مهاجرت

جدیدترین روشهای مهاجرت به مالزی 2022

مالزی کشوری است در جنوب شرق آسیا. که توانسته با  تلفیق فرهنگ و سنت قدیمی و کهن خود با دنیای مدرن و پیشرفته امروزی ، طبیعت بکر خود و جهش های اقتصادی  چشمگیر، جذابیت خود را به خصوص در سالهای اخیر بیشتر و بیشتر کند. مهاجرت به مالزی نیز، نیازمند کسب اطلاعات زیاد از شرایط این کشور دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله آشنایی با کشور مالزی که در این سایت به تحریر در آمده مراجعه نمایید.

مهاجرت به مالزی از جمله بهترین گزینه های مهاجرت، به خصوص برای ایرانیان است. اگر این سوال در ذهن شما ایجاد شده که چرا مهاجرت به مالزی ؟ پیشنهاد ما این است که به ادامه مطلب رجوع کرده و سوالات خود در خصوص مهاجرت به مالزی و روش های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهید.

راه های مهاجرت به مالزی    

گفتیم مهاجرت به مالزی جزو گزینه های خوب به خصوص برای ایرانیان است. زیرا که این کشور خوش آب و هوا شرایط بسیار مناسبی برای زندگی و کار و  مهاجرت دارد. کشور مالزی کشوری مدرن، رو به توسعه و پیشرفت است. بنابراین مهاجرت به این کشور می تواند از نظر درآمدی در بیزینس و بالا بردن سطح زندگی، بسیار سودبخش باشد. چرا که طبق آمار در سال 2017  مهاجرپذیری این کشور 3%  افزایش داشته و این آمار در سال 2018 با افزایش 2 درصدی به رشد 5% رسیده و این آمار حاکی از رضایت مهاجران و مسافران از شرایط موجود در این کشور است.

مهاجرت به مالزی، به دو دسته موقت و دائم تقسیم میشود. که از طریق آنها نیز میتوانید برای اخذ اقامت مالزی اقدام نمایید:

  • ویزاهای موقت مالزی :
  1.  ویزای توریستی مالزی بسیار آسان بوده و به راحتی، اشخاص با ملیت ایرانی پس از ورود به فرودگاه مالزی، به مدت 15 روز ویزای توریستی اعطا میشود.
  2.  به این ویزا، ویزای تک ورود (Single Entry Visa) میگویند. ویژه اتباع خارجی بوده. که با هدف دیدار مالزی اخذ میگردد. اعتبار این ویزا 3 ماه است. 
  • ویزای اجتماعی مالزی : 
    1. این ویزا را میتوان با دعوت رسمی یک شرکت، یا شخصی مالزیایی و یا اقوام درجه 1 که خود اقامت مالزی را دارد. با مدت زمان اعتبار 6-2 ماه اخذ نمود.
    2. ویزای چند ورود ( Multiple Entry Visa)، این ویزا برای اتباع خارجی که با هدف روابط بین دولتی یا  انجام بیزینس اعطا میگردد. مدت اعتبار این ویزا 3 تا 12 ماه است. 

ویزاهای تحصیل، کار، همراه و سرمایه گذاری نیز از این دسته هستند.

  • ویزای ترانزیت (Transit Visa): با این ویزا فقط میتوانید اجازه عبور  از خاک مالزی را داشته باشید تا به کشور ثالث مسافرت نمایید.

لازم به ذکر است که تمامی ویزاها و راه های مهاجرت به مالزی، منجر به اخذ تابعیت و اقامت دائم نخواهد شد. در ادامه دیگر مسیرها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. و اشاره خواهیم نمود که کدام مسیر مهاجرتی به مالزی بهتر و آینده دار تر است. با ما همراه باشید.

مهاجرت به مالزی از طریق کار

مهاجرت از طریق کار، از روشهای محبوب به خصوص برای ایرانیان محسوب میشود. چرا که رشد اقتصادی در مالزی رو به افزایش بوده. و با وجود تقاضای بالا جهت کار در این کشور، نرخ بیکاری در چند سال اخیر رو به کاهش بوده است.

برای کار در کشور مالزی، شما نیازمند به یک پیشنهاد کار از سمت یک کارفرما هستید(job offer). این پیشنهاد میتواند به صورت دعوتنامه کاری  از سمت شرکت یا کارخانجات این کشور باشد.

اعتبار این ویزا 2 ساله است.اما در صورت نیاز کارفرما و یا تمایل شما، میتوان تمدید کرد. رقابت شدیدی بین فارغ التحصیلان جویای کار و افراد دارای سابقه کار وجود دارد. که البته اولویت با وجود سوابق کاری میباشد. همینطور زبان مالایایی که زبان رسمی این کشور است. در ادارات و مشاغل دولتی حائز اهمیت است. 

بیشتر بخوانید: مهاجرت به مالزی از طریق ویزای کاری

مهاجرت به مالزی از طریق ویزای تحصیلی

تحصیل در مالزی دارای شرایط و ضوابطی است که باید از آنها آگاه بود. این روش یکی از روش های معمول و پرطرفدار است. تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و دوره های pathway، برای تمامی دانشجویان بین المللی امکان پذیر است. 

دانشگاه های مالزی، دارای بهترین شرایط آموزشی، خوابگاهی، ورزشی، و… است. دانشجویان در طول تحصیل با پرداخت سالانه فقط 70-50 $ ، از بیمه درمانی بهره مند میشوند. همینطور امکان تحصیل بدون مدرک زبان نیز در این کشور وجود دارد.

پذیرش در دانشگاه های مالزی نسبتا راحت بوده و نظام آموزشی دانشگاهی این کشور شبیه به کشور بریتانیا است. تمام این مسائل در کنار هم است که تحصیل در مالزی را جذابتر میکند. البته لازم به ذکر است که با تحصیل در مالزی و امید به کار کردن پس از اتمام تحصیل، منجر به اخذ اقامت دائم این کشور نمیگردد.

بیشتر بخوانید: شرایط اخذ ویزای تحصیلی مالزی

مهاجرت به مالزی از طریق سرمایه گذاری / خانه دوم

از مسیرهای دیگر مهاجرت به مالزی، سرمایه گذاری در این کشور است. با توجه به رشد اقتصادی کشور مالزی در آسیا، این کشور سرمایه گذاران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. بر اساس این رشد اقتصادی، دولت مالزی نیز طرح هایی در جهت مهاجرت از روش سرمایه گذاری در این کشور ارائه داده است. 

یکی از طرحها، جذب سرمایه خارجی و افرادی است که با سرمایه گذاری مایل به مهاجرت به این کشور هستند، تمکن مالی است. این طرح به خانه دوم نیز معروف است.

اخذ اقامت مالزی با تمکن مالی، با ارائه 125.000 $ امریکا و با درآمد ماهیانه 2.500 $ امریکا، امکان پذیر است.

سالانه افراد زیادی از کشورهای مختلف، با سرمایه گذاری در این کشور ، از سایر امکانات این کشور بهره میبرند. ویزای سرمایه گذاری در مالزی، از پرطرفدارترین ویزاهای جهان است. در ادامه چرایی این موضوع را پردازش خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخذ اقامت مالزی از طریق سرمایه گذاری(طرح خانه دوم)

مهاجرت و اخذ تابعیت از طریق تولد در مالزی

در خصوص مهاجرت از طریق تولد، موضوع حائز اهمیت آگاهی از ضوابط و قوانین تولد در آن کشور است. مهاجرت به کشور مالزی از طریق تولد امکان ناپذیر است. به این دلیل که این کشور، تابع قانون خون است. تولد در خاک این کشور، منجر به اخذ اقامت والدین و تابعیت فرزند  نخواهد شد. که البته استثنائاتی موجب اعطای تابعیت به کودک خواهد شد، مانند:

  • کودک بدون والدین
  • کودک متولد شده از والدین مالزیایی و خارجی.(در این صورت کودک میتواند تا 18 سالگی اقدام به اخذ تابعیت مالزیایی داشته باشد. چرا که مالزی تابعیت 2گانه قبول ندارد و تنها در صورت سلب تابعیت قبلی، تابعیت مالزی را اعطا میکند)

بیشتر بخوانید: اخذ تابعیت مالزی از طریق “تولد فرزند” 2021

مهاجرت به مالزی از طریق ازدواج

مهاجرت به مالزی از طریق ازدواج، از دیگر مسیرهای اخذ اقامت در مالزی میباشد. این روش در مالزی، شرایط نسبتا ساده ای دارد. شما تنها با پاس کردن چند مرحله و اطاعت و آگاهی از ضوابط ازدواج در این کشور، میتوانید موفق به اخذ تابعیت این کشور شوید. 

پس از ازدواج و ثبت ازدواج با یک فرد مالزیایی، و گذشت 10 سال زندگی مشترک در این کشور، میتوانید درخواست تابعیت این کشور را داشته باشید. البته چون کشور مالزی، تابعیت دوگانه و مضاعف نمیپذیرد، شما باید تابعیت سابق خود را سلب نمایید.

همینطور شما در صورت ازدواج با شهروند مالزی، با استفاده از یک ویزای اجتماعی بلند مدت؛میتوانید به مالزی مهاجرت کنید. به این ویزا، ویزای همسر نیز گفته میشود.

ویزای ملاقات  اجتماعی طولانی مدت (LTSVP) مخصوص همسران شهروندان مالزی است. با این ویزا اجازه ورود چند باره برای همسران صادر میشود. همینطور با این ویزا میتوان به کار در مالزی پرداخت و نیاز به اخذ ویزای کار نمیباشد.

ویزای همسر مالزی، بار اول به اعتبار 1 ساله و بعد اعتبار 4 سال نیز قابل تمدید است.

بیشتر بخوانید: مهاجرت به ” مالزی ” از طریق ازدواج

مهاجرت به مالزی از طریق پناهندگی

به طور کلی مهاجرت از طریق پناهندگی مگر در حالت فوق فورس، هیچگاه از جانب هیچ وکیل مهاجرتی و یا موسسه معتبری پیشنهاد نمیشود. کما اینکه سودجویان و کلاه برداران فراوانی هستند. که با ادعاهای دروغین فقط به نفع خود اندیشیده و با ادعای دلسوزی، بسیاری از افراد را با این روش به خطرات جبران ناپذیری دچار کرده اند.

مالزی جزو کشورهایی است که برای پناهندگی قوانین مشخص و شرایط خاصی ندارد. اما هرگونه ورود و اقامت غیر قانونی در مالزی با مجازات مواجه است.

همچنین مالزی بین کارگران بی سواد و بدون مدرک با پناهندگان هیچگونه تفاوتی قائل نیست. و در کل پروسه مهاجرت از طریق پناهندگی، با خطرات بسیار زیادی همراه است و به هیچ عنوان توصیه نمیشود. این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی جمع آوری شده. و به هیچ وجه این روش ، توصیه نمیشود.

بیشتر بخوانید: *پناهندگی مالزی*

هزینه زندگی  در مالزی

به طور کلی هزینه های زندگی، از مسائل بسیار حائز اهمیت در زندگی امروزی محسوب میشود. به خصوص اگر تصمیم بر این باشد که محل زندگی خود را تغییر دهیم. زیرا از جمله مسائل تاثیرگذار بر موضوع مهاجرت، هزینه های جاری و جانبی است که با آنها خواه و یا ناخواه مواجه خواهیم شد.

واحد پول مالزی (RM) رینگیت است.که حدودا برابر 0.24 دلار آمریکا میباشد. هزینه های زندگی در مالزی به طور تقریبی 10%، از ایران بیشتر است. خوشبختانه اجاره خانه در مالزی 35% از ایران کمتر است. در زیر برخی از هزینه های زندگی در مالزی را نام برده ایم. البته هیچگاه نمیتوان به طور دقیق از هزینه ها صحبت کرد. چرا که این موضوع به مسائل مختلفی بستگی دارد. از جمله سلایق و لایف استایل شخصی هر شخص.

  • هزینه اقامت یک اتاق دو خوابه 4500 RM(ماهانه).
  • وعده های غذایی رستوران حداکثر 65 RM
  • گوشت گاو30 RM         (یک کیلوگرم)
  • گوشت گوسفند 25 RM   (یک کیلوگرم)
  • ماهی 20 RM
  • هزینه یک وعده غذا در رستوران خارجی 87 RM

بیشتر بخوانید:

مهاجرت از طریق ویزای همراه به مالزی

همانطور که از اسم این ویزا پیداست، در صورتی که  از اعضای خانواده شما، شخصی در مالزی زندگی میکند. و اقامت این کشور را داراست. شما نیز میتوانید به عنوان همراه آن شخص، شرایط اقامت خود در این کشور را فراهم کند.

به طور کلی این فرایند با بررسی شرایط کلی متقاضی برای مهاجرت به مالزی شکل میگیرد. این که فرد به طور مکتوب و مستند بتواند استطاعت مالی خود برای زندگی در مالزی را اثبات کند.

لازم به ذکر است که شما از طریق سرمایه گذاری در خاک کشور مالزی نیز میتوانید فرزند و همسر خود را از طریق این ویزا ، در اقامت مالزی به عنوان همراه یاری کنید.

در نظر داشته باشید که مهاجرت به مالزی کاری آسان و امکان پذیر است. فقط و فقط در صورتی که شما دارای بودجه کافی برای تامین مخارج زندگی در این کشور بوده باشید.

بیشتر بخوانید: شرایط اخذ ویزای همراه مالزی

ویزای سوشیال (اجتماعی) مالزی 2021

با اینکه تا قبل از سال 2013، ایرانیان می توانستند بدون ویزا وارد مالزی شوند. و یا میتوانستند اقامت 90 روزه در مالزی داشته باشند. دولت مالزی بنا بر سیاست هایی جدید، مدت اعتبار ویزای توریستی مالزی را به 14 روز کاهش داد.

بنا بر سیاستهای ایجاد تعادل در جمعیت کشور مالزی، و ایجاد توازن میان جمعیت این کشور، مالزی تصمیم بر تفکیک ویزاهای خود گرفت. بدین ترتیب متقاضیان سفر و بازدید از مالزی با تهیه ویزای توریستی می توانند 14 روز در مالزی اقامت ورزند . اما اگر چنانچه شما زمان بیشتری برای گشت و گذار و یا دید و بازدید از خانواده و دوستانتان در مالزی دارید. باید ویزای سوشیال مالزی را که به مدت اعتبار 2 ماه است، تهیه نمایید.

همینطور دانشجویان نیز طی ایجاد این قوانین و سیاستهای جدید، برای دریافت ویزای تحصیلی و انجام کارهای ثبت نام در دانشگاه های مالزی، ابتدا نیاز به دریافت ویزای سوشیال مالزی social pass (اجتماعی) خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: ویزای سوشیال، (social pass) مالزی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا