ویزای سرمایه گذاری

ممنوعیت خرید خانه در کانادا برای خارجی ها از ژانویه ۲۰۲۳

خرید املاک در کانادا برای افراد خارجی در سال ۲۰۲۳ ممنوع شد. این خبری بسیار مهم برای متقاضیان مهاجرت به کانادا ۲۰۲۳ محسوب می شود. هدف این طرح کاهش قیمت املاک در کانادا است. در واقع دولت این کشور می خواهد با ممنوعیت خرید املاک در کانادا برای افراد خارجی، قدرت خرید شهروندانش را افزایش دهد. در این مطلب از مجله مهاجرت به بررسی این قانون و تاثیر آن بر روند مهاجرت ایرانیان خواهیم پرداخت.

چرا خرید املاک مسکونی برای خارجی ها ممنوع شد؟

خرید ملک در کانادا و اخذ ویزای سرمایه گذاری یکی از راه های مهاجرت به کانادا به حساب می آيد. البته برای مهاجرت به روش سرمایه گذاری در کانادا باید فرایندها خاصی را طی کرد و خرید خانه یک فعالیت سرمایه گذاری محسوب نمی شود. با این حال ایرانیان زیادی تا به امروز در کانادا خانه و املاک مسکونی زیادی خریداری کرده اند.

بیشتر بخوانید: شرایط اخذ ویزا تحصیلی کانادا

تصویب قانون ممنوعیت خرید خانه در کانادا برای خارجی ها توسط جاستین ترودو

قانون منع خرید خانه در کانادا برای خارجی ها ابتدا در سال ۲۰۲۱ و توسط جاستین ترودو پیشنهاد شد. هدف از ارائه این قانون کاهش قیمت مسکن در این کشور و افزایش قدرت خرید مردم بوده است. قرار است قانون ممنوعیت خرید خانه در کانادا به طور موقت و دو ساله برای خارجی ها اعمال شود.

بیشتر بخوانید: شرایط اخذ اقامت دائم کانادا از طریق ازدواج

آیا قانون ممنوعیت خرید املاک برای خارجی استثنا دارد؟

البته در این قانون موارد استثنا هم در نظر گرفته شده است. برای مثال پناهندگان و افرادی که امتیاز اقامت دائم کانادا را دارند اما هنوز شهروند این کشور محسوب نمی شوند، می توانند خانه و املاک مد نظرشان را خریداری کنند. در نتیجه می توان گفت قوانین ممنوعیت خرید ملک در کانادا تنها برای افرادی اعمال می شود که مدت کمی است در کانادا حضور دارند یا قرار است در آینده به روش اخذ ویزای تحصیلی، ویزای کاری کانادا، سرمایه گذاری  و … وارد خاک این کشور شوند. 

یکی دیگر از نکات مهم قانون منع خرید خانه برای خارجی ها، محدود شدن به منطقه شهری است. مسئولین ایالت اتاوا در اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ اعلام کردند که این قانون تنها برای خانه های شهری اعمال خواهد شد. بنابراین امکان خرید کلبه های تابستانی یا ویلاهای تفریحی در محدوده های خارج از شهر برای افراد خارجی همچنان فراهم خواهد بود.

ممنوعیت خرید ملک برای خارجی ها چه تاثیری بر بازار مسکن کانادا دارد؟

آثار منع خرید املاک در کانادا برای افراد غیر مقیم

بسیاری از شهروندان و کارشناسان اقتصادی کشور کانادا معتقدند تزریق سرمایه به بخش املاک توسط افراد خارجی، باعث گرانی مسکن می شود. در واقع افزایش تقاضا برای خرید خانه در کانادا سبب بالا رفتن قیمت ها شده است؛ به شکلی که دیگر برخی از افراد بومی و شهروندان قدرت خرید خانه در محدوده های شهری را ندارند.

بیشتر بخوانید: ویزای استارت آپ کانادا

در سال های اخیر بازار مسکن و مستغلات در کشور کانادا دچار افتی محسوس شده است. با این که در دو دهه گذشته درخواست های زیادی برای خرید املاک در این کشور وجود داشت، اما روند چند سال گذشته نشان از رکود و گرانی در این بخش می دهد. این گرانی تا جایی ادامه داشت که میانگین قیمت مسکن در کانادا تا ۸۰۰ هزار دلار نیز بالا رفت. البته این رکورد در ابتدای سال ۲۰۲۲ ثبت شد و در دسامبر میانگین ارزش خانه در کانادا به ۶۳۰ هزار دلار رسید.

با این حال برخی متخصصان اقتصادی و کارشناس های آژانس املاک تصویب قانون ممنوعیت خرید ملک در کانادا را موثر نمی دانند. این افراد معتقدند حداکثر ۵ درصد از مالکیت خانه ها در کشور کانادا متعلق به افراد خارجی است. بنابراین ممنوعیت خرید خانه برای خارجی ها در کانادا نمی تواند تاثیر چندانی بر روند بازار داشته باشد.

این کارشناس ها افزایش ساخت و ساز و توجه به بهینه سازی را راهکاری موثر برای کاهش قیمت ملک در کانادا می دانند. آژانس مسکن ملی کانادا چند ماه پیش گزارشی از وضعیت مسکن در این کشور منتشر کرد. طبق این گزارش، کشور کانادا تا سال ۲۰۲۳ به ۱۹ میلیون خانه یا واحد مسکونی نیاز خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: پناهندگی در کانادا

از چه زمانی قانون منع خرید املاک در کانادا برای خارجی ها تصویب شد؟

حزب لیبرال کانادا اصلی ترین گروه طرفدار قانون ممنوعیت خرید خانه در کانادا ۲۰۲۳ است. افراد شاخص این حذب در جریان گفتگوها و جلسات سیاسی انتخابات ۲۰۲۱ بارها اعلام کردند قیمت پایین و شرایط ایده آل خانه های کانادایی باعث شده سودجویان و ثروتمندان زیادی سرمایه خود را وارد بازار مسکن کنند. پس از پیروزی این حذب در انتخابات، به سرعت قانون منع خرید خانه در کانادا برای افراد خارجی تصویب شد.

حالا مسئولین شهرهایی مثل تورنتو و ونکوور ضابطه های مالیاتی جدیدی برای خانه های خالی و افراد غیر مقیم طراحی کرده اند تا بدین شکل بتوانند قیمت مسکن در این شهرهای مهم و گران را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: انواع ویزای توریستی کانادا

تاثیر ممنوعیت خرید املاک در کانادا برای ایرانیان غیر مقیم بر روند مهاجرت

ممنوع شدن خرید ملک در کانادا برای ایرانی های غیر مقیم در سال ۲۰۲۳

ایرانیان زیادی در کانادا خانه خریداری کرده اند. بسیاری از افرادی که از روش سرمایه گذاری مهاجرت کرده اند، از همان ماه های ابتدایی در ملک شخصی خود سکونت داشتند. همچنین افرادی که به صورت کاری به این کشور مهاجرت کرده اند پس از مدتی توان خرید خانه را به دست آورده اند. حتی برخی افراد که از طریق ویزای تحصیلی وارد خاک کانادا می شوند نیز پس از مدتی خانه شخصی خریداری می کنند.

با وضع قانون منع خرید خانه در کانادا برای ایرانی های غیر مقیم، ممکن است مخارج زندگی در سال های ابتدایی برای برخی ها بیشتر شود. البته در این کشور خانه های زیادی برای اجاره وجود دارد. بنابراین هیچ جای نگرانی در مورد پیدا کردن محلی برای زندگی در شهرهای کانادا وجود ندارد. با این حال ایرانی های زیادی ترجیح می دهند از همان ابتدا در خانه شخصی خود در کانادا سکونت داشته باشند و چند سال اجاره نشینی را تجربه نکنند.

به طور کل این قانون تاثیر خاصی بر افزایش یا کاهش تمایل متقاضیان مهاجرت نخواهد داشت. بسیاری از افراد در پیش از وضع این قانون نیز ترجیح می دانند در خانه اجاره ای زندگی کنند یا بودجه کافی برای خرید خانه را نداشتند. با این حال توجه به این قانون و بررسی پیامدهای آن قبل از مهاجرت به کانادا بسیار ضروری است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا