مهاجرتویزای تحصیلی

آزمون ورودی دانشگاه یوس YOS ترکیه چیست؟| نحوه ثبت نام، هزینه و نمونه سئوالات امتحان

در این مقاله به بررسی کامل آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه، یعنی آزمون یوس YOS خواهیم پرداخت.  دانشگاه های دولتی ترکیه، جزو دانشگاه های معتبر دنیا محسوب میشوند. سالانه افراد خارجی زیادی متقاضی تحصیل در دانشگاه های ترکیه هستند. بنا به این دلیل، ترکیه  برای پذیرش دانشجویان بین المللی، آزمونی برای سنجش در نظر گرفته است که در واقع نمره این آزمون، معیاری برای پذیرش دانشجویان، از کشورهای دیگر است. این آزمون یوس YOS نام دارد که در واقع مخفف Yabanci Uyruklu Öğrenci Sinavi (به معنای آزمون دانشجویان اتباع خارجی) است.

بیشتر بخوانید: نحوه ثبت نام در بورسیه ترکیه

تا سال 2010 اين آزمون مانند کنکور، سراسری برگزار می گردد. اما امروزه اکثر دانشگاه ها، آن را به صورت جداگانه برگزار می نمایند. این روند از آن سال تا به الان یعنی سال 2021 ادامه داشته است. و دانش آموزان خارجی دارای دیپلم و پیش دانشگاهی می توانند با شرکت در این آزمون از تحصیل در رشته های  دندانپزشکی، مهندسی، پزشکی، حقوق، داروسازی، هنرهای زیبا وغیره، بهره مند گردند. کسانی که نمره بالایی در این آزمون به دست می آورند،  می توانند برای بورسیه دانشگاه هم درخواست بدهند.

بیشتر بخوانید: مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه با تحصیل

آزمون یوس YOS ترکیه چیست؟

برای ما ایرانیان، به محض برخورد با کلمه آزمون ورودی دانشگاه، نام کنکور سریعا تداعی می گردد. آزمون یوس ترکیه YOS نیز، آزمونی است برای ورود دانشجویان خارجی، که نمره آن معیار سنجش و انتخاب برای اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی ترکیه است.

لیست جدید دانشگاه های دولتی مورد قبول وزارت بهداشت در ترکیه

این آزمون مخصوص دانشجویان بین المللی شده و همانطور که گفته شد مخفف Yabanci Uyruklu Öğrenci Sinavi است. این آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه، دارای 2 سال اعتبار میباشد. و همانطور که گفته شد در حال حاضر، هر دانشگاه آن را اختصاصی و جداگانه برگزار مینماید. اما نکته مهم اینجاست که شما از هر دانشگاهی که نمره قبولی یوس را دریافت نمایید، سایر دانشگاه ها نیز، برای پذیرش مدرک قبولی شما را قبول میکند.

زبان آزمون یوس

درست است که این آزمون برای اتباع خارجی ترتیب داده شده، اما برای سنجش سطح زبان ترکی داوطلبین که قصد تحصیل به زبان ترکی در دانشگاه ها را دارند، این آزمون به زبان ترکی برگزار میگردد.

البته این امکان وجود دارد که با توجه به درخواست داوطلب به غیر از زبان ترکی، به زبان  انگلیسی و یا  سایر زبان ها (با توجه به انتخاب و درخواست داوطلب) نیز برگزار گردد.

جالب اینکه برخی دانشگاه ها مانند دانشگاه آتاتورک، برای دانشجویان، دفترچه زبان فارسی برای آزمون ترتیب دیده اند. در نهایت اینکه به دلیل تمرکز بر روی ریاضی و تست هوش سوالات که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد؛ نیازی به تسلط زیاد بر زبان ها وجود ندارد. تسلط در حد گرفتن مفهوم برای آزمون یوس ترکیه کافیست.

محل برگزاری آزمون

تمام دانشگاه های دولتی ترکیه، محل برگزاری آزمون یوس مخصوص به خود است. البته برای دسترسی بهتر داوطلبین، به غیر از شهرهای خود دانشگاه ها، دیگر کلانشهرهای ترکیه و حتی سایر کشورها را هم محل برگزاری این آزمون در نظر گرفته اند.

خبر جالب و خوب اینکه، اخیرا برخی دانشگاه ها در ایران نیز آزمون های یوس ترکیه خود را برگزار می نمایند. مثلا شهرهایی مثل تبریز و تهران و ارومیه، از حوزه های برگزاری آزمون یوس ترکیه در ایران هستند.

زمان شرکت در آزمون یوس

با توجه به مستقل برگزار شدن آزمون های یوس در دانشگاه ها، زمان ثبت نام و برگزاری آزمونها نیز تاریخ های مختص خود دانشگاه است. اما به طور کلی، اکثر دانشگاه های دولتی ترکیه، از اواخر اواخر فروردین تا اواخر ماه اردیبهشت، این آزمون را برگزار می نمایند.

بیشتر بخوانید: بهترین دانشگاه های ترکیه

شرایط ثبت نام آزمون یوس

برای شرکت در امتحان YOS، شرایط خاص آنچنانی نیاز نیست. در واقع برای شرکت در این آزمون فقط نیاز است که مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی را گذرانده باشید و دارای مدرک دیپلم باشید. البته با تغییر در سیستم آموزشی ایران، داشتن مدرک  پیش دانشگاهی یا کلاس دوازدهم الزامی است.

نکته قابل توجه در این باره اینست که، آزمون یوس برای اتباع خارجی و غیر ترکی، یا افرادی که دبیرستان خود را خارج از ترکیه تحصیل کرده اند(حتی اگر تابع ترکیه باشند) است.

آزمون یوس ترکیه

هزینه آزمون یوس ترکیه

آماده کردن مدارک و پرداخت کردن هزینه ها برای ارائه، جهت ثبت نام امتحان یوس ترکیه، بسیار در پیشروی این موضوع کمک کننده است. با اینکه هزینه بسته به دانشگاه است، اما به طور کلی بر اساس آخرین آمار در سال 2021، هزینه آزمون یوس 400-300 لیر ترکیه است.

جالب اینکه هزینه ثبت نام دانش خصوصی نسبت به دانشگاه های دولتی کمتر می باشد. لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه ها مانند دوزجه و یا دانشگاه آنکارا، هزینه ها را به صورت دلار دریافت می نمایند.

بیشتر بخوانید: هزینه تحصیل در ترکیه 2022

آمادگی برای آزمون یوس

بسیاری از افراد بر این تصورند که امتحان یوس، بسیار سخت بوده و عملا آنچنان شانسی برای قبولی در آن ندارند. سوالات این آزمون، از بخش های زبان ترکی و اکثریت از تست های هوش و ریاضی تشکیل گردیده است. البته که ممکن است دانشگاه با دانشگاه از نظر بودجه بندی سوالات متفاوت باشد.

آزمون یوس از 3 بخش کلی تشکیل شده است که عبارتند از :

  • هندسه
  • ریاضی
  • هوش

این 3 مورد این مفهوم را میرساند که یوس نمی تواند زبان محور باشد. در واقع این امتحان فقط سواد ریاضی و هوش شما را مورد سنجش قرار میدهد. برای قبولی در یوس، تا میتوانید از کلاسها، منابع و تمرین و تکرار به خصوص ریاضی، بهره گیرید. در سراسر کشورمان ایران کلاسهای بسیاری برای آماده سازی آزمون یوس وجود دارد که هزینه ای حدود 40-20 میلیون و همین هزینه در ترکیه 7000-4000 دلار خواهد بود.

تعداد و بودجه بندی سوالات در آزمون یوس

اکثر دانشگاه های دولتی در امتحان یوس ترکیه، 100-80 سوال مطرح میکنند و 120-100 دقیقه هم زمان برای پاسخگویی در اختیار خواهید داشت. البته با این بودجه بندی که قریب به 40 سوال آن از حوزه هوش، 5 سوال از هندسه و 35 سوال ریاضی است. برخی دانشگاه های دولتی دارای تعداد سوالات گاها بیشتری بوده و تعداد سوالات هندسه آنها نیز بیشتر است. برای مثال دانشگاه دولتی استانبول و اولوداغ شهر بورسا، در آزمون خود 10 سوال از هندسه، مطرح می نمایند.

لازم به ذکر است که با توجه به تجربه، ایرانیان در بحث نمره هوش بسیار عالی عمل کرده اند و مبحث هندسه نیز به طوری است که از 1 ماه قبل نیز میتوانید به مباحث آن مسلط شوید. بحث ریاضی نیز بیشتر ای مباحث دوران راهنمایی بوده و از موضوعات ساده ای سوال طرح میشود. در نهایت اینکه با مطالعه 9-6 ماه قبل از امتحان، میتوانید به راحتی خود را برای امتحان یوس YOS آماده  نمایید.

کتاب های آماده سازی برای آزمون یوس

در حال حاضر کتابها و منابع زیادی هستند که برای آمادگی جهت امتحان یوس کمک کننده اند. اما دربین این منابع کتابهای پوزا و بعد از آن کتاب های کوراک و متروپل، برای آمادگی هر چه بیشتر، بسیار توصیه می گردد.

در این میان منابع تصویری و همچنین نمونه سوالات آزمون های سابق یوس از دانشگاه های مختلف نیز برای آمادگی آزمون، بسیار کمک کننده  خواهند بود.

کتابهایی که در زیر نام برده شده است، میتواند در تمرین قبل از امتحان یوسف بسیار کمک کننده باشد.

  • کتاب مجموعه سوالات یوس به نام YOS Practice Exam که دارای 50 آزمون یوس YOS است.
  • یکی از مراجع خوب برای تمرین تست هوش، کتاب YOS Intelligence Quantity (IQ) Practice Exams است.
  • کتاب نمونه سوالات YOS Questions and Answers Between 1981 and 2018
کتابهای آماده سازی یوس ترکیه

کتابهای منابع آزمون یوس YOS

  • دو دسته کتابهای پوزا و متروپل که شامل سوالات امتحان یوس می باشند و برای تمرین طراحی شده اند. در این کتابها درسنامه دیده نمیشود. 
  • کتابهای دیگری به نام تی نی تی، که شامل خلاصه درسنامه هایی از مباحث امتحانی است.
  • بخش زیادی از آزمون یوس از کتابهای تست هوش و IQ برگرفته شده است.  
  • گروه دیگر و مهمی از این منابع به کتابهای تست ریاضی و تمرین ریاضیات باز میگردد.
  • کتابهایی که نمونه سوالات سالهای پیش را جمع آوری و پاسخ داده اند.

بیشتر بخوانید: HES کد ترکیه+راهنمای گام به گام

دوره های آنلاین

یکی از کلاس ها و دوره های آماده سازی برای امتحان یوس، که دارای آموزش های جامع و نمونه سوالات گذشته برای داوطلبان محترم است، دوره های آموزشی ALS است.

دوره های پوزا نیز از بهترین دوره ها جهت آماده سازی داوطلبان برای شرکت در امتحان یوس است که تحت نظر اساتید و طراحان سوالات این آزمون مدیریت می شود. این دوره به صورتی است که دانشجو در طول هفته کلاسهای آموزشی مربوط را میگذراند و در آخر هفته نیز آزمون های آزمایشی را خواهد داشت. در این میان اساتید نیز به رفع اشکال و ابهام دانشجویان و حل کردن سوالات دوره های قبل این آزمون خواهند پرداخت.

نمونه سوالات آزمون YOS

به طور کلی دانستیم که سوالات آزمون یوس از 3 دسته هوش، ریاضی و هندسه تشکیل شده است. اما در برخی دانشگاه ها مانند: گیرسون، اژه، سلجوق و سلیمان دمیرل و برخی دیگر، از سوالات اطلاعات عمومی نیز استفاده می نمایند.

  • سوالات ریاضی

تعداد سوالات ریاضی 40-30 عدد بوده و بیشتر از مباحثی که در راهنمایی و دبیرستان آموزش دیده ایم، مطرح میگردد. مباحثی مانند: ب.م.م، ک.م.م، توابع خاص، مشتق و کاربرد آن،توان و رادیکال، انتگرال و کاربرد آن، ماتریس و دترمینان و … 

  • سوالات هندسه

سوالات هندسه در یوس، 10-5 عدد هستند و از سوالهای مهم آزمون به شما میروند. جواب دهی به سوالات هندسه، در کسب نمره خوب بسیار حائز اهمیت است. برخی از سرفصل های این سوالات،  هندسه تحلیلی (فقط خط و دایره)، زوایای داخلی و نسبت ها، محاسبه مساحت های مختلف، تعاریف اولیه و … هستند.

  • سوالات سنجش هوش

بیشترین بخش از این امتحان مربوط به این بخش است که حدودا 50-45 سوال را به خود اختصاص داده است. این موضوع وابسته به دانشگاه برگزار کننده است و این سوالات از سختی آنچنانی برخوردار نیستند. در آزمون یوس، کتاب پوزا و تمرین هایش به راحتی شما را برای اخذ نمره خوب، آماده می گرداند.

دانلود نمونه سوالات YOS 

     بعضی از نمونه سوالات برخی از دانشگاه ها در سالهای 2019 و 2020 را در زیر به صورت pdf و رایگان در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

  

مراحل ثبت نام در آزمون یوس YOS 

  • قدم اول این است که وارد سایت دانشگاه مربوطه گردید و فرم ثبت نام و موارد درخواست شده را انجام دهید. مثلا اینکه اسکن و وارد کردن صفحه اول پاسپورت بسیار مهم است.
  • بعد از ارسال فرم ، ایمیل تاییدیه ارسال خواهد شد که در آن شماره­ درخواستی است که از طریق آن حساب کاربری شما در دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید فعال می‌­گردد.
  • تایید نام کاربری و پسورد و اطلاعات درخواستی برای پیش روی در ادامه مراحل بسیار مهم است.
  • ثبت‌نام در سایت دانشگاه و تکمیل اطلاعات و مدارک درخواستی
  • کارت ورود به جلسه نیز 2 هفته قبل از شروع آزمون در سایت دانشگاه صادر خواهد شد.

چگونگی شرکت در آزمون YOS ترکیه

امتحان یوس نیز مانند کنکور در ایران دارای شرایط خاصی برای شرکت و حضور در جلسه امتحان است. در زیر به شرایط و قوانین آزمون یوس در روز جلسه اشاره خواهیم کرد:

  • همراه داشتن وسایل لازم برای پاسخ دهی: پاک کن، مداد نرم و تراش
  • همراه داشتن هرگونه خوراکی به غیر از آب معدنی ممنوع است(خود حوزه برای شما خوراکی ترتیب خواهد داد)
  • دولت ترکیه بسیار به موضوع تقلب حساس است و در صورت مشاهده علاوه بر حذف از آزمون، به سازمان YOK ترکیه نیز معرفی خواهد کرد و دیگر اجازه تحصیل در ترکیه و یا شرکت در این آزمون و هیچ آزمون بین المللی دیگری از ترکیه  را نخواهند داشت.
  • داشتن لاک غلط گیر، ماژیک هایلایت،  مداد رنگی و هر لوازم التحریر اضافی دیگری ممنوع و غیر الزامی است.
  • همراه داشتن برگه ورود به جلسه و پاسپورت ترکیه بسیار الزامی است. (کپی پذیرفته نیست)
  • عدم به موقع رسیدن و پشت درهای بسته جلسه بودن به معنای عدم شرکت در جلسه و عدم عودت هزینه است
  • داشتن خوراکی، سیگار، و حتی ساعت مچی ممنوع است
  • صحبت با اطرافیان به هر دلیلی اکیدا ممنوع است
  • تابع ترکیه حق شرکت در این آزمون را ندارد اما اگر دبیرستان خود را در کشوری دیگر گذرانده اید و تابع ترکیه هستید نیز این امکان را دارید.

زمان و نحوه اعلام نتایج آزمون

زمان اعلام نتایج آزمون یوس، اکثرا و نهایتا 4 هفته پس از برگزاری آزمون است. برخی از دانشگاه ها تا 2 هفته بعد نیز نتیجه را در سایت مربوط به دانشگاه اعلام می دارند.

در برخی مواقع نیز استثنائاتی پیش می آید. برای مثال با وقوع شیوع ویروس کرونا در 2021-2020، وقفه ای در این روند و زمان ها پیش آمد و در ماه های مرداد و شهریور، این آزمون برگزار گردید. 

زمان اعلام نتایج نیز مانند تمام مسائل دیگر مربوط به امتحان یوس، به خود دانشگاه و سایت رسمی آن بستگی دارد.

اعتراض به نتیجه نمرات

پس از اعلام نتایج YOS، مانند هر آزمون دیگری، فرصت اعتراض به نتایج وجو دارد. چنانچه به نمره خود اعتراض دارید، باید در زمان مشخص شده فرمهای مربوطه را پر کرده و توضیحات خود را تکمیل نموده و آن را ارسال نمایید.

نکته ای در اینجا لازم به ذکر است، که با توجه به اینکه آزمون یوس مختص هر دانشگاه و مستقل است. اعتراض به آن نیز به زمان و دانشگاه مربوطه، بستگی خواهد داشت. 

در صورت بررسی فرم اعتراضی ارسال شده و تایید آن، هزینه واریزی شما برگردانده میشود. و اگر با اعتراض شما موافقت نشود هزینه واریزی شما بازگشت داده نمیشود.

ارزش و اعتبار آزمون YOS

آزمون یوس، در هیچ جای دنیا اعتبار آنچنانی ندارد و این آزمون فقط در ترکیه و شاید کشور قبرس شمالی مورد پذیرش باشد. همانطور که میدانیم، این آزمون یک معیار برای تعیین سطح است و در کشورهای دیگر، فاقد اعتبار میباشد. اعتبار این آزمون بین المللی نبوده، مربوط به کشور ترکیه و ملی است.

موضوع دیگر اینکه قبولی در این آزمون در ترکیه و تمام دانشگاه های آن دارای 2 سال اعتبار میباشد. این آزمون بومی در سطح بین المللی اعتبار خاصی ندارد و فقط برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و یا رشته های پزشکی و شاخه های مهندسی، علوم انسانی و پزشکی، هنر و حقوق و… است.

بیشتر بخوانید: هزینه زندگی در ترکیه 2022

شرکت کنندگان آزمون یوس

آزمون بومی یوس برای افرادی که قصد تحصیل و یا ادامه تحصیل در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس را دارند. این موضوع برای اتباع خارجی و بین المللی در نظر گرفته شده است. محدودیت خاصی از نظر سن و یا دیگر آیتم ها وجود ندارد. تنها اینکه شخص حتما باید دارای مدرک پیش دانشگاهی و دیپلم باشد، و همینطور شخص تبعه ترکیه و یا قبرس شمالی نباشد.

رشته های مورد تقاضا

شرکت در آزمون یوس برای اتباع غیر بومی، به معنای اجازه برای تحصیل در هر رشته و تقریبا همه دانشگاه های ترکیه است. البته تمام رشته ها به جز خلبانی. تحصیل رشته خلبانی، باید در مدرسه های مخصوص خود و در صورتی که شهروند ترکیه باشید، میسر خواهد بود.

پس تمام رشته به جز خلبانی برای تقاضا در امتحان یوس میسر است. اما برای ایرانیان، با توجه به تجربه در سالهای اخیر، درخواست و تقاضا برای رشته هایی مثل رشته های زیر بیشتر بوده است:

  • داروسازی
  • دندانپزشکی
  • مامایی
  • فیزیوتراپی
  • پزشکی
  • پرستاری

نکات مهم راجع به آزمون یوس YOS

  • به دلیل ماهیت ریاضی وار سوالات، نیازی به تسلط بر زبان نیست و با گرفتن مفهوم و دانستن چند کلمه نیز، پاسخ دادن امکان پذیر است.
  • کلاسهای زیادی برای آماده کردن دانشجو برای امتحان یوس وجود دارد. نگران سوالات هوش و ریاضی آزمون یوس نباشید.
  • سوالات تستی و دارای 5 گزینه است.
  • شانس قبولی در آزمون یوس ترکیه بسیار بالاست. حتی بیشتر از کنکور. اما مسئله مهم این است که برای برخی دانشگاه ها، کسب نمره بسیار بالا مد نظر و مورد قبول است. مثلا دانشگاه اژه در شهر ازمیر.
  • در ترکیه برخی دانشگاه ها هستند که با آزمون یوس، دانشجو نمیپذیرند و برخی نیز فقط با قبولی در این آزمون دانشجو قبول میکنند. 
  • شیوع ویروس کرونا، زمان بندی های این آزمون را تغییر داده است. به این موضوع توجه داشته باشید.
  • به طور کلی برای قبولی در آزمون یوس، نمره حداقل 50 مد نظر است. اما با توجه به دانشگاه و رشته و رقابت موجود، مثلا گاهها در رشته پزشکی داشتن نمره 90 نیز حتی کم بوده و منجر به پذیرش نمیگردد.
  • در دانشگاه هایی مثل آنکارا و استانبول، که رقابت بسیار بالاست، و نتیجه نمره 100 بسیار است. مدارک و نمرات و معدل دوران دیپلم و دبیرستان را لحاظ می نمایند.
  • امتحان sat تركيه مجوز پذیرش برخی از دانشگاه ها است. حال آنکه آزمون یوس برای تقریبا تمام دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه مورد قبول است.
  • نحوه محاسبه نمرات آزمون یوس به دو حالت است، یا فقط پاسخ های درست را لحاظ می کنند و نمره منفی ندارند. یا اینکه هر 4 جواب غلط یک جواب درست را از بین می برد.

بیشتر بخوانید: سیستم آموزشی و مدارس دولتی و خصوصی ترکیه

امتحان یوس ترکیه

سخن پایانی مجله مهاجرت

آزمون یوس YOS ترکیه، آزمونی داخلی و بومی اما برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان بین المللی و غیر ترک است. این آزمون به طور کلی مسیری برای رسیدن به اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه است. 

همانطور که میدانیم تحصیل در ترکیه، از روشهای مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت این کشور است. بنابراین نه تنها تحصیل در دانشگاه های معتبر ترکیه، بلکه اخذ اقامت این کشور نیز برای بسیاری از دانشجویان انگیزه سازی مینماید. البته که لازم به ذكر است، اخذ پذیرش دانشگاه از طریق قبولی در آزمون یوس ترکیه، از راه های اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه نیز محسوب میشود.

در مقاله بالا به طور کامل، هر آنچه که راجع به آزمون یوس برای داوطلبان عزیز نیاز به دانستن بوده را مطرح نمودیم، امید است که مقاله تهیه شده در مجله مهاجرت، برای شما عزیزان سازنده بوده باشد.

سئوالات متداول

آیا برای شرکت در آزمون یوس نیاز به مدرک زبان ترکی و یا انگلیسی هست؟

آزمون یوس وابسته به زبان نیست و انجام آن با تسلط کم بر هر یک از زبانها نیز میسر است.

آیا در آزمون یوس نیز مانند کنکور برای هر رشته جداگانه سوال طرح میشود؟

خیر،سوالات آزمون یوس برای تمامی رشته ها یکسان است.

منابع سوالات آزمون یوس چیست؟

ریاضی، هندسه و هوش منابع این آزمون اند. که البته بودجه بندی آنها در دانشگاه های مختلف، متفاوت است.

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی آزمون یوس چگونه است؟

تعداد سوالات 80 و مدت پاسخگویی 120-90 دقیقه خواهد بود.

آیا برای شرکت در این آزمون محدودیت سنی و یا محدودیت در دفعات شرکت در امتحان داریم؟

خیر، این آزمون محدودیت سنی ندارد. همینطور شرکت در آزمون برای بیش از یک بار، هیچ نوع محدودیتی و یا تاثیری ندارد.

اگر کارت ورود به جلسه به دستمان نرسید چه کنیم؟

اگر کارت ورود به جلسه تا یک هفته قبل از آزمون به آدرس درج شده نرسید و حوزه شما شهر انکارا بود، به یکی از مراکز ثبت نام آزمون که در سال جاری معرفی و محل آن اطلاع رسانی شده، مراجعه و کارت خود را اخذ نمایند. اشخاصی هم که در خارج از کشور در یوس شرکت خواهند کرد و کارت به آدرسشان نرسید، نیز میتوانند سفارت/کنسولگری ترکیه در کشور حوزه آزمون، به صورت حضوری تحویل بگیرند.

ثبت نام آزمون یوس از داخل و خارج ترکیه چگونه است؟

افرادی که از ترکیه قصد ثبت نام دارند با مراجعه به وبسایت: http://www.osym.gov.tr فرم درخواست و مدارک را تکمیل مینمایند. افرادی هم که خارج از ترکیه هستند با مراجعه به وبسایت: http://ais.osym.gov.tr و تکمیل و ارائه فرم درخواست و مدارک و تحویل گرفتن کد اتباع خارجی و همینطور پرداخت هزینه های مربوطه میتوانند ثبت نام خود را انجام دهند.

آیا میتوان محل و حوزه تشکیل آزمون را تغییر داد؟

خیر به هیچ عنوان این موضوع نه قابل تغییر است نه قابل درخواست برای جابه جایی

2 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر. پسرم امسال دوازدهمه و خیلی دوست دارم اینده خوبی داشته باشه به خاطر هیمن میخوام برای ادامه تحصیل بره ترکیه. برای تحصیل در ترکیه باید حتما آزمون ورودی دانشگاه ترکیه رو شرکت کنه؟

    1. سلام دوست عزیز
      آزمون یوس همانند کنکور سراسری ایران بوده و این آزمون جهت تحصیل برای دانشجویان اتباع خارجی در نظر گرفته شده است. شرکت در این آزمون الزامی بوده و نمره آن در اخذ پذیرش تحصیلی از سوی دانشگاه های ترکیه بسیار اهمیت دارد.
      با تشکر از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا