مهاجرتویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی ترکیه 2023، شرایط اخذ اقامت تحصیلی ترکیه

پیشرفت علمی در این عصر از جهان یکی از مهمترین عوامل حائز اهمیت است. همینطور با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده، به خصوص در ایران، تحصیل در مراکز سطح بالا با هزینه کم، برای دانشجویان موفقیت و پیشرفت حساب میشود. دانشجویان با مهاجرت تحصیلی به ترکیه، امکان اخذ ویزای تحصیلی و اقامت بلند مدت در این کشور را دارند.

برای تحصیل در یک کشور کم هزینه بهترین کار، جستجو در کشورهای اروپاییست. ترکیه با اینکه رسما جزو کشورهای اتحادیه اروپا نشده، اما دارای دو بخش آسیایی و اروپایی است که گزینه ای مناسب از چندین جهت برای تحصیل ایرانیان است. یکی از روش های مهاجرت به ترکیه، اخذ اقامت تحصیلی است. در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در ترکیه، بورسیه تحصیلی ترکیه، مراحل، مدارک و … خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: آزمون sat ترکیه 2023

شرایط و مدارک تحصیل در ترکیه 

امروزه ترکیه در همه جوانب پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. ترکیه با سرلوحه قرار دادن سیستم های آموزشی امریکایی و کانادایی در مراکز آموزشی خود. و جذب دانشجو با آزمونهای  معتبر SAT و GRE تبدیل به قطب جذاب آموزشی برای تمام دانشجویان گشته است. به خصوص دانشجویان ایرانی به دلایل تشابه فرهنگی و مسافت کم و عدم نیاز به ویزا برای ورود و … استقبال زیادی از تحصیل در ترکیه داشته اند.

ایرانیان از لحظه ورود به ترکیه دارای 3 ماه اجازه اقامت و بازدید هستند. اما با توجه قوانین ترکیه؛ برای اقامت بیشتر باید کارت اقامت(یکساله) این کشور را اخذ نمود.پس تمام متقاضیان ایرانی بدون داشتن مانعی برای ویزای تحصیلی، میتوانند در هر مقطعی که میخواهند به تحصیل در ترکیه بپردازند.

تنها موضوعی که باید به آن جهت تحصیل در ترکیه بپردازید،کسب اطلاعات از سیستم آموزشی ترکیه است. دوران تحصیلی در این کشور از ماههای سپتامبر یا اوایل ماه اکتبر شروع، و تا ماه مه و یا ژوئن ادامه دارد.

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه

اولین قدم برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه، نیاز به یک دعوت نامه و یا نامه پذیرش از یک مرکز آموزشی است.پذیرش شما از یک مرکز آموزشی در تسهیل و تسریع اخذ ویزا در هنگام درخواست، بسیار کمک کننده است. در این مرحله شما با ارسال درخواست تمامی مدارک و اسناد مورد نیاز، جهت بررسی ماموران مهاجرتی و اعلام موافقت با ویزا،موفق به ورود برای تحصیل در ترکیه خواهید شد.

بیشتر بخوانیددنکلیک یا معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی در ترکیه

شما 90 روز به طور اتوماتیک برای اقامت در ترکیه فرصت دارید. اما متقاضیان تحصیل در این مدت الزامیست که مراحل اخذ اقامت و ویزای تحصیلی خود را طی کنند.

جهت درخواست ویزای دانشجویی ترکیه، ارائه مدارک زیر به اداره مهاجرت ترکیهGӧc idaresi لازم است:

  • گذرنامه ای با ۶ ماه اعتبار + ۴ قطعه عکس پاسپورتی (رنگی)
  • اسناد و مدارک تحصیلی دوران پیشین به همراه تمامی ریزنمرات
  • ارائه نامه تاییدیه دانشجو(نامه پذیرش) که از سوی مراکز آموزشی صادر گردیده است
  • ارائه برنامه تحصیلی دانشجویان به منظور نمایش هدف و انگیزه مهاجرت تحصیلی به ترکیه
  • اسناد مالی و بانکی برای اثبات توانایی مالی
  • داشتن بیمه‌ای تحت عنوان بیمه نامه دانشجویی
  • ارائه بلیت‌های رفت و برگشت
  • تکمیل فرم‌های شخصی و خانوادگی جهت درخواست ویزا
  • تاییدیه پرداخت هزینه های ویزا
  • بیمه سلامت
  • گواهی عدم سوءسابقه
  • گواهی معاینه پزشکی
  • رسید پرداخت هزینه اداری

تحصیل در مدارس ترکیه

دولت ترکیه نظارت و کنترل سیستم آموزش را در دست دارد. تحصیل در مدارس دولتی ترکیه رایگان است. دوران تحصیل در مدارس از سپتامبر تا اوایل ژوئن است و در این بین تعطیلات دو هفته ای در زمستان (در ماه فوریه) دارند.مراحل و مقاطع تحصیل در این دوره به شرح زیر است:

دوران آموزشی قبل از مدرسه(پیش دبستانی)

در این دوران که به صورت اختیاری است. 2 سال قبل از شروع سن مدرسه در کودکان (6سالگی) به عنوان مهد کودک، کودک مورد آموزش قرار میگیرد.

دوران آموزش ابتدایی

این دوران اجباری و رایگان است. و به صورت 5 سال ابتدایی + 3 سال متوسطه، جمعا 8 سال به طول می انجامد.

دوران آموزشی متوسطه

این دوران همان دوران 4 ساله دبیرستان است. که در سنین 18-15 برقرار است. البته بعضی از مراکز با 1 سال تدریس زبان به این دوران 1 سال اضافه میکنند. دبیرستانهای دولتی نیز رایگان هستند.

البته در این راستا و برای پاس کردن این مقطع تحصیلی مدارس بین المللی و هزینه دار هم هست مانند مدرسه بین المللی استانبول، مدرسه بین المللی MIF  در ازمیر

بیشتر بخوانید: سیستم آموزشی و مدارس دولتی و خصوصی ترکیه

تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه

تحصیل در مقاطع دانشگاهی ترکیه، موضوعیست که متقاضیان بسیاری دارد.مدرک لیسانس نیاز به 4 سال تحصیل دارد. اخذ پذیرش برای این مقطع بستگی به معدل و نمرات دانش آموزان در مقطع دبیرستان و نمرات امتحانات ورودی(توسط دانشگاهها)  دارد.

مدرک دیپلم 12 ساله برای ورود به مقطع کارشناسی و دانشگاه بسیار حائز است. تحصیل در این دوران به زبان ترکی خواهد بود. و البته برای کسانی که تسلط بر ترکی ندارند، کلاسهای زبان برگزار خواهد شد.

هزینه تحصیل در لیسانس دانشگاههای دولتی و برای کسانی که اقامت ترکیه را دارند 300-100$ خواهد بود. اما این هزینه در دانشگاه های غیر دولتی 25000-8000 دلار خواهد بود. البته هزینه ها در هر رشته و هر دانشگاه متغیر و متفاوت خواهد بود. در مقطع لیسانس و کارشناسی دانشجویان تقریبا 10 ساعت در هفته اجازه کار دانشجویی دارند.از دیگر شرایط این مقطع نمره آیلتس 6.5-5 میباشد.

از رشته های محبوب در مقطع کارشناسی نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجارت و مدیریت / بانکداری
  • مهندسی
  • فناوری اطلاعات
  • روابط بین المللی / تجارت بین المللی
  • گردشگری و توریسم

لازم به ذکر است که برای اخذ پذیرش از برخی دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی، باید آزمون ورودی پاس نمایید. بنابراین اگر نام آزمون یوس YOS ترکیه برای این مقطع به گوشتان رسید بدان معناست که برای ورود به دانشگاه انتخابیتان برای لیسانس باید در این آزمون به حد نصاب نمره برسید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ترکیه

دوران کارشناسی ارشد در ترکیه 2 سال طول میکشد.البته با توجه به دانشگاه و رشته انتخابی این دوران میتواند متغیر باشد. اکثرا شرایط پذیرش در این دوران مشابه است. و ایجاد تفاوت برای پذیرش به دلیل تفاوت دانشگاه و رشته امکان وقوع دارد.

بهتر است برای هر دانشگاه و رشته انتخابی در ترکیه، از طریق سایت دانشگاه، شرایط پذیرش را بررسی نمایید. اغلب برای پذیرش دوره های ارشد، نیاز به نمره آیلتس 6.5-6 ، مدارک خواسته شده و انجام مصاحبه شخصی است.(امتحان ورودی با توجه به رشته مورد نظر خواهد بود).

هزینه های این دوران با توجه به ترکی یا انگلیسی بودن زبان تدریس متغیر است. هزینه تحصیل برای اتباع خارجی در ارشد 1000-500 $ و برای دانشگاه ها با زبان انگلیسی 3000-1000 $ است.

دانشجویان در هفته 20 ساعت، اجازه کار دارند. و طبیعتا افرادی که به زبان ترکی مسلط هستند راحت تر امکان کاریابی دارند.

از رشته های محبوب مقطع کارشناسی ارشد میتوان موارد زیر را نام برد:

  • مدیریت کسب و کار
  • حقوق
  • روابط بین المللی
  • اقتصاد سیاسی بین المللی
  • مطالعات فرهنگی
  • مدیریت مهندسی
  • مهندسی صنایع
  • فناوری اطلاعات
  • حسابداری
  • زیست شناسی و ژنتیک مولکولی

تحصیل در مقطع دکترا در ترکیه

بسیاری از مراکز آموزشی و دانشگاه ها در ترکیه ، مقطع دکترا را ارائه میدهند. در این دوران علاوه بر پاس کردن دروس اجباری میتوانید تحت حمایت دانشگاه، تحقیقات مستقلی نیز انجام دهید. این دوران معمولا 4 سال طول میکشد. و با توجه به رشته و دانشگاه مورد نظر،شرایط اخذ پذیرش،طول دوره تحصیل میتواند متفاوت باشد. به طور کلی نمره زبان 7.5-6 یکی از شرایط مشترک جهت پذیرش در این مقطع است. 

تحصیل در این مقطع در ترکیه،از مراحل و ارزیابی های بسیار نظام مند و مشخصی تبعیت میکند. که در زیر به اشاره ای کوتاه به آنها میپردازیم:

نظارت

در مقطع دکتری یکی از واجبات اخذ مدرک ارائه پایان نامه میباشد. نظارت به چگونگی پیشرفت مراحل آن به عهده کمیته های نظارت است. که  یکی از اعضای کمیته مستقیما بر پایان نامه سرپرستی میکند.

امتحان مهارت

متقاضی در طول دوره و یا قدمهای اولیه با شرکت در آزمون، ارزیابی خواهد شد.پروپوزال یا پایان نامه دانشجویان، با ارزیابی شفاهی و یا کتبی، بررسی میشود. در این دوران کمیته داوران تشکیل شده و امتحان های مختلفی توسط کمیته برای ارزیابی برگزار خواهد شد.

امتحان پیگیری

کمیته پیگیری، تحقیقات دانشجویان را مرتبا هر 6 ماه بررسی خواهد کرد. این امر باعث ارزیابی منظم پیشرفت دانشجویان و سطح کیفیت تحصیل آنها میشود.

دفاع از پایان نامه

بعد از ختم تحقیقات دانشجویان، هیئت داوران پایان نامه ها را ارزیابی کرده و دانشجو موظف به دفاع از پایان نامه خود خواهد بود.

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی در ترکیه

برای جلوگیری از اتلاف هزینه و وقت، بهتر است دانشگاه مورد نظر را اعتبار سنجی نمایید. و از کیفیت و شرایط دانشگاههای ترکیه اطلاع کسب کنید. استعلام از اعتبار دانشگاه های ترکیه از طریق شورای آموزش عالی ترکیه (YӧK) انجام میگیرد.

مرحله بعد شرکت در آزمونهای پذیرش دانشجویان بین المللی (YӧS) است. طبق قانون، تمام کسانی که دوره دبیرستان و هنرستان را گذرانده اند میتوانند در این آزمون شرکت کنند.

سازمان گزینش دانشجو در ترکیه ӧsym، برگزار کننده این آزمونهاست.آزمون YӧS هر سال در ماه آوریل برگزار میشود

مرحله بعد،تکمیل و ارائه فرم درخواست و مدارکی مانند:

  • مدرکهای هویتی
  • پاسپورت معتبر
  • گواهی قبولی در آزمون YӧS
  • مدارک دیپلم و ریزنمرات
  • مدرک زبان انگلیسی یا ترکی TӧMER  

بیشتر بخوانید: بهترین دانشگاه های ترکیه 2023

اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه 

بای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه. مانند هر کشور دیگری، نیاز به داشتن سوابق درخشان و رزومه قوی است. داشتن شرایطی مانند:

  • داشتن نمرات بالا
  • معدل خیلی خوب
  • داشتن مدرک زبان آیلتس  حدود نمره 7
  • داشتن پروپوزال قوی
  • دارا بودن مقالات ISI
  • مدرک تحصیلی از دانشگاه های معتبر
  • تایید ممتاز بودن دانشجو توسط استاد راهنما


اغلب برخی از بورسیه ها تمام هزینه های تحصیل دانشجو در ترکیه را پوشش دهند. برخی ممکن است بخشی از هزینه های تحصیلی را حمایت کنند. بورسیه در مقطع دکترا بهتر عرضه میشود. در برخی موارد در شرایط خاصی به مقاطع ارشد نیز تعلق میگیرد.

بیشتر بخوانید: بورسیه تحصیلی ترکیه 2023

شرایط ویزای همراه ترکیه با ویزای تحصیلی

دانشجویانی که به واسطه ویزای تحصیلی در ترکیه اقامت دارند. میتوانند خانواده خود را نیز همراه داشته باشند. با این شرایط که ، همراهان با ویزای توریستی 3 ماهه، با شخص اصلی به ترکیه ورود کنند. و پس از آن درخواست اقامت بلند مدت دهند.

مدت اقامت همراهان به مدت تحصیل دانشجو بستگی دارد. اما عموما مدت این ویزا و اقامت برای همراهان، 2 ساله خواهد بود. همراه همیشه و در قانون بین الملل شامل همسر و فرزند زیر 18 سال است.

اخذ اقامت و تابعیت با ویزای تحصیلی ترکیه

دانشجویان بعد از اتمام تحصیلشان در ترکیه به مدت 6 ماه فرصت دارند تا شغل مناسب خود را پیدا کنند. البته با توجه به نرخ بالای بیکاری در ترکیه و الزامی بودن تسلط به زبان ترکی جهت اخذ کار، این موضوع آنچنان آسان نخواهد بود. بنابراین همانطور که گفته شد بهتر است به ترکیه به عنوان سکوی پرتاب نگاه شود. و یا از ابتدا برای یک کشور اروپایی اقدام کنید.

دانشجویانی که بعد از فارغ التحصیلی در ترکیه اقدام به کار یا سرمایه گذاری میکنند. و در صورت موافقت با ویزای کار آنها،دارای ویزای کاری 1 ساله ترکیه خواهند شد. چنانچه قصد تمدید این ویزا را داشته و در صورت موافقت با تمدید، ویزای 3 ساله کاری اعطا خواهد شد. بعد از تمدید مجدد این 3 سال ویزای 6 ساله کاری اعطا می شود.

بر اساس قانون در ترکیه، اگر شخصی 8 سال در این کشور اقامت کرده و دراری 6 سال سابقه کار باشد.امکان اخذ اقامت دائم را خواهد داشت.

هزینه های تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه به هر حال شامل هزینه هایی برای دانشجو خواهد بود. این هزینه ها بسته به نیاز و رشته و نوع دانشگاه و حتی لایف استایل و محل زندگی  دانشجو متغیر خواهد بود. دانشجوی خارجی در ترکیه به ماهیانه تقریبا 400$ نیاز دارد. این هزینه ها شامل خوراک و پوشاک و تفریح و هزینه های کتاب و … است. با این حال تحصیل در ترکیه از کم هزینه ترین کشورها محسوب میشود.

برخی از این هزینه ها به صورت تقریبی به شرح زیر میباشد:

  • دانشگاه های دولتی $200 تا 900$ سالیانه
  • دانشگاه های خصوصی $20000 به بالا سالیانه
  • تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی ترکیه$240 تا 750$ سالیانه
  • تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی ترکیه  $600 تا 1500$ سالیانه
  • 227.86 دلار اجاره آپارتمان (1 خوابه) مرکز شهر
  • 145.47 دلار اجاره آپارتمان (1 خوابه) خارج مرکز شهر
  •  394.19 دلار اجاره آپارتمان (3 خوابه) مرکز شهر
  • 4.22 دلار 1 وعده غذا در رستوران ارزان قیمت
  •  3.38 دلار 1 عدد ساندویچ مک دونالد
  •  0.74 دلار 1 لیتر شیر
  •  0.42 دلار 500 گرم نان سفید محلی

بیشتر بخوانید: هزینه تحصیل در ترکیه 2023

سخن پایانی مجله مهاجرت

با توجه به مطالب بالا نتیجه می گیریم کشور ترکیه یکی از مقاصد پرطرفدار و محبوب در بین دانشجویان بین المللی بوده و ویزای تحصیلی یکی از روشهای مهاجرت به ترکیه می باشد. این کشور از بهترین دانشگاه های جهان برخودار بوده که در رنکینگ جهانی، رتبه های بالایی را به خود اختصاص داده اند. لازم به ذکر است جهت تحصیل در ترکیه میتوانید بورسیه تحصیلی دریافت نمایید تا بخشی از هزینه های تحصیل شما عزیزان تامین گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا