مهاجرت

ویزای سوشیال،(social pass) مالزی چیست؟

گاهی مسائل مربوط به مهاجرت، آنقدر پیچیده و دشوار به نظر میرسد که عدم آگاهی از قوانین و شرایط مختلف آن میتواند، ما را از داشتن فرصتی فوق العاده محروم و یا پشیمان کند. لذا اطلاع داشتن از مسائل و قوانین مختلف کشور مورد نظر برای هرگونه اقدامی در این راستا، می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

بر طبق قوانین جدید دولت مالزی، اگر قصد سفر و اقامت بیشتر از 2 هفته در مالزی را دارید؛ باید ویزای این کشور را دریافت نمایید. ویزایی به نام ویزای سوشیال یا اجتماعی مالزی. اخذ این ویزا نیز از روشهای مهاجرت به مالزی است. که در این مقاله مفصل به مسائل مربوط به این ویزا و اخذ آن پرداخته ایم.

ویزای سوشیال یا دو ماهه (social pass)

مالزی، کشور زیبای موجود در شرق آسیاست. که همواره با آغوشی باز از مهاجرانی که شرایط اقامت و سازندگی در این کشور را دارند، استقبال نموده است. اما مسلما برای ورود به هر کشوری نیاز به اخذ مجوز ورود و یا همان اخذ ویزای ان کشور است. با اینکه این کشور پذیرای قشر کثیری از مهاجران است. اما مهاجرت به این کشور کار آسانی نیست. و دولت این کشور همیشه مواظب است که افزایش مهاجران بر توازن جمعیت این کشور تاثیر منفی نداشته باشد. به این ترتیب ویزای توریستی این کشور از سال 2013 از 90 روز به 14 روز کاهش یافت. لذا اگر برای حضور در مالزی به بیش از 14 روز زمان نیاز دارید باید ویزای سوشیال این کشور را دریافت نمایید.

ویزای سوشیال مالزی در واقع ویزای سوشیال مالزی، یک ویزای توریستی با مدت زمان بیشتر(2 ماهه) است. این ویزا جهت بازدید افراد از این کشور و یا گردش و تفریح و بازدید از خانواده، شرکت در کنفرانس یا یک رویداد، صادر میگردد. و یا میتوان این ویزا را برای مقاصد کوتاه مدتی همچون سفر به مالزی دریافت نمود.

یکی دیگر از مواردی که ویزای سوشیال social pass اعطا میگردد، جهت تحصیل دانشجویان در این کشور است. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مالزی را دارند قبل از ورود به مالزی، با مراجعه به سفارت مالزی در تهران میتوانند این ویزا را اخذ نمایند.

چگونگی دریافت ویزای توریستی (2 ماهه) مالزی

در بالا عنوان کردیم که جهت اقامت بیشتر از 14 روز در مالزی، باید ویزای سوشیال اخذ گردد. ویزای سوشیال 2 ماهه بوده و با داشتن ارائه مدارک مورد نیاز آن بسیار راحت میتوان آن را اخذ نمود.

برای دریافت این ویزا کافیست مدارک مورد نیاز را به طور کامل تحویل سفارت مالزی در ایران دهید. و بعد از 10-7 روز کاری، ویزای خود را دریافت نمایید.

مراحل اخذ ویزای توریستی مالزی به صورت زیر میباشد:

  1. مدارک خواسته شده را به سفارت مالزی در تهران تحویل داده و در عرض 10-7 روز کاری آن را دریافت نمایید.تاریخ رفت بلیط باید بعد از تاریخ دریافت ویزا باشد.
  2. این ویزا به صورت یک مهر در پاسپورت شما خورده میشود. حتما تاریخ اعتبار آن را چک نمایید که 3-1 ماهه باشد.
  3. پس از دریافت ویزا، اصل نامه پذیرش و اصل Approval Letter را دریافت نمایید. سفر به مالزی بدون وجود این نامه غیر ممکن است.
  4. چنانچه هدف شما از اخذ ویزای سوشیال، ملاقات فرزندانتان است؛ در اقدامات خود برای اخذ این ویزا،به جای اصل نامه پذیرش و اصل Approval Letter، باید نامه اشتغال به تحصیل فرزند در مالزی و اجاره نامه منزل مسکونی فرزند را به سفارت ارائه داده و ویزای سوشیال 1 ماهه دریافت نمایند.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای اجتماعی مالزی

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای سوشیال مالزی به شرح زیر میباشد:

  • گذرنامه یا پاسپورت، یکی از مدارک بسیار مهم است که از قبل باید آماده شود.(اصل و کپی)
  • 4 قطعه عکس پرسنلی 3*4 با زمینه سفید( با استانداردهای تعیین شده)
  • دعوتنامه: متقاضی باید از سمت دوست یا آشنا یا اعضای خانواده خود دعوتنامه داشته باشد. همینطور کپی گذرنامه دعوت کننده+ نامه اشتغال به کار + سند ملکی یا اجاره نامه، که تماما به زبان لاتین باید باشد و مورد تایید سفارت مالزی
  • اثبات تمکن مالی متقاضی و ترجمه رسمی ان و تحویل آن به سفارت مالزی. پرینت حساب بانکی و موجودی مبلغ برای اثبات حداقل 10-8 میلیون تومان است.
  • ارائه بلیط رفت و برگشت جهت ایجاد اطمینان از برگشت با توجه به مدت اعتبار ویزا
  • تکمیل فرم درخواست ویزا(در سفارت موجود است)
  • کپی نامه‌ی پذیرش / کپی approval letter
  • مبلغ 15.000 تومان پول نقد جهت انجام پروسه ویزا

اخذ ویزای دانشجویی با ویزای سوشیال 2021

تا قبل از سال 2013 دانشجویان برای اخذ ویزای تحصیلی و یا ادامه تحصیل در مالزی، با ارتباط گرفتن مستقیم از دانشگاهها و ارائه مدارک و وجه مورد نظر به آنها موفق به اخذ ویزای تحصیلی این کشور میشدند. و یا با ورود به مالزی و با انجام کارهای تحصیلی موفق به اخذ ویزای مالزی میشدن. اما بعد از مرور زمان و تغییر مدت اعتبار 90 روز به 14 روز ، طبق قوانین جدید این کشور، ویزای تحصیلی در مالزی به 2 حالت است. این دوگانگی و عدم داشتن اطلاعات کافی، باعث بروز سردرگمی در میان دانشجویان و متقاضیان تحصیل در مالزی گشته است.

اگر متقاضی تحصیل در مالزی یا دانشجو باشید، حتما نام ویزاهای VDR و EMGS را بسیار شنیده اید.

ویزای VDR : این ویزا به معنای اجازه صدور ویزا برای اتباع خارجی مالزی توسط اداره مهاجرت است. در واقع تاییدیه ویزای مالزی است. کلیه دانشجویان و دانش آموزان خارجی باید نامه تاییدیه ویزا یا VDR را دریافت نمایند. دریافت این نامه شامل 3 مرحله است:

  1. ابتدا باید دانشجویان از اداره مهاجرت تاییدیه ویزا را دریافت نمایند.
  2. در صورت دریافت تاییدیه ویزا میتوانید ویزای سوشیال مالزی را از سفارت مالزی در تهران دریافت نمایید. 
  3. بعد از دریافت ویزای سوشیال با اعتبار 90-30 روزه و ورود به مالزی، در فرودگاه با درج مهر 1ماهه به روی پاسپورت، سریعا در دانشگاه ثبت نام کرده و ویزای دانشجویی را دریافت نمایید. 

پس از ثبت نام در دانشگاه و ارائه مدارک مورد نیاز در کمتر از 1 ماه میتوانید برچسب ویزای دانشجویی را دریافت نمایید.

قوانین جدید دریافت ویزای دانشجویی

آنچه در ماههای اخیر سال 2020 در زمینه صدور ویزای دانشجویی رخ داده، عامل واسطه ای بین دانشگاه و اداره مهاجرت جهت دریافت این ویزا است. این ویزاها را با نامهای  EMGS/ VDR میشناسند. EMGS مسئول بررسی ویزا برای دانشگاه‌های خصوصی و مراکز زبان است و VDR برای دانشگاه‌های دولتی به کاربرد دارد.

این اقدام جهت بالا بردن سرعت اخذ ویزا صورت گرفته است. Education Malaysia Global Services “EMGS” شرکتی است خصوصی، وابسته به وزارت علوم مالزی که مانند رابط بین دانشگاه‌های خصوصی و موسسات زبان و اداره مهاجرت عمل کرده و خدماتی را ارائه می‌دهد.

تمدید ویزای (اجتماعی) مالزی

چنانچه قصد تمدید ویزای سوشیال را دارید و دعوتنامه ندارید ، مدارک زیر مورد نیاز است تا به اداره مهاجرت ارائه کنید:

  1. – تغییر تاریخ بلیط هواپیما
  2. اصل پاسپورت به همراه کپی پاسپورت
  3. کپی ویزای سوشیال
  4. تکمیل فرم مشخصات (فرم ها در سفارت موجود است)
  5. 100 رینگیت مالزی

تمدید ویزای سوشیال با دعوتنامه شامل مدارک زیر است:

  1. علاوه بر مدارک خواسته شده در بالا با درخواست پلیس اداره مهاجرت مدارک زیر نیز ارائه گردد.
  2. کپی پاسپورت دعوت کننده
  3. کپی ویزای دعوت کننده
  • نکته: ویزای سوشیال فقط یکبار قابل تمدید است (2 ماهه) پس در تمدید و استفاده درست از این فرصت کوشا باشید.
  • نکته: تمدید این ویزا با ارائه مدارک مستدل مانند گواهی جراحی از پزشک و یا نامه ضروری از دانشگاه و در صورت بروز شرایط حاد و تایید اداره مهاجرت امکان پذیر است.

هزینه و آدرس برای تمدید ویزای توریستی مالزی

برای تمدید ویزای سوشیال 2 ماهه میتوانید به یکی از 2 اداره مهاجرتی OFFICE IMMIGRATION زیر مراجعه  نمایید»

  1. کوالالامپور، جالان دوتا  Pejabat Imigresen Wilayah Persekutuan Jalan Duta

آدرس: Kompleks Kementerian Dalam Negeri WP Kuala Lumpur, 69, Jalan Sri Hartamas 1, 50480 Kuala Lumpur, Federal Territory of Kuala Lumpur

  1. پوتراجایا/ Jabatan Imigresen Malaysia

آدرس: No 15 Tingkat 1-7, (Podium) Persiaran Perdana, Presint 2,

62550 Putrajaya.

هزینه تمدید ویزای سوشیال مالزی : در شعبه کوالالامپور مبلغ ۱۰۰ رینگت و در پوتراجایا ۵۰ رینگیت هزینه تمدید دریافت میگردد.

  • نکته: در صورت تمدید این ویزا، استیکری در گذرنامه چسبانده میشود که در آن قید شده این ویزا غیرقابل تمدید است و پس از گذشت 2 ماه باید خاک مالزی را ترک نمایید.

نکات مهم در مورد ویزای دو ماهه مالزی

نکات مهم در مورد ویزای دو ماهه مالزی به شرح زیر و بسیار حائز اهمیت است:

  1. با ویزای سوشیال اجازه یک بار ورود به مالزی را دارید و برای دفعات بعد دوباره آن را باید دریافت نمایید.
  2. در این ویزا ریجکت صورت نمی گیرد مگر با وجود نقص یا مشکل در مدارک ارائه شده و در صورت ریجکت نیز هزینه ها بازگردانده نمیشود.
  3. این ویزا به سختی قابل تمدید است و یا غیر ممکن اما اخذ این ویزا کار آسانی است.
  4. این ویزا فوری ارائه نمیشود و 10-7 روز کاری زمان نیاز دارد.
  5. در صورت نداشتن اجاره نامه دعوت کننده و یا نداشتن سند خانه ، این ویزا با ارائه با قبوض برق و آب و… ویزای سوشیال صادر نخواهد گشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا