مهاجرتویزای تحصیلی

مهاجرت به دانمارک با ویزای تحصیلی 2021

سطح علمی دانشگاه های دانمارک در کنار سطح رفاه اجتماعی بالا و داشتن حقوق شهروندی، باعث جذب دانشجویان و محصلان زیادی به این کشور شده است. تحصیل با ویزای تحصیلی در دانمارک، یکی از روشهای مهاجرت به دانمارک محسوب میشود. تحصیل مبتنی بر تجربه و استفاده از مسیرهای خلاقانه آموزشی و همینطور اجازه و امکان کار کردن در دوران تحصیل، از مزیتهای این روش از مهاجرت به دانمارک است. در ادامه باقی مسائل مربوط به تحصیل در دانمارک را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی دانمارک

یکی از کشورهای مورد نظر و معتبر برای تحصیل در سطح بین المللی، کشور دانمارک است.سالانه افراد زیادی برای تحصیل در دانمارک متقاضی مهاجرت به این کشور می گردند. تحصیل لیسانس، فوق لیسانس و دکتری برای اتباع خارجی در دانمارک میسر است. در کنار امتیازات بی شمار این مسیر از مهاجرت به دانمارک، امکان همراه کردن خانواده نیز بسیار چشمگیر است.

از دیگر مزیتهای چشمگیر تحصیل در دانمارک نیز، فرصتی است که پس از اتمام تحصیل، دولت به افراد میدهد تا کار متناسب با رشته تحصیلی خود را بیایند. افراد می توانند جهت اخذ اقامت تحصیلی و اخذ اقامت بلند مدت و دائم از این طریق استفاده کنند.

تا سال 2020 تحصیل در دانمارک، میتوانست با الحاق خانواده، همراه باشد. منور از همراهان همسر قانونی و رسمی و فرزندان مجرد زیر 18 سال میباشد. اما متاسفانه از ماه جولای سال 2021 قوانین ویزای دانشجویی دانمارک دچار تغییر گشت. و این امکان فعلا تا اطلاع ثانوی برای دانشجویان و متقاضیان تحصیل وجود ندارد.

تحصیل در مدارس دانمارک

تحصیل در مراکز دولتی، در نظام آموزشی دانمارک رایگان بوده و از طریق مالیات های مردمی تامین می گردد. با اینکه مدارس خصوصی و بین المللی نیز وجود دارد. اما بیشترین درصد دانش آموزان در مدارس دولتی به تحصیل می پردازند. مسئول آموزش های دوره های ابتدایی و متوسطه اول، شهرداری می باشد. و به محض سکونت در دانمارک از طریق شهرداری برای تحصیل فرزندانتان اقدام نمایید . تحصیل در مدارس دانمارک از 16-6 ساگی اجباری بوده. و معمولا مقطع متوسطه 5-2 سال طول میکشد. لازم به ذکر است که طی دوره های اجباری برای ورود به دانشگاه الزامی و اجباری است. دوره متوسطه که شامل سنین 19-16 سال میشود. دارای 3 نوع مرکز آموزشی میباشد. دبیرستان های عمومی، دانشکده های کار و دانش (هنرستان)، مدارس فنی و حرفه ای.

تحصیل در مقطع کارشناسی در دانمارک

از حائز اهمیت ترین شرایط تحصیل در دوران تحصیل لیسانس این است که تدریس به زبان دانمارکی خواهد بود. پس ارائه مدرک زبان و یا مدرکی برای اثبات تسلط دانشجو بر زبان دانمارکی بسیار مهم خواهد بود. دوره کارشناسی در دانمارک 4 ساله است. و در انتهای دوره نیز دانشجویان ملزم به ارائه پایان نامه، برای ورود به بازار کار و ادامه تحصیل هستند. دوره و مدرک کارشناسی در دانمارک در 3 حالت زیر خواهد بود:

  1. کارآموزان حرفه ای: برای آموزش جهت ورود به یک حرفه خاص طراحی شده.مدت تحصیل هم همان 4-3 سال است. و به دوره های حرفه ای کارشناسی معروف است.
  2. لیسانس های دانشگاهی: طول این دوره 3 ساله بوده و بر پایه آموزش مبتنی بر تحقیق برای ورود به بازار کار و یا تحصیل در دوره کارشناسی ارشد برنامه ریزی شده است.
  3. آکادمی حرفه (AP): در طول دوره ای 2 ساله ، آموزشی تئوری به همراه پروژه های عملی خواهید داشت. درجه AP تنها در آکادمی های کسب و کار یافت می شود. با کسب این مدرک و ادغام آن با یک مدرک حرفه ای ، وارد مقطع فوق لیسانس شوید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانمارک

بیشتر رشته های دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می گردد. و ورود به این مقطع امتحان ورودی نخواهد داشت. ناگفته نماند که بیشتر افراد متقاضی تحصیل دانمارک، برای استفاده از فرصت کار در این کشور و کشورهای اروپایی و همینطور ادامه تحصیلات خود و ورود به بازار کار پس از فارغ التحصیلی اقدام ب اخذ ویزای تحصیلی می نمایند.

مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد معمولا در این کشور 2 ساله است. این مقطع با ارائه پایان نامه و یا پروژه نهایی بهاتمام می رسد. و پس از پایان این دوره ها می توانید برای ادامه تحصیل و یا ورود به بازارهای کاری موجود در کشور دانمارک آماده شوید. رشته هایی همچون حقوق، مهندسی، داروسازی، مدیریت و… می تواند از بهترین رشته های موجود در این مقاطع باشد.

تحصیل در مقطع دکتری دانمارک

تحصیل در مقطع دکتری در دانمارک، با بهره گیری از شرایط خوب مالی و اخذ بورسیه همراه است. این دوره معمولا 3 ساله است. و در مؤسسات عالی تحقیقی و پژوهشی انجام می شود.  که از امکانات خوبی مانند امکانات پژوهشی، کتابخانه ها و آزمایشگاه های تکمیل و … بهره مند هستند.

در این دوران انجام تدریس و برنامه ها و تحقیقات مطالعاتی به همراه تکمیل پایان نامه، الزامی است. و از شرایط لازم برای این دوره داشتن استاد راهنما، مقالات منتشرشده بین المللی، سطح زبان مناسب، میباشد. بیشتر کلاسهای این دوره تحقیقی بوده و تعداد کلاسهای تئوری کم است. همینطور داشتن توصیه نامه از اساتید سابق نیز در مقطع دکتری دانمارک الزامی خواهد بود.

بورسیه های تحصیلی در دانمارک 

بورسیه های تحصیلی در اکثر کشورها مربوط به تحصیل به زبان آن کشور است. دانمارک نیز همینطور. علاوه بر این کشورهایی که با دولت دانمارک قرارداد فرهنگی دارند(برزیل، چین، ژاپن، کره جنوبی و روسیه) نیز به راحتی میتوانند برای اخذ بورسیه اقدام نمایند.

همینطور دانشجویانی که در رشته هایی مانند معماری، طراحی، مطالعات محیطی و… به زبان دانمارکی تحصیل می کنند. نیز، امکان اخذ بورسیه را خواهند داشت. و به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری 12-5 ماه ، بورسیه متعلق است. و همچنین تحصیل در رشته های ادبیات و زبان دانمارک، به زبان دانمارکی نیز رایگان است. و حتی افراد در این رشته ها از کمک هزینه تحصیل (FOUND) نیز بهره مند خواهند شد.

شرایط کار دانشجویی در دانمارک 2021

برای اتباع اتحادیه اروپا، تا سال 2020، دانشجویان میتوانستند 20 ساعت در هفته را به کار بپردازند. و از آن طریق کمک مالی برای تحصیل و زندگی در دانمارک کرده باشند. اما با توجه با توجه به تغییر قوانین در جولای 2021، دیگر امکان کار کردن در کنار تحصیل برای دانشجویان بین المللی وجود ندارد. و متاسفانه دیگر نمیتوانند از این طریق بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی خود را تامین نمایند.

هزینه های تحصیل و زندگی در دانمارک

به جهت سطح بالای کیفیت و رفاه و امکانات در دانمارک، هزینه های زندگی نسبتا بالا میباشد. علاوه بر آن هزینه های تحصیل نیز به طور انکار ناپذیری در هر کشور وجود دارد. که نیاز به برآورد و مدیریت بودجه و هزینه ها هست. پس اطلاع از هزینه های معمول در کشور مقصد همواره از آیتم های مهم برای مهاجرت محسوب میشود. در زیر به برخی از هزینه های رایج در دانمارک اشاره نموده ایم، هزینه ها به یورو احتساب گشته اند:

  • گوشت سفید هر کیلو 7.87
  • گوشت قرمز هر کیلو 12.6
  • آب هر لیتر 2.15
  • شیر هر لیتر 1.8
  • نان 2.15  
  • برنج هر کیلو 1.80
  • بلیط یک طرفه مترو 2.95
  • اینترنت ماهیانه پرسرعت 31.53
  • آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر کپنهاگ ماهیانه 900
  • آپارتمان یک خوابه در خارج شهر کپنهاگ ماهیانه 700
  • بنزین هر لیتر 1.42

مزایای تحصیل در دانمارک

مزیتهای تحصیل در دانمارک بسیار است. در زیر به برخی از آنها اشاره نموده ایم:

  • امکان تحصیل در دانمارک به زبان انگلیسی(کارشناسی ارشد به بالا)
  • تمرکز دانشگاه های دانمارک روی حل مشکلات کار روی پروژه
  • امکان کار همزمان با تحصیل در دانمارک( برای تامین هزینه های جاری)
  • امکان استفاده از مراقبت های پزشکی رایگان 
  • امکان اخذ کمک هزینه تحصیلی (بورسیه و یا وام)
  • امکان تحصیل در دانمارک در رشته MBA در مقطع کارشناسی ارشد
  • استفاده از کیفیت و امکانات بی نظیر شهروندی و دانشگاهی

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی دانمارک

برای اقدام اخذ ویزای تحصیلی دانمارک، نیاز است که دانشگاه مورد نظر را پیدا نموده و از مدارک درخواستی آن مطلع گردید. پس از اخذ نامه پذیرش از دانشگاه از طریق نزدیکترین سفارت دانمارک در کشور خود برای ارائه مدارک مورد نیاز اقدام نمایید. بررسی درخواست اخذ ویزا معمولا 2 ماه زمان میبرد.

  • موجودی حساب جهت اثبات تمکن مالی برای زندگی و تحصیل 
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس (حداقل 6.5) یا تافل 94-101
  • گذرنامه معتبر (حداقل 18 ماه از تاریخ درخواست ویزا اعتبار دارد)
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه مقصد
  • تکمیل و ارائه فرم درخواست ویزا
  • انجام آزمایشات بیومتریک
  • پرداخت هزینه ویزا در سفارت 15100 کرون هزینه VFS مبلغ 1500 کرون(نقدی)
  • انجام مصاحبه در سفارت
  • چند قطعه عکس با استانداردهای عکس پاسپورت
  • دریافت رسید تاییدیه از دانشگاه مقصد
  • انگیزه نامه
  • آخرین مدارک تحصیلی متقاضی با تایید وزارت امور خارجه و ترجمه رسمی به دانمارکی یا انگلیسی
  • مدارک تحصیلی دیپلم و ریزنمرات به همراه ترجمه و تاییدیه وزارت امور خارجه برای مقطع لیسانس
  • مدارک تحصیلی دیپلم و لیسانس به همراه ریزنمرات و ترجمه و تایید شده برای مقطع کارشناسی ارشد
  • مدارک تحصیلی دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد به همراه ترجمه و تایید برای مقطع دکترا
  • توصیه نامه از اساتید قبلی برای دوره دکترا

سخن آخر

موضوع بسیار مهم در بحث اخذ اقامت دائم در دانمارک، اعطای گرین کارت به افراد متخصص است. پس برای کار در این کشور، متقاضیان بیشتری وجود دارد تا تحصیل. اما دانمارک به کشور مهاجر پذیر معروف است. به این دلیل هر ساله پرونده های اخذ مهاجر برای تحصیل و کار در این کشور بیشتر با موفقیت رو به رو میشود. لازم به ذکر است که با ویزای تحصیلی اقامت شما به اندازه مدت تحصیلتان بوده و با یافتن کار پس از تحصیل و تبدیل ویزای تحصیلی به کاری، میتوانید برای اقامت دائم در این کشور،اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا