مهاجرتویزای تحصیلی

‘تحصیل در هلند’ و اخذ اقامت هلند با “ویزای تحصیلی”

از بهترین و منطقی ترین روشهای مهاجرت به هلند، تحصیل میباشد. هلند کشوری کوچک اما توسعه یافته و غنی است. در عین حال این کشور دارای برترین مراکز دانشجویی است. لذا متقاضیان بسیار زیادی اعم از ایران و سایر کشورها قصد اخذ ویزای تحصیلی هلند را دارند. تحصیل در مقطع لیسانس، فوق لیسانس، و مقطع دکترا در این کشور میسر و بسیار سازنده خواهد بود. در این کشور شرایط سنی برای ادامه تحصیل اهمیتی ندارد. با توجه به این که این کشور نیز جزو اتحادیه اروپا میباشد، داشتن ویزای این کشور، منجر به رفت و آمد راحت به سایر کشورهای این حوزه نیز میشود. در ادامه با بررسی این روش پرطرفدار در خدمت شما عزیزان خواهیم بود.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی هلند

اخذ ویزای دانشجویی هلند علاوه بر اینکه امکانات تحصیل در یک کشور پیشرفته و آینده دار را فراهم میکند، از حیث اینکه فراگیری مهارت و تخصص لازم در این کشور انجام می پذیرد و امکان کار در همان رشته و در این کشور فراهم است؛ بسیار به نفع متقاضیان این روش از مهاجرت به هلند خواهد بود. تحصیل به تنهایی نمی تواند مجوز اقامت و کار در هلند باشد اما میتواند پس از اتمام تحصیل، چراغ روشن کننده این مسیر برای متقاضیان اقامت و کار شود.

لذا برای تحقق تحصیل در هلند، ابتدا دانشگاه و رشته خود را انتخاب کرده و به دانشگاه درخواست خود را ارائه دهید. اخذ پذیرش از دانشگاههای هلند نیازمند ساماندهی، جمع آوری و تهیه تمام مدارک و ارسال اطلاعات مربوطه و اختصاص زمان کافی است.

دانشجویانی که از کشورهای غیر اتحادیه اروپا هستند و قصد دارند بیش از 90 روز در هلند بمانند، به ویزای تحصیلی نیاز دارند. در این میان کشورهایی مانند شهروندان اتحادیه اروپا و کشورهایی مانند ژاپن، موناکو، نیوزیلند، کره جنوبی، استرالیا، کانادا، آمریکا و واتیکان نیازی به اخذ ویزای تحصیلی نخواهند داشت. با مراجعه به سفارت یا کنسولگری هلند در کشور خود، درخواست خود را ارائه دهید. زمان لازم برای بررسی درخواست ویزا معمولاً 1 ماه خواهد بود. از طرفی دانشگاه نیز می تواند از طرف شما برای MVV و VVR در اداره امور مهاجرت هلند یا همان (IND) درخواست دهد. برای جمع آوری مدارک لازم برای MVV، شما 3 ماه زمان دارید.

شرایط تحصیل در مدارس هلند

تحصیل در مدارس هلند از پیش دبستانی تا دبیرستان و پیش دانشگاهی، امکان پذیر میباشد. مقطع پیش دبستانی و دبستان از سن 6 سالگی شروع و 6 سال نیز طول خواهد کشید و بعد از آن نیز دوره ئبیرستان آغاز میشود. دانش آموزان مدارس فنی و حرفه ای 4 سال و دیگر دانش آموزان تا اخذ دیپلم 5 سال دوره خواهند داشت. برای واجد شرایط دانشگاه شدن هم مقطع پیش دانشگاهی را به مدت 1 سال باید طی نمود. با اینکه در هلند تقریبا همه به زبان انگلیسی مسلط اند اما برای مخصوصا مدارس، اشراف به زبان هلندی بسیار الزامی است.

مدارس خصوصی که به زبان انگلیسی تدریس دارند سالانه حدود 18-16 هزار یورو شهریه میگیرند. از دیگر موضوع های حائز اهمیت، حضور سرپرست دانش آموزان، همراه با دانش آموزان در هلند میباشد. و لازم به ذکر است که به تساوی انسانی در میان دانش آموزان مختلف در هلند بسیار توجه میشود. و دانش آموزان علاوه بر تحصیل در سطح بالا، از برنامه های تفریحی و آموزشی فوق درسی، منشور اخلاقی نیز بهره های بسیاری خواهند برد.

تحصیل در مقطع کارشناسی در هلند

کشور هلند با 17 دانشگاه و موسسه آموزشی، در مقطع لیسانس می تواند به دانشجویان بین المللی خدمات ارائه بدهد. مقطع کارشناسی 4 ساله است. دانشجویان سراسر دنیا در سال، 5 بار امکان ثبت درخواست دارند. برای تحصیل در این مقطع، دانشجویان باید مدارک و ریز نمرات 12 سال تحصیل خود را ارائه دهند. همینطور تسلط و داشتن مدرک زبان انگلیسی نیز بسیار مهم است. در این راستا، ارائه مدرک زبان آیلتس با نمره 6، و برای دانشجویان پایین سن 22 با نمره 5.5 از الزامات است. دانشجویان باید دارای معدل بالای 13 بوده باشند. همینطور در این مقطع آنها اجازه کار نخواهند داشت.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هلند

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هلند، شرایط خاصی مورد نظر است. اول اینکه این مقطع 2-1.5 ساله است. و برای گذراندن این دوره نیاز به مدرک زبان آیلتس با نمره 6.5 و مدارک تحصیلی شامل دیپلم 12 ساله و مدرک لیسانس است. همینطور داشتن معدل بالای 13 و انگیزه نامه نیز از الزامات است. جالب است بدانید که دانشجویان مقطع فوق لیسانس اجازه کار در حین درس ندارند اما داشتن سابقه کاری مدیریتی نیز یکی از شرایط اخذ پذیرش است. افرادی که لیسانسه اند و یا قصد تحصیل مجدد در این مقطع را دارند، میتوانند از دوره های 1ساله فنی حرفه ای به نام تاپ آپ بهره ببرند، که در پیدا کردن کار در هلند نیز بسیار کمک کننده و ارزشمند است. یکی از شرایط خوب این مقطع، داشتن کالج مرتبط در کشور اتریش است. دانشجویان از این طریق پس از گذراندن 1 ترم میتوانند به دانشگاه های اتریش انتقال یابند.

تحصیل مقطع دکترا در هلند

به طور معمول با اخذ پذیرش از دانشگاه های فنی، تحقیقاتی و تئوری، مهاجرت به هلند اتفاق می افتد. دانشگاه های تحقیقاتی با ایجاد ظرفیت برای پذیرش، تحصیل در مقطع دکترا را امکان پذیر میکنند. رشته های تحصیلی ارائه شده در مقطع دکترا در کشور هلند،  دارای طیف وسیعی است.

برای قدم اول، جهت اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا، باید با یک استاد راهنما در ارتباط و مشورت باشید، و توسط ایشان به عنوان سوپروایزر، مصاحبه کرده و مورد تایید قرار بگیرید. مدت زمان تحصیل در این مقطع عموما 4 ساله است. طی این مدت دانشجویان باید زیر نظر استاد راهنمای خود  فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی، انجام نماید. ارائه مدرک زبان با نمره آیلتس 7، الزامی است. چرا که تدریس در این دوره به زبان انگلیسی خواهد بود. ازنکات مهم و کارهای واجب الانجام در این مدت نیز میتوان به انجام مقاله های ISI اشاره نمود.

شرایط تحصیل با بورسیه تحصیلی در هلند

کشور هلند برای اعطای بورسیه به دانشجویان، شرایط مختلفی را در نظر گرفته است. یکی از شرایط بسیار جالب اعطای بورسیه ، که تحصیل رایگان است، برای تمام دانشجویانی در نظر گرفته شده که در طول تحصیل خود زبان هلندی را بتوانند فراگیرند.

همینطور دانشجویان مقطع دکترا در هلند نیز، که دارای نمره های خوب و بالا باشند، شامل اخذ بورسیه هستند. اما دانستن این نکته بسیار حائز اهمیت است که مشمولین بورسیه از کار دانشجویی محروم خواهند بود. دانشگاه هایی که بورسیه ارائه میدهند را با مبلغ اعطایی در زیر نام برده ایم:

  • دانشگاه آمستردام   4.500-6.000  (یورو)
  • دانشگاه اوترخت  12.000-10.000(یورو)
  • دانشگاه لیدن      14.000-9.000(یورو)
  • دانشگاه دولتی هلند  6.000-4.000(یورو)

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی هلند

بخش مدارک و آماده سازی آنها از مهمترین مراحل اخذ ویزای تحصیلی میباشد. مدارک به صورت آنلاین برای سفارت هلند ارسال میگردند. مدارک یکبار هم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های هلند و یک بار هم برای اخذ ویزای تحصیلی به سفارت ارائه داده میشوند. مدارک لازم جهت تحصیل در هلند عبارتند از:

  • ارائه پاسپورت
  • چند قطعه عکس پاسپورتی
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • مدرک دیپلم 12 ساله با ریز نمرات
  • ارائه مدرک لیسانس ( در صورت اقدام به تحصیل فوق لیسانس)
  • مدرک زبان آیلتس 
  • ارائه تمکن مالی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • فیش پرداخت شده هزینه ویزا معادل 171 یورو
  • کلیه مدارک سوابق تحصیلی و ریز نمرات
  • ارائه انگیزه نامه
  • CV تحصیلی
  • توصیه نامه از دانشگاه محل تحصیل
  • مدارک هویتی و شناسایی معتبر
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • نامه ای مبنی بر دلیل انتخاب هلند به جهت ادامه تحصیل

تحصیل در هلند و بررسی ویزای همراه

برای افرادی که همراه بودن خانواده در مهاجرتشان حائز اهمیت است، تحصیل در هلند مسیر مناسبی خواهد بود. دانشجویانی کمه در مقطع لیسانس و فوق لیسانس در هلند، تحصیل مینمایند، پس از گذشت 3-1 ماه از تحصیلشان، میتوانند برای الحاق خانواده به خود در هلند، درخواست ارائه دهند.

در این راستا، افراد نیاز به اثبات تمکن مالی و گردش حساب کافی بانکی خود دارند. منع کار نیز برای دانشجو و همراه وجود دارد. البته به غیر از زمانی که همراه از یک شرکت هلندی، پیشنهاد کار دریافت کند. البته که همراه نیز در هلند اجازه تحصیل دارد.

موقعیت کار پس از تحصیل در هلند

برای دانشجویانی که تحصیلات خود را در هلند انجام داده اند، دولت امکانات پس از تحصیلی در نظر گرفته است. افرادی که تحصیلشان در هلند به اتمام میرسد، تا 1 سال حق جستجوی کار، در زمینه رشته تحصیلی خود دارند. هلند دارای بازار خوبی برای کار و اقتصاد خوب و رو به رشدی دارد. لذا از نیروی کار متخصص و تحصیل کرده، حمایت مینماید.

اگر شخص موفق به یافتن کار مورد نظر و انجام مصاحبه با شرکت ها و کمپانی های این کشور شد، می تواند ویزای کاری هلند را دریافت و به اخذ اقامت دائم خود نزدیک تر گردد. البته دانستن زبان هلندی برای اخذ کار بسیار مهم است، لذا بهتر است حین تحصیل از دوره های رایگان زبان هلندی بهره ببرید.

هزینه های تحصیل و زندگی در هلند

مطمئنا تحصیل در هلند برای دانشجویان خارجی دارای طیف های مختلف و در عین حال بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در مقطع لیسانس، سالانه 10.000-8000 یورو و تحصیل در رشته های فوق لیسانس 12.000-13.000 یورو خواهد بود. در این میان برخی از رشته هایی که زیر شاخه های گروه رشته MBA محسوب می شوند نیز حدود 16.000-13.000 یورو در سال، شامل هزینه خواهند شد. دوره های یک ساله فنی نیز 13.000-12.000 یورو هزینه دارد. 

به طور کلی ، هزینه های زندگی در هلند نسبت به کیفیت و امکانات در دست و موجود، متناسب اند. اما در مقایسه با ایران، هزینه ای هلند 88% گران تر از ایران است. همینطور، هزینه های اجاره خانه در هلن 145% از ایران گرانتر است. در زیر به برخی از هزینه های رایج  و معمول، برای به دست آمدن براورد کلی هزینه ها، اشاره نموده ایم: (هزینه ها به یورو میباشد)

  • یک وعده غذا در رستوران 15
  • اینترنت پرسرعت ماهانه 37
  • یک ماه  باشگاه ورزشی 28
  • یک کیلو گرم برنج           1.8
  • بلیط یک طرفه مترو 3
  • آپارتمان 1 خوابه مرکز شهر 1.050
  •  آپارتمان 3 خوابه مرکز شهر 1700
  • آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر 830
  • آپارتمان سه خوابه خارج از مرکز شهر 1270

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا