مهاجرت

مهاجرت به امریکا از طریق لاتاری

در این بخش یکی از جذاب ترین روشهای مهاجرت به آمریکا معرفی خواهد شد. لاتاری ، از روشهای ارزان، سریع و آسان مهاجرت به آمریکاست. ویزای لاتاری گرین کارت آمریکا، که به اسم لاتاری معروف است، از بهترین روشهای مهاجرت به امریکا محسوب میشود، که در ادامه به بررسی تمام جزییات آن خواهیم پرداخت.

در این بخش از معنی لاتاری آمریکا، لاتاری آمریکا یعنی چه؟ قوانین و چگونگی ثبت نام؟ تا زندگی در آمریکا پس از برنده شدن در لاتاری را بررسی خواهیم کرد. این مقاله ی جالب و پر محتوا را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: بهترین کشورها برای مهاجرت

ویزای لاتاری آمریکا

هر ساله در امریکا، با انجام قرعه کشی تصادفی بین ثبت نام کنندگان، به 55 هزار نفر گرین کارت امریکا اعطا می شود. این کار به منظور افزایش تنوع قومی انجام میشود. این ویزا به ویزای DV معروف است. هر کشور دارای سهمیه ای مشخص و محدود است.مثلا سهمیه ایران در این ویزا 3500 نفر است. و بعد از برنده شدن شخص برای مصاحبه باید به سفارت آمریکا در یکی از کشورهای همسایه رجوع کند.

برندگان میتوانند به همراه خانواده به این کشور مهاجرت کنند. مهاجرت به آمریکا از طریق لاتاری، به دلیل نداشتن هیچ پیش شرطی، اعم از مدرک زبان و سرمایه از روش های محبوب مهاجرت میان میلیونها نفر متقاضی می باشد. در صورت برنده شدن در لاتاری ، برای آنکه بتوانید گرین کارت تان را دریافت کنید. نیاز به آن است که به دولت امریکا ثابت کنید که از پس هزینه و زندگی در آمریکا بر خواهید آمد.

برخی اشخاص بر این باورند که دولت آمریکا، برای برندگان لاتاری حمایت مالی در نظر دارد.اما باید بدانید، از مهمترین مسائلی که باید اثبات شود، توانایی مالی شما، برای حمایت از خودتان است. تمکن مالی شما برای تامین هزینه های زندگی بسیار مهم است. و  این موضوع به دولت آمریکا ، مربوط نمیباشد.

در سالهای اخیر، بعد از به روی کار آمدن ترامپ، حکم ممنوعیت صدور ویزا برای ایرانیان صادر شد. البته این حکم طی 3 مرحله تا قطعی شدن کامل طول کشید، و بین این مراحل بسیاری از ایرانیان موفق به اخذ ویزای خود شدند. با اینکه در سال 2020 این مسیر سخت تر شده، اما امکان اخذ ویزا هنوز هست.

لاتاری آمریکا چیست؟ لاتاری آمریکا یعنی چه؟

 ویزای لاتاری (lottery) ،مسابقه قرعه کشی است. که سالانه برای صدور ویزا و گرین کارت آمریکا تحت نظارت کنگره این کشور، برگزار میشود.این ویزا که با هدف تنوع نژاد و افزایش آن انجام میگیرد. اولین با توسط سناتور تد کندی مطرح شد. بنا به این دلیل نام دیگر آن ویزای تنوع نژادی یا ویزای گوناگونی  Diversity Visa) DV) نیز است.

در تاریخ ۲۹ نوامبر ۱۹۹۰، جورج بوش قانون مهاجرت ، که شامل همان برنامه لاتاری گرین کارت بود را امضا کرد. طبق این قانون هرسال 55000 ویزا ، طی این قرعه کشی به متقاضیان و ثبت نام کنندگان به طور تصادفی،اعطا میشود. هر کشور در این قرعه کشی، سهمیه ای مشخص دارد.

شغل های مورد نیاز لاتاری

داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم و یا بالاتر از دیپلم یکی از شرط های ثبت نام در لاتاری آمریکا می باشد. چنانچه فردی این مدرک را نداشته باشد می تواند از لیست مشاغل مورد نیاز لاتاری که در سایت onetonline.org قرار داده شده شغل مورد نیاز لاتاری و کاری که در آن مهارت دارد را انتخاب نماید و برای ثبت نام لاتاری اقدام کند.

بیشتر بخوانید: بهترین شغل برای مهاجرت به آمریکا

قوانین جدید لاتاری و شرایط ثبت نام لاتاری آمریکا 2023

شرکت در لاتاری ، تقریبا برای عموم آزاد است.چرا که ویزای لاتاری آمریکا:

  •  محدودیت سنی ندارد.
  • نیاز به مدرک زبان نیست.
  • هزینه ثبت نام بسیار پایین است.

برای واجد شرایط گرین کارت امریکا بودن از طریق لاتاری دو شرط لازم است:

  • کشور تولد شما، جز کشورهای مجاز شرکت در لاتاری باشد.
  • صدور ویزای لاتاری جهت افزایش تنوع نژاد است. بنابراین شهروندانی مثل چین،هندی،کانادایی… که در امریکا بسیارند حق ثبت نام ندارند.در عوض، افراد ایرانی، دانمارکی،ژاپنی … که در اقلیت هستند سهم و حق بیشتری در ثبت نام دارند.
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی و تجربه کاری باشید.
  • حداقل مدرک تحصیلی لازم برای شرکت در لاتاری، دیپلم 12 ساله است. یا حداقل باید 2 سال سابقه شغلی در طی 5 سال داشته باشید. دیپلم در ایران 11 ساله است(مثل دیپلم فنی و حرفه ای). پس با مدرک مورد نیاز در امریکا ،1 سال تفاوت دارد. پس مدرک پیش دانشگاهی یا تحصیل دانشگاهی نیز برای ایرانیان لازم است.
  • اگر مدرکتان زیر دیپلم است،حق شرکت را دارید. در صورتی که در 5 سال گذشته، از مشاغلی که در سایت اداره مهاجرت  آمریکا مجاز است، 2سال سابقه کاری داشته باشید.

زمان و نحوه ثبت نام و تاریخ اعلام نتایج لاتاری آمریکا 2022

شما از طریق سایت رسمی ثبت نام لاتاری به آدرس dvlottery.state.gov به طور رایگان،  در این برنامه میتوانید ثبت نام کنید.

نکته: هنگام ثبت نام از درستی دقیق تک تک اطلاعاتی که وارد میکنید را چک کنید. چرا که کوچکترین خطا باعث حذف شما خواهد شد. تا کنون در صد بالای خطاها به دلیل عدم رعایت شرایط عکس لاتاری بوده است.

ثبت نام برای ویزای لاتاری ، مدت زمان محدودی دارد. معمولا از اوایل اکتبر تا اوایل نوامبر ادامه دارد(مهرماه تا آبان ماه).هر ساله وزارت امور خارجه آمریکا، برای ورود به برنامه DV دستورالعمل های دقیقی منتشر میکند. که شامل تاریخ دقیق ثبت نام و … است. هیچ ثبت نام کاغذی و یا خارج از دوره ثبت نام ، پذیرفته نمیباشد.کلیه اطلاعات لازم ، طی دوره ثبت نام باید در وب سایت (E-DV) ارسال شود.

در هر دوره ، هر شخص فقط حق یک بار ثبت نام را دارد. وزارت امور خارجه آمریکا برای شناسایی ثبت نامها، از فناوری پیشرفته ای استفاده میکند. اگر بیش از 1 با ثبت نام انجام دهید،رد صلاحیت خواهید شد. 

  • نکته: در نهایت ثبت نام، صفحه ای شامل تایید اطلاعات شما با کد تایید منحصر به فرد، ارائه میشود. آنرا جهت سوابق خود چاپ و نگهداری کنید.این تنها راهی است که وضعیت پذیرش خود را بررسی کنید.
  • نکته: هر سال حوالی 7 ماه مه، اطلاعات بررسی وضعیت در وب سایت (E-DV) به روز میشود. در این تاریخ نتایج اعلام خواهد شد.
  • نکته: در صورت متاهل بودن، وارد کردن اطلاعات پاسپورت همسر،باعث افزایش شانس شما خواهد بود.

مدارک مورد نیاز و چگونگی مصاحبه لاتاری

اسناد و مدارک مورد نیاز در هنگام ثبت نام لاتاری، پاسپورت و مدارک دال بر برنده شدن شما در لاتاری است. مدارک را در حضور افسر کنسولگری سفارت قبل از یاد کردن سوگند، ارائه میدهید.

به طور کلی مدارک قابل ارائه عبارتند از:

  • مدارک و اطلاعات لازم برای تکمیل اطلاعات هویتی
  • 1 قطعه عکس دیجیتال با شرایط ، رزولوشن 600*600(dpi 300)،فرمت JPEG،زمینه سفید،چهره خنثی و تمام اجزای صورت واضح باشد.(مهمترین قسمت ثبت نام،همخوانی تمام شرایط عکس با موارد خواسته شده است.) 
  • ارائه پاسپورت، (تکمیل اطلاعات پاسپورت از سال2021 جهت پیشگیری از اعمال شیادین اجبار شده و برای لاتاری سال 2022 نیز از ملزومات میباشد)
  • با اینکه مدارک لازم برای لاتاری آمریکا بسیار ساده به نظر میرسد. اما کوچکترین خطا در ثبت و ناهمخوانی مدارک و واقعیت، شما را از لاتاری حذف خواهد کرد.
  • در مصاحبه نیاز به لباس رسمی پوشیدن و ارائه تمامی مدارک نیست. در آنجا تمام نکات توضیح داده خواهد شد. 

هزینه های برنده لاتاری

در کل ثبت نام لاتاری رایگان و بی هزینه هزینه است. اما اگر آژانسی یا موسسه ای این کا را انجام دهد، شامل هزینه خواهد شد.

هزینه های روال گرین کارت لاتاری بدین ترتیب است:

  • هزینه های سفارتی 330 $
  • ترجمه مدارک  کمتر از 100$(ترجمه مدارک برنده لاتاری نیاز به تاییدیه های دادگستری و وزارت امور خارجه ندارد)
  • هزینه های پزشکی برای واکسیناسیون در ایران کمتر از 100$
  • هزینه تاییدیه پزشکی در خارج از ایران 270 دلار

شرایط بعد از برنده شدن در لاتاری

اولین قدم بعد از برنده شدن در لاتاری آمریکا،تکمیل کردن فرمهای آنلاین، که اولین آن فرم DS-260 است. شایعه ای نادرست، مبنی بر اینکه هرکه زودتر فرم را تکمیل و ارسال کند. زودتر به مصاحبه دعوت میشود.این موضوع حقیقت ندارد. زمان مصاحبه بر اساس شماره پرونده و یا CASE NUMBER برندگان تعیین میشود.

مراحل بعد از برنده شدن در لاتاری به ترتیب زیر است:

1. تکمیل فرم DS-260   

تمام  قسمتهای این فرم باید به زبان انگلیسی و با کمال دقت پر شود. این فرم به مرکز کنسولی کنتاکی آمریکا ارسال میشود.سوالات این فرم راجع به وضعیت تاهل و تحصیل و کاری و شخصی شماست. اگر در طی زمان ثبت نام ازدواج کرده یا صاحب فرزند شده اید. باید اعلام کنید در فرم DS-260، در غیر این صورت امکان رد صلاحیت بالاست. هرگونه اشتباه در تکمیل و پاسخ به این فرم، شما را رد صلاحیت خواهد کرد.

  • نکته: در این راستا با موسسه ها و کارشناسان با تجربه حتما مشورت کنید.
  • نکته: برای تک تک اعضای خانواده یک فرم جداگانه باید پر کنید.در غیر این صورت حذف خواهید شد.
  • نکته: برای حضور در مصاحبه باید این فرم را همراه خود داشته باشید.

تاریخ مصاحبه لاتاری: بعد از پر کردن این فرم اعلام و ارسال خواهد شد.

بهترین سفارت برای مصاحبه لاتاری: برای انتخاب سفارت با توجه به شرایط و موقعیت شما، بهتر است توسط کارشناسان مجرب و با تجربه مشورت شود.

2. تهیه و ترجمه مدارک برندگان لاتاری

حتما برای جمع آوری مدارک ، قبل از تعیین زمان مصاحبه اقدام کنید. اما مدارک لازم  جهت مصاحبه گرین کارت لاتاری. به شرح زیر است:

  • پاسپورت و شناسنامه
  • مدارک تحصیلی و سابقه کار
  • مدارک ازدواج یا طلاق
  • کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت ( دانشجویان با دریافت معافیت تحصیلی مشکلی در این مورد ندارند)
  • اسناد مربوط به تمکن مالی یا اسپانسر
  • مدارک اثبات عدم سوء پیشینه(حتی اگر در چند کشور بوده اید، هرکدام جداگانه مدرک نیاز دارد.در صورت داشتن سابقه کیفری، اثبات کنید که قبلا جرمی بوده و مجازات صورت گرفته است.)

تمامی مدارک شما و اعضای خانواده به صورت جداگانه، باید تکمیل و ترجمه شود. مدارک را به سفارت تحویل دهید.

3 . گواهی تمکن مالی و اسپانسر

از مدارک مهم و قابل ارائه تمکن مالی است. دولت آمریکا میخواهد مطمئن شود که برنده، سربار دولت نخواهد شد. و شرایط زندگی در امریکا را دارد.از طریق ارائه  حساب بانکی، سند ملک یا گرفتن اسپانسر میتوانید اثبات کنید.

نکته : تمامی موارد فوق باید به ترتیب و در زمان مخصوص خود انجام شود. برای اطلاع دقیق از زمان اقدام، حتما با کارشناسانی معتبر و آشنا بر این امور مراجعه و مشورت کنید.

4. مرحله واکسیناسیون

قبل از تعیین زمان مصاحبه، باید واکسیناسیون شده باشید. واکسیناسیون گرین کارت، فقط در مراکز خاص و معتبر انجام میشود.

بعد، برگه زرد رنگ که گواهینامه واکسیناسیون تان است را دریافت کرده. و باید تحویل پزشک سفارت دهید.

مزیتهای روش مهاجرتی لاتاری

  • ثبت نام و شرکت در این برنامه رایگان است.
  • از مسیرهای سریع و ارزان مهاجرت در کل جهان است.
  • عدم نیاز به تحصیلات عالیه و یا شغلی خاص.
  • عدم نیاز به تسلط زبان انگلیسی و عدم ارائه مدرک زبان(تافل و آیلتس)
  • برنده امکان تحصیل و کار در امریکا را دارد.
  • برنده امکان زندگی در هر شهر و ایالتی که بخواهد دارد.
  • بدون هیچ محدودیت سنی برای ثبت نام(زیر 18 سال باید توسط والدین ثبت نام شود)

سخن پایانی مجله مهاجرت

لاتاری آمریکا از مسیرهای آسان و در عین حال پر هیجان ورود به امریکاست. که البته سختی های خود را دارد. برای این روش از مهاجرت کافیست در سایت ثبت نام لاتاری شرکت کرده و منتظر اعلام نتایج باشید. 

با برنده شدن در ویزای لاتاری شما به راحتی موفق به اخذ گرین کارت یا همان کارت سبز امریکا میشوید. پس از 5 سال زندگی در امریکا نیز میتوانید پاسپورت این کشور را دریافت نمایید. این موضوع کاملا شانسی بوده و فقط سالانه 1 بار حق ثبت نام دارید و در صورت برنده شدن و نرفتن شما نه تنها باعث از بین رفتن شانس بقیه میشوید. بلکه امکان حضور در امریکا در زمان دیگر را نخواهید داشت. این روش دقت عمل و اطلاعات بسیاری میطلبد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا