مطالب متفرقه

حق خاک ترکیه چیست + نحوه پرداخت جریمه قانون ترک خاک ترکیه ۲۰۲۲

افرادی که می خواهند مدت بیشتری در کشور ترکیه باقی بمانند، باید حق خاک ترکیه را بپردازند. در هر سال بسیاری از ایرانی هایی به این کشور سفر می کنند و قصد دارند مدت زیادی در شهرهای ترکیه اقامت داشته باشند. بنابراین سوالات زیادی در مورد نحوه پرداخت و مبلغ حق خاک ترکیه وجود دارد. در این مطلب از مجله مهاجرت تمام نکات مهم در مورد این موضوع را بررسی را خواهیم کرد.

حق خاک ترکیه چیست؟

ترکیه یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری و مهاجرت برای ایرانیان است. سفر به این کشور مزایای مختلفی مثل هزینه کم، نزدیکی فرهنگ، مسافت کم و … دارد. یکی از مهمترین مزیت های سفر به ترکیه عدم نیاز به ویزا است. فرایند اخذ ویزا بسیار پردردسر و پرهزینه است.

به همین دلیل دولت ترکیه اخذ ویزا برای ایرانیان در زمان سفر به این کشور را لغو کرده است. با این حال هر مسافری که وارد ترکیه می شود، باید در زمان مقرر از این کشور خارج شود. بنا بر قانون ترک خاک ترکیه، در صورتی که مسافر مدتی بیش از زمان تعیین شده در ترکیه باقی بماند، باید حق خاک این کشور را پرداخت کند.

بیشتر بخوانید: بهترین و کم هزینه ترین راه های مهاجرت به ترکیه

جریمه حق خاک ترکیه برای ایرانی ها
حق خاک ترکیه چیست

قانون حق خاک ترکیه مدت مشخصی برای اقامت مسافران ایرانی در این کشور تعیین کرده است: هر مسافر می تواند نهایتا ۹۰ روز بدون ویزا در کشور ترکیه اقامت داشته باشد.

در صورتی که زمان سفر بیش از ۹۰ روز باشد، باید “جریمه حق خاک ترکیه” پرداخت شود. علاوه بر این برای ورود مجدد به خاک ترکیه باید حداقل سه ماه یا ۹۰ روز از ترک خاک این کشور گذشته باشد. به عبارت دیگر یک فرد ایرانی در هر ۱۸۰ روز نیز می تواند ۹۰ روز را در خاک ترکیه سپری کند. اگر فردی در سال جاری بخواهد زمان بیشتری را در خاک ترکیه سپری کند باید جریمه اضافه ماندن در ترکیه در سال ۲۰۲۲ را بپردازد.

بیشتر بخوانید: خرید ملک در ترکیه

مبلغ حق خاک ترکیه چقدر است؟

بسیاری از افراد به دلایل شغلی یا حتی تفریحی می خواهند مدت زمان بیشتری در این کشور باقی بمانند اما نمی دانند جریمه اضافه ماندن در ترکیه چقدر است؟

این قانون توسط دولت این کشور تدوین می شود و ممکن است سال به سال تغییر کند. جریمه اضافه ماندن در ترکیه ۲۰۲۲ برای افراد بالای ۱۸ سال در ماه اول ۵۰ دلار است. البته اگر حتی یک روز هم بیش از ۳ ماه در ترکیه باقی بمانید، باز هم باید حق خاک ترکیه در سال ۲۰۲۲ را برای یک ماه پرداخت کنید.

متاسفانه این جریمه ماه به ماه افزایش پیدا خواهد کرد. در ماه دوم پرداخت حق خاک در ترکیه ۶۰ دلار هزینه خواهد داشت. هر ماه ۱۰ دلار به این هزینه افزوده می شود.

در ماه دوازدهم هر فرد باید ۱۲۰ دلار بابت حق خاک ترکیه بپردازد. هزینه حق خاک برای ماه دوازدهم دو برابر حق خاک قانونی اقامت برای یک سال است. دولت ترکیه میزان حق خاک را به طور پلکانی افزایش می دهد تا مسافران ایرانی به جای حضور غیرقانونی در این کشور، به دنبال اخذ ویزای قانونی باشند.

جریمه اضافه ماندن در ترکیه برای ایرانیان
جریمه اضافه ماندن در ترکیه در سال 2022

البته این جریمه برای افراد زیر ۱۸ سال کمتر است. حق خاک در این کشور توریستی برای یک فرد کمتر از ۱۸ سال در ماه ۲۵ دلار است و از ماه بعد ۱۰ دلار به این مبلغ اضافه می شود. بنابراین جریمه ماه های بعد تفاوت زیادی ندارد و فقط مبلغ پایه برای افراد زیر ۱۸ سال کمتر است.

دقت داشته باشید ممکن است در زمان پرداخت جریمه، مبلغ نهایی بیش از محاسبات شما شود. دلیل این موضوع هزینه های اداری در کشور ترکیه است. این هزینه ها با توجه به فرایندهای اداری تعیین می شود اما معمولا مبلغ بالایی نیست و تفاوت زیادی در محاسبات شما ایجاد نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در ترکیه

نحوه پرداخت حق خاک ترکیه

بنابر قوانین و دستورالعمل هایی که دولت ترکیه برای نحوه پرداخت جریمه خاک ترکیه در نظر گرفته است، این مبلغ باید به لیر پرداخت شود. گرچه جریمه حق خاک ترکیه به صورت دلاری تعیین می شود اما در نهایت مسافران یا گردشگران باید از لیر برای پرداخت حق خاک استفاده کنند. این بدان معناست که قبل از پرداخت احتمالا هزینه تبدیل دلار به لیر یا تومان به لیر نیز باید پرداخت شود.

پرداخت اینترنتی حق خاک ترکیه
پرداخت حق خاک در ترکیه

اگر برای تمدید اقامت خود با تاخیر ۱۰ روزه اقدام کنید، بعد از درخواست مامور اداره اقامت و در روز مصاحبه راندوو می بایست هزینه اضافه ماندن در کشور ترکیه را بپردازید.

جهت پرداخت حق خاک ترکیه باید به اداره مالیات این کشور مراجعه کرده و مراحل اداری لازم را طی کرده و در نهایت جریمه را به صورت نقدی پرداخت کنید. این مبلغ در مرزهای خروجی (مانند فرودگاه) باید پرداخت شود. البته امکان پرداخت اینترنتی این جریمه نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: ویزای تحصیلی ترکیه

پرداخت اینترنتی حق خاک ترکیه به چه صورت است؟

افراد زیادی ترجیح می دهند حق خاک ترکیه را به صورت اینترنتی پرداخت کنند. بدین منظور باید به سایت پرداخت حق خاک ترکیه مراجعه کنند. اگر قصد پرداخت اینترنتی این مبلغ را دارید باید به آدرس اینترنتی  https://ivd.gib.gov.tr بروید و با توجه به مدت زمان اقامت در کشور ترکیه، جریمه اضافه ماندن را بپردازید.

چالش های جریمه اضافه ماندن در ترکیه

دقت داشته باشید اگر بیش از موعد مقرر در کشور ترکیه بمانید، علاوه بر جریمه حق خاک، جریمه دیپورت نیز به شما تعلق می گیرد. دولت ترکیه از کسانی که بیش از مدت زمان تعیین شده در این کشور باقی بمانند، هم حق خاک و هم جریمه دیپورت دریافت می کند.

علاوه بر جریمه مالی، مدت زمانی هم به عنوان جریمه دیپورت تعیین می شود.  برای مثال هر فرد به خاطر ۳ الی ۶ ماه حضور غیرقانونی در خاک ترکیه شامل ۱ ماه جریمه دیپورت می شود. اگر جریمه حق خاک را پرداخت نکنید، این مدت زمان بیشتر خواهد شد. برای رفع دیپورتی نیز باید صاحب ملکی در این کشور داشته یا دعوت نامه معتبر کاری دریافت کرده باشید.

جریمه اضافه ماندن در ترکیه چقدر است
مبلغ جریمه اضافه ماندن در ترکیه ۲۰۲۲

اگر جریمه خاک را پرداخت نکنید و به صورت غیرقانونی از مرزهای این کشور خارج شوید، دولت ترکیه ممنوعیت هایی برای ورود مجدد شما در نظر می گیرد. معمولا مدت ممنوعیت یک تا پنج سال است. پس از طی شدن مدت زمان ممنوعیت نیز باید جریمه حق خاک پرداخت شود تا اجازه ورود مجدد به خاک این کشور صادر گردد.

بیشتر بخوانید: پناهندگی به ترکیه

سخن پایانی مجله مهاجرت

جریمه حق خاک ترکیه به مسافرانی تعلق می گیرد که بیش از ۹۰ روز در کشور ترکیه باقی بمانند. این جریمه هر ماه به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت. مسافران می توانند با مراجعه به اداره مالیات این کشور یا به صورت اینترنتی مبلغ جریمه اضافه ماندن در ترکیه را بپردازند. عدم پرداخت این جریمه باعث ممنوعیت در خروج یا ورود مجدد به کشور ترکیه خواهد شد.

حق خاک ترکیه چیست؟

هر مسافر نهایتاً تا 90 روز می تواند بدون ویزا در ترکیه بماند اگر می خواهید مدت بیشتری در کشور ترکیه بمانید، باید حق خاک ترکیه را بپردازید.

در صورت رد شدن درخواست اقامت، حق خاک پرداخت شده پس داده می شود؟

خیر. پس داده نمی شود.

برای درخواست مجدد اقامت، حق خاک پرداخت شده قابل استفاده می باشد؟

خیر. مجدداً باید پرداخت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا