مهاجرتویزای کاری و تخصص

اخذ اقامت اتریش از طریق ویزای کار 2021

شهر وین به لحاظ وجود مقر سازمان های بین المللی مختلف در کنار صنایع و شرکت های بین المللی بسیار،دارای نرخ بیکاری بسیار پایین و فرصتهای شغلی بسیاری است. فرصت کار در اتریش یکی از روش های مهاجرت به اتریش است، که برای داوطلبان مهاجرت نیز بسیار کارآمد بوده است. این کشور زیبا با امنیت و مالی و ثبات و رشد اقتصادی بالای خود، همواره برای متقاضیان مهاجرت حائز اهمیت و مقصدی مناسب بوده است. طی 10 سال اخیر، شهر وین پایتخت اتریش، برترین رتبه در سطح جهان را از لحاظ کیفیت زندگی و سطح رفاه شهروندی، از آن خود نموده است.

شرایط مهاجرت به اتریش از طریق ویزای کار

اگر شما هم جزو دسته متقاضیان اخذ اقامت اتریش هستید.و شرایط فوق العاده این کشور شما را نیز وسوسه به ادامه زندگی و کار در محیط قانونمند کرده است. در ابتدای امر باید بدانید که از چه مسیرهای کاری اخذ اقامت اتریش برای شما میسر خواهد شد.

مهاجرت از طریق کار در اتریش به 2 مسیر تحقق خواهد یافت.

  1. از یک کارفرمای معتبر اتریشی job offer (پیشنهاد شغلی) داشته باشید
  2. از طریق ویزای job seeker (جستجوی کار) اتریش

ویزای جاب سیکر بدین ترتیب است که فرد با اخذ امتیازات لازم و در دست داشتن این ویزا می تواند وارد خاک اتریش شود.چرا که سیستم این ویزا یک سیستم امتیازی point based  محسوب میشود.پس از ورود شما با این ویزا به خاک اتریش شما 6 ماه فرصت کاریابی و مصاحبه های حضوری با کارفرماهای اتریشی خواهید داشت.به طور کلی بر اساس آخرین به روزرسانی های قوانین کار در 2021 ویزای کار اتریش شامل نیروی کار بسیار کارآمد و حرفه ای  نیروی کار ماهر در مشاغل مورد نیاز و دیگر نیروهای کار میشود. 

هرکدام از این 3 دسته افراد بتوانند یک دعوتنامه کاری دریافت کنند.امکان دریافت سریع اقامت قرمز سفید قرمز را خواهند داشت.این کارت در واقع اجازه اقامت بلند مدت در اتریش است. البته در صورت ا

خذ کارت قرمز سفید قرمز اقامت 2-1  ساله خواهید داشت و در صورت واجد شرایط بودن تمدید آن میتوان به اقامت دائم نیز آن را تبدیل کرد.

چگونگی شرایط کار در اتریش و نرخ بیکاری

با شیوع ویروس کرونا نرخ بیکاری در اتریش به 9.5٪ رسیده است. اما با وجود این هم افرادی که مهارتهای لازم را دارند و مسلط به زبان آلمانی هستند .میتوانند با ورود به اتریش و جستجوی کار شغل مناسب خود را پیدا کرده و ویزای خود را به ویزای کار تبدیل نمایند. میانگین درآمد در اتریش بالاست.مردم عادی این کشور نیز قدرت خرید بالا و سطح رفاه خوبی در زندگی دارند.البته که میزان دقیق درآمد را عوامل مختلفی مانند جنسیت، حوزه کاری، سطح تحصیلات، سابقه کاری و … معین میکند.

شرایط عالی موجود در اتریش،از طبیعت بکر تا رفاه اجتماعی و سطح کیفی بالای زندگی، رشد اقتصادی فوق العاده و نظام آموزشی معتبر و نرخ  بیکاری بسیار پایین در این کشور.وجود صنایع مختلف و متعدد و غیره. همگی دست به دست هم ، از این کشور ، مقصدی محبوب و پر طرفدار و پر متقاضی برای مهاجرت به این کشور ساخته است.

اخذ ویزای پیشنهاد شغلی (Job Offer) اتریش

پروسه دریافت پیشنهاد شغلی از کارفرمای اتریی آسان نیست.لازم است که کارفرما تلاش برای به اثبات رساندن این که این شغل دارای نیروی متخصص در اتریش نیست و نیاز است که شخصی از کشوری دیگر برای انجام آن حضور داشته باشد. و در واقع شما به عنوان ان متخصص که در اتریش حضور ندارد این پیشنهاد را جهت انجام آن کار دریافت نموده اید.

سیستم این ویزا به گونه ای است که بر اساس صلاحیت شما به شما امتیاز داده خواهد شد.این  امتیازات باید قابل اثبات باشند.امتیازات لازم برای اخذ این ویزا در زیر به صورت دسته بندی نام برده شده است. با داشتن موارد نام برده در زیر و رعایت اصول مورد نظر کشور اتریش و کسب امتیاز 55 میتوانید کارت قرمز سفید قرمز، را دریافت نمایید.

داشتن تحصیلات حرفه ایی / آموزش حرفه ایی در مهارت خاص

  • داشتن شرایط عمومی برای پذیرش در دانشگاه های اتریش = 25 امتیاز
  • طی کردن یک دوره تحصیلات تکمیلی به مدت 3 سال در اتریش = 30 امتیاز

 داشتن تجربه کاری در زمینه شغل پیشنهادی 

  • تجربه کاری سالانه در کشوری  به غیر از اتریش = 20 امتیاز
  • تجربه کاری سالانه در کشور اتریش = 40 امتیاز 

داشتن تسلط و مهارت زبان آلمانی

  • 5= تا سطح  A1 
  • 10= سطح  A2
  • 15= سطح  B1

داشتن مهارت زبان انگلیسی

  • 5= تا سطح  A1
  • 10= تا سطح  B1

شرایط سنی

  • تا 30 سالگی = 15 امتیاز
  • تا 40 سالگی = 10 امتیاز

90=مجموع حداکثر امتیاز 

55=حداقل امتیاز مورد نیاز (امکان تمدید نیز هست)

ویزای جستجوی کار (Job Seeker) اتریش 

با توجه به اینکه سیستم کار در اتریش بر اساس امتیازدهی و تعیین صلاحیت است.باید پروسه رعایت و دارا بودن اصول لازمه برای کسب امتیاز را در ابتدای مرحله طی نمایید.تا بتوانید با ویزای جستجوی کار وارد اتریش شده و سپس به مدت 6 ماه زمان برای جستجوی کار در این کشور خواهید داشت. امتیاز لازم جهت انجام روال این ویزا کسب عدد 70 میباشد.البته گاها برای انجام برخی از مشاغل سخت یا به شدت مورد نیاز با امتیاز 65 نیز میتوانید برای جست و جوی کار و مهاجرت به این کشور نیز اقدام کنید.

شرایط اخذ ویزای جستجوی کار(Job Seeker)

در این باره در واقع زمانی که شما امتیازات مورد نظر را کسب میکنید. به عنوان شخصی ماهر و کارآمد تلقی شده و میتوانید پس از کاریابی کارت اقامت قرمز سفید قرمز، را برای اقامتی 2 ساله در اتریش دریافت نمایید.قابل ذکر است؛ که پس از اتمام 2 سال نیز این ویزا قابل تمدید است. موارد سنجش امتیازات و صلاحیت فرد بر اساس دسته بندی زیر است:

حداکثر امتیاز= 40 داشتن شرایط و مهارت ویژه و حرفه ای

  • فارغ التحصیل از دانشگاه در مقطع کارشناسی(حداقل داشتن مدرک لیسانس الزامی است) امتیاز: 20
  • داشتن مدرک لیسانس در رشته های: ریاضیات، رایانه، علوم پایه، تکنولوژی-امتیاز: 30
  • داشتن مدرک دکترا در رشته های : رایانه، علوم پایه، ریاضیات و تکنولوژی-امتیاز: 40

همینطور اگر متقاضی، در رشته مدیریت ارشد، و در صورت داشتن بورس اوراق بهادار و همینطور داشتن شرکتی که اداره بازرگانی اتریش آن را تایید کرده باشد، و در صورتی که شخص حقوق های ذکر شده در زیر را دریافت نموده باشد، امتیازات به این ترتیب خواهد بود:

حقوق دریافتی از 60000-50000 یورو= 20 امتیاز

  • 70000-60000  یورو= 25 امتیاز
  • بیشتر از 70000 یورو= 30 امتیاز
  • فعالیت های پژوهشی و ثبت اختراع =20 امتیاز
  • جوایز علمی شناخته شده = 20 امتیاز

داشتن تجربه کاری = 20  امتیاز(حداکثری)

  • داشتن تجربه کاری مربوط به رشته تحصیلی = 20 امتیاز
  • داشتن تجربه 6 ماه کار در اتریش = 10 امتیاز

حداکثر امتیاز: 10 داشتن مهارت زبان (حداکثر امتیاز= 10)

  • 5 امتیاز = مهارت و تسلط به زبان آلمانی یا انگلیسی در سطح A1 
  • 10 امتیاز= مهارت و تسلط به زبان آلمانی یا انگلیسی در سطح  A2

حداکثر امتیاز=20 سن و سال فرد متقاضی

  • تا 35 سالگی = 20 امتیاز 
  • تا 40 سالگی= 15 امتیاز
  • تا 45 سالگی= 10 امتیاز

حداکثر امتیاز: 10 تحصیل در اتریش

  • 5 کاردانی یا فوق دیپلم در اتریش = 5 امتیاز
  • 10 کارشناسی یا کارشناسی ارشد در اتریش = 10 امتیاز

حداکثر امتیاز مجاز= 100

حداقل امتیاز مورد نیاز = 70 

نحوه کاریابی در اتریش

در مورد بحث کاریابی طبیعتا افرادی که در رشته های مورد نظر کشور اتریش تحصیل کرده اند شانس بیشتری در یافتن شغل دارند.مسلما داشتن رزومه و سابقه قوی و حرفه ای شانس افراد را برای یافتن کار و اخذ اقامت بیشتر خواهد کرد. از سوی دیگر برای امر مهاجرت به هر کشوری دانستن و تسلط بر زبان رایج آن کشور بسیار امتیاز محسوب میشود.در این باره علاوه بر زبان آلمانی تسلط بر زبان انگلیسی نیز کمک کننده خواهد بود چرا که موضوع حائز اهمیت توانایی برقرار کردن ارتباط با کارفرمایان است.

اگر شما نیز به عنوان متقاضی شرایط و قصد مهاجرت به اتریش زا دارید و موفق به یافتن شرکتی برای جذب نیرو شده اید و کار مورد نظر خود را یافته اید.میتوانید رزومه خود را از طریق ایمیل ارسال کرده و درخواست بررسی رزومه را از شرکت داشته باشید. در صورت مورد قبول بودن شرایط اولیه از سمت شرکت و کارفرما با توجه به شرایط تعیین شده از سمت آنها جهت انجام مصاحبه حضوری و سایر مراحل برای ارزیابی خود را آماده نمایید.

موسسات کاریابی اتریش 

متقاضیان مهاجرت به عنوان جستجو کنندگان کار میتوانند از شیوه های مختلفی بهره ببرند. یکی از این شیوه ها کمک گرفتن از موسسات کاریابی در اتریش هستند. البته برای اینکار ابتدا باید از معتبر و صادق بودن آن موسسه اطمینان حاصل نمایید.

بهره گیری از سایتهای کاریابی روزنامه ها شبکه های اجتماعی و مجلات نیز در این راستا بسیار کمک کننده خواهد بود.

در زیر به چند نمونه از این سایت ها و موسسات اشاره نموده ایم:

  • www.stepstone.at
  • karriere.at
  • metajob.at
  • monster.at
  • jobkralle.at
  • job.at
  • www.ratojob.com
  • www.jobboardfinder.com

اخذ تابعیت و پاسپورت اتریش از طریق ویزای کار

با توجه به تمام مسائلی که در بالا به آن اشاره کردیم. چنانچه امتیازات ذکر شده را کسب نموده و موفق به اخذ پیشنهاد شغلی شدید، میتوانید برای دریافت کارت قرمز سفید قرمز اتریش، اقدام نمایید. در این حالت اگر جواب مثبت را از اداره خدمات استخدام عمومی اتریش (AMS)، دریافت نمودید. میتوانید کارت قرمز سفید قرمز، را اخذ کنید. اعتبار این کارت در ابتدا 2 ساله است. و با این کارت در واقع شما اجازه اسکان به طور ثابت و اقامت در اتریش را خواهید داشت.

در صورت داشتن قصد تمدید این کارت ، در واقع شما درخواست اخذ کارت قرمز سفید قرمز پلاس، را دارید. در این باره نیز ارزیابی ها توسط اداره  AMS صورت میگیرد. و یکی از شرایط حائز اهمیت آن است که فرد با امتیاز تعیین شده به کار خود مشغول شده و طی 24 ماه اعتبار این کارت، حداقل 21 ماه آنرا به کار مشغول بوده باشد.

اخذ کارت قرمز سفید قرمز پلاس، میتواند باعث اخذ اقامت دائم و امکان دسترسی نامحدود به بازار کار را به دارنده این کارت اعطا نماید.

کارت قرمز سفید قرمز پلاس، دارای اعتبار 3 ساله است. پس از خاتمه این 3 سال و در واقع سرجمع 5 سال اقامت و اشتغال فرد به کار در اتریش، امکان دریافت اقامت دائم برای متقاضی فراهم است.

در این راستا برای دریافت پاسپورت کشور اتریش، باید حداقل 6 سال در این کشور سپری کرده باشید. و طی این مدت مالیات خود را پرداخت و تمام قوانین این کشور را رعایت نموده باشید. در این حالت میتوانید؛ موفق به اخذ پاسپورت و تابعیت اتریش شوید.

اقامت از طریق کار و بررسی ویزای همراه اتریش

متقاضیان اخذ ویزای همراه، با ویزای کار اتریش، باید بدانند که ویزای الحاق همراه بستگی به پروسه انتخابی شما دارد. به این صورت که اگر شما طریق کار را با داشتن پیشنهاد کاری به اتریش مهاجرت نموده اید. میتوانید از همان ابتدای امر، برای خانواده خود نیز،جهت درخواست اخذ ویزا اقدام نمایید. توجه داشته باشید که منظور از همراه، همواره همسر فرد و یا فرزندان زیر 18 سال است.

لازم به ذکر است که،پیوستن همراه به متقاضی، همزمان صورت نمیگیرد. و کارت اقامتی که به همسر اعطا میشود، با نام کارت قرمز سفید قرمز پلاس، شناخته میشود.

برای اشخاصی که با ویزای جاب سیکر و جستجوی کار ( job seeker )، به اتریش مهاجرت میکنند.امکان بردن همراه یا اقدام برای آنها از ابتدای امر وجود ندارد. در واقع در پروسه جستجوی کار، فرد متقاضی باید 6 ماه به تنهایی در اتریش سر کند. و به جستجوی کار بپردازد. و زمانی که موفق به پیدا کردن شغل مناسب رشته تحصیلی و مورد نظر خود گشت.میتواند برای الحاق همراهان خود نیز درخواست ویزا دهد.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای کاری اتریش

در بحث مهاجرت ، ارائه مدارک و صحت آنها بسیار حائز اهمیت میباشد. چرا که هنگام ارائه درخواست، متقاضی ادعا دارد که مدارک وی تکمیل و معتبر است. لذا قصور و نقص در ارائه آنها، روند کار را دشوار و یا مختل مینماید. البته لازم به ذکر است که مدارک با توجه به مسیر انتخابی شما، متفاوت خواهد بود.مدارک باید به تایید سفارت اتریش در آید. و به زبان آلمانی ترجمه رسمی شده باشد. به طور کلی مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای کار اتریش به شرح زیر میباشد:

  • مدارک مسافرتی معتبر (گذرنامه، پاسپورت)
  • مدارک هویتی مثل شناسنامه و یا مدارک مشابه
  • عکس (با ابعاد mm35*45) گرفته شده در نهایتا 1 سال اخیر همراه با استانداردهای لازم
  • مدرکی مبنی بر رزرو محل اقامت در اتریش (به عنوان مثال، سند اجاره ملک، خوابگاه، اقدامات اولیه جهت اجاره و یا شواهد مالکیت)
  • مدارک بیمه درمانی معتبر (بیمه سلامت اجباری و یا بیمه معادل)
  • مدرک اثبات  درآمد کافی و تمکن مالی
  • سوابق کاری همراه با رزومه کاری معتبر
  • گواهی و مدارک تحصیلی و دانشگاهی همراه با ریز نمرات(گذراندن تحصیل در اتریش امتیاز محسوب میشود)
  • مدرک زبان آلمانی، آیلتس و یا مدرک تسلط بر زبان انگلیسی
  • تکمیل و ارائه فرم های مربوط به اخذ ویزا کار

علاوه بر موارد ذکر شده، مدارکی که برای محاسبات امتیازات نیز بر اساس اثبات ادعای شما نیز لازم است. مثلا صورت حسابهای مالیاتی،اثبات مهارتها و تجارب کاری و …

لازم به ذکر است که با توجه به نوع کاری که اخذ آن را در ذهن دارید.امکان اینکه متقاضی دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا باشید نیز وجود دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا