی و پزشکی و روانشناسی و داروسازی و برخی دیگر از رشته ها.که نیاز به آزمون ورودی و مصاحبه ، جهت پذیرش دارند.یعنی شما بعد از اخذ ویزا تحصیلی اتریش و ورود به اتریش،باید در مصاحبه و آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر شرکت کرده و در صورت پذیرش، به تحصیل بپردازند.

تحصیل در مقطع  دکترای اتریش

دوره دکترا در اتریش به 2 زبان آلمانی و انگلیسی تدریس میشود. داوطلب باید دارای مدرک فوق لیسانس باشد. همینطور طرح پیشنهادی تحقیقی و یا ایده ای معادل آن داشته باشد.برای اقدام به ورود به این مقطع بهتر است 6 ماه قبل از شروع ترمهای تحصیلی اقدام نمایید.

میتوان گفت تنها در مقطع دکترا امکان اخذ بورسیه وجود دارد. این امکان برای تمامی دانشجویان وجود دارد تا بدون پرداخت شهریه در بهترین دانشگاه های وین(پایتخت اتریش) تحصیل نمایند. اما برای این کار نیاز به سوابق درخشان و نمرات بالا و مدارک قبلی معدل عالی و مقالات تحقیقی در سطح بین الملل است.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی اتریش

این مدارک جهت ثبت نام جهت اخذ ویزای تحصیلی اتریش مورد نیاز میباشد که باید به اداره مهاجرت اتریش تحویل دهید:

  1. گذرنامه/پاسپورت معتبر(اعتبار برای اقامت در اتریش کافی باشد)
  2. کپی از صفحه اول پاسپورت و یا ترجمه شناسنامه به زبان آلمانی و یا انگلیسی
  3. تکمیل ، امضا و ارائه فرمهای پذیرش درخواست(فرمها قابل دانلود از اینترنت و در نمایندگی های مجاز مهاجرتی مجاز،موجود میباشد)
  4. عکس های رنگی قطع عکس گذرنامه
  5. گواهی و اثبات عدم سو پیشینه(ترجمه رسمی و اصل نامه عدم سوء پیشینه)
  6. گواهی تولد
  7. بیمه سلامت دانشجویی برای شروع تحصیل
  8. گواهی و نامه پذیرش از موسسه آموزشی و یا دانشگاه اتریشی با رسید پرداخت شهریه دانشگاه
  9. اثبات تمکن مالی برای 12 ماه اول زندگی در اتریش با حساب بانکی در اتریش،تضمین تقبل هزینه ها از فردی ساکن اتریش،چکهای مسافرتی یا دفتر حساب پس انداز
  10. اثبات و گواهی تامین مسکن مانند : قرارداد اقامت-اجاره نامه یا نامه خوابگاه دانشجویی
  11. داشتن گواهی اشتغال به تحصیل از وزارت علوم ایران در مقطع تحصیلی مربوطه همراه ترجمه رسمی(فقط دانشگاه های سراسری ایران) 
  12. گواهی عدم منع تحصیل در مقطع فوق لیسانس(همراه با لوگو و مهر انگلیسی) نیاز به ترجمه رسمی نیست.
  13. ارائه اصل مدارک تحصیلی سابق و ریز نمرات با ترجمه رسمی  به زبان آلمانی
  14. ارائه توصیه نامه برای دانشگاه از اساتید قبلی خود در ایران(مخصوص مقطع کارشناسی ارشد و دکترا)
  15. ارائه انگیزه نامه و دلایل جهت انتخاب کشور اتریش برای تحصیل و رشته مورد نظر
  16. ارائه رزومه کامل و معتبر و مدارک دال بر قابل استعلام بودن آنها

شرایط اقامت و کار پس از تحصیل در اتریش

در سال 2011، قانونی مبنی بر اینکه فارغ التحصیلان عضو اتحادیه اروپا میتوانند آزادانه از جستجوی کار بهره ببرند تنظیم شد و آنان نیازی به اخذ اجازه کار ندارند. و آزادانه حق فعالیت خواهند داشت.بعد از انجام 1 سال کار به صورت قانونی و متوالی، همراه با داشتن اجازه کار.این افراد حق دسترسی به بازار نامحدود را خواهند داشت. این پروسه توسط سرویس بازار کار (AMS) نیاز به تایید دارد.

فارغ التحصیلان غیر اروپایی که در مقطع ارشد و در دانشگاه های عالی و خصوصی تحصیلات گذرانده اند. تا 6 ماه پس از پایان مدت اقامت خود با داشتن تاییدیه از مقامات مجاز -35MA-،میتوانند به جستجوی کار بپردازند. این مجوز را قبل از اتمام اقامت کسب کنید.

چنانچه کار پیدا شده با قرارداد معتبر و حقوق دریافتی آنها برابر با حقوق فارغ التحصیلان ملی باشد و حداقل نزدیک به  پایه ارزیابی امنیت اجتماعی عمومی این کشور باشد. میتوانند برای دریافت کارت RWR، بدون شرکت در آزمون بازار کار، اقدام نمایند. این کارت اجازه کار فقط با یک کارفرما را میدهد.

کسانی که فارغ التحصیل بوده و دارای کارت RWR اند. و به صورت متوالی و واجد شرایط بودن در طی 10 ماه گذشته اشتغال به کار داشته اید. میتوانید با گذراندن دوره ای 12 ماهه درخواست کارت PWR را داشته باشید. چرا که این کارت به شما امکان دسترسی نامحدود به بازار کار را میدهد. این قانون و شرایط برای فارغ التحصیلان مقطع لیسانس صدق نمیکند.

شرایط اخذ ویزای همراه اتریش

از عوامل پر اهمیت در بحث اقامت اتریش، دانستن شرایط اخذ ویزای همراه است. چرا که افراد متاهل خواهان همراه داشتن همسر و فرزندان هستند. و دانشجویان نیز خانواده خود را به همراهی خود، در حین تحصیل نیاز دارند.شرایط همراه کردن خانواده از طریق تحصیل در اتریش، شامل موارد زیر میباشد:

  • به طور کلی همراه به معنی همسر و فرزندان مجرد زیر 18 سال است.
  • تا قبل از 2018 خانواده و همراهان میتوانستند همزمان با دانشجو وارد اتریش شوند.اما از آن سال به بعد بر این منوال است که ابتدا دانشجو وارد اتریش شده و پس از اخذ اقامت دانشجویی همراهان اجازه ورود دارند.
  • روال الحاق همراهان ، از درخواست تا اخذ نتیجه 5-2 ماه زمان میبرد.
  • با داشتن شرایط خاصی، همراه امکان اخذ اجازه کار دارد.
  • فرزندان زیر 18 سال همراه، به طور رایگان امکان تحصیل در مدارس دولتی و با کیفیت را دارند.
  • فرزندان زیر 18 سال همراه در حین تحصیل 300-200 یورو در ماه کمک هزینه دریافت مینمایند.

هزینه های زندگی و تحصیل در اتریش

مسئله هزینه ها در بحث مهاجرت به کشوری دیگر، همواره حائز اهمیت بسیاری بوده است. اتریش کشور ثروتمند و پر امکاناتی است که سطح کیفی زندگی بسیار در آن چشم گیر است. اما با این حال هزینه های زندگی در این کشور،نسبت به بسیاری کشورهای دیگر مناسب است. به طوری که شهروندان اتریش با میزان درآمد متوسط نیز دارای شرایط  زندگی خوبی هستند. 

البته که هزینه های زندگی و برآورد آن قطعیت ندارد. و بسته به محل و سبک زندگی هر کس متفاوت و متغیر است. اما در زیر سعی بر اعلام میانگین قیمتها برای اصلی ترین هزینه را داشته ایم. که برای شما عزیزان قابل مشاهده است(قیمت ها به یورو میباشد):

  • یک وعده غذا در رستوران معمولی حدود 10.00 €
  • یک کیلوگرم برنج 1.60 €
  • بلیط یک طرفه مترو  2.40 €
  • بنزین(1 لیتر)1.24 €
  • هزینه ماهیانه باشگاه تناسب اندام  26.75 €
  • تاکسی (1 کیلومتر)2.16 €
  • متوسط درآمد ماهیانه (با کسر مالیات)  1،996.52 €

موارد بیان شده تعداد بسیار کمی از آیتم های هزینه های جاری زندگی است. مسلم است که هزینه های بزرگتری مانند تهیه مسکن و … بسیار حائز اهمیت هستند. در زیر به نرخ تهیه مسکن(در وین) نیز اشاره شده است:

  • اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر 724.65 €(ماهیانه)
  • اجاره آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز 577.29 €(ماهیانه)
  • آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر 1،326.04 € (ماهیانه)
  • آپارتمان سه خوابه خارج از مرکز 1،028.50 €(ماهیانه)
  • هزینه هر متر مربع خرید آپارتمان در مرکز شهر 4،638.73 €
  • هزینه هر متر مربع خرید آپارتمان خارج از مرکز 3،213.09 €

هزینه تحصیل در اتریش 2021

به قدری هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی اتریش پایین است، که این کشور را به تحصیل به طور رایگان معروف کرده است. هزینه تحصیل در اتریش یعنی شهریه سالانه و حق عضویت در اتحادیه دانشجوئی بسیار پایین بوده است.

در واقع هزینه تحصیل اتریش، هر ترم 2021، 726.72€ است. با توجه به رشته تحصیلی هزینه تحصیل در دانشگاههای خصوصی متغیر است. تقریبا اگر بخواهیم هزینه سالانه تحصیل در دانشگاه های خصوصی را برآورد کنیم حدود 15.000 یورو است. البته برخی از رشته ها مانند هنر و موسیقی به 20.000 یورو نیز میرسد. در اتریش نیز دانشجویان از حق اخذ بورسیه و حق کار نیمه وقت دانشجویی(20 ساعت در هفته) برخوردارند.

سخن پایانی مجله مهاجرت

با توجه به مطالب بالا نتیجه میگیریم تحصیل در اتریش یکی از بهترین روشهای مهاجرت به این کشور میباشد زیرا هزینه تحصیل در اتریش بسیار پایین میباشد. با اخذ ویزای تحصیلی اتریش میتوانید همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را به عنوان همراه به این کشور ببرید. به طور کلی در حین تحصیل میتوانید به مدت 20 ساعت در هفته مشغول به کار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا