مهاجرتویزای تحصیلی

تحصیل در عمان *2023* + مهاجرت تحصیلی به عمان

این روزها تب مهاجرت تحصیلی به عمان بالا گرفته است و افراد زیادی برای ادامه تحصیلات خود به این کشور عربی مهاجرت می کنند. حتی در سال های گذشته شاهد مهاجرت استادان و نخبگان زیادی برای تدریس در دانشگاه های عمان بوده ایم.

در این مقاله از مجله مهاجرت شرایط دریافت بورسیه تحصیلی عمان را بررسی خواهیم کرد و همچنین شناختی کلی از وضعیت این کشور به دست می آوریم. شاید پس از خواندن این مطلب، شما هم بتوانید برای اخذ بورس تحصیلی عمان اقدام کنید.

عمان چگونه کشوری است؟

عمان کشوری در جنوب خاورمیانه و در همسایگی شبه جزیره عربستان است. شهر مسقط پایتخت این کشور است و عربی زبان رسمی مردمان عمان محسوب می شود. البته تعداد زیادی از مردم عمان قادر به صحبت و فهم زبان انگلیسی هستند. صادرات نفت و محصولات دریایی باعث شده اقتصاد عمان در سال های گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته باشد و حالا یکی از پیشرفته ترین کشورهای آسیا به حساب می آید. عمان ۳۰۹ هزار کیلومتر وسعت و حدود ۴.۵ میلیون نفر جمعیت دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با کشورعمان

آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی در عمان وجود دارد؟

شرایط و قوانین اخذ ویزای تحصیلی به عمان
شرایط مهاجرت تحصیلی به عمان

شرایط مهاجرت تحصیلی به عمان نسبت به بسیاری از کشورها آسان تر است. سیستم آموزش این کشور در سال های گذشته متحول شده است و ساختار جوانی دارد. دولت عمان تلاش می کند با جذب دانشجویان و دانش آموزانی که سطح علمی بالایی دارند، به ارتقا نظام آموزشی این کشور کمک کند.

جالب است بدانید این کشور نمایندگی هایی از مراکز آموزشی معتبر کشورهای شناخته شده مثل استرالیا و آمریکا دریافت کرده است و در مقاطع تحصیلی گوناگون از کشورهای دیگر دانشجو و دانش آموز جذب می کند. همچنین امکان تحصیل رایگان در عمان برای دانش آموزان و دانشجویان برتر فراهم شده است.

بیشتر بخوانیدراه های مهاجرت به عمان

اخذ ویزای تحصیل در مدارس عمان چگونه است؟

یکی از انواع ویزای تحصیلی کشور عمان، اقدام برای تحصیل در مدارس این کشور است. کودکان و نوجوانان در  عمان از ۶ سالگی وارد مدارس می شوند و سه مقطع دبستان، متوسط و دبیرستان را پشت سر خواهند گذاشت.

هزینه تحصیل در عمان برای دانش آموزان بین المللی سالانه حدود ۳ تا ۱۰ هزار دلار می باشد.

در مدارس بین المللی عمان از زبان انگلیسی برای تدریس استفاده می شود. از بین مدارس معروف عمان می توان به باطنه ABA، KGIS و MIS اشاره کرد که سطح علمی بسیار بالایی دارند.

شرایط و قوانین اخذ ویزای تحصیلی به عمان در مقطع لیسانس

بورسیه دانشگاه عمان
دریافت پذیرش دانشگاه سلطان قابوس عمان

شرایط ویزای تحصیلی عمان کمی ساده تر از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی است. برای دریافت ویزای تحصیل لیسانس در عمان باید مدرک دیپلم ۱۲ ساله و آیلتس ۵.۵ داشته باشید.

البته دانشگاه های بسیار معتبری در این کشور وجود دارند که در رشته های مهندسی، علوم اجتماعی، پزشکی و علوم پایه دانشجو می پذیرند. برای مثال دانشگاه نزوی عمان که یکی از معروف ترین موسسات آموزشی این کشور است رتبه ۴۳۰۵ را از نظر سطح علمی در جهان دارد.

از دیگر اسامی دانشگاه های برتر عمان می توان به مرکز آموزشی سلطان قابوس اشاره کرد که در بین ۱۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. به طور متوسط هزینه شهریه دانشگاه برای مقطع لیسانس در عمان بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار است. گذراندن مقطع لیسانس ممکن است تا ۴ سال زمان بر باشد.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی برای عمان برای مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویان برای دریافت ویزای تحصیل فوق لیسانس در عمان باید آیلتس ۶.۵ داشته باشند. امکان تحصیل رشته های مختلف مدیریتی، اقتصاد، تجارت، امور مالی، ارتباطات و … در دانشگاه های بین المللی عمان وجود دارد.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد عمان حدود ۴ تا ۶ هزار دلار برای هر ترم خواهد بود. مدت زمان دوره کارشناسی ارشد در عمان نیز ۲ سال است.

شرایط ویزای تحصیل دکتری در عمان چگونه است؟

برای دریافت ویزای دکتری عمان نیاز به رزومه علمی قوی و معتبری دارد. علاوه بر مدارک تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، مدرک آیلتس ۷ نیز برای قبولی در مقطع دکتری دانشگاه های عمان نیاز خواهد بود.

ارائه مقاله ISI از دیگر شرایط پذیرش در این مقطع تحصیلی است. مدت زمان دوره دکتری عمان حدود ۲ الی ۴ سال خواهد بود.

شرایط بورسیه تحصیلی عمان چگونه است؟

خوشبختانه دولت این کشور شرایط اخذ بورسیه تحصیلی عمان را فراهم کرده است و بسیاری از دانشجویان می توانند از این امکان برخوردار شوند. متقاضیان دریافت بورسیه دانشگاه عمان به دو دسته تقسیم می شوند:

  • دسته اول علاوه بر هزینه تحصیل و دانشگاه، کمک هزینه ای برای زندگی در عمان دریافت می کنند. شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه، داشتن مدرک زبان با نمره بالا و رزومه علمی قوی از جمله شرایط دریافت این بورسیه در کشور عمان است.
  • دسته دوم به واسطه داشتن رزومه علمی قوی، می توانند پذیرش دانشگاه عمان را دریافت کرده و به طور رایگان در این کشور به تحصیل بپردازند. عدم پرداخت شهریه باعث صرفه جویی قابل ملاحظه ای در هزینه زندگی و تحصیل در عمان خواهد شد.

مبالغ بورسیه در دانشگاه های گوناگون و با شرایط مختلف بسیار متفاوت است. به طور کلی این مبلغ ممکن است از ۲ هزار تا ۲۶ دلار هزار باشد.

شرایط کار دانشجویی در عمان و پیدا کردن شغل پس از تحصیل

امکان فعالیت در مشاغل دانشجویی حین تحصیل در عمان وجود دارد. هر دانشجو کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می تواند ۲۰ ساعت در هفته کار کند. در صورتی که دانشجو بتواند موقعیت کار پس از تحصیل در عمان پیدا کند، ویزای کاری عمان را دریافت خواهد کرد و می تواند به صورت تمام وقت در این کشور مشغول به فعالیت شود.

گرچه عمان در زمان جذب نیرو کار برای افراد بومی اولویت قائل است اما با توجه به رشد بالای صنایع مختلف در این کشور، فرصت های شغلی زیادی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان مهاجر وجود دارد.

تحصیل پزشکی در عمان چگونه است؟

شرایط تحصیل پزشکی در عمان
تحصیل پزشکی در عمان

شرایط تحصیل دندانپزشکی در عمان نسبت به سایر رشته ها کمی سخت تر است. دانشجویان بین المللی برای دریافت پذیرش رشته پزشکی در دانشگاه عمان باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • داشتن مدرک رشته تجربی یا لیسانس علوم پایه که توسط سازمان OMSB یا Oman Medical Specialty Board تایید شده باشد.
  • شرکت و قبولی در آزمون های انتخابی و مبانی بین المللی پزشکی (IFOM)
  • موفقیت در مصاحبه با کمیته آموزش

دوره تحصیلات پزشکی در عمان ۷ سال است که ۲ سال از آن صرف علوم پایه، ۲ سال مطالعات پزشکی، ۲ سال آموزش بالینی و ۱ سال صرف کارآموزی می شود. 

هزینه تحصیل پزشکی در عمان حدود ۹ تا ۱۳ هزار ریال (واحد پول ملی عمان) خواهد بود. برخی افراد هم تلاش می کنند تا با معادل سازی مدارک در عمان بتوانند فعالیت خود را در این کشور ادامه دهند.

شرط معادل سازی مدرک، شرکت در آزمون های بین المللی در عمان، داشتن سابقه کاری کافی، برخورداری از رزومه معتبر و قبولی در مصاحبه های مراکز پزشکی این کشور است.

آیا امکان تحصیل دندانپزشکی در عمان وجود دارد؟

همانند پزشکی، شرایط تحصیل دندانپزشکی در عمان نیز دشوار است. دانشجویان دندانپزشکی در طول دوره تحصیل حق کار ندارند. همچنین داشتن یک پشتیبان مالی در کشور عمان ضروری است.

داشتن آیلتس ۶، قبولی در دوره ۱۲ ساله تحصیلی، اخذ نمرات بالا در درس های زبان انگلیسی، زیست شناسی، شیمی و حتی ریاضیات از دیگر شرایط تحصیل رشته دندانپزشکی در کشور عمان است.

تحصیل پرستاری در عمان رایگان است؟

متاسفانه امکان دریافت بورسیه برای تحصیل در رشته پرستاری در عمان وجود ندارد. با این حال حقوق پرستاران در این کشور بسیار مناسب است و به همین دلیل افراد زیادی برای اخذ ویزای دانشجویی در این رشته اقدام می کنند. البته امکان دریافت بورسیه و کمک هزینه وجود دارد.

هزینه تحصیل پرستاری در عمان حدود ۳۰ هزار دلار خواهد بود و طول دوره نیز ۳ الی ۵ است.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی کشور عمان چیست؟

بورسیه دانشگاه عمان
مهاجرت تحصیلی به عمان برای ایرانی ها

روند اخذ ویزای تحصیلی کشور عمان بدین صورت است که ابتدا باید مکاتبات با دانشگاه مورد نظر انجام شود و در صورت موافقت دانشگاه و دریافت نامه پذیرش، مدارک به سفارت خانه این کشور ارائه شود. مدارک لازم ویزای تحصیلی به عمان به شرح زیر است.

  • پاسپورت معتبر
  • عکس پرسنلی
  • مدرک دیپلم ۱۲ ساله (مطابق با رشته مورد نظر، مدرک دیپلم باید شرایط مد نظر را داشته باشد.)
  • مدرک زبان انگلیسی
  • سوابق کاری (این مدرک اختیاری است و باعث افزایش شانس دریافت ویزا می شود.)
  • ارائه مدرک پذیرش دانشگاه
  • مدارک هویتی
  • فرم های ارائه درخواست و دریافت ویزا

سخن پایانی مجله مهاجرت

با شرایط و مراحل دریافت ویزای تحصیلی عمان آشنا شدیم. شاید نتوان یک ویژگی را به عنوان مزیت اخذ ویزای تحصیلی در عمان نام برد اما تحصیل رایگان، حضور در دانشگاه های معتبر، هزینه های زندگی مقرون به صرفه، امکان انجام کار دانشجویی و حتی پیدا کردن شغل پس از فارغ التحصیلی و همچنین زندگی با شرایط رفاهی مناسب مهمترین مزیت های تحصیل در این کشور عربی است.

البته برای دریافت ویزا باید شرایط علمی خوبی داشت و در آزمون های ورودی به مقاطع مختلف در عمان نمره قبولی گرفت. سرعت پیشرفت این کشور عربی باعث شده هر روز درخواست برای مهاجرت تحصیلی به عمان بیشتر شود.

سوالات متداول درمورد مهاجرت تحصیلی به عمان

هزینه تحصیل در عمان چقدر است؟

هزینه تحصیل در عمان برای مقاطع مختلف متغیر است و به طور کلی 3 تا 10 هزار دلار در سال است.

کار دانشجویی و اجازه کار دانشجویی حین تحصیل در عمان وجود دارد؟

بله. هر دانشجو کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می تواند ۲۰ ساعت در هفته کار کند.

اسامی دانشگاه های برتر عمان چیست؟

دانشگاه نزوی عمان و مرکز آموزشی سلطان قابوس جزو مراکز برتر آموزشی در عمان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا