مهاجرتویزای ازدواج

اقامت آمریکا از طریق ازدواج و نامزدی

آمریکا، معروف به کشور فرصت ها و شکوفایی ها است. کشوری با بالاترین استانداردهای رفاهی و اجتماعی. بدون شک، چنین کشوری آرزوی بسیاری از متقاضیان مهاجرت است. اخذ اقامت آمریکا از طریق ازدواج، از جمله روشهای مناسب و نسبتا کم هزینه است.

قوانین مهاجرت به آمریکا از طریق ازدواج با دارنده گرین کارت آمریکا، ویزای ازدواج امریکا، اقامت آمریکا از طریق ازدواج و … را در ادامه مقاله مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: بهترین روشها برای مهاجرت

شرایط اخذ اقامت امریکا از طریق ازدواج و نامزدی

در اکثر کشورها، طبق قوانین بین المللی در صورت ازدواج بین طرفین، زوجین جهت اخذ اقامت و مهاجرت حق اقدام دارند. امریکا نیز، از این قانون تبعیت میکند. طبق قوانین امریکا، اگر شخصی خارجی با یکی از شهروندان امریکایی، اقدام به ازدواج نماید، میتواند جهت اخذ گرین کارت یا ویزای ازدواج اقدام نماید.

طبق قوانین ازدواج امریکا، ازدواج با مرد یا زن امریکایی،قطعا به اخذ اقامت در این کشور خواهد شد.به شرطی که مراحل و مسائل حقوقی در پرونده درخواست به خوبی رعایت شود. برای مثال؛ ازدواج پسر ایرانی با دختر امریکایی نهایتا به اخذ تابعیت منجر خواهد شد. اما در مورد دختر ایرانی وپسر امریکایی، مرد امریکایی حتما باید مسلمان باشد.

با اینکه روش اخذ اقامت آمریکا از طریق ازدواج، نسبت به دیگر روشها، مسیر مناسبی است. اما افزایش چشمگیر متقاضیان و آمار ازدواج های صوری، جهت اخذ گرین کارت امریکا، باعث افزایش سختگیری های فراوانی از سمت اداره مهاجرت آمریکا شده. این سختگیری در خصوص صدور ویزاهای نامزدی بیشتر است. 

انواع ویزاهای ازدواج در آمریکا

برای اخذ اقامت آمریکا از طریق ازدواج، دو نوع ویزا وجود دارد.

  1. ویزای نامزدی
  2. ویزای همسر

دسته اول اشخاصی هستند که هنوز ازدواج نکرده اند. و قصد دارند ازدواج خود را در امریکا به ثبت برسانند. دسته دوم برای افرادی است که ازدواج کرده اند، یکی از زوجه در خاک آمریکا می باشد و دیگری در کشوری دیگر. اصولا کسانی که ازدواج کرده اند و قصد ادامه زندگی از طریق مهاجرت به کشوری دیگر دارند، برای اخذ ویزای ازدواج شانس بیشتری دارند.

در صورت نائل شدن به دریافت هریک از این ویزاها، به خصوص ویزای ازدواج همسر، فرد امریکایی گرین کارت ازدواج را دریافت می نماید. این گرین کارت ازدواج، در واقع مجوز اقامت موقت، همراه با اجازه کار و تحصیل در تمام ایالات امریکاست.

این مجوز 3 سال اعتبار داشته و با ادامه داشتن زندگی مشترک زوجین، امکان اخذ تابعیت و اقامت دائم نیز وجود دارد.

روند اخذ ویزای امریکا از طریق ازدواج 

در ابتدای مراحل اخذ ویزای ازدواج یا نامزدی آمریکا، باید قصد خود از ازدواج را اعلام نمایید. بیانیه ای با 2 امضا، که بخشی از فرایند درخواست ویزا را شامل میشود.

مرحله بعد اسنادی مبنی بر اینکه اثبات رابطه شما بیشتر از سه ماه است و طی 2 سال اخیر با یکدیگر ملاقات داشته اید. اسنادی مانند نسخه هایی از نامه های عاشقانه و پرینت مکالمات تلفنی و هدایا و هر آنچه که جدی بودن رابطه را اثبات کند. حتی کپی بلیط هواپیما و صورتحساب های هتل و حتی عکس های 2 نفره هم مهم هستند. 

پس از طی مراحل قانونی جهت اثبات عدم صوری بودن ازدواج و تکمیل مدارک و فرم ها و ارسال پرونده برای تصمیم نهایی، پروسه بین 4_1 سال به طول خواهد انجامید. نتیجه این پروسه ، بعد از ارائه کامل مستندات، اخذ ویزای ازدواج و بعد از آن گرین کارت آمریکا خواهد بود.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای ازدواج آمریکا

مدارک و مستندات مورد نیازی که در زیر آمده یا توسط درخواست از اداره امور مهاجرین و اتباع خارجه، قابل انجام است.

  • تکمیل فرم درخواست ویزای ازدواج یا نامزدی آمریکا( I-130)
  • ارائه اصل و کپی طلاق نامه (در صورت ازدواج در گذشته)
  • رسید پرداخت هزینه های مربوطه
  • ارائه گواهی تمکن مالی زوج برای اقامت در ایالات متحده(حداقل برای 3 ماه)
  • ارائه رسید پرداخت هزینه ویزا
  • معرفی ضامن مالی و فرم سوگند پشتیبانی
  • ارائه شناسنامه ایرانی و گواهی تولد آمریکایی
  • مدارک و مستندات مربوط به اثبات جدیت و صوری نبودن رابطه 
  • ارائه اصل و کپی پاسپورت با اعتبار بیش از 1 سال
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • چند قطعه عکس پاسپورتی

شرایط اخذ اقامت آمریکا از طریق ازدواج و نامزدی

اشخاص واجد شرایط از نظر قوانین امریکا برای اخذ گرین کارت و ویزا از طریق ازدواج، شامل موارد زیر هستند:

  • لزوم ازدواج با یک تابع یا ساکن ایالات متحده آمریکا
  • عدم ازدواج همزمان با یک شخص دیگر و یا یک شهروند ایالات متحده که قبلا ازدواج کرده
  • اثبات ازدواج واقعی

نکته: در فرایند درخواست، باید تمام موارد فوق را ثابت کنید.

قوانین مهاجرت به آمریکا از طریق ازدواج و نامزدی در 2021

طی سالهای اخیر، با به کار آمدن دولتهای مختلف، قوانین مهاجرتی امریکا دچار تغییرات متعددی گشته است. قوانین مهاجرت از طریق ازدواج نیز دستخوش تغییراتی در شرایط و قواعد بوده که در این قسمت به آنها می پردازیم.

  • اگرهنوز شهروند امریکا نیستید و فقط گرین کارت دارید؛ تا زمانی که ازدواج صورت نگرفته، نمی توانید نامزد خود را به امریکا منتقل کنید. 
  • نامزد یا همسرتان تا زمانی که هر دو درخواست ویزا و درخواستهای بعدی تایید نشده، نمی تواند وارد امریکا شود.
  • می توانید همسر خود را پس از گذشت چند سال در یک لیست انتظار ثبت نام کنید. اهمیتی ندارد که چه زمانی برای اخذ چنین ویزایی اقدام کرده باشید.

در تمام مراحل درخواست ویزای امریکا، علاوه بر معاینه پزشکی،اثر انگشت و اخذ تاییدیه های مختلف الزامی است.همینطور:

  • شرایط سنی متقاضی، 18 سال به بالا
  • مقیم دائم بودن در آمریکا، برای حداقل 3 سال
  • زندگی مشترک با همسر آمریکایی،برای حداقل 3 سال
  • زندگی در یک ایالت آمریکایی، برای حداقل 3 ماه قبل از تکمیل فرم درخواست 
  • برخورداری از مهارت زبان انگلیسی، گذراندن تست زبان بعلاوه آزمون تاریخ و دولت ایالات متحده
  • برخورداری از حسن شهرت،عدم سوء پیشینه

مراحل اخذ پاسپورت امریکا از طریق ازدواج 2021

با گذشتن تمام مراحل،و نائل شدن شما به اخذ گرین کارت امریکا، باید بدانید که در واقع شما به اقامت دائم در امریکا نائل شده اید. این موضوع با اخذ پاسپورت یا تابعیت ایالات متحده آمریکا متفاوت است.مراحل اخذ تابعیت امریکا از طریق ازدواج به صورت زیر است. البته به شرطی که 3 سال از زندگی مشترک شما گذشته باشد.

  1. ثبت رسمی ازدواج در آمریکا (فرم شماره I-130)
  2. درخواست گرین کارت آمریکا (فرم I-485 و فرم DS-260)
  3. حضور در جلسه مصاحبه گرین کارت در محل سفارت آمریکا در دبی یا استانبول

مهاجرت ایرانیان از طریق ازدواج در آمریکا

سوال این است آیا امکان ازدواج دو ایرانی در آمریکا وجود دارد؟

بله این امکان برای شهروندان غیر آمریکایی است. همینطور این شرایط در وضعیت مهاجرت شما تغییری ایجاد نمی کند. تنها کار مورد نیاز اثبات قانونی است که مجوز ازدواج از کشور مبدا درخواست شود. مراحل قانونی مانند: 

  • داشتن گذرنامه معتبر
  • اثبات قانونی بودن سن و سال شما
  • عدم ازدواج در قدیم (مجرد بودن)

البته ممکن است کشور مبدا، برای اعتبار سنجی ملاک های متفاوت و آیتم های دیگری داشته باشند.

اما در کل اگر یک ایرانی قصد ازدواج با یک آمریکایی را دارد، با رعایت تمام شرایط و قوانین، میتواند فرم ویزای نامزدی K-3 را درخواست کند.این فرم، درخواست ویزای غیر مهاجرتی است. اما این اجازه را به شخص میدهد که تا زمان انجام مراحل و بررسی مدارک، در امریکا کنار نامزد خود بوده و یا در امریکا به کار و زندگی بپردازد.

شرایط ازدواج غیابی در آمریکا

برای ازدواج در آمریکا  به صورت غیابی،  سفارت و کنسولگری آمریکا اجازه چنین کاری را ندارند . این مورد بسته به کشور خارجی، اجازه ازدواج توسط مقامات محلی و مذهبی، صادر میشود. کشوری که ازدواج در آن صورت میگیرد، توسط قوانین محلی و موجود خود، آن را اعتبار سنجی خواهند کرد. در واقع کشوری که ازدواج در آن صورت میگیرد، میتواند رسمیت و معتبر بودن ازدواج را تعیین کند. روند ازدواج در کشور دیگر میتواند بسیار وقت گیر و پرهزینه باشد. شرایط  هر کشور با دیگری متفاوت است. و گاها بسیار طولانی. لذا از قبل ملزومات مخصوص آن کشور را بررسی و آماده کنید. در برخی الزامات ممکن است:

  1. قبل از ازدواج در مدتی معین با همسر در آن کشور مقیم شوید.
  2. انجام آزمایشات قبل از ازدواج و آزمایشات خونی
  3. شرایط سنی را به تایید رسمی آمریکا و کشور ثالث احراز کنید
  4. رضایت والدین باید احراز شود
  5. مستندات تایید کننده پایان روابط سابق (گواهی فوت و یا طلاق)باید به زبان محلی آن کشور ترجمه شده و تایید شود.
  6. تصدیق صلاحیت ازدواج

نکته: تصدیق صلاحیت برای ازدواج: در برخی کشور ها ، اثبات توانایی قانونی  طرفین اهمیت دارد. از طرفی، از دولت امریکا هیچ سندی صادر نمی شود، پس برای اثبات این ازدواج مراحل زیادی را باید طی کنید. سفارت یا کنسولگری ایالات متحده، توانایی تایید تاهل شما را ندارد. البته ، بسیاری از کشورها طی بیانیه ای از شما، توانایی شما در ازدواج را می پذیرند.

بررسی ازدواج صوری برای مهاجرت به امریکا

افرادی که فقط برای اخذ اقامت، اقدام به ازدواج با دارنده گرین کارت آمريكا میکنند، مجرم بوده و کلاهبرداری در ازدواج عنوان این جرم از نظر قوانین امریکاست. این عمل نه تنها باعث باطل شدن ویزا ، گرین کارت و یا حتی پاسپورت شما میشود. بلکه شاید برای شخص مهاجر مجازات کیفری نیز داشته باشد. 

  • حبس تا 5 سال
  • تا 200 هزار دلار جریمه نقدی
  • امکان باطل شدن پاسپورت حتی بعد از صدور
  • حتی امکان مجازات شدن شخص امریکایی(باطل شدن گرین کارت) 

از جمله مجازات های در نظر گرفته شده برای محرز شدن ازدواج صوری در امریکاست. برای دولت آمریکا صوری نبودن ازدواج حائز اهمیت است. انجام دهندگان این ازدواج هرگز در امان نخواهند بود. تحقیق در محل کار و سکونت زوجین، بسیار انجام خواهد پذیرفت. لذا از انجام این عمل و همسریابی از طریق سایت ها ، برای مهاجرت خودداری نموده

سخن پایانی مجله مهاجرت

مهاجرت از طریق ازدواج از جمله مسیرهای جذاب و آسان مهاجرت است. به شرطی که از اصلی ترین رکن این موضوع. یعنی آگاهی از تمامی مقررات و قوانین، غافل نشویم. ویزای ازدواج آمریکا، با ازدواج با دارنده گرین کارت آمریکا میسر است و در نهایت میتواند منجر به اخذ اقامت آمریکا از طریق ازدواج گردد.

در این راستا مطالعه و مشورت با وکلای معتبر و مجرب، بسیار کمک کننده خواهد بود. مقاله بالا با در نظر گرفتن آیتمهای لازم برای آگاهی از این نوع ویزا، به تحریر در آمده و تقدیم حضورتان گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا