مهاجرتویزای تحصیلی

مهاجرت به امریکا با ویزای تحصیلی 2022

امروزه سفر به امریکا و تحصیل در این کشور یکی از رویاهای هر شخصی است که، از این کشور و امکانات آن آگاه است. مهاجرت به امریکا از طریق تحصیل، از روشهای معمول و آسان محسوب میشود. تحصیل در آمریکا از جمله اهدافی میتواند باشد که با محقق شدنش میتواند، زندگی شما را به شدت ارتقا دهد.

مطالب مهم این صفحه hide

تحصیل، یکی از بهترین روش‌های مهاجرت است. ویزای تحصیلی آمریکا علاوه بر بهره مند کردن شما از امکانات رفاهی و آموزشی مختلف، کیفیت بالای زندگی  و … میتواند آینده شغلی شما را نیز تضمین کند. در این مقاله تمام موارد مربوط به تحصیل در آمریکا، اعم از شرایط اخذ بورسیه تحصیلی آمریکا، مدارک و هزینه های تحصیل و انواع ویزای تحصیلی آمریکا و … مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: بهترین روشهای مهاجرت

مهاجرت به امریکا با ویزای تحصیلی

به طور کلی برای ورود به ایالات متحده آمریکا نیاز به ویزا است. ویزاها با عناوین و شرایط  مختلف صادر میشوند و هرکدام ما را در هدف از پیش تعیین شده برای اخذ ویزا ، یاری میکنند. ویزای تحصیلی آمریکا از جمله ویزاهای خوش شرایط و سازنده است. که میتواند زندگی هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد.

بنابراین اگر قصد تحصیل در امریکا را دارید، باید  ویزای دانشجویی و یا دانش آموزی این کشور اخذ نمایید. و با توجه به رشته تحصیلی که انتخاب میکنید، دانشگاه و یا مدرسه مقصد برای تحصیل شماست که تعیین میکند ، این ویزا از چه نوعی باشد.

مهاجرت تحصیلی از بسیاری جهات، از بهترین راه های مهاجرت است . در ادامه مطلب، چرایی این ادعا، بررسی خواهد شد.

انواع ویزای تحصیلی در آمریکا

برای تحصیل در امریکا ، با توجه به رشته و مدرسه یا دانشگاه مربوطه، باید یکی از انواع  ویزاهای زیر انتخاب گردد.

به طور کلی اگر قصد تحصیل در دبیرستان، سمینار، دانشگاه یا کالج، انواع مدارس(غیر انتفاعی،خصوصی،هنرستان) یا حتی مراکز و موسسات آموزشی دارید باید از ویزاهای تایپ F . و برای موسسات غیر آکادمیک شغلی، و دیگر موسسات سازمان یافته غیر آکادمیک(به غیر از برنامه های آموزش زبان) از ویزای نوع M بهره ببرید.

ویزای دانشجویی آمریکا از نوع F-1‌

ویزاهای نوع F از مشهورترین و ویزاهای امریکا هستند. به خصوص ویزای F-1. در بالا با اشاره ی کوتاهی گفتیم، ویزای نوع F-1‌ برای ورود به سمینارها، هنرستانها،دانشگاهها، کالج ها،مدارس ابتدایی خصوصی و … کاربرد دارد.

هنگام درخواست  این نوع ویزا، میتوانید همزمان با پر کردن ویزای نوع F-2‌، همسر و فرزند زیر 21 سال خود را به عنوان همراه به آمریکا ببرید.

ویزای دانشجویی آمریکا از نوع B-2‌ 

اگر قصد گذراندن دوره تحصیلی یا آموزشی کوتاه مدت و یا کمتر 6 ماهه را دارید. ویزای دانشجویی B-2‌ مناسب شماست. البته در این نوع ویزا اجازه ی ورود همراه نخواهد بود.

ویزای دانشجویی آمریکا از نوع M-1 

ویزای M-1 مخصوص افرادی است که قصد تحصیل در رشته های فنی حرفه ای و امثال آن دارند. در این نوع ویزا میتوانید همسر و فرزند زیر 21 سال خود را به عنوان همراه به آمریکا ببرید. البته برای دریافت این ویزا باید درخواست ویزای M-2‌ بدهید.

ویزای دانشجویی آمریکا از نوع J-1  

ویزای دانشجویی آمریکا از نوع J-1، برای متقاضیانی است که قصد تدریس و یا تحقیق در آمریکا را دارند. این ویزا به ویزای مطالعاتی امریکا نیز معروف است. مدت اعتبار این ویزا بسته به میزان زمان طول دوره است. اما به طور معمول ، بعد از 2 سال متقاضی باید به کشور خود بازگردد و برای ورود به آمریکا دوباره درخواست ویزا کند. در این نوع ویزا نیز با درخواست ویزای J-2 میتوانید فرزند زیر 21 و همسر خود را با خود همراه کنید.

مزیت های مهاجرت به امریکا با ویزای تحصیلی

با اینکه طی 4 سال گذشته به خاطر وجود ترامپ و ممنوعیتهای ورود ایرانیان به آمریکا، مشکلاتی در خصوص اخذ این ویزا برای دانشجویان ایرانی وجود داشت. اما همچنان نمیتوان از مزیت های زیاد این نوع ویزا و مهاجرت چشم پوشی کرد. البته در حال حاضر با برکناری ممنوعیتها ایرانیان باز هم شانس اخذ ویزا آمریکا را دارند.

برخی از مزایای تحصیل در امریکا در زیر نام برده شده:

  • برترین کشور دانشگاهی دنیا / بالاترین سطح دانشگاه ها در جهان
  • فرصت های شغلی بسیار زیاد و مناسب
  • بالاترین  تنوع رشته در دانشگاه ها
  • فراهم بودن شرایط جهت اخذ اقامت
  • تنوع بورسیه های تحصیلی (در کلیه مقاطع برای واجدین شرایط) و ارائه کمک هزینه دانشجویی
  • امکان الحاق همراه(همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال بطور همزمان)
  • امکان اقدام برای دوره های کار تحصیل(اجازه کار 20 ساعت در سال اول در دانشگاه ) و سال دوم به بعد در بیرون از دانشگاه جهت تامین هزینه ها
  • نسبتا شهریه ها از کشورهای انگلیسی زبان دیگر مناسبتر است
  • برترین و انعطاف پذیرترین سیستم آموزشی جهان(شما تا سال دوم کارشناسی اجبار به انتخاب رشته خاصی نیستید)
  • آمریکا پایین ترین نرخ بیکاری را دارد و 98% دانشجویان آمریکا بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار میشوند

بیشتر بخوانید: بهترین دانشگاه های آمریکا

مراحل دریافت ویزای تحصیلی آمریکا

برای اقدام جهت اخذ ویزای تحصیلی آمریکا اولین قدم فقط تهیه لیستی از دانشگاه ها و مدارس برای انتخاب. و آمادگی مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش است. لیست خود را با توجه به بودجه و رشته دلخواه خود تنظیم کنید. مدارک را با تاییدیه های لازم از طریق دارالترجمه، ترجمه کنید.

  1. پذیرش: تمامی مدارک مورد نیاز را اعم از مدرک زبان، سوابق تحصیلی و… با ترجمه آماده کنید. البته هر مرکز آموزشی در امریکا ، مدارک منحصر به فردی را جهت پذیرش در نظر دارد. (مدارک معمول مورد نیاز در این مقاله موجود است). برخی از رشته ها نیاز به آزمون ورودی دارند. برخی دانشگاه ها، برای پذیرش دانشجویان بین المللی هزینه 1 ترم را اخذ میکنند.پرداخت این هزینه منجر به دریافت نامه   I-20 و پذیرش دانشجو خواهد بود. دریافت پذیرش معمولا بین 3-1 ماه زمان نیاز دارد.
  2. آمادگی ویزا: به طور معمول روال دریافت ویزا 2 تا چندین ماه طول میکشد. شما پس از اخذ پذیرش از دانشگاههای آمریکا برای تعیین زمان مصاحبه، با مراجعه به سفارتهای امریکا و ارائه مدارک تمکن مالی و حساب بانکی و  نامه پذیرش (۲۰-I)، به ضمیمه مدارک اثبات بازگشت به کشور مبدا، مرحله دوم را انجام داده اید. در روز مقرر شده برای مصاحبه، به کشور سوم رفته و در سفارت مصاحبه شوید.

بعد از انجام مصاحبه 3 حالت پیش رو دارید:

  • گرفتن برگه سفید: ممکن است بعد از انجام مصاحبه پاسخ سفارت منفی باشد.
  • برگه صورتی: این اتفاق نادر به این معناست، که مطمئن باشید در همان روز از اخذ ویزا بهره مند خواهید شد.
  • برگه زرد: به احتمال 70% ویزای تحصیلی را دریافت خواهید کرد. در این صورت با کد ثبت شده روی برگه زرد یا کد DS 160 پروسه FBI CHECK و شرایط پرونده اش را پیگیر شود.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

  1. داشتن نامه پذیرش از طرف دانشگاه.
  2. تکمیل فرم DS-120 و اپلیکیشن ویزای غیر مهاجر
  3. ارائه توصیه نامه/ و انگیزه نامه
  4. .تکمیل فرم های مربوط 
  5. .ارائه مدارک سوابق تحصیلی به همراه ریزنمرات.
  6. .ارائه نامه تمکن مالی برای اثبات توانایی فرد جهت  پوشش هزینه های زندگی و تحصیل
  7. یک قطعه عکس پاسپورتی با استاندارد های تعیین شده
  8. ارائه مدارک معتبر زبان
  9. .پاسپورت معتبر( حداقل 6 ماه اعتبار.)
  10. ارائه نمودن مدارک هویتی 
  11. ارائه گواهی تأیید صلاحیت برای اخذ ویزای غیر مهاجر F-1 و فرم وضعیت دانشجو ( فرم I-20 )

نکته:

  • دارای مشکل سربازی در ارگان خاصی نبوده باشید
  • رشته تحصیلی شما جز رشته های حساس نباشد
  • یک سری مدارک توسط افسر کنسولی درخواست خواهد شد

آزمون های لازم جهت پذیرش در دانشگاه های امریکا

همانطور که گفتیم ، برای ورود به یک سری از دانشگاه ها و مقاطع، نیاز به پاس کردن آزمون هایی است . در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

آزمون LSAT: برای دانشجویان حقوق است و 4 بار در سال برگزار میشود.

آزمون SAT: برای مقطع کارشناسی است، قبل از ورود به این مقطع، میزان سطح علومی مانند ریاضی، خواندن(ریدینگ) و علوم مورد بررسی قرار میگیرد. نمره این ازمون مشخص کننده میزان آمادگی دانشجو برای ورود به دانشگاه است.

آزمون GRE: دانشجویان خواهان مقطع کارشناسی ارشد، یا رشته های مهندسی از این آزمون باید نمره قبولی را دریافت کنند. مهارتهای تفکری و انتقادی، نوشتاری و تحلیلی، استدلال کمی و مهارتهای زبانی در این آزمون مد نظر است.

آزمون GMAT: برای دانشجویان BMA و مدیریت در مقطع ارشد است.

آزمون MCAT: مخصوص دانشجویان پزشکی است و توسط انجمن کالج ها و دانشگاه های پزشکی آمریکا برگزار میشود.

بیشتر بخوانید: چگونه از دانشگاه های امریکا اپلای بگیریم؟

ویزای تحصیل در مدارس آمریکا

تحصیل مدارس در امریکا دارای دوره های مختلفی است و 12 سال به طول می انجامد.مقطع دبستان در سنین 11-6 سال است و بعد از فارغ التحصیلی، دانش آموزان وارد دوره دوم تحصیل میشوند. این مقطع شامل دو دوره متوسطه (سنین 11 الی 14) و دبیرستان (سنین 14 الی 18) میشود. پس از این دوره و دریافت دیپلم 12 ساله میتوانند وارد دانشگاه شوند. مدارس در امریکا دولتی بی هزینه و غیر دولتی شامل هزینه است. دانش آموزان بین المللی باید هزینه تحصیل پرداخت کنند. اما کسانی که اهل آمریکا و یا دارای اقامت آمریکا هستند، میتوانند از تحصیل رایگان بهره ببرند.

بهتر است که دانش آموزان نیز آشنایی لازم به زبان انگلیسی را داشته باشند. اما اخذ ویزای تحصیلی آمریکا بدون مدرک زبان در این دوره های تحصیلی امکان پذیر خواهد بود. حضور والدین در این دوره به صورت موقت امکان پذیر است.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی امریکا در مقطع  لیسانس

تحصیل لیسانس در آمریکا 4 سال است. دانشجویان برای ورود به این مقطع باید آزمون پاس کنند. اخذ نمره مناسب در این آزمون به منزله آمادگی جهت ورود به کارشناسی است. بسته به دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه، ایالت و موقعیت موجودیه دانشگاه، هزینه های تحصیل متفاوت خواهد بود.  با توجه به شرایط دانشگاه و رشته و لایف استایل شما، این مبلغ بین 10 تا 30 هزار دلار خواهد بود.

اخذ بورسیه در این مقطع برای متقاضیان امکان پذیر اما دشوار است. با توجه به میزان زیاد هزینه های دانشگاه و انواع هزینه های جانبی تحصیل در آمریکا، بهتر است، ارزانترین دانشگاه ها و کم هزینه ترین شرایط را بسنجید و سپس جهت اخذ ویزای دانشجویی آمریکا برای تحصیل در مقطع لیسانس اقدام نمایید.

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی آمریکا مقطع کارشناسی 

  • ترجمه رسمی مدارک سوابق تحصیلی (دیپلم یا پیش دانشگاهی با ریز نمرات)
  • مدرک زبان آیلتس (6.5) / تافل (نمره 70)
  • کپی از تمام صفحات پاسپورت
  • رزومه و سوابق شخصی به زبان انگلیسی
  • ارسال پروفایل کاری برای رشته های طراحی ، گرافیک و …

ویزای تحصیل در مقطع  فوق لیسانس امریکا 

برای مقطع کارشناسی ارشد در امریکا، ارائه مدارک معتبر لیسانس با ریز نمرات (ترجمه رسمی شده) نیاز است. این مقطع 2 سال به طول می انجامد. اما برخی رشته ها مانند روزنامه نگاری 1 سال زمان میبرد.

برای تحصیل فوق لیسانس در برخی رشته ها (فنی-مهندسی و مدیریت کسب و کار) نیاز به پاس کردن آزمون های GRE‌ یا GMAT‌ است. 

دانشجویا این مقطع پس از اتمام تحصیل، ملزم به ارائه پایان نامه هستند. و اخذ بورسیه تحصیلی در این مقطع امکان پذیر میباشد.

مدارک ویزای تحصیلی آمریکا برای مقطع کارشناسی ارشد

  • ترجمه رسمی مدرک لیسانس(با ریز نمرات)
  • کپی مدارک تافل (نمره 90) / آیلتس 7.5
  • کپی از تمام صفحات پاسپورت
  • تاییده مقالات به زبان انگلیسی
  • ترجمه از صفحه آخر پایان نامه
  • رزومه به زبان انگلیسی
  • حداقل ۳ توصیه از اساتید
  • انگیزه نامه تحصیلی

ویزای تحصیلی امریکا  در مقطع دکتری

طبیعتا برای اخذ پذیرش و تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا، به مدرک معتبر لیسانس و ریزنمرات با ترجمه رسمی نیاز است. زمان تحصیل این دوره 5-4 سال طول میکشد. و متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا باید قبل از اقدام با سوپروایزر یا استاد راهنما مشورت کنند. در 2 سال ابتدای این دوره، دانشجو باید در کلاسهای تدریس و سمینارها شرکت کند و واحدهای درسی خود را پاس کند. 3-2 سال نهایی این دوره به بازنگری و ارائه تز دکترای شخص خواهد گذشت. 

متقاضیان اخذ ویزای دانشجویی آمریکا در مقطع دکتری باید دارای رزومه ای بسیار قوی از مقالات ارائه شده در مجلات معتبر علمی، سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی و دیگر جوایز و آثار علمی معتبر باشند.

مدارک پذیرش تحصیل آمریکا برای مقطع دکترا:

  • ترجمه رسمی از کلیه مدارک دانشگاهی لیسانس و فوق لیسانس به همراه ریز نمرات
  • کپی از مدارک تافل نمره ۷۰
  • حداقل ۴ توصیه نامه تحصیلی از اساتید
  • پروپوزال تحقیقاتی در مورد رشته مورد نظر
  • ترجمه رسمی از صفحات آخر پایان نامه لیسانس و فوق با ذکر نمره
  • رزومه و سوابق کاری
  • تاییدیه مقالات علمی منتشر شده
  • کپی از تمام  صفحات پاسپورت
  • انگیزه نامه تحصیلی

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی آمریکا( شرایط تحصیل رایگان)

دولت آمریکا برای دانشجویان خارجی و یا بومی ، سالانه بورسیه های تحصیلی ارائه میکند. اگر شما هم به دنبال تحصیل در آمریکا هستید و مقرون به صرفه بودن هزینه ها از اهمیت ها است، امکان اخذ بورسیه هایی که یا کامل یا جزئی ، هزینه های دانشجویی و شهریه و زندگی را پوشش میدهد. برای شما فراهم است.

به طور کلی، هیچ قاعده کلی مبنی بر واجد شرایط بودن اخذ بورسیه وجود ندارد. دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا به نوع بورسیه،موسسه اعطا کننده، وجود شرایط خاص و شایستگی های دانشجو بستگی دارد.در زیر به برخی شرایط لازم جهت اخذ بورسیه اشاره کردیم:

  • نمره بالای تافل و آیلتس (TOEFL / IELTS) حائز اهمیت است.
  • معدل خیلی بالای مدارک تحصیلی قبلی فرد
  • قبولی در یکی از آزمون های ACT،  GRE و SAT
  • دارا بودن استعداد و مهارت فردی(ارائه شایستگی فردی جهت اخذ بورسیه تحصیلی آمریکا)
  • داشتن نیاز مالی

اخذ اقامت و تابعیت امریکا از طریق ویزای تحصیلی

در واقع ویزای تحصیلی امریکا جزو ویزاهای کم ریسک است. این ویزا میتواند زمینه ساز اخذ گرین کارت و یا اقامت دائم آمریکا باشد. شما با ورود به آمریکا توسط ویزای تحصیلی، و پس از اتمام دوره تحصیل خود میتوانید ، به مدت 2 ماه، به جست و جوی کار در این کشور بپردازید. پس از پیدا کردن شغل، میتوانید ویزای خود را از ویزای تحصیلی به ویزای کاری تبدیل نمایید. این کار با مراجعه به اداره مهاجرت آمریکا امکان پذیر است. برای تسریع در امور، بهتر است که از قبل از فارغ التحصیلی به دنبال یافتن شغل و کارفرمای مناسب باشید. 

بیشتر بخوانید: بهترین شغل برای مهاجرت به آمریکا

ضروری است بدانید که اشخاصی که با ویزای تحصیلی F1، وارد امریکا شده اند، به مدت 1 سال پس از فارغ التحصیلی، زمان یافتن شغل را دارند. و در صورت یافتن شغل مورد نظر، و مراجعه به اداره کار آمریکا، میتوانید اقامت خود را به اقامت کاری تبدیل کنید.

پس از گذشتن چند سال از شاغل بودن شما و پرداخت مالیات به این کشور، با مراجعه به اداره مهاجرت میتوانید، درخواست اقامت دائم امریکا را ارائه دهید. بدین ترتیب، پس از گذشت 5 سال(در صورت ازدواج با سیتیزن آمریکا پس از 3 سال)، از دریافت گرین کارت یا اقامت دائم، میتوانید موفق به اخذ پاسپورت آمریکا شوید.

شرایط بعد از فارغ التحصیلی و موقعیت شغلی

جدا از اینکه کشور آمریکا نظام آموزشی فوق العاده قوی دارد و از جایگاه علمی و امکاناتی بالایی برخوردار است. این کشور برای فارغ التحصیل شدن دانشجویان هم برنامه ای پیش رو گذاشته است. چرا که امریکا از دانشجویان و نیروهای جوان در امور بهره میگیرد. و قصد دارد با این کار حس مفید بودن را در جامعه به محصلان القا کند.

دانشجویانی که فارغ التحصیل شدند، تا 1 سال فرصت دارند. که شغل مرتبط با رشته خود را بیابند. در غیر این صورت با اتمام تحصیل و گذشتن اعتبار ویزا باید خاک این کشور را ترک کنند.

میزان درآمد ناخالص این کشور بسیار بالاست. و با در نظر گرفتن صنایع گوناگون و شرایط کاری و نرخ بسیار کم بیکاری در این کشور ، این فرصت برای دانشجویان فراهم است. و طبق آمار 98% دانشجویان پس از تحصیل موفق به یافتن شغل در این کشور شده اند.

هزینه های تحصیل و زندگی در آمریکا

 مطمئنا یکی از مهمترین دغدغه های اخذ ویزای دانشجویی، هزینه های جاری و جانبی آن است. به طور معمول و میانگین، هزینه های تقریبی یک دانشجو در آمریکا،12-10 هزار دلار سالانه و 1000-700 دلار ماهیانه است. این هزینه ها با در نظر گرفتن محل سکونت، هزینه کتب، پوشاک، غذا و تفریح و مسافرت است. این هزینه ها بسته به مدیریت و لایف استایل شما متغیر است.

در پایین به لیستی از هزینه های احتمالی اشاره کردیم:

  • لوازم مورد نیاز تحصیل و کتابهای درسی 1000-500 $(سالانه)
  • پانسیون و خوابگاه 7500-5000$(سالانه)
  • مسافرت در داخل آمریکا 700-300$(سالانه)
  • اجاره خانه مسکونی 600-300$(ماهانه) بسته به موقعیت محل تحصیل
  • غذا و خوراک 2500 حدودا در سال
  • پوشاک حدودا 500$ سالانه و برای مناطق سردسیر آمریکا
  • هزینه های جانبی و شخصی حدود 2500$(سالانه)

سخن پایانی مجله مهاجرت

مهاجرت با اخذ ویزای تحصیلی به آمریکا، در این مقاله به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفت. با اینکه اخذ ویزای تحصیلی آمریکا جزو مسیرهای کم ریسک و با شرایط مناسب است. اما درباره این موضوع نکات فراوانی وجود دارد که آگاهی از آنها حائز اهمیت است.

اخذ این ویزا نه تنها به شرایط و قوانین حاکم بر ایالات متحده. بلکه به شرایط و موقعیت متقاضی نیز بسیار وابستگی دارد. لذا در این باره حتما با یک وکیل مهاجرتی مطمئن و معتبر در مشورت باشید و با مطالعه از منابع معتبر،انتخاب هرچه صحیح تری را برای خود رقم بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا