مهاجرتویزای تولد

مهاجرت به اتریش از طریق تولد فرزند

پاسپورت اتریش از قدرتمندترین پاسپورتهای دنیاست. پس بی دلیل نیست که بسیاری از افراد، برای اخذ این پاسپورت تلاشهای فراوان میکنند. پاسپورت اتریش از نظر قدرت در جهان رتبه سوم را دارد. و این نشان از اعتبار بسیار زیاد این پاسپورت است.

اشخاصی که از طریق تولد یا هر مسیر دیگری موفق به دریافت این پاسپورت میشوند میتوانند به 90 کشور دنیا، بدون داشتن ویزا به راحتی سفر کنند. یا به محض ورود به 34 کشور در جهان به راحتی میتوانند ویزا و روادید دریافت کنند. در واقع شما با داشتن پاسپورت اتریش فقط برای ورود به 74 کشور از دنیا، نیاز به اخذ ویزا دارید!.

در ادامه این مقاله به بررسی اخذ پاسپورت و تابعیت این کشور قدرتمند، از طریق تولد خواهیم پرداخت، که خود یکی از مسیرهای مهاجرتی به اتریش است.

بیشتر بخوانید: روش های مهاجرت به اتریش

شرایط اخذ اقامت اتریش از طریق تولد

مهاجرت از طریق تولد و امکان اخذ تابعیت هر کشوری به طور کلی از مسیر تولد فرزند بستگی به قوانین رایج در آن کشور دارد. قوانین تولد به طور کلی به 2 حالت است.اصل خون و اصل خاک.

اصل خاک : که در این حالت آنچه حائز اهمیت است به دنیا آمدن فرزند در خاک کشور مورد نظر میباشد. با چشم پوشی از اینکه پدر و مادر تبعه کدام کشور هستند.

اصل خون: در این حالت مهم آن است که پدر یا مادر یا هر دو، تبعه کشور مورد نظر باشند. در این حالت اینکه فرزند در کدام کشور به دنیا می آید اهمیت چندانی ندارد. 

برای اخذ تابعیت از طریق فرزند باید به قوانین آن کشور آشنا شوید. بسیار حائز اهمیت است که آن کشور از کدام یک از این قوانین (خاک یا خون ) تبعیت میکند.

در اتریش نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر،از اصل خون پیروی میشود.به این ترتیب اتریش برعکس کشورهایی مانند برزیل و آمریکا و کانادا به تابعیت و ملیت پدر و مادر توجه دارد. در ادامه قوانین و جزئیات بیشتری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

قوانین تولد فرزند در اتریش

تا اینجا متوجه شدیم که اخذ تابعیت اتریش، از طریق تولد دچار تغییراتی در قوانین خود شده است.که دانستن آنها، در راستای اخذ تابعیت این کشور بسیار کمک کننده خواهد بود.

سال 1983 میلادی قوانین تولد فرزند در اتریش دچار تغییر شده و اتریش تابع قانون خون شد. این بدان معناست که،اگر والدین شهروند اتریش نباشند،به دنیا آمدن فرزند در خاک اتریش منجر به اخذ اقامت نخواهد شد. حال آنکه اگر والدین شهروند اتریش باشند، اما حتی فرزند در خاک اتریش به دنیا نیاید هم،شهروند اتریش خواهد بود. 

متوجه شدیم که تولد فرزند در خاک اتریش منجر به اخذ تابعیت نه خود، نه خانواده نخواهد شد. اما همین موضوع میتواند با توجه به شرایط متقاضیان مهاجرت باعث سهولت در روند اخذ اقامت و تابعیت اتریش گردد. در حالتی دیگر اگر ازدواج والدین ثبت قانونی نشده باشد. و مادر شهروند اتریش باشد، کودک از بدو تولد دارای تابعیت اتریش خواهد بود. 

در هنگام تولد فرزندی در خاک اتریش، پدر و مادر باید سریعا برای اخذ اقامت و تابعیت فرزند اقدام نمایند. و نوع اقامت صادره برای فرزند،تابع زمان و مجوز اقامت مادر خواهد بود. لازم به ذکر است برای هر فرزند به طور جداگانه باید فرم درخواست اقامت تکمیل و ارائه کنید.

قانون دو تابعیتی در  اتریش 

در حقوق بین الملل، مسئله دو تابعیتی هنوز به نتیجه ثابت و کاملی نرسیده است. در اتریش نیز قانون تابعیت دوگانه تقریبا وحدودا پذیرفته شده است.به طور کلی در 2 حالت تابعیت مضاعف و یا دو تابعیتی بودن در اتریش پذیرفته شده است:

  • کسانی که بواسطه تولد، تابعیت (دوگانه) کشور دیگری را اخذ میکنند.

در این حالت یکی از والدین اتریشی و دیگری از کشوری دیگر است. فرزند هم در کشوری دیگر (غیر از اتریش) متولد شود، به شرطی که کشور دیگر جزو کشورهای تابع اصل خاک باشد،فرزند میتواند تابعیت دوگانه کسب نماید.در این باره لازم به ذکر است که فرزند مخصوصا در زیر سن قانونی،مجاز به انتخاب ملیت نمی باشد این موضوع شاید در کشور دوم متفاوت باشد اما اتریش حتی در سن بزرگسالی، در صورت انتخاب تابعیت دیگر،شهروندی اتریش را از دست خواهد داد.

  • افرادی که جایگاه و سمت‌ های مهمی در اتریش دارند.

افراد دارای شایستگی ها و شغلهای مقبول، یا دارای موقعیت اجتماعی بالا، استادان دانشگاه های عالی رتبه اتریش شامل این بند میشوند. همینطور افرادی که زیر سن قانونی هستند.و افرادی که به علت قانون عدم تابعیت دوگانه دچار مشکل شخصی و خانوادگی شده اند. میتوانند تابعیت دوگانه داشته باشند.

شرایط اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد فرزند

با توجه به چگونگی ازدواج پدر و مادر و قانونی بودن ازدواج آنها، روشهای اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد فرزند متفاوت خواهد بود. بر این اساس روشهای زیر برای اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد فرزند وجود دارد:

  1. در صورتی که پدر و مادر قبل از به دنیا آمدن کودک قانونا ازدواج کرده باشند.

در حالتی که والدین قبل از تولد فرزند ازدواج قانونی انجام داده باشند و ازدواج ثبت قانونی باشد.فرزند دارای شهروندی و تابعیت اتریش خواهد بود.

  1. در حالتی که پدر و مادر به طور قانونی ازدواج نکرده باشند.
  • به طور مثال مادر تابع کشور دیگریست و پدر تابع اتریش، و قبل از تولد کودک ازدواج آنها قانونی و ثبت شده نباشد، والدین باید قبل از رسیدن فرزند به سن قانونی ازدواج قانونی کرده تا کودک تابعیت اتریش را دریافت کند.کودک قبل از 14 سالگی و قبل از 18 سالگی میتواند تابعیت خود را کسب کند.
  • در حالتی که والدین ازدواج قانونی نکرده باشند. و پدر دارای شهروندی اتریش باشد و مادر تبعه کشوری دیگر،فرزند در صورت پذیرش پدر به عنوان پدر کودک تا 8 هفته بعد از تولد، کودک میتواند تابعیت اخذ نماید.
  • در حالتی که پدر و مادر ازدواج نکرده باشند. در حالتی فرزند میتواند تابعیت اتریش را اخذ کند که مادر قبل از تولد کودک؛ شهروندی اتریش را اخذ کرده باشد.  

نکته: در حالتی که طفل از پدر و مادری نامشخص و نامعلوم در اتریش به دنیا بیاید، تابع و شهروند اتریش محسوب میشود.

اخذ تابعیت اتریش و گواهی تولد فرزند 

هر کودکی که در اتریش به دنیا میاید میتواند Baby Point یا گواهی تولد به زبان آلمانی دریافت کند.با این گواهی تولد فرزند شما ثبت و گواهی میگردد. و شما بعد از انجام ثبت گواهی فرزند، میتوانید جهت اخذ اقامت اقدام کرده. و مدارک تابعیت و شهروندی نوزاد خود را اخذ نمایند. البته لازم به ذکر است که این گواهی آنچنان امتیازی برای کودک محسوب نمشود. مگر اینکه پدر یا مادر کودک تابع یا شهروند اتریش باشند.

اشخاصی که میتوانند تولد نوزاد را به ثبت برسانند عبارتند از:

  • رئیس بیمارستان تولد نوزاد
  • پزشک یا ماما
  • پدر یا مادر نوزاد
  • مقامات یا اداره پلیس

مزیت های اخذ اقامت اتریش از طریق تولد

با دریافت مجوز اقامت اتریش از طریق تولد فرزند، میتوان از مزایای بیشمار زندگی و اقامت در این کشور بهره مند گشت.از جمله مزایای سکونت و اقامت در این کشور، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. زندگی در اتریش کشور اروپایی با امنیت و ثبات اقتصادی بالا
  2. امکان زندگی و کار در بهترین شهر جهان(وین پایتخت اتریش) 
  3. بالا بودن سطح رفاه و امنیت اجتماعی
  4. زندگی در کشوری اروپایی با بالاترین استانداردهای کیفی زندگی
  5. امکان تحصیل خود و فرزندان در بهترین و رتبه دارترین دانشگاه های جهان
  6. اتریش از نظر کیفیت زندگی در جهان دارای رتبه 20ام است
  7. امکان اخذ اقامت دائم پس از ۵ سال اقامت در این کشور
  8. امکان اخذ پاسپورت اتریش(از معتبرترین پاسپورتهای جهان) پس از ۱۰ سال اقامت در این کشور
  9. امکان سفر و ورود به تعداد زیادی از کشورهای جهان بدون نیاز به ویزا

مدارک لازم برای اخذ اقامت اتریش از طریق تولد

مزایای اخذ شهروندی اتریش بسیار زیاد است. مثلا اینکه در آن صورت شما به راحتی امکان سفر به تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارید.بدون محدودیت میتوانید به تحصیل و کار بپردازید.حتی به راحتی میتوانید در کشورهایی مانند فرانسه و انگلستان، بدون گذراندن مراحل سخت و پیچیده قانونی به راحتی اقامت دائم داشته باشید. پس تلاش کردن برای اخذ اقامت این کشور بسیار ارزشمند خواهد بود.  مدارک مورد نیاز جهت اخذ اقامت این کشور فوق العاده بدین ترتیب است:

  • مجوزها و اسناد اثبات اقامت قانونی پدر و مادر
  • ارائه پاسپورت و گذرنامه معتبر از پدر و مادر
  • گواهی تولد صادره فرزند از یکی از بیمارستانهای اتریش
  • ارائه عکس با استانداردهای لازم از فرزند
  • ارائه و اثبات تمکن مالی والدین
  • تهیه بیمه سلامت کودک
  • ارائه اسناد مربوط به اجاره ملک در اتریش(یا خرید ملک)
  • ارائه مدرک معتبر شهروندی مادر یا پدر
  • گواهی تابعیت و شهروندی پدر یا مادر

بیشتر بخوانید: بهترین کشورهایی که با تولد فرزند اقامت میدهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا