ویزای تولد

اخد اقامت از طریق تولد فرزند

اخد اقامت از طریق تولد فرزند یکی از روش‌های رسیدن به اقامت کشوری دیگر است. بنابراین بسیاری از خانواده‌هایی که از نظر مالی در شرایط مطلوبی هستند ترجیح می‌دهند فرزند خود را در کشوری به دنیا بیاورند که فرزندشان اقامت این کشور را هنگام تولد به دست آورد. این روش به این دلیل برای بسیاری از والدین مهم است که فرزند آنها هنگام تولد از مزایای شهروندی و پاسپورت کشور دوم برخوردار خواهد شد.

گرفتن اقامت از طریق تولد فرزند برای همه کشورها فراهم نیست و تنها برخی از کشورها با تولد فرزند اقامت دائم می‌دهند. مواردی مانند اینکه چه کشوری شرایط اقامت داوم از طریق تولد فرزند را فراهم می‌کند، مدارک مورد نیاز برای گرفتن اقامت و شرایط هم کشور در این مقاله به طور کامل توضیح داده خواهند شد.

چه کشورهایی با تولد فرزند اقامت دائم می‌دهند؟

در بین کشورهایی که با تولد فرزند (قانون اصل خاک) اقامت دائم می‌دهند کشورهای آمریکا و کانادا بیشترین درخواست را دارند. کشورهای آرژانتین، مکزیک، برزیل، شیلی، دومینیکا، پاکستان، نیز از چنین قانونی  برخوردارند. در برخی کشورها قانون خون رعایت می‌گردد به این معنا که حداقل یکی از والدین باید دارای حق شهروندی کشور را دارا باشد. قانون خون به دلیل عدم ازیاد افراد غیر بومی و جلوگیری از افزایش زاد و ولد در این کشور در نظر گرفته شده است.

اخذ اقامت دائم از طریق تولد فرزند در کانادا

کانادا از معدود کشورهای پیشرفته‌ای است که در صورت تولد فرزند در خاک این کشور دارای اقامت دائم و حق شهروندی آن خواهد شد. طبق قانون تولد فرزند در کانادا فرزند بعد از رسیدن به سن 18 سالگی با ارسال دعوت نامه و اسپانسر شدن می‌تواند شرایط حضور والدین خود در کانادا را نیز فراهم کند. مدارکی که برای اقامت تولد فرزند در کشور کانادا لازم به ارائه آن است گواهی تولد فرزند، فرم درخواست شهروندی، دو قطعه عکس، پرداخت هزینه‌های اداری می‌باشند.

در صورتی که شما به عنوان والدین کودک اقامت کانادا را نداشته باشید حق استفاده از مزایای شهروندی را نداشته و تنها برای مدت کوتاهی می‌توانید در کانادا حضور داشته باشید. این گفته به این معنا است که با تولد فرزند پدر و مادر از اقامت کانادا برخوردار نخواهند شد. قانون حق خاک شامل فرزندان دیپلمات‌ها که در این کشور به دنیا می‌آیند نمی‌شود و آنها نمی‌توانند از مزایای خق شهروندی و پاسپورت کانادا برخوردار شوند.

بسیاری از کشورهای اروپایی از قانون خون یا ترکیبی از قانون خون و خاک استفاده می‌کنند به این معنا که در صورت به دنیا آمدن فرزند در این کشور در صورتی می‌تواند دارای حق شهروندی شود که یکی از والدین دارای اقامت این کشور باشد. برخی کشورهای اروپایی در گذشته دارای اصل خاک بودند اما به دلیل سوء استفاده از این قانون و مهاجرت زیاد و فرزند آوری مهاجران برای دریافت پاسپورت این کشورها قانون خاک لغو شد.دریافت-اقامت-تولد-فرزند

دریافت اقامت دائم از طریق تولد فرزند در آمریکا

کشور آمریکا نیز با تولد فرزند امکان دریافت اقامت دائم و خق شهروندی آن را به نوزاد اعطا می‌کند. کشور آمریکا علاوه بر اینکه از معتبرترین پاسپورت‌ها برخوردار است. آمریکا نیز مانند کانادا در حال حاضر بیشترین درخواست ویزای تولد فرزند را دارد. در واقع بیشتر کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی پیرو اصل خاک هستند و در صورت به دنیا آمدن فرزند در خاک آنها کودک دارای حق شهروندی و پاسپورت خواهد شد.

آمریکا نیز مانند کانادا حق شهروندی را تنها شامل فرزند دانسته و والدین دارای پاسپورت آمریکایی نخواهند شد. در صورتی که فرزند آنها بعد از رسیدن به سن 21 سالگی قصد گرفتن اقامت برای آنها را داشته باشد به دو صورت می‌توانند اقدام کنند. اگر والدین در هنگام درخواست با ویزای دیگری در آمریکا خضور داشته باشند، تنها باید برای تغییر وضعیت ویزای خود اقدام کنند که به آن (adjustment of status) می‌گویند.

اما اگر در هنگام درخواست در خارج از آمریکا باشند باید از طریق کنسولگری آمریکا در یکی از کشورهای مجاور مانند ترکیه، ارمنستان یا دبی اقدام کنند و برای مصاحبه به یکی از این سفارت‌ها مراجعه نمایند.

کشورهایی که دارای قانون حاک نیستند در صورتی حق شهروندی را به فرزند شما اعطا می‌کنند که دارای شرایطی مورد نظر آنها باشید از جمله اینکه:

  • یکی از والدین آلمانی باشد یا حداقل یکی از والدین حداقل 8 سال در این کشور آلمان اقامت داشته باشد.
  • در صورت به دنیا آمدن کودک در هلند در صورت دارای حق شهروندی می‌شود که پدر قیم باشد.
  • در امارات در صورتی که پدر شهروند امارات باشد فرزند او می‌تواند تابعیت امارات را دریافت کند اما در صورت تابع بودن مادر فرزند او با توجه به شرایطی به تابعیت امارات در خواهد آمد.
  • در کشور سوئد تنها در صورتی که یک یا هر دو والد در سوئد به دنیا آمده باشند، فرزند آنها حق شهروندی سوئد را خواهد داشت.

هزینه‌های دریافت اقامت از طریق تولد فرزند

در هنگام اقدام برای تولد فرزند در کشوری دیگر برای دریافت خق شهروندی برای کودک باید به هزینه‌ها توجه داشته باشید، زیرا به عنوان یک توریست حق استفاده از بیمه و مزایای پزشکی و درمانی را همانند شهروندان آن کشور نخواهید داشت. بنابراین لازم است که قبل از اقدام کلیه هزینه‌های بیمارستان و اقامت و هزینه‌های دریافت اقامت برای کودک را در نظر داشته باشید. هزینه‌ها در هر کشوری بسیار متفاوت است اما هزینه‌های که باید برای سفر لحاظ کنید موارد زیر می‌توانند باشند:

  • هزینه زایمان سزارین یا طبیعی
  • سونوگرافی قبل از زایمان
  • مراقبت های دوران بارداری
  • هزینه‌های اقامت در مدت زایمان
  • هزینه‌های اداری دریافت پاسپورت

هزینه‌های درمانی برای شهروندان و افرادی که اقامت دائم دارند حداقل به نصف این هزینه‌ها می‌رسد و گاهی در هنگام استفاده از بیمارستان‌های دولتی رایگان یا با حداقل هزینه خواهد بود.

اقامت-از-طریق-تولد-فرزند

نکات پایانی دریافت اقامت از طریق تولد فرزند

برخی از افراد تصور می‌کنند که تولد کودکشان در کشوری دیگر برای خود آنها نیز اقامت دائم و خق شهروندی به دنبال خواهد داشت. این تصور اشتباه است و حق شهروندی و پاسپورت تنها متعلق به فرزند خواهد بود. والدین از طریق روش‌های دیگر مانند تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری یا هر روش دیگر باید اقدام به گرفتن اقامت کشور دوم کنند. در صورتی که فرزند آنها در سن 18 سالگی دارای شرایط مالی مناسب برای اسپانسر شدن آنها را داشته باشد می‌تواند با ارسال دعوتنامه شرایط حضور آنها را فراهم کند. بنابراین مهاجرت از طریق فرزند بلافاصله منجر به گرفتن کشور دوم برای والدین نخواهد شد.

در صورت اقدام برای تولد فرزندتان در کشوری دیگر تمام هزینه‌های اقامت و زایمان و گرفتن پاسپورت و کلیه مراحل اداری بر عهده شما خواهد بود و امکان دریافت کمک‌های مالی یا بیمه همانند شهروندان را نخواهید داشت.

به دلیل مجاز نبودن سفرهای طولانی در ماه‌های آخر بارداری و احتمال ویزا ندادن، بهتر است که 4 الی 5 ماه قبل از زایمان برای دریافت ویزا سریعا اقدام شود تا بتوانید قبل از زایمان مدتی در کشور مربوطه حضور داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا