مهاجرتویزای پناهندگی

پناهندگی آمریکا – خطرات مهاجرت به آمریکا از طریق پناهندگی

پناهندگی، از روشهای پرخطر مهاجرت به آمریکا محسوب میشود. این روش پر ریسک از سوی هیچ موسسه مهاجرتی معتبری توصیه و اجرا نمیشود. اما در کل میتوان از این روش به عنوان آخرین راه رهایی از انواع آزار و اذیتها، یاد کرد. با اینکه روشهای بسیار معقول و خوبی برای مهاجرت به امریکا وجود دارد، اما گاها در برخی شرایط اجبار به اقدام برای ویزای پناهندگی هستیم، و این به دلیل شرایطی است که پناهندگی را آخرین گزینه مهاجرتی رقم میزند.

در نهایت این روش پر ریسک از سمت مجله مهاجرت نیز توصیه نمیشود. اما با مقاله ای راجع به این موضوع یعنی مهاجرت به آمریکا از طریق پناهندگی و ویزای بشر دوستانه آمریکا، شما را از کسب اطلاعات از این روش و پناهندگی آمریکا برای ایرانیان آگاه خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین کشورها برای پناهندگی

پناهندگی به آمریکا

ایالات متحده آمریکا،با داشتن 33% از کل ثروت جهان جزو اقتصادهای رتبه اول جهان محسوب میشود.با توجه به جمعیت 400 میلیونی این کشور در مقایسه با امکانات و درآمد سرانه نیروهای کار و …آمریکا یکی از 2 کشور برتر جهان بشمار می آید. از این رو سالانه افراد زیادی برای مهاجرت به این کشور اقدام میکنند.

طی سالهای اخیر تعداد مهاجران آمریکا به طور چشمگیری افزایش داشته است. از این جهت، قوانین پذیرش مهاجران با سختگیری و دشواری بسیاری همراه است. مخصوصا قوانین پناهندگی به آمریکا، از سوی دولت فدرال و اداره مهاجرت،با سختگیری روز افزون مواجه است.

  کنوانسیون ژنو(کنوانسیون پناهندگی) امریکا و قوانین پناهندگی

بررسی وضعیت پناهجویان توسط کنوانسیونی تحت عنوان، کنوانسیون پناهندگی 1951 یا کنوانسیون ژنو، انجام میشود. در واقع ژنو، عهدنامه ای چند جانبه میان ملل متحد است. این عهدنامه مشخص کننده این است که، پناهنده کیست؟ و کشورهای عضو این کنوانسیون چه وظایفی در قبال پناهنده دارند.

در ابتدا کنوانسیون 1951، به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پناهجویان جنگ جهانی دوم محدود میشد. در سال 1967، بندی تحت این عنوان به این معاهده اضافه شد. که محدودیت های زمانی و جغرافیایی را حل کرد. کشور آمریکا نیز از کشورهایی بوده که با امضای این عهدنامه و پروتکل پناهندگی جدید، پناهندگی در آمریکا را میسر ساخت. تا کنون تعداد کشورهای عضو در این عهدنامه به 145 عدد رسیده است.

پناهنده کیست و پناهندگی چیست؟

طبق تعریف ارائه شده از سمت کنوانسیون ، پناهنده یا پناهجو به شخصی می گویند؛ که به علت نژاد،دین،عقاید سیاسی،ملیت و یا عضویت در گروه خاص اجتماعی مورد آزار و اذیت باشد. و یا اینکه احتمال اینکه در آینده دچار آزار و اذیت شود (جانی،مالی،روانی…).

شخصی که پناهندگی آمریکا یا هر کشور دیگری را دریافت میکند، طبق کنوانسیون ژنو،حقوقی به او تعلق میگیرد.

نکتخ اینکه این کنوانسیون است که مشخص میکند، چه کسانی صلاحیت پناهنده شدن را دارند و چه کسانی ندارند. اشخاصی مثل افراد ناقض حقوق بشر و جنایتکاران جنگی صلاحیت پناهندگی ندارند.برخی از واجدین شرایط پناهندگی در زیر نام برده شده:

  • همسر، فرزندان و والدینی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند
  • قربانیان قاچاق انسان و جرایم دیگر
  • شرایط خاص(همجنسگرایان و گروه هایی از این قبیل و آسیب دیدگان بلایای طبیعی…)
  • وضعیت ویژه نوجوانان(بدسرپرست و یا طرد شدگان و …)
  • ختنه کردن دختران(یکی از مواردی که دولت آمریکا با این موضوع بسیار مخالف است)
  • ازدواج اجباری
  • جنگ زدگان 

بیشتر بخوانید: بهترین دلیل، کیس، بهانه برای پناهندگی

قوانین پناهندگی در آمریکا

شرایط پناهندگی در آمریکا و روند رسیدگی به پناهندگان، را قانون پناهندگان سال 1980، تنظیم میکند. براساس این قانون که اولین بار،مبنای قانونی جهت صدور پناهندگی در آمریکا را بر طبق پروتکل سازمان ملل متحد، در سال 1967، برای پناهندگان تاسیس کرد.

دریافت پناهندگی از ایالات متحده ، هیچ محدودیتی بر تعداد ندارد.طبق قانون مهاجرت ، بعد از 1 سال، آمریکا پناهندگی را میپذیرد.این یک سال از آن جهت است، که بدین ترتیب امریکا میتواند بر اساس این قانون، سقف را بر شمار افرادی که ممکن است هر ساله در وضعیت اقامت دائمی قرار گیرند، تعیین کند. در سال 1990، طبق قانون مهاجرت، سقف افرادی که برای اقامت دائم پذیرفته شده از 5000 نفر به 10.000 نفر در سال افزایش یافته است.

مزایا و امکانات پناهندگی در آمریکا

بر اساس قوانین ژنو، کشور پناه دهنده وظیفه دارد، از جان پناهنده حفاظت کند. تا زمانی که خطر و یا آزار و اذیت فرد از بین برود و به کشور خود برگردد.

در کل طبق قانون امکانات پناهندگی در آمریکا به شرح زیر می باشد:

  • پناهندگان در آمریکا اکثرا از حمایت مالی، اسکان، خوراک و پوشاک بهره مندند
  • در صورت موافقت با پناهندگی شما در امریکا، میتوانید برای خانواده خود نیز درخواست ورود به امریکا دهید.
  • برای الحاق همسر پناهنده، ازدواج از قبل باید صورت گرفته باشد
  • برای الحاق فرزندان، از قبل باید دارای فرزند بوده یا همسرش در زمان ورود به آمریکا باردار باشد.
  • 1 سال بعد از پذیرفتن درخواست پناهندگی در امریکا ، فرد متقاضی می تواند درخواست گرین کارت بدهد
  • در صورت اخذ گرین کارت،به غیر از حق رای ، پناهنده از تمامی امکانات شهروندی برخوردار خواهد بود.

نحوه درخواست پناهندگی در امریکا چگونه است

طی اصلاحات قوانین پناهندگی در سال 1995،طی 60 روز پس از ادعا، فرصت مصاحبه خواهید داشت. قوانین و مراحل پناهندگی در امریکا، شامل روال خاصی میباشد. جهت درخواست پناهندگی به امریکا، پناهنده به مدت 1 سال از زمان ورود، فرصت دارد. شخص باید در این مدت ثابت کند که شرایطش دچار تغییر شده و در صورت بازگشت به کشور خود،مورد اذیت خواهد بود. بعد از ارائه درخواست به امریکا، 45 روز بعد، مصاحبه ای با نماینده اداره مهاجرت امریکا خواهد داشت. طی این مصاحبه ادله و مدارک پناهجو بررسی میشود. 

  • نکته: ارائه درخواست پناهندگی به آمریکا ، خارج از خاک این کشور نیز امکان پذیر است. پناهجو با ثبت نام در کمیساریای سازمان ملل به شرط آنکه از کشوری اقدام کند که در لیست کشورهای امن نباشد، میسر است. 

اکثرا طی 5 ماه بعد از ثبت درخواست،تصمیم گیری در خصوص درخواست پناهندگی مشخص میشود. مگر آنکه موارد و شرایط خاص وجود داشته باشد. طبق قانون، اگر در مدت 180 روز ، پناهنده از دولت امریکا جوابی دریافت نکند،حق اخذ اجازه کار از امریکا را دارد.

شرایط پناهندگی در آمریکا

با شرایط زیر، شما از نظر دولت امریکا، پناهنده محسوب میشوید:

  • شامل شرایط تعریفی که توسط مقامات دولت امریکا، از پناهنده دارند باشید.
  • به عنوان یک پناهنده، توسط ریاست جمهوری از نگرانی های خاص بشردوستانه ایالت متحده برخوردار باشد.
  • در غیر از 2 مورد بالا طبق قانون پناهندگی امریکا قابل پذیرش باشید.
  • در کشور دیگری به عنوان پناهنده محصور نباشید یا درخواست پناهندگی نداده باشید.
  • تابع قوانین کشور پناه دهنده باشید.

مراحل درخواست پناهندگی در آمریکا

طی مراحلی  درخواست پناهندگی در امریکا به طور مختصر به شرح زیر است:

  • شرایط شما به عنوان پناهنده ارزیابی شده و از از برنامه پذیرش پناهندگی آمریکا (USRAP) نامه ارجاع میگیرید.
  • باید در یک بندر ورودی مانند فرودگاه، بندر یا مرز خاکی درخواست پناهندگی کنید.
  • درخواست پناهندگی باید تا 1سال پس از ورود به امریکا ارائه شده باشد.
  • در صورت اخذ ارجاع نامه میتوانید درخواست کمک داشته باشید.
  • افسر (USCIS) با شما مصاحبه میکند.در صورت تشخیص عدم صلاحیت شما توسط مامورین، شما از دادگاه دفاع حذف و برای رای نهایی به قاضی مهاجرت ارجاع داده میشوید.
  • در پرونده درخواست میتواند نام همسر و فرزندان پایین 21 سالتان باشد.
  • پس از تایید پناهندگی آمریکا، شخص پناهنده یک معاینه پزشکی، یک راهنمای فرهنگی، راهنمایی جهت برنامه سفر و وام برای تامین هزینه سفر به آمریکا را دریافت خواهد کرد
  • بعد از رسیدن به آمریکا، شما میتوانید درخواست مالی یا کمک پزشکی داشته باشید.

 خطرات و معایب  پناهندگی به آمریکا 

همانطور که از ابتدا گفتیم ، مهاجرت به آمریکا از طریق پناهندگی بسیار خطرناک و پرریسک است. خطراتی که گاه قابل پیش بینی و گاه غیرقابل پیش بینی است. از معایب قابل پیش بینی این روش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل شرایط فردی پناهنده، خروج از مبدا آسان نخواهد بود(اکثرا غیرقانونی و قاچاقی و پنهانی)
  • رساندن خود به ایالات متحده از سختی های این مسیر است.
  • رد شدن درخواست پناهنده و فرصت کم برای خروج از کشور مقصد
  • شرایط پناهندگی آمریکا برای ایرانیان به دلیل دور بودن مسافت ایران تا امریکا و در عین حال سختگیری های موجود مرز امریکا به خصوص برای ایرانیان
  • سالانه کنگره و رئیس جمهور امریکا جهت تعیین تعداد افراد و کیس های مورد قبول نظر میدهند. این امکان رد شدن و آوارگی و بلاتکلیفی بسیار است
  • شرایط کمپینگ ها از هر نظر بسیار سخت و غیر قابل تحمل است.
  • عدم اجازه کار و تحصیل تا مدت های نامشخص
  • مواجهه با خطرات جسمی و روحی و چالش های فراوان در طول مسیر مهاجرت قاچاقی
  • دروغین بودن مسیر و از بین بردن آرامش و اعتماد به نفس شخص مهاجر به علت انتخاب مسیر ناصحیح

ویزاهای جایگزین ویزای بشر دوستانه آمریکا 

با توجه به مسائلی که درباره ویزای پناهندگی و یا ویزای بشر دوستانه آمریکا بررسی کردیم. این مسیر میتواند آخرین راه و پرخطر ترین مسیر برای مهاجرت باشد. اما مسیرهایی امن و با شرایط بهتری، وجود دارد که از طریق آنها به راحتی میتوانیم به هدف خود، یعنی همان مهاجرت برسیم. ویزاهایی که با اخذ آنها میتوانیم از امکانات شهروندی امریکا به راحتی و آسانی بهره ببریم. روشهای جایگزینی مانند:

روشهای جایگزینی که در بالا مطرح شد . از روش های بسیار ایمن و بی خطر و در عین حال سازنده است. هریک از این روشها مراحل و قوانین خاص خود را دارند . که 100 البته از روش پناهندگی بسیار پسندیده تر هستند. این روشها، هر یک  در لینک مربوط به خود به طور شفاف و کامل توضیح داده شده و در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

سخن پایانی مجله مهاجرت

به دست آوردن موقعیت های شغلی مناسب و آینده ای بهتر و با امکانات تر، آرزوی هر کسی میتواند باشد. اما به دست آوردن تمام این گزینه ها، به انتخاب روش ما برای دریافت اقامت این کشور، نیز بسیار حائز اهمیت است. چرا که هر روشی منجر به رسیدن به این مدینه ی فاضله نشده. و گاها برعکس تصوراتمان، میتواند بسیار پرخطر بوده و به قیمت نابودی زندگی و حتی جانمان باشد. پس داشتن اطلاعات کافی از اولین و مهمترین اقدامات،جهت اخذ تصمیم است.

در سال 2016، تعداد 5000 نفر ، هنگام مهاجرت غیر قانونی در دریای مدیترانه غرق شدند و جان خود را باختند. در این متن تمام تلاشمان را کردیم که تا حدودی از خطرات این مسیر آشنایتان کنیم. متوجه مزایای پناهندگی در امریکا هستیم که مهاجرت به طور کلی مزایای بسیاری دارد اما نه به هر قیمتی. برای مهاجرت راه های بسیاری هست که میتواند امن و در شان و شخصیت ما باشد.

سوالات متداول در مورد پناهندگی آمریکا

مهاجرت به آمریکا از طریق پناهندگی چگونه است؟

پناهندگی آمریکا طبق کیس هایی که این کشور هر سال ارائه می کند (دین، ملیت، نژاد و…) پذیرفته می شود و ظرفیت مشخص و محدودی برای پناهندگان در نظر می گیرد.

مزایای پناهندگی در امریکا چیست؟

مزایا و امکانات پناهندگی در آمریکا در صورت تشخیص پناه جو بودن شخص و واقعی بودن کیس به او تعلق خواهد گرفت.

آیا از طریق پناهندگی به آمریکا می توان اقامت این کشور را به دست آورد؟

درصد خیلی کمی که به معنای واقعی در کشور خود در معرض خطر مرگ و یا جنگ زدگی هستند به عنوان پناهنده در آمریکا پذیرفته می شوند و بیشتر افراد به دلیل کافی نبودن اسناد و مدارک، دیپورت می شوند.

راه های قانونی و جایگزین برای پناهدگی آمریکا کدامند؟

شما می توانید از روش های ویزای تحصیلی، سرمایه گذاری، ازدواج و تولد فرزند به جای پناهندگی برای مهاجرت به آمریکا اقدام نمایید.

14 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر
    مریم خالقی 31 ساله از شهر کرج هستم. من تبعه افغانستان هستم. من تنهایی زندگی میکنم و از شما درخواست مهاجرت به آمریکا از طریق پناهندگی دارم . لطفا در این راه کمکم کنین

    1. سلام دوست عزیز
      مجله مهاجرت یک سایت اطلاع رسانی در زمینه مهاجرت بوده و هیچگونه خدماتی در زمینه پناهندگی به هموطنان ارائه نمی دهد.
      با تشکر از همراهی شما

    2. سلام خالقی صاحب
      من اهل افغانستان هستم میشه برای من پیام کنید درباره کانادا معلومات دارم از شما معلومات میگم

  2. سلام من 18 سالمه و امسال درسم تموم میشه و میخواهم به آمریکا برم و پناهنده این کشور بشم اما نمیدونم چجوری باید به این کشور برم و بهترین ایالت امریکا برای پناهندگی کدومه ؟ برای پناهندگی امریکا باید حتما کیس خاصی داشته باشم؟

    1. سلام دوست عزیز
      مجله مهاجرت یک سایت اطلاع رسانی در زمینه مهاجرت بوده و هیچگونه خدماتی در زمینه پناهندگی به هموطنان ارائه نمی دهد.
      با تشکر از همراهی شما

  3. سلام خسته نباشید
    محمدیوسف بیگزاد هستم ایران زندگی دارم میخوام برای درخواستی پناهندگی آمریکا کدام دوست رفیق اگر معلومات دارند همکاری بکنند

  4. سلام من 29 سالم هست و میخام برای پناهندگی آمریکا اقدام کنم اگر کسی اینجا تجربه پناهندگی آمریکا داشته لطفا بیاد و منو راهنمایی کنه ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      مجله مهاجرت یک سایت اطلاع رسانی در زمینه مهاجرت بوده و هیچگونه خدماتی در زمینه پناهندگی به هموطنان ارائه نمی دهد.
      با تشکر از همراهی شما

  5. سلام من تمامی راه های مهاجرت به آمریکا رو امتحان کردم و هر بار ریجکت شد و واقعا الان دیگه راهی به جز پناهندگی در آمریکا ندارم. چن تا سوال داشتم اگه اینجا جواب بدین ممنون میشم :
    ادرس سایت ثبت نام پناهندگی آمریکا چیه؟
    آیا پناهنده ها در آمریکا حقوق می گیرند و حقوق پناهندگی در آمریکا چقدره؟
    کسی وکیل پناهندگی آمریکا که معتبر و مورد اعتماد باشه میشناسه معرفی کنه ممنون
    “شرایط پناهندگی در امریکا” برای ایرانیان چگونه هست؟
    پناهندگی امریکا تغییر دین ممکن است؟ یعنی اگر دینمونو تغییر بدیم میتونیم پناهندگی بگیریم؟
    و آخرین سوال اینکه بهترین ایالت امریکا برای پناهندگی کدوم ایالت هست ؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      مجله مهاجرت یک سایت اطلاع رسانی در زمینه مهاجرت بوده و هیچگونه خدماتی در زمینه پناهندگی به هموطنان ارائه نمی دهد.
      با تشکر از همراهی شما

  6. ایالت پنسیلوانیا بهترین ایالت امریکا برای پناهندگی می باشد. پنسیلوانیا جایی است که استقلال آمریکا نوشته شده و یکی از مکان های مورد علاقه پناهجویان هم می باشد. به جز این ایالت به نظر شما کدوم ایالت های آمریکا برای پناهندگی مناسبند؟

    1. سلام دوست عزیز
      ایالت های تگزاس، میشیگان، آریزونا، فلوریدا، اوهایو و … جزو بهترین ایالت های امرکیا برای پناهندگی می باشد.

  7. سلام
    شرایط گرفتن پناهندگی چیع؟
    یه خانواده چهار نفره یه دختر و یه پسر هر دو ۱۶ساله و در حال تحصیل مادر ۳۷ساله خانه دار پدر۴۴ساله شغل ازاد با کمی سرمایه
    اگر شرایطش رو میدونید بهم بگید ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      مجله مهاجرت یک سایت اطلاع رسانی در زمینه مهاجرت بوده و هیچگونه خدماتی در زمینه پناهندگی به هموطنان ارائه نمی دهد.
      با تشکر از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا