مهاجرتویزای تولد

اخذ اقامت وتابعیت دانمارک با تولد فرزند

تابعیت از طریق تولد یکی از روشهای مهاجرت به دانمارک است. این نوع مهاجرت از تولد فرزند در خاک این کشور شروع میشود. و دارای قوانینی است که دانستن آن برای اخذ تصمیم والدین جهت اقامت دانمارک حائز اهمیت است. به خصوص در سالهای اخیر، به دنیا آمدن فرزند در خاک کشوری دیگر و دو تابعیتی شدن فرزند بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما موضوع اینجاست که برخی کشورها دو تابعیتی بودن را نمی پذیرند. و برخی کشورها نیز از طریق تولد فرزند تابعیت و اقامت اعطا نمی نمایند. پس اطلاع داشتن از قوانین حاکم بر کشور در این باره بسیار کارآمد و مهم خواهد بود.

مهاجرت از طریق تولد و امکان اخذ تابعیت به طور کلی بستگی به قوانین رایج در آن کشور دارد. قوانین تولد به طور کلی به 2 حالت است.اصل خون و اصل خاک.

اصل خاک : که در این حالت آنچه حائز اهمیت است به دنیا آمدن فرزند در خاک کشور مورد نظر میباشد. با چشم پوشی از اینکه پدر و مادر تبعه کدام کشور هستند.

اصل خون: در این حالت مهم آن است که پدر یا مادر یا هر دو، تبعه کشور مورد نظر باشند. در این حالت اینکه فرزند در کدام کشور به دنیا می آید اهمیت چندانی ندارد. 

دردانمارک نیز مانند بسیاری از کشورها،از اصل خون پیروی میشود.به این ترتیب دانمارک برعکس کشورهایی مانند برزیل و آمریکا و کانادا به تابعیت و ملیت پدر و مادر توجه دارد.یعنی با تولد فرزند در خاک دانمارک موفق به اخذ اقامت و تابعیت این کشور نخواهید شد.

شرایط اخذ تابعیت و شهروندی دانمارک از طریق تولد

شرایط اخذ تابعیت و شهروندی دانمارک در حال حاضر فقط با تحقق یکی از شرایط زیر امکان پذیر است:

  • کودکانی که والدین(هر دو یا یکی از والدین) آنها دانمارکی هستند یا تابعیت دانمارک را دارند. 
  • یکی از والدین کودک اقامت دائم یا موقت دانمارک را دارا باشد
  • اگر پدر یا مادر کودک تابعیت دانمارک دارد. امکان اخذ تابعیت برای کودکان زیر 12 سال، وجود دارد
  • اگر کودک در خاک این کشور از والدینی نا مشخص به دنیا آمده باشد.
  • در صورت داشتن اقامت موقت والدین به فرزندان زیر 12 سال تابعیت اعطا میگردد
  • اگر با اقامت موقت در دانمارک حضور دارید.و خواهان اخذ اقامت و تابعیت دانمارک هستید، بعد از گذشت 9 سال، می توانید جهت اخذ اقامت دائم اقدام نمایند.
  • اگر کودکی خارج از  دانمارک متولد شده باشد و والدین او دانمارکی باشند. تا قبل از سن 22 سالگی برای حفظ شهروندی باید اقدامات لازم را انجام دهند.
  • در صورتی که والدین کودک ساکن دانمارک باشند کودک کمتر از 15 سال سن داشته باشد

تفاوت تابعیت و اقامت کشور دانمارک

اخذ تابعیت و حق شهروندی  دانمارک فرآیند پیچیده ای است. اما اخذ اقامت دارای شرایط نسبتا ساده تری است. در این بین تفاوت این دو مقوله نیز از یکدیگر بارز است. بدین ترتیب که، تابعیت نوعی وابستگی مادی، معنوی، سیاسی و ایجاد حقوقی بین دولت و فرد است که حق رای دادن و اجازه زندگی در کشور به وی داده خواهد شد.

اقامت تنها به معنای رابطه ی مادی است. و به دو دسته ی اقامت دائم و موقت تقسیم می شود. افراد دارای اقامت، معمولا از حقوق کمتری نسبت به کسانی که تابعیت یک کشور را دارند، برخوردار هستند.

شرایط اخذ اقامت دائم دانمارک

الزامات مورد نیاز برای اقامت دائم در کشور دانمارک، به طور کلی موارد زیر میباشد:

  • از اتباع شمال اروپا باشید(شهروندان اروپای شمالی و حوزه اسکاندیناوی)
  • ازدواج با یک تبعه و شهروند دانمارکی داشته باشید
  • هر فردی که در کودکی به کشور دانمارک آمده و در دانمارک تحصیل کرده باشد.
  • هر فردی که بخش زیادی از آموزش عمومی و یا آموزش های حرفه ای را در دانمارک گذرانده است.
  • کودکان حاصل از والدین غیر دانمارکی که اقامت دائم دارند. می توانند در صورت رعایت حضور دائم خود تا سن 18 سالگی درخواست تابعیت دانمارک را کنند.

شرایط اخذ تابعیت دانمارک برای کودکان

در صورتی که والدین یا یکی از آنها تابعیت دانمارکی را داشته باشند، به طور اتوماتیک فرزند، شهروند دانمارکی محسوب خواهد شد.و حتی اگر فقط پدر دانمارکی باشد و مادر خارجی محسوب شود، و حتی اگر والدین پیش از ازدواج نیز بچه دار شوند کودک حاصله از آنها همچنان تابعیت دانمارک را دارد. و حتی اگر پدر و مادر در آینده از یکدیگر جدا شوند.

همینطور کودکان نامشروع که مادرشان دانمارکی است هم بر اساس سیستم خون، به راحتی تابعیت دانمارک را خواهند داشت.

در واقع میتوان اخذ تابعیت دانمارک را پروسه ای پیچیده دانست. اما برای افرادی که به طور مستمر در خاک دانمارک حضور داشته اند و زمان معینی از آن گذشته باشد، میتوانند اجازه اقامت دائم در دانمارک داشته باشند.

بدین ترتیب که، در اغلب موارد شما باید به طور مداوم برای حداقل 9 سال در کشور دانمارک زندگی کرده باشید تا بتوانید در کشور دانمارک تقاضای تابعیت کنید .

کودکانی از بدو تولد شهروند دانمارکی محسوب میشوند که :

  • مادر شهروند دانمارک باشد و کودک در 1 ژانویه 1979 یا بعدا متولد شده باشد 
  • پدر یک شهروند دانمارکی است و با مادر کودک ازدواج رسمی داشته ، یا اینکه کودک پس از 1 فوریه 1999 در دانمارک به دنیا آمده، اگر پدر پس از این تاریخ با مادر خارجی کودک، قبل از 18 سالگی کودک ازدواج کند ، کودک نیز یک شهروند دانمارکی محسوب میشود.
  • پدران دانمارکی که فرزندان آنها طبق قوانین فوق تابعیت دانمارک را ندارند . امکان درخواست این که فرزندانشان دارای پدر در حضانت مشترک ، به عنوان شهروند دانمارکی تابعیت بگیرد. را دارند.

اجازه اقامت برای کودکان در دانمارک

کودکانی که در کشور دانمارک توسط پدر و مادر خارجی متولد می شوند. با داشتن شرایط و الزاماتی که در سالهای اخیر اصلاح شده است.نسبت به کودکان دیگر کسب کنند. شرایط اجازه اقامت برای کودکان در کشور دانمارک به شرح زیر میباشد:

  • والدین ساکن دانمارک باید حق سرپرستی کودک را دارا باشند.
  • کودک باید زیر 15 سال باشد و پدر و مادر ساکن دانمارک باشند.
  • یکی از والدین کودک اقامت دائم یا موقت دانمارک را داشته باشند یا اقامت دائم آنها بدون محدودیت اعطا شده باشد.
  • والدین کودک حق سرپرستی وی را داشته باشند.
  • افرادی که اقامت دانمارک را دارند کودک زیر 12 سال آنها می تواند تابعیت دانمارک را اخذ کند.
  • کودکانی که والدین آنها ناشناخته باشند از سوی دولت دانمارک به عنوان شهروند دانمارکی شناخته می شوند.
  • کودکان زیر سن 12 سال در صورتی که پدر ومادرشان در دانمارک اقامت موقت یا دائم داشته باشند تحت شرایط و ضوابط خاص می توانند تابعیت دانمارک را اخذ کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین کشورهایی که با تولد فرزند اقامت میدهند

سخن پایانی مجله مهاجرت

چنانچه قصد اخذ اقامت و تابعیت دانمارک از طریق تولد فرزند را دارید، مقاله بالا را به دقت مطالعه نمایید. چرا که قوانین این مسیر از مهاجرت مورد  بررسی قرار گرفته است. و همچنین با علم بر شرایط و آگاهی کامل، در اتخاذ این تصمیم اقدام نمایید. در این میان بهتر است بدانید که اگر فرزندتان به هر دلیلی خاک کشور دانمارک را ترک نمود. اقامت او باطل شده برای درخواست مجدد تمامی مراحل اخذ اقامت باید طی شود. چه بسا این مراحل سخت تر و پیچیده تر گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا