مهاجرتویزای ازدواج

اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه از طریق ازدواج

ترکیه کشوری واقع در غرب آسیا، که دارای دو قسمت اروپایی و آسیایی میباشد. البته با وجود اروپایی بودن ترکیه، این کشور عضو حوزه شینگن محسوب نمیشود. این کشور از امکانات بالا و شهرهای زیبایی برخوردار است. آشنایی با ترکیه از جمله مسائل حائز اهمیت در بحث مهاجرت به این کشور است. کما اینکه پس از شناخت کلی این کشور، الزام بعدی شناخت روش های مهاجرت به ترکیه میباشد. چرا که تطبیق شرایط زندگی شما با مسیر و کشور انتخابی بابت مهاجرت بسیار سرنوشت ساز خواهد بود.

در این مقاله به یکی از مسیرهای اخذ اقامت در ترکیه و اخذ پاسپورت ترکیه از طریق ازدواج خواهیم پرداخت. مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج، همانطور که میدانید اخذ پاسپورت ترکیه از طریق ازدواج میسر است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه شوید.

اخذ پاسپورت ترکیه از طریق ازدواج

ازدواج با یک زن ترک و یا ازدواج با یک مرد ترک (شهروند ترکیه)، از جمله اقداماتی است که میتواند به اخذ اقامت ترکیه منجر شود. این طریق از مهاجرت در ترکیه ، دارای قوانین و شرایط مختص به خود است . که دانستن آنها بسیار حائز اهمیت است. چرا که قوانین ازدواج شهروند ترکیه با یک خارجی و افراد غیر ترک در صورت ازدواج با یک تبعه ترکیه، متفاوت است.

برای ایرانیان، چندین مزایا در ازدواج در ترکیه وجود دارد.که مخصوصا ایرانیان را، به این روش از مهاجرت جلب میکند. اعطای سند ازدواج بین المللی. به سرعت انجام شدن مراحل ازدواج در ترکیه، ورود بدون نیاز به ویزا در این کشور و …

اگر یکی از زوجین به زبان ترکی تسلط نداشت. یا تبعه کشوری عربی با انگلیسی زبان بود، وجود مترجم این زبانها یا دیگر زبانها، الزامی است. چرا که در مرحله عقد خوانی فقط و فقط به زبان ترکی خطبه جاری خواهد شد.

اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج، حدود 5-3 سال طول خواهد کشید. و در صورت اخذ این نوع اقامت شما مجاز به کار و تحصیل و اخذ شهروندی ترکیه خواهید بود. این ویزا تحت عنوان ویزای اقامت خانوادگی یا Aile Ikamet Izini ارائه خواهد شد. بسیار حائز اهمیت است که ازدواج شما در اداره ثبت مدنی ترکی ثبت شود. این ویزا 2 ساله بوده در اصل و درصورت زندگی زیر یک سقف به طور 3 سال متوالی میتوان جهت اخذ اقامت دائم اقدام نمود. این به این معناست که اخذ پاسپورت ترکیه از طریق ازدواج میسر است.

بیشتر بخوانید: شرایط اخذ پاسپورت ترکیه

شرایط اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج

بالاتر گفتیم که ازدواج در ترکیه دارای قوانین و شرایط مخصوص خودش است. از جمله قوانین اثبات مجرد بودن یا کسب گواهی گواهی تجرد سفارت ترکیه است. این گواهی را، وزارت امور خارجه کشور ترکیه در شهر آنکارا صادر میکند.

گواهی تجرد ترکیه چیست؟ این گواهی یکی از موارد مورد نیاز جهت ثبت ازدواج در ترکیه و اخذ اقامت است. برگه ای که مجرد بودن شخص متقاضی ازدواج در ترکیه را ثابت میکند. این برگه را از کنسولگری کشور خود شخص میتوان دریافت کرد. و تعیین کننده این میباشد که شخص قبلا ازدواج نکرده و یا اگر ازدواج صورت گرفته در حال حاضر به دلایل فسخ نکاح، فوت همسر، یا انقضای مدت ازدواج منجر به جدایی نشده باشد. 

برای دریافت این گواهی نیاز به مدارکی مانند:

  • اصل شناسنامه (همراه با کپی و ترجمه)
  •   اصل و کپی و ترجمه رسمی ، گذرنامه/ پاسپورت
  •   3 قطعه عکس

شرایط ازدواج در ترکیه

شما برای ازدواج و اخذ اقامت ترکیه، ملزم به رعایت قوانین و واجد شرایطی باشید. که دولت ترکیه در این باب تعیین نموده است.از شرایط اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج، موارد زیر میباشد:

  • از مهمترین شرایط ازدواج در ترکیه اثبات حقیقی بودن ازدواج است. ازدواج باید ثبت شده و حقیقی باشد.
  • شخصی که با او قصد ازدواج دارید باید یا تبعه یا شهروند ترکیه باشد. پناهنده نباشد.
  • در مدت 5-3 سالی که اخذ اقامت شما زمان میبرد. شما باید با همسر خود زندگی کنید. از او جدا نباشید.تا دولت نیز در راستای بررسی حقیقی یا صوری بودن رابطه شما تحقیق به عمل آورد.
  • پسر خارجی برای ازدواج با دختر ترکیه ای باید از سفارت گواهی تجرد خود را اخذ نماید و آنرا مستند اثبات کند.
  • سن قانونی ازدواج در ترکیه حداقل 18 سال سن است و از شرایط مهم ازدواج در این کشور است. چرا که ازدواج در کمتر از این سن، کودک آزاری محسوب شده و جرم است.
  • ثبت ازدواج در کنسولگری کشور ترکیه، از اساسی ترین شرایط ازدواج در این کشور است.
  • اگر خانم متقاضی ازدواج باشد و قبلا ازدواج کرده باشد. باید از ازدواج او حداقل 300 روز گذشته باشد.(مگر با تایید پزشک و عدم بارداری بانو)

قوانین ازدواج در ترکیه

  • دختران ایرانی به برگه اجازه والدین یا پدر و یا گواهی فوت پدر جهت ارائه به کنسولگری ترکیه نیاز است. 
  • سلامت روانی و ذهنی هر دو طرف بسیار حائز اهمیت است.
  • ازدواج ترک و خارجی ، یا 2 خارجی در ترکیه توسط مامورین ازدواج صورت میگیرد. اگر دو خارجی، هموطن باشند، عقد توسط مامور ترکیه و یا توسط کنسولگری کشور مربوطه انجام میگیرد. عقد خوانی توسط مامور ازدواج مستلزم این است که  مدارک لازمه را به اداره مربوطه ارائه کرده و درخواست نوبت نمایند. سپس در مرحله بعد، در محل و زمان تعیین شده همه حضور پیدا کنند تا مراسم اجرا شود.
  • عریضه و درخواست فرم ازدواج Evlenme Beyannamesi. باید توسط هم عروس هم داماد به صورت حضوری در شهرداری به زبان ترکی ارائه گردد.
  • گواهی های سلامت باید از مراکز معتبر دولتی یا تعیین شده “Saglik Ocagi” یا “Devlet Hastanesi با زبان ترکی ارائه شوند. و هر بیمارستان و کلینیکی مورد قبول نیست.
  • مدارک اقامت نیز در صورت خارجی بودن طرفین الزامی است. نامه ای مبنی بر سکونت آنها در هتل، همراه با تاریخ اقامت آنها.

شرایط و فرهنگ ازدواج در ترکیه

  1. علاوه بر تشریفات رسمی مراسم ازدواج که در ترکیه بیشتر در شهرداری برگزار میشود. مردم ترکیه به ازدواج دینی نیز اهمیت قائل اند. به این حالت که پس از رسمی شدن ازدواج، با مراجعه به امام جماعت یا  جمعه(فردی مذهبی)، مراسم  صیغه و مهریه به صورت مذهبی انجام میپذیرد. به این شخص مذهبی امام نکاحی میگویند.
  2. با توجه به دین شخص ترکیه ای (حنفی/شیعه) 2 نفر شاهد برای عقد نیاز است. شیعیان برعکس حنفیان در هنگام طلاق شاهد میخواهند.
  3. ترکیه نیز مانند ایران ، از سمت مرد خواستگاری و درخواست و مراسم خواستگاری انجام می پذیرد.
  4. در کشور ترکیه، بیشتر مرد سالاری به چشم میخورد. زنان ترکیه با اینکه ظاهری مانند اروپاییان دارند. اما با رسوم شرقی و اسلامی بیشتر رفتار میکنند.
  5. مهریه با توجه به احکام شرعی در این کشور تعیین میشود. میزان مهریه در ترکیه ، کمتر از ایران است.البته از نظر حقوقی تعیین مهر نیاز نیست. اما به لحاظ دینی این امر متفاوت است.
  6. تهیه جهیزیه بیشتر به خانواده مرد مربوط است. و برعکس ایران، دختر فقط در تهیه برخی وسایل کمک کننده خواهد بود.

مراحل ازدواج در ترکیه

  1. میتوان برای دریافت برگه تجرد، به کنسولگری ایران در ترکیه رجوع کرد و با پرداخت 9 یورو آن را اخذ نمود.
  2. برگه گواهی تجرد توسط وزارت خارجه ترکیه، باید تایید گردد. برای هر برگه درخواست گواهی تجرد 15 لیر باید پرداخت کرد.
  3. زوجین برای تست خون و آزماشهای ازدواج باید به بیمارستانها و مراکز درمانی مراجعه کنند. بیمارستانهای دولتی این آزمایش را رایگان می گیرند. البته برای افراد خارجی این خدمات میسر نمیباشد. افراد خارجی نیز برای آزمایش خون، میتوانند به موسسات خیریه و مبارزه با بیماری تالاسمی مراجعه کنند.
  4. فرم های ازدواج از شهرداری دریافت میشود و در دفاتر ثبت اسناد تایید میگردد. در این راستا پاسپورت و ترجمه رسمی آن از شما درخواست میگردد.
  5. در این مرحله 20 لیر ترکیه برای هزینه درختکاری و انجام عقد دریافت میشود. و زمان عقد تعیین میگردد. بسته به محل برگزاری مراسم و سالن انتخابی طرفین بین 300-40 لیر برای رزرو مکان متغیر است. حضور عاقد نیز با توجه به مکان مقرر شده ملزم به پرداخت هزینه ایاب و ذهاب میباشد.
  6. در این مرحله ازدواج شما رسما به ثبت میرسد.شما با در دست داشتن برگه عقد ترکیه و مراجعه به کنسولگری ایران، امکان ثبت ازدواج خود در ایران را نیز دارید.

مراحل ذکر شده جهت ازدواج 2 ایرانی یا خارجی در ترکیه بوده که هردو یا یکی از آنها اقامت ترکیه را دارند. این در حالیست که، برای ازدواج یک ترک با یک خارجی (زوجین از یک کشور نباشند).عقد خوانی توسط مامورین ازدواج انجام می پذیرد(evlendirmek memuri).در صورت اینکه هردو خارجی باشند میتواند عقد توسط مامور ازدواج و یا کنسولگری کشور مربوطه انجام پذیرد.

مدارک مورد نیاز جهت ازدواج در ترکیه 

از نکات بسیار مهم در اخذ پاسپورت از طریق ازدواج در ترکیه،ثبت رسمی ازدواج در محضر است. این امر نه تنها ازدواج را رسمی می نماید، بلکه در راستای درخواست و اقدام جهت اخذ اقامت نیز کمک کننده و تسریع کننده امور خواهد بود. در این راستا مدارک مورد نیاز جهت ازدواج در ترکیه به شرح زیر می باشد:

  • پاسپورت و شناسنامه زوجین
  • 6-4 طعه عکس جدید از زوجین (3*4)
  • ارائه گواهی مجرد بودن زوجین (زنان مطلقه، باید 90 روز از زمان متارکه شان گذشته باشد. گواهی و اثبات آن از طریق کنسولگری کشور مربوطه است. لازم به ذکر است که صاحب شناسنامه شخصا باید جهت درخواست گواهی تجرد خویش اقدام نماید)
  • ارائه گواهی تولد زوجین که برای ایرانیان همان شناسنامه حکم گواهی تولد است.
  • در صورت ارائه گواهی رضایت والدین ، برای دختر و پسر ترک سن 15 و 17 به ترتیب ، میتواند سن مورد تایید ازدواج باشد.
  • اگر طرفین از کشورهای خارجی باشند، باید نامه ای مبنی بر  محل اقامت خود همراه با تاریخ ورود و خروج، ارائه کنند.
  • گواهی سلامت جسمی و روانی طرفین
  • آزمایشات خون جهت ازدواج
  • تمامی مدارک گفته شده باید به زبان ترکی ترجمه رسمی و ضمیمه پرونده گردد.

سخن پایانی مجله مهاجرت

اخذ اقامت از طریق ازدواج، یکی از اقامتهای موقت محسوب میشود. که در واقع ویزای 2 ساله میباشد. اما با رعایت شرایط ذکر شده و زندگی در زیر 1 سقف زوجین، طی 5-3 سال متوالی و ارائه مدارک خواسته شده، میتواند به اخذ پاسپورت این کشور نیز ختم شود. بر اساس قوانین قدیم ترکیه، زن خارجی میتوانست با ازدواج با مردی ترکیه ای تابعیت اخذ کند. اما برای مرد خارجی این امکان وجود نداشت. اکنون با برداشته شدن قوانین تبعیض جنسیتی، برای دو حالت نیز اخذ تابعیت امکان پذیر خواهد بود. ازدواج در ترکیه به نسبت سایر کشورها، آسانتر بوده، اما رعایت نکات تعیین شده در این باب بسیار حائز اهمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا