مهاجرتویزای توریستی

ویزای توریستی آمریکا 2021

ویزای توریستی نیز نوعی ویزای آمریکایی است؛ که با شرایط و اعتبار مشخص و تحت عنوانی مشخص اعطا میشود. در واقع این ویزا مجوز مهاجرت به امریکا به طور موقت محسوب میشود. ویزای توریستی آمریکا در انواع مختلف و همینطور با اهداف مختلف صادر میگردد. با اینکه کشور امریکا از جاذبه های گردشگری بسیار متنوعی برخوردار است؛ اما ویزای توریستی امریکا، سرفا برای سفر و گشت و گذار اعطا نمیگردد، و میتواند به دلیل دیدار دوستان، شرکت در یک کنفرانس و یا پس ویزاهای توریستی با اهداف دیدار خانواده و دوستان، شرکت در رویدادهای اجتماعی، بنا به اهداف تجاری و … صادر شود.

لازم به ذکر است که اخذ ویزای توریستی آمریکا برای ایرانیان با قوانین و شرایط سختگیرانه ای رو به روست. در ادامه به بررسی این شرایط و قوانین ویزای توریستی آمریکا، نحوه اخذ آن،مدارک ویزای توریستی آمریکا، تبدیل ویزای توریستی آمریکا به اقامت دائم و … خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

قوانین ویزای توریستی آمریکا 2021

یکی از انواع ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا، ویزای توریستی یا visitor visa نام دارد. هدف از ارائه این ویزا، اجازه ورود به کشور آمریکا، اجازه اقامت کوتاه مدت(6 ماه) است. شما با دریافت ویزای توریستی امریکا، اجازه کار یا تحصیل در مدت زمان اقامت خود، ندارید و نمیتوانید بیش از مدت زمان تعیین شده در امریکا بمانید. این ویزا، جهت اهدافی مانند: گردشگری،بازدیدهای تجاری و اداری ارائه میشود. برای مواردی همچون تحصیل، کار و یا اخذ اقامت دائم این کشور نمیتوان از آن استفاده کرد.

مورد بعدی که راجع به ویزای توریستی امریکا وجود دارد اینکه؛ با داشتن این ویزا ، به مدت زمان کمی میتوانید در آمریکا ساکن شوید. این مدت زمان گاها از مدت اعتبار ویزا هم کمتر است. لذا اینکه با این ویزا چه مدت زمانی اجازه اقامت در امریکا را دارید، فقط به افسر کنسولی مربوط است. و در ابتدای ورود شما به این کشور، تعیین میشود.

در این مقاله ، به بررسی انواع ویزاهای توریستی، شرایط اخذ، مدارک و قوانین و هزینه ها و هر آنچه که از این ویزا بهتر است بدانیم میپردازیم.

انواع ویزای توریستی امریکا

به طور کلی ویزاهای آمریکا، بر حسب نوع اقامت، ماهیت سفر، مدت زمان اقامت، به 2 دسته کلی و اصلی تقسیم میشوند:

ویزای غیر مهاجرتی: برای اقامت موقت و کوتاه مدت، صادر میشود.

ویزای مهاجرتی: برای زندگی و اقامت دائم در امریکا، صادر میشود.

با توجه به هدف شما از سفر به آمریکا، ویزاهای توریستی به دو دسته B1 و B2 تقسیم میشود.

ویزای B1 آمریکا

اگر با اهداف اقتصادی، تجاری موقت و یا بازدید تجاری، قصد سفر به آمریکا را دارید، ویزای توریستی B1، مناسب شماست. این ویزا به ویزای تجاری کانادا نیز بسیار شبیه است. این ویزا مناسب افرادی است که با اهداف زیر قصد سفر به آمریکا دارند:

  • انواع فعالیت‌های تجاری و اقتصادی
  • انجام مذاکرات اقتصادی برای عقد قراردادهای تجاری یا امضای تفاهم نامه ها
  • شرکت در نمایشگاه‌ها یا کنفرانس‌ها با اهداف علمی و اقتصادی،تجاری،تحصیلی و حرفه ای…
  • دریافت مشاوره با همکاران تجاری
  • شرکت در سمینارها نمایشگاه ها، همایش‌های حرفه‌ای، علمی، تجاری،صنعتی
  • شرکت در کنفرانس های مرتبط با مقاصد تجاری و علمی در تاریخ های مشخص شده و …

ویزای B2 آمریکا

ویزای توریستی B2، برای افرادی صادر میشود، که به طور موقت قصد حضور در امریکا را دارند. هدفهایی مانند :

  • دیدار خانواده، دوستان و اقوام مقیم امریکا
  • انجام معاینات پزشکی
  • بهره مندی از امکانات درمانی در آمریکا
  • تفریح و گردش و بازدید از جاذبه های توریستی آمریکا
  • شرکت در برنامه های بشر دوستانه
  • مشارکت در رویدادهای اجتماعی

ویزای توریستی سینگل و مولتی آمریکا

همانطور که در بالا اشاره شد، دو نوع اصلی و کلی B1 و B2، ویزاهای قابل صدور توریستی امریکا هستند. هرکدام از این ویزاها با توجه به تعداد دفعات مجاز برای ورود به آمریکا به 2 دسته زیر تقسیم میشوند:

  1. ویزای توریستی سینگل
  2. ویزای توریستی مولتی

بنابراین دسته بندی،ویزاهای توریستی سینگل امریکا دارای مدت اعتبار کمتری هستند(حداکثر شش ماه). متقاضی با داشتن این ویزا، فقط یکبار میتواند وارد کشور آمریکا شود. اما در عوض ویزاهای مولتی دارای اعتبار زیادی است و گاها تا 10 سال نیز اعتبار دارد. در حال حاضر به دلیل قطع ارتباط دیپلماتیک ایران و آمریکا ، ویزاهای صادر شده برای ایرانیان از نوع ویزای توریستی سینگل بوده و تا 6 ماه اعتبار دارد.

شرایط اخذ ویزای توریستی آمریکا

به دلیل کم اعتبار بودن ویزاهای توریستی از نظر زمانی، برای دولت آمریکا بسیار مهم است که شما وفادار به بازگشت به کشور خود باشید. و این موضوع را اثبات کنید که در موعد مقرر شما به کشور خود باز خواهید گشت. از شرایط حائز اهمیت برای دریافت این ویزا به موارد زیر میتوان اشاره کرد:

  1. اثبات وابستگی به کشور خود:

بدین ترتیب که شما با ارائه اسناد ترجمه شده از دارایی ها و املاکی که به نام خود متقاضی است. و یا نشان دادن متعهد بودن به شغل و یا کاری مناسب و معتبر.برای نشان دادن وابستگی به کشور مبدا . میتواند شانس شما را در اخذ ویزای توریستی امریکا افزایش دهد.

  1. اثبات تمکن مالی کافی: 

شما با اسنادی مانند ترجمه حساب بانکی و دارایی های ملکی و مالی … مبنی بر توانایی مالی جهت تامین خود و خانواده همراه در سفر به آمریکا. میتوانید این آیتم را به دولت آمریکا، جهت اخذ ویزا، اثبات کنید. در این مورد حتی با اثبات اینکه شخصی که شما را دعوت کرده قدرت تامین شما و سفرتان را دارد . مقدور است. 

  1. توانایی سفر به کشورهای همسایه ایران برای انجام کارهای سفارت و ویزا:

به دلیل قطع ارتباطات دیپلماتیک ایران و امریکا، در ایران هیچ سفارتی برای آمریکا وجود ندارد. لذا متقاضی جهت ارائه درخواست اخذ ویزا، به یکی از سفارتخانه های آمریکا در کشورهای خارجی همسایه باید رجوع کند. در بخش کنسولی سفارت ، از متقاضی مصاحبه به عمل خواهد آمد. در حین مصاحبه نیز  انگشت نگاری و تصویربرداری دیجیتالی ، از مراحل درخواست ویزا میباشد.

افزایش شانس اخذ ویزای توریستی آمریکا

درباره این موضوع در واقع نمیتوان قطعا فرمولی ارائه کرد. اما میزان شانس اخذ ویزا، ارتباط تنگاتنگی با شرایط شما دارد. با توجه به تجربه حاصله از روال اخذ ویزا :

  • ثبت نام انفرادی، شانس بیشتری نسبت به ثبت نام به همراه خانواده است.
  • حضور یکی از اقوام درجه یک در امریکا و یا دریافت دعوتنامه از سوی اقوام ساکن در آمریکا، در افزایش شانس اخذ ویزا توریستی بسیار موثر است.
  • اثبات وابستگی هرچه بیشتر به میهن خود. از طریق نشان دادن وضعیت مالی و یا شغلی مناسب
  • داشتن تعداد ویزاهای متعدد و سابقه مسافرتی خوب

 هزینه اخذ ویزای توریستی و گردشگری آمریکا

مسئله هزینه برای اخذ ویزای توریستی در ایران کمی پیچیده است. چرا که در ایران سفارت آمریکا وجود ندارد . و ایرانیان برای انجام مراحل اخذ ویزای خود باید به کشورهای همسایه سفر کنند. این هزینه ها شامل اقامت و سفر به کشورهای همسایه و دارای سفارت ایران، مانند ترکیه، ارمنستان، و یا امارات میشود.این هزینه ها متغیر بوده و عدد مشخصی را نمیتوان در نظر داشت.

اما هزینه درخواست ویزا ، 160$ است. این مبلغ بابت کارمزد بررسی پرونده ، توسط دولت آمریکا اخذ میگردد.

در صورت ریجکت و به صورت کلی این هزینه غیر قابل بازگشت است.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای توریستی آمریکا

اسناد و مدارک ویزای توریستی آمریکا به شرح زیر می باشد:

  • پاسپورت و ترجمه شناسنامه
  • تکمیل و تاییدیه فرم DS -160
  • اسناد مالکیت منزل یا زمین
  • یک قطعه عکس جدید، (حداکثر مربوط به شش ماه قبل)
  • مدارک اثبات دریافت حقوق (در صورت اشتغال و یا بازنشستگی) ارائه پرینت حساب و موجودی بانک
  • ارائه اهداف و دلایل سفر (برنامه های تفریحی و کاری) 
  • اثبات اشتغال متقاضی به شغلی خاص با ارائه برنامه های کاری وی
  • نامه اشتغال به تحصیل در دانشگاه های ایران برای اطمینان به بازگشت شخص (افزایش شانس اخذ ویزای)
  • تکمیل فرم  Ds-5535 (فقط در صورت نیاز) 
  • پاسپورت های قدیمی و مدارک سفر های قدیمی(در صورت وجود)

شرایط تمدید

همانطور که میدانیم ، ویزای توریستی آمریکا دارای 3 ماه اعتبار است. میتوان این 3 ماه ، برای 3 ماه دیگر نیز تمدید کرد. اما برای این کار باید دارای دلایل قانع کننده به همراه  اثبات بود. تا موفق به تمدید ویزای توریستی شد.

در صورت درخواست تمدید ویزای توریستی خود، باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • متقاضی در کشور آمریکا حضور  قانونی داشته باشد
  • تمامی آیتمهای ذکر شده که هنگام  اخذ ویزا برای سفارت ارائه شد، همچنان وجود داشته باشد.
  • پاسپورت فرد  دارای اعتبار باشد
  • در مدت حضور خود، جرم و جنایتی مرتکب نشده باشد.
  • فرد مدارک قانع کننده و مستند ارائه کند برای تمدید ویزا

البته این نوع ویزا را میتوان تحت اعمال و انجام شرایطی خاص به ویزای سرمایه گذاری و تحصیلی نیز تبدیل کرد. که البته به مشورت زیاد با وکلای مهاجرتی نیاز دارد.

دلایل ریجکت ویزا

بعد از انجام مراحل تشکیل پرونده ویزای توریستی امریکا. پرونده توسط افسر کنسولی بررسی شده و بعد از انجام بررسی، نتیجه اعلام میشود. در صورت مثبت بودن جواب پرونده ، میتوانید از این دو طریق، ویزا و پاسپورت خود را به یکدیگر الصاق کنید:

  1. شخصا به سفارت امریکا رفته و پاسپورتتان را ارائه دهید.
  2. با وکالت دادن به یک موسسه معتبر مهاجرتی، رساندن پاسپورت به سفارت امریکا را بر عهده آنها گذارید.این کار، پیکاپ پاسپورت نام دارد.

چنانچه افسر کنسولی شمار را واجد شرایط و صلاحیت نداند، درخواست اخذ ویزا رد خواهد شد. به این موضوع اصطلاحا ریجکت ویزای توریستی می‌گویند.

متاسفانه در صورت ریجکتی درخواست ویزای امریکا، نه تنها زمان زیادی را از دست خواهید داد، بلکه هزینه های تشکیل پرونده و درخواست نیز قابل بازگشت نمیباشد.

از دلایل ریجکت ویزای توریستی :

  • نداشتن تمکن مالی کافی و یا ناتوانی در اثبات آن( نقص یا محکم نبودن دلایل و اسناد)
  • نداشتن صداقت در مصاحبه حضوری سفارت یا بیان مطالب حاشیه ای که موجب مشکل می‌شوند
  • باردار بودن شخص متقاضی و یا همسر شخص متقاضی
  • داشتن پرونده باز مهاجرتی همزمان با درخواست ویزای غیر مهاجرتی
  • هر دلیل دیگری که افسر ویزا حس کند، شما ممکن است در آن کشور بمانید و درخواست پناهندگی کنید.

تبدیل ویزای توریستی آمریکا به اقامت دائم

این سوال برای اکثر متقاضیان ویزای توریستی آمریکا، پیش می آید. که با ویزای توریستی امریکا میتوان اقامت دائم این کشور را کسب کرد یا خیر؟ تبدیل ویزای توریستی آمریکا به اقامت دائم چگونه امکان پذیر است؟ برای پاسخ به این سوال جا دارد که یادآوری کنیم؛ که شرط اصلی صدور ویزای توریستی آمریکا،برگشت تضمینی متقاضی بعد از اتمام اعتبار به کشور خود است.

در صورت اینکه مشخص شود هدف از اخذ ویزای توریستی، اقامت دائم در این کشور است. درخواست شما ریجکت خواهد شد. بنابراین افراد داری این ویزا باید بعد از اتمام اعتبار ویزا به کشور مبدا بازگردند. و این امکان برای تبدیل وجود ندارد. 

سخن پایانی مجله مهاجرت

سخن آخر اینکه ، ویزای توریستی آمریکا ویزای غیر مهاجرتی است . و فقط برای اهداف کوتاه مدت صادر میشود،با داشتن این نوع ویزا شما هیچگونه حق کار یا تحصیل را در این کشور ندارید. و یا از طریق تبدیل ویزا و یا انجام تحصیل و کار نمیتون آنرا به اقامت دائم تبدیل کرد. این ویزا به هیچ عنوان قابل تبدیل و تغییر نبوده و از جمله مفاد مهم برای صدور این ویزا، اطمینان از بازگشت به کشور بوده و هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا