مهاجرتویزای تحصیلی

مهاجرت از طریق ویزای تحصیلی دومینیکا

از دیگر روشهای مهاجرت به دومینیکا، تحصیل در این کشور میباشد. گرچه که تحصیل به تنهایی و مستقیما باعث اخذ اقامت دائم نخواهد بود. از مزیتهای تحصیل در دومینیکا پذیرش آسان این کشور است. این امر باعث گردیده تا متقاضیان تحصیل در این کشور اروپایی_امریکایی را به دیگر کشور های اروپایی ترجیح دهند. چرا که از این طریق به راحتی میتوانند اقامت کاری این کشور را نیز دریافت نمایند. زبان تحصیل در دانشگاه های دومینیکا، انگلیسی و یا اسپانیایی بوده و هر 12 دانشگاه خصوصی و دولتی که در این کشور وجود دارد، با ارائه بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی به دانشجویان، در امر تحصیل یاری رسان خواهند بود.

افرادی که متقاضی مهاجرت و تحصیل به جمهوری دومینیکا هستند، باید برای ویزای تحصیلی و دانشجویی این کشور اقدام نمایند. بدین ترتیب که پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر، برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور میتوان اقدام نمود. ویزای دانشجویی دومینیکا 1 ساله و قابل تمدید است. این کشور دارای آموزشهای عالی و تخصصی بسیاری میباشد. مدرک دومینیکا در بسیاری از کشورها اعتبار دارد، اما در وزارت علوم ایران معتبر نیست.

در کنار همه مزیتهای تحصیل در دومینیکا، شرایط ساده و پذیرش راحت این کشور، باعث جذب دانشجویان بین المللی بسیاری گشته است. دانشجویان واجد شرایط باید بدانند که برای ورود به هر مقطعی، نیاز به ارائه مدرک معتبر مقطع فعلی دارد. اما برخی از دانشگاه ها نیز برای پذیرش دانشجو، دارای آزمون های ورودی GMAT  یا GRE هستند. در این میان تسلط کافی به زبان انگلیسی نیز به دلیل تدریس به این زبان، بسیار حائز اهمیت میباشد. برای اخذ پذیرش میتوان به صورت آنلاین نیز به دانشگاه ها درخواست ارائه داد. و از دیگر شروط تحصیل در این کشور این است که دانشجو قصد تحصیل بیشتر از 6 ماه در دانشگاه را داشته باشد.

دانشجویان در دوران تحصیل مجوز کار نیمه وقت خواهند داشت. و پس از تحصیل دولت 1 سال اجازه جست و جوی کار و تبدیل ویزای دانشجویی به کاری و در نهایت بعد از 5 سال کار در این کشور، اعطای اقامت دائم را در پی خواهند داشت.

تحصیل در دومینیکا در مقطع کارشناسی

دانشجویانی که قصد تحصیل مقطع کارشناسی خود را در دانشگاه های آمریکایی دارند، تحصیل در دومینیکا بهترین گزینه خواهد بود. دانشگاه های دومینیکن از لحاظ جهانی دارای رتبه های عالی هستند. همینطور هزینه های تحصیل و زندگی و سطح کیفی تحصیل و زندگی در این کشور بسیار مناسب و خوب است.

مقطع کارشناسی دوره ای 5-4 ساله خواهد داشت که البته این موضوع به رشته انتخابی مرتبط است. برای هر دانشجو در این مقطع 10 ساعت کار نیمه وقت هفتگی، جهت کمک به تامین هزینه ها اختصاص دارد. با توجه به زبان رسمی (اسپانیایی) این کشور، تدریس به اسپانیایی است که در دانشگاههای خصوصی به زبان انگلیسی نیز تدریس میشود. برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی نیاز به مدرک زبان  IELTS 6 و برای دانشگاه های(اسپانیایی) دیگر مدرک معتبر در سطح B2 نیاز است. البته برخی دانشگاه ها نیز به زبان فرانسه میباشد و در این دانشگاه ها نیز ارائه مدرک زبان الزامی است.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دومینیکا

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دومینیکا نیز به ارائه مدرک زبان(مدرک آیلتس 6.5) نیاز است. لازم به ذکر است که با پذیرش در مقطع فوق لیسانس دومینیکا، دانشجو دارای 20 ساعت کار همزمان با تحصیل است. این زمان در تامین هزینه های جاری تحصیل و زندگی در این کشور، بسیار کمک کننده خواهد بود.

لازم به ذکر است که برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، شما باید رشته لیسانس خود را ادامه دهید. و تغییر رشته در این مقطع فقط برای رشته های MBA و مدیریت(لیسانس به فوق لیسانس) امکان پذیر است.

تحصیل در مقطع دکتری در دومینیکا

برای متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری در دومینیکا، لازم به ذکر است که رشته های تحصیلی دراین مقطع بسیار محدود میباشند. بنابراین قبل از هرچیز، استعلام گرفتن از موجودیت رشته مورد نظر در دانشگاه های این کشور، الزامی میباشد. برای تحصیل در مقطع دکتری، باید از طریق بورسیه تحصیلی و حقوقی اقدام شود.

دومینیکا از نظر دانشگاهی، به خصوص در این مقطع تحصیلی، غنی نمیباشد. این بدان معناست که امکان برطرف کردن نیازهای دانشجویان بین المللی نسبتا ضعیف خواهد بود. در ضمن تحصیل مقطع دکتری 5-3 سال طول خواهد کشید و زبان تدریس به زبان انگلیسی میباشد. لذا برای اطلاعات دقیق و مطابق با خواسته و شرایط خود، حتما با وکلای مجرب مشاوره نمایید. 

بورسیه های تحصیلی در دومینیکا

در کنار زمانهایی که به صورت هفتگی برای کار دانشجویی دانشجویان، در کنار تحصیل آنها، البته با هدف کمک رسانی به تامین هزینه ها، در نظر گرفته شده است؛ بورسیه های متنوعی نیز با مقادیر و عناوین مختلف برای یاری رساندن در تامین هزینه های جاری تحصیل، در نظر گرفته شده است. در زیر برخی از آنها را نام میبریم:

  • بورسیه بنیاد لیکلی با مبلغ 15000 دلار(برای دانشجویان کشورهای در حال پیشرفت و توسعه)
  • بورسیه SFIAR با مبلغ 5000 دلار (جهت تحقیقات کشاورزی)
  • بورسیه دانشگاه گلاسکو به مبلغ 5000 پوند ( برای دانشجویان ممتاز تحصیلی)

نکته: هزینه های صدور ویزا در دومینیکا 11500 دلار خواهد بود.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی دومینیکا

چنانچه پذیرش شما از سمت دانشگاه مورد نظر، با ارسال نامه از طریق دانشگاه، مورد تایید قرار گرفته است؛ باید مدارک مورد نیاز و خواسته شده از سمت دانشگاه را آماده و به سفارت دومینیکا در کشور خود ارائه نمایید، تا ویزای شما  صادر و  اعطا گردد.

ویزای دانشجویی برای کشور دومنیکا یک ویزای موقت می باشد اما امکان تمدید آن نیز پس از هر دوره پایان میسر است. در ادامه به مدارک کلی مورد نیاز در این باره اشاره نموده ایم. و البته که مدارک درخواستی هر دانشگاه و رشته میتواند متفاوت باشد:

  • تکمیل و ارائه فرم درخواست تکمیلی
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر در دومینیکا
  • گذرنامه معتبر (حداقل 6ماه اعتبار)
  • ارائه 2 قطعه عکس پاسپورتی
  • ارائه گواهی تمکن مالی (گردش حساب شخص با اخذ تایید)
  • عدم وجود سوء سابقه کیفری و ارائه گواهی مربوطه
  • گواهی سلامت پزشکی
  • نامه همراه یا Cover letter
  • ارائه رسید پرداخت هزینه های مربوطه

سخن آخر

با امکان تحصیل و کار همزمان دانشجویان علاوه بر تامین هزینه ها، تجربه لازم در زمینه های کاری و مرتبط با رشته تحصیلی خود را خواهند یافت. در این باره تسلط بر زبان انگلیسی و اسپانیایی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. دانشجویانی که پس از تحصیل نیز قصد اقامت در این کشور را دارند. میتوانند پس از اتمام تحصیل، از 1 سال زمانی که برای یافتن کار مرتبط با رشته تحصیلیشان، دولت در اختیار نهاده، بهره برده و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل نمایند. در صورت یافتن کار، متقاضی مجوز کار دریافت مینماید. و پس از گذشت 5 سال کار کردن در دومینیکا، برای اخذ اقامت دائم خود اقدام نماید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا