مهاجرتویزای تولد

“اخذ اقامت ترکیه از طریق تولد فرزند”

طبق آمار در به خصوص چندین سال اخیر، تعداد والدینی که قصد تولد فرزندشان در خاک کشوری دیگر را دارند، بسیار افزایش داشته است. این موضوع با اهدافی مانند امکان بهره بردن از امکانات آن کشور، ارتقا سطح کیفی زندگی، ایجاد چشم انداز قوی برای آینده فرزند و اخذ اقامت جهت ادامه زندگی خانواده در آن کشور میتواند باشد.

کشور ترکیه نیز در این موضوع جزو گزینه ایی است که مخصوصا از سمت کشورهای همسایه، به مقصدی جهت تولد فرزند تبدیل شده است. چرا که این کشور از نظر شرایط زندگی و اقتصادی رو به پیشرفت چشمگیری بوده است. ترکیه تابعیت مضاعف نیز میپذیرد. و برای اخذ تابعیت این کشور نیاز به باطل کردن تابعیت سابق خود ندارید. از این رو تولد فرزند در ترکیه از بسیاری جهات میتواند جزو گزینه های خوب مهاجرتی باشد.

بیشتر بخوانید: روش های مهاجرت به ترکیه

تولد فرزند در ترکیه 2022

زایمان مادر و تولد فرزند در ترکیه از جمله کارهای آسان و بدون محدودیت در این کشور است. اما این به معنی آنکه فرزند شما با تولد در خاک ترکیه میتواند شهروند و تابع این کشور محسوب شود نمیباشد. چرا که قوانین اخذ تابعیت با تولد فرزند، از 2 اصل خاک و خون تشکیل شده است.

اصل خاک : که در این حالت آنچه حائز اهمیت است به دنیا آمدن فرزند در خاک کشور مورد نظر میباشد. با چشم پوشی از اینکه پدر و مادر تبعه کدام کشور هستند.

اصل خون: در این حالت مهم آن است که پدر یا مادر یا هر دو، تبعه کشور مورد نظر باشند. در این حالت اینکه فرزند در کدام کشور به دنیا می آید اهمیت چندانی ندارد. 

برای اخذ تابعیت از طریق فرزند باید به قوانین آن کشور آشنا شوید. بسیار حائز اهمیت است که آن کشور از کدام یک از این قوانین (خاک یا خون ) تبعیت میکند.

در ترکیه سیستم خون قانونی است و اخذ اقامت و تابعیت از طریق خاک در این کشور ممکن نمی باشد.

برای به دنیا آوردن فرزند، اتباع خارجی به راحتی و بدون هیچ محدودیتی میتوانند از بیمارستانهای خصوصی و دولتی،بهره ببرند.

با توجه به قوانین جدید در سال 2021 در ترکیه، فرزند والدین خارجی در حالتی که امکان اخذ تابعیت کشور والدین خود را نداشته باشد، میتواند شهروندی و تابعیت ترکیه را اخذ نماید.

اخذ تابعیت ترکیه با تولد فرزند 

بسیاری از والدین خواهان تولد فرزند خود در کشوری دیگر هستند. به این امید که با این کار، اخذ تابعیت آن کشور را داشته باشند. اما با توجه به اصل خون که در ترکیه رایج است. یعنی تولد فرزند شما با اخذ تابعیت والدین خود همراه خواهد بود و لاغیر.شما در صورتی امکان اخذ تابعیت فرزند خویش را دارید که، یکی از والدین اقامت و تابعیت ترکیه را داشته باشند. در این صورت فرزند شما تابع ترکیه محسوب میشود. و از تمامی امکانات دیگر شهروندان برخوردار خواهد بود.

  • در صورتی که والدین اتباع خارجی باشند، فقط محل تولد فرزند شما در ترکیه خواهد بود. در حالی که در کشورهایی مانند آمریکا و کانادا و سوییس … نوزادان متولد شده در خاک این کشورها در هر صورت تابع آن کشور محسوب میشوند.
  • در صورت زایمان در ترکیه، در حالی که یکی از والدین شهروند ترکیه باشد. حتی اگر پدر خارجی و مادر تبعه این کشور باشد، نوزاد نیز میتواند تابع ترکیه شود. صدور شناسنامه در ترکیه با اعلام رسمی به پدر و مادر انجام میشود.
  • براساس قانون ، اگر مادر خارجی و پدر تابع ترکیه باشد، حتی در صورت رسمی نبودن ازدواج، اما با رعایت اصول نسبیت، کودک میتواند تابعیت ترکیه را اخذ نماید. در صورت رسمی بودن ازدواج نیز کودک از بدو تولد میتواند تابعیت ترکیه را دریافت کند.
  • اما زایمان ایرانی در ترکیه، با این حالت که هیچ یک از والدین تابع و مقیم ترکیه نباشند.حائز هیچگونه حق و حقوقی برای نوزاد و والدین در ترکیه نخواهند بود.

در صورت داشتن اقامت ترکیه، میتوان از خدمات رایگان بیمارستانهای دولتی ترکیه بهره برد. اما برای شناسنامه باید از طریق سفارت کشور خود اقدام کنند. اما در صورتی که والدین دارای دو تابعیت باشند. مثلا از طریق خرید خانه در ترکیه تابعیت و اقامت این کشور را داشته باشند. نوزاد نیز شهروند ترکیه محسوب شده و دارای شناسنامه ترکیه و همچنین شناسنامه کشور خود نیز میشود.  

شرایط اخذ اقامت ترکیه از طریق تولد فرزند

چنانچه شما اتباع خارجی باشید اما فرزندتان در ترکیه به دنیا آمده باشد.به واسطه گواهی تولد فرزندتان، 6 ماه اجازه اقامت در ترکیه را دارید.طی این 6 ماه اقامت، شما ملزم به مراجعه به دفتر GÖC IDARESI GENEL MUDURLUGU ( اداره کل مدیریت مهاجرت یا DGMM) منطقه زندگی خود، جهت درخواست اقامت هستید.

اگر یکی از والدین تبعه ترکیه بوده یا 1 سال در ترکیه( به عنوان فرد خارجی) زندگی کرده باشد، فرزندشان واجد شرایط اخذ مجوز خانوادگی است.در غیر این صورت،باید برای کودک مجوز اقامت کوتاه مدت درخواست شود.

با فرض اینکه کودک متولد،اقامت ترکیه ندارد.از کشور خارج و بخواهید مجدد وارد ترکیه شود، گواهی تولد حق ورود دوباره را برای کودک میسر نخواهد کرد. حتی اگر هر دو والدین مجوز اقامت داشته باشند،باید برای بازگشت کودک خود، ویزا اخذ نمایند.

در صورت تکمیل پروسه اخذ اقامت میتوانید اقامت موقت فرزندتان را نیز اخذ نمایید.(یک برگه A4 جداگانه).

در صورت داشتن مجوز اقامت موقت به همراه رسید پرداخت هزینه ها و کارت اقامت اجازه خارج کردن فرزند خود تا 15 روز را دارید. اگر والدین تابعیت خارجی داشته باشند و در ترکیه زندگی کنند،می توانند جهت اقامت درخواست دهند.

قوانین درخواست اقامت برای فرزند در ترکیه

اقامت یعنی شخص به واسطه نامه ای رسمی در این کشور به کار و زندگی بپردازد.حال آنکه از یکسری امکانات شهروندی برخوردار نیست. مانند: رای دادن و داشتن مشاغلی خاص و …

با اخذ گواهی تولد و شروع اقامت 6 ماهه بابت این گواهی، پدر و مادر باید در این دوران جهت اخذ اقامت مناسب اقدام نموده باشند.اقدام نکردن در این دوران غیر قانونی است. و این گواهی و این اقامت 6 ماهه حکم ویزا برای والدین دارد.در این دوران از وظایف مهم پدر و مادر تعیین کردن وضعیت مسکن و اقامت و … فرزند و خانواده است.

فرزند متولد در ترکیه مقیم محسوب میشود. اما اینکه آیا بعد از رسیدن به سن قانونی  به او تابعیت اعطا شود در حال حاضر مشخص نیست. به طور خلاصه قوانین در این باب، به صورت زیر میباشد:

  • ارائه گواهی تولد جهت اثبات حضور کودک در ترکیه در 6 ماه گذشته (بسته به تاریخ مجوز اقامت والدین در ترکیه)
  • اگر مجوز اقامت پدر و مادر کمتر از 6 ماه باشد، حق اقامت به تاریخ بستگی خواهد داشت.
  • اگر اقامت فرزند بر اساس گواهی تولد باشد.باید طی 6 ماه اقامت مناسب کودک اخذ گردد.
  • حق ورود و خروج به ترکیه بدون ویزا ، بدون مجوز اقامت، با گواهی تولد میسر نیست.
  • چنانچه کودک با گواهی تولد در ترکیه اقامت دارد و در مدت تعیین شده جهت اخذ اقامت اقدام نشده باشد.شامل جریمه میشود.

مدارک لازم جهت ثبت تولد نوزاد در ترکیه

اگر دو تابعیت دارید و یا شهروند ترکیه نباشید، از طریق سفارت یا کنسولگری کشور خود، نسبت به ثبت تولد کودک خود اقدام نمایید. این امر باعث دریافت گواهی تولد از کشور خودتان هم هست. البته بهتر است قبل از مراجعه به سفارت، تولد فرزندتان را در ثبت احوال ترکیه انجام دهید. برای انجام این اعمال 30 روز زمان دارید.تا کارهای ثبت احوال و سفارت را انجام دهید.اگر طی این 30 روز کارهای لازمه انجام نشود شامل جریمه خواهید بود.

برای انجام کارهای لازم مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • گواهی تولد از بیمارستانی که کودک در آنجا متولد شده
  • تکمیل و ارائه فرم A اداره ثبت احوال
  • اصل و کپی از پاسپورتهای والدین 
  • سند ازدواج والدین ( ترجمه رسمی ترکی)
  • سند طلاق ( در صورتی که والدین از هم جدا شده باشند)
  • پرداخت هزینه ثبت مشخصات کودک در ثبت احوال ترکیه
  • دریافت گواهی تولد کودک از ثبت احوال ترکیه
  • ارائه گواهی تولد به سفارت کشور خود در ترکیه
  • مدارک کامل تولد پدر و مادر

مدارک مورد نیاز اخذ تابعیت فرزند در ترکیه

کودکان متولد  شده در ترکیه، با انجام و رعایت قوانینی خاص، میتوانند اقامت و شهروندی ترکیه را دریافت نمایند.مدارک لازم جهت اخذ تابعیت فرزند به شرح زیر میباشد:

  • دارا بودن پاسپورت معتبر
  • 4 قطعه عکس با استانداردهای عکس پاسپورتی
  • گواهی نامه احراز و اثبات سلامت جسمی و ذهنی
  • مدرک اثبات مهارت در زبان ترکی

 مدارک گفته شده باید به اداره محلی دولت ترکیه ارائه شود. مرحله بعد تکمیل فرم(Application Form).سپس ملزم به انجام تمام مراحل و پرداخت هزینه های لازم هستید. گزارش انجام کارها توسط شما به همراه مدارک ارائه شده تان بدست وزارت کشور ترکیه رسیده و از طریق ایمیل نتیجه به شما اعلام خواهد شد. 

مزایای اخذ اقامت فرزند در ترکیه

داشتن اقامت ترکیه برای فرزندان ، دارای مزایای مختص به خود است، از جمله:

  • امکان دریافت اقامت دائم ترکیه
  • اخذ پاسپورت ترکیه
  • امکان افتتاح حساب بانکی بین المللی
  • امکان تجارت آزاد و بدون تحریم
  • دریافت تسهیلات و وام
  • زندگی در یک کشور قابل قبول و امن
  • امکان تحصیل ارزان و با کیفیت در بهترین دانشگاه های ترکیه
  • امکان دریافت شماره های بین المللی

هزینه تولد فرزند در ترکیه

امکانات ترکیه برای تمامی شهروندان این کشور یکسان میباشد. اما مطمئنن شرایط زندگی در ترکیه برای افراد مختلف متفاوت است. این کشور به اصول خونی در روابط خانوادگی اهمیت زیادی میدهد. به طوری که صرف نظر از محل تولد فرزند، اگر پدر و مادر تبعه ترکیه باشند.نوزادان متولد شده در هر صورت تابع ترکیه نیز محسوب میشوند.

ثبت نام نوزاد بسته به کنسولگری و سفارت های مختلف، متفاوت خواهد بود. والدین برای اخذ شناسنامه و پاسپورت کودک باید به این مکانها مراجعه کنند.همینطور بخشی از هزینه ها را در حین انجام کارها متقبل  شوند.

بعد از صدور شناسنامه و پاسپورت، جهت اخذ اقامت فرزند باید به پلیس منطقه درخواست داده شود.این در حالی است که کودکی که از بدو تولد، تابعیت خود را کسب میکند، باید در اداره آمار و ثبت احوال ترکیه اقدام نماید.

داشتن بیمه درمانی بین المللی در ترکیه، بسیار حائز اهمیت است چون میتواند حتی هزینه های هنگفت زایمان در بیمارستان خصوصی را نیز تحت پوشش قرار دهد.

  • هزینه زایمان در بیمارستان دولتی تقریبا 1000 $ (برای بخش C)
  • هزینه زایمان در بیمارستان خصوصی تقریبا بین 2309 الی 2638 $
  • بیمارستان Medical Park Hospitals Group : هزینه زایمان از 4000 دلار آغاز می شود.
  • بیمارستان Medicana Hospitals Group : هزینه زایمان از 1570 تا 2250 دلار 

معمولا نوزادان تنها تا 30 روز تحت پوشش بیمه درمانی والدین هستند. البته بهتر است.هرچه زودتر برای فرزند خود بیمه درمانی خصوصی مجزا، اخذ کنید. در این حالت میتوانید برای چکاپ های روتین و واکسیناسیون از آن بهره جویید.

بیشتر بخوانید: بهترین کشورهایی که با تولد فرزند اقامت میدهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا